Skip to main content

Future-orientation and developing guidance and counsellingLaajuus (5 cr)

Code: AO00BO64

Credits

5 op

Objective

Opintojakson tarkoitus:
Tällä opintojaksolla perehdyt ohjauksen arviointiin ja kehittämiseen eri toimintaympäristöissä. Lisäksi perehdyt tulevaisuusajatteluun osana opinto- ja uraohjausta sekä vahvistat valmiuksiasi toteuttaa tulevaisuusohjausta


Opintojakson osaamiset:

Tällä opintojaksolla kehität

ammatillisen kehittymisen ja työn määrittelyn osaamista, jolla tarkoitetaan ohjaaja kykyä määritellä ja paikantaa ohjaus tilanteissa, jolloin siihen kohdistuu monenlaisia odotuksia ja muutostarpeita. Se on myös jatkuvaan oppimista ja kriittistä ajattelua sekä reflektiota. Lisäksi se on kykyä käydä keskustelua ohjauksesta, edistää sen tutkimusta ja vaikuttaa yhteiskunnalliseen päätöksentekoon.

yhteiskuntaosaamista, jolla tarkoitetaan ohjaajan kykyä tunnistaa koulutuksen, työelämän ja yhteiskunnan välisiä ilmiöitä, suhteita ja muutoksia sekä hyödyntää työssään tulevaisuutta koskevaa ennakointitietoa. Se edellyttää ohjaajalta ohjausta määrittävän lainsäädännön, eri oppilaitosmuotojen opinto-ohjauksen erityispiirteiden sekä eri ohjaustoimijoiden tarjoamien ohjauspalveluiden tuntemusta. Lisäksi se on taitoa edistää rakenteita tiedostavaa ohjausta ja yhdenvertaista, oikeudenmukaista ja monimuotoista yhteiskuntaa.

kehittämisosaamista, jolla tarkoitetaan ohjaajan kykyä kriittisesti arvioida omaa ja yhteisönsä ohjaustoimintaa suhteessa toimintaympäristön muutokseen. Se on tahtoa ja taitoa kehittää ja asettaa uusia tavoitteita ohjaustoiminnalle sekä alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla. Se on myös taitoa etsiä, kriittisesti valikoida ja tuottaa sellaista teoreettista tietoa, joka yhdistyneenä kokemustietoon palvelee sekä hänen että hänen yhteisönsä ohjauksen kehittymistä.

Opintojakson osaamistavoitteet:
Kykenee arvioimaan ja kehittämään ohjaustoimintaa omassa työyhteisössäsi ja verkostoissasi. Tunnistat erilaisia tapoja arvioida ohjausta ja osaat tehdä näkyväksi ohjauksen merkityksen. Osaat yhdistää tulevaisuusajattelun osaksi ohjausta. Kykenet hyödyntämään työssäsi tulevaisuusohjauksen tietoperustaa ja työvälineitä sekä tukemaan ohjattavaa vaihtoehtoisten tulevaisuuksien hahmottamisessa ja analysoinnissa sekä päätöksenteossa.

Content

Ohjauksen arviointi ja kehittäminen.
Tulevaisuusajattelu osana opinto- ja uraohjausta.
Tulevaisuusohjauksen tietoperustan ja työvälineiden hyödyntäminen ohjauksessa.

Assessment criteria, approved/failed

Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat:

Ammatillisen kehittymisen ja työn määrittelyn osaaminen:
Osaat käydä ohjaukseen liittyvää yhteiskunnallista keskustelua.

Yhteiskuntaosaaminen :
Osaat hyödyntää ja arvioida tulevaisuutta koskevaa ennakointitietoa.

Kehittämisosaaminen:
Kykeneet kriittisesti arvioimaan ja kehittämään ohjausta omassa työyhteisössäsi ja ohjausverkostoissasi. Tunnistat tapoja arvioida ohjausta ja tehdä näkyväksi ohjauksen merkitystä erilaisissa ohjauskonteksteissa.

Enrollment

31.05.2023 - 24.08.2023

Timing

01.08.2023 - 30.06.2026

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Face-to-face

Unit

School of Professional Teacher Education

Campus

Main Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 40

Degree programmes
  • Vocational Student Counsellor Education
Teachers
  • Päivi Kauppila
  • Virpi Koskelo
  • Pirjo Hänninen
Groups
  • AJO23SJO
    Opinto-ohjaajan koulutus

Objectives

Opintojakson tarkoitus:
Tällä opintojaksolla perehdyt ohjauksen arviointiin ja kehittämiseen eri toimintaympäristöissä. Lisäksi perehdyt tulevaisuusajatteluun osana opinto- ja uraohjausta sekä vahvistat valmiuksiasi toteuttaa tulevaisuusohjausta


Opintojakson osaamiset:

Tällä opintojaksolla kehität

ammatillisen kehittymisen ja työn määrittelyn osaamista, jolla tarkoitetaan ohjaaja kykyä määritellä ja paikantaa ohjaus tilanteissa, jolloin siihen kohdistuu monenlaisia odotuksia ja muutostarpeita. Se on myös jatkuvaan oppimista ja kriittistä ajattelua sekä reflektiota. Lisäksi se on kykyä käydä keskustelua ohjauksesta, edistää sen tutkimusta ja vaikuttaa yhteiskunnalliseen päätöksentekoon.

yhteiskuntaosaamista, jolla tarkoitetaan ohjaajan kykyä tunnistaa koulutuksen, työelämän ja yhteiskunnan välisiä ilmiöitä, suhteita ja muutoksia sekä hyödyntää työssään tulevaisuutta koskevaa ennakointitietoa. Se edellyttää ohjaajalta ohjausta määrittävän lainsäädännön, eri oppilaitosmuotojen opinto-ohjauksen erityispiirteiden sekä eri ohjaustoimijoiden tarjoamien ohjauspalveluiden tuntemusta. Lisäksi se on taitoa edistää rakenteita tiedostavaa ohjausta ja yhdenvertaista, oikeudenmukaista ja monimuotoista yhteiskuntaa.

kehittämisosaamista, jolla tarkoitetaan ohjaajan kykyä kriittisesti arvioida omaa ja yhteisönsä ohjaustoimintaa suhteessa toimintaympäristön muutokseen. Se on tahtoa ja taitoa kehittää ja asettaa uusia tavoitteita ohjaustoiminnalle sekä alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla. Se on myös taitoa etsiä, kriittisesti valikoida ja tuottaa sellaista teoreettista tietoa, joka yhdistyneenä kokemustietoon palvelee sekä hänen että hänen yhteisönsä ohjauksen kehittymistä.

Opintojakson osaamistavoitteet:
Kykenee arvioimaan ja kehittämään ohjaustoimintaa omassa työyhteisössäsi ja verkostoissasi. Tunnistat erilaisia tapoja arvioida ohjausta ja osaat tehdä näkyväksi ohjauksen merkityksen. Osaat yhdistää tulevaisuusajattelun osaksi ohjausta. Kykenet hyödyntämään työssäsi tulevaisuusohjauksen tietoperustaa ja työvälineitä sekä tukemaan ohjattavaa vaihtoehtoisten tulevaisuuksien hahmottamisessa ja analysoinnissa sekä päätöksenteossa.

Content

Ohjauksen arviointi ja kehittäminen.
Tulevaisuusajattelu osana opinto- ja uraohjausta.
Tulevaisuusohjauksen tietoperustan ja työvälineiden hyödyntäminen ohjauksessa.

Learning materials and recommended literature

Ahvenainen, M., Korento, K., Ollila, J., Jokinen, L., Lehtinen, N. & Ahtinen, J. (2014) Tulevaisuus – paljon mahdollista. Tulevaisuusohjauksen ajatuksia ja tekoja. Turku: Tulevaisuuden tutkimuskeskus, Turun yliopisto.
Ahvenainen, M., Heikkilä, K., Jokinen, L., Miettinen, S., Ollila, J., Pietikäinen, N. & Vuorisalo, K. (2017) Tulevaisuus – Paljon mahdollista! Tulevaisuusohjauksen työkirja. Turku: Tulevaisuuden tutkimuskeskus, Turun yliopisto.
ELGPN [European Lifelong Guidance Policy Network]. (2015). Suuntaviivoja elinikäisen ohjauksen toimintapolitiikalle ja palvelujärjestelyille. Yhteiset tavoitteet ja periaatteet EU:n jäsenmaille ja komissiolle. ELGPN Tools No. 6. Jyväskylän yliopisto.
Elinikäisen ohjauksen strategia 2020–2023: ELO-foorumi. Valtioneuvoston julkaisuja 2020:34. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-383-536-8
Oksanen, Kaisa (2017) Valtioneuvoston tulevaisuusselonteon 1. osa. ”Jaettu ymmärrys työn murroksesta”. Valtioneuvoston kanslian julkaisusarja 13a/2017

Täydentävä/vaihtoehtoinen alan kirjallisuus ilmoitetaan lukuvuosittain koulutuksen toteutussuunnitelmassa

Teaching methods

Opintojakso toteutetaan monimuotoisesti ja se perustuu lähipäivillä tapahtuvaan työskentelyyn, itsenäiseen työskentelyyn ja vertaistyöskentelyyn.

Alternative completion methods

Osaamisen hankkiminen:
Voit hankkia tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen osallistumalla lähiopiskelupäiviin ja tekemällä opintojaksolle kuuluvat oppimistehtävät. Olet voinut jo hankkia, tai parhaillaan olla hankkimassa, tässä opintojaksossa tavoitteena olevaa osaamista esimerkiksi aikaisempien koulutusten tai työkokemuksen kautta.

Osaamisen osoittaminen:
Tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen osoitat lähiopiskelupäiviin osallistumalla sekä suorittamalla hyväksytysti opintojaksoon sisältyvät oppimistehtävät. Sinulla on myös mahdollisuus hyväksilukea tähän opintojaksoon sellaista opintojakson tavoitteiden mukaista osaamista, jota olet aiemmin hankkinut muissa opinnoissa, työelämässä tai muissa yhteyksissä. Kun haluat hyväksilukea opintojakson, lähetä Opinto-ohjaajakoulutuksen hyväksilukuhakemus ja todistus tai selvitys aiemmin hankitusta osaamisesta kouluttajallesi.

Student workload

Opintojakson laajuus on yhteensä 135 h (5 op x 27 h opiskelijan työtä).

Content scheduling

Opintojakso alkaa marraskuussa 2023 ja päättyy toukokuussa 2024 tai oman henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman mukaan.

Further information for students

Arvioinnin perustana ovat opinto-ohjaajankoulutuksen opetussuunnitelmassa esitetyt osaamistavoitteet ja arviointikriteerit sekä opiskelijan henkilökohtaiset tavoitteet. Arviointi on luonteeltaan kehittävää ja avointa opiskelijoiden ja kouluttajien välistä jatkuvaa vuoropuhelua.
Osaamistavoitteet ovat oppimisen ohjaamisen ja arvioinnin lähtökohta. Oppimisprosessin aikana annettava ohjaus, erilaiset palautteet ja muut arvioinnit perustuvat sekä määritettyihin osaamistavoitteisiin että opiskelijan omalle oppimiselleen asettamiin tavoitteisiin. Opiskelijoiden itsearvioinneilla ja vertaisarvioinneilla on merkittävä rooli opintojen kaikissa vaiheissa.

Oppimisen ja osaamisen arvioinnin välineitä ovat oppimistehtävät, havainnoinnit, keskustelut ja muu laadullinen aineisto. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointipäätös tehdään asteikolla hyväksytty/hylätty. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää, että hyväksytyn osaamisen kriteerit täyttyvät.

Evaluation scale

Pass/Fail

Evaluation criteria, pass/failed

Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat:

Ammatillisen kehittymisen ja työn määrittelyn osaaminen:
Osaat käydä ohjaukseen liittyvää yhteiskunnallista keskustelua.

Yhteiskuntaosaaminen :
Osaat hyödyntää ja arvioida tulevaisuutta koskevaa ennakointitietoa.

Kehittämisosaaminen:
Kykeneet kriittisesti arvioimaan ja kehittämään ohjausta omassa työyhteisössäsi ja ohjausverkostoissasi. Tunnistat tapoja arvioida ohjausta ja tehdä näkyväksi ohjauksen merkitystä erilaisissa ohjauskonteksteissa.

Enrollment

01.06.2022 - 25.08.2022

Timing

01.08.2022 - 01.08.2025

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Face-to-face

Unit

School of Professional Teacher Education

Campus

Lutakko Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 40

Degree programmes
  • Vocational Student Counsellor Education
Teachers
  • Sara Peltola
  • Pirjo Hänninen
  • Juha Parkkinen
  • Mervi Pasanen
  • Toni Kosonen
  • Taina Salmi
  • Jenni Pelkonen
  • Sanna Herranen
Groups
  • AJO22SJO
    Opinto-ohjaajan koulutus

Objectives

Opintojakson tarkoitus:
Tällä opintojaksolla perehdyt ohjauksen arviointiin ja kehittämiseen eri toimintaympäristöissä. Lisäksi perehdyt tulevaisuusajatteluun osana opinto- ja uraohjausta sekä vahvistat valmiuksiasi toteuttaa tulevaisuusohjausta


Opintojakson osaamiset:

Tällä opintojaksolla kehität

ammatillisen kehittymisen ja työn määrittelyn osaamista, jolla tarkoitetaan ohjaaja kykyä määritellä ja paikantaa ohjaus tilanteissa, jolloin siihen kohdistuu monenlaisia odotuksia ja muutostarpeita. Se on myös jatkuvaan oppimista ja kriittistä ajattelua sekä reflektiota. Lisäksi se on kykyä käydä keskustelua ohjauksesta, edistää sen tutkimusta ja vaikuttaa yhteiskunnalliseen päätöksentekoon.

yhteiskuntaosaamista, jolla tarkoitetaan ohjaajan kykyä tunnistaa koulutuksen, työelämän ja yhteiskunnan välisiä ilmiöitä, suhteita ja muutoksia sekä hyödyntää työssään tulevaisuutta koskevaa ennakointitietoa. Se edellyttää ohjaajalta ohjausta määrittävän lainsäädännön, eri oppilaitosmuotojen opinto-ohjauksen erityispiirteiden sekä eri ohjaustoimijoiden tarjoamien ohjauspalveluiden tuntemusta. Lisäksi se on taitoa edistää rakenteita tiedostavaa ohjausta ja yhdenvertaista, oikeudenmukaista ja monimuotoista yhteiskuntaa.

kehittämisosaamista, jolla tarkoitetaan ohjaajan kykyä kriittisesti arvioida omaa ja yhteisönsä ohjaustoimintaa suhteessa toimintaympäristön muutokseen. Se on tahtoa ja taitoa kehittää ja asettaa uusia tavoitteita ohjaustoiminnalle sekä alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla. Se on myös taitoa etsiä, kriittisesti valikoida ja tuottaa sellaista teoreettista tietoa, joka yhdistyneenä kokemustietoon palvelee sekä hänen että hänen yhteisönsä ohjauksen kehittymistä.

Opintojakson osaamistavoitteet:
Kykenee arvioimaan ja kehittämään ohjaustoimintaa omassa työyhteisössäsi ja verkostoissasi. Tunnistat erilaisia tapoja arvioida ohjausta ja osaat tehdä näkyväksi ohjauksen merkityksen. Osaat yhdistää tulevaisuusajattelun osaksi ohjausta. Kykenet hyödyntämään työssäsi tulevaisuusohjauksen tietoperustaa ja työvälineitä sekä tukemaan ohjattavaa vaihtoehtoisten tulevaisuuksien hahmottamisessa ja analysoinnissa sekä päätöksenteossa.

Content

Ohjauksen arviointi ja kehittäminen.
Tulevaisuusajattelu osana opinto- ja uraohjausta.
Tulevaisuusohjauksen tietoperustan ja työvälineiden hyödyntäminen ohjauksessa.

Learning materials and recommended literature

Ahvenainen, M., Korento, K., Ollila, J., Jokinen, L., Lehtinen, N. & Ahtinen, J. (2014) Tulevaisuus – paljon mahdollista. Tulevaisuusohjauksen ajatuksia ja tekoja. Turku: Tulevaisuuden tutkimuskeskus, Turun yliopisto.
Ahvenainen, M., Heikkilä, K., Jokinen, L., Miettinen, S., Ollila, J., Pietikäinen, N. & Vuorisalo, K. (2017) Tulevaisuus – Paljon mahdollista! Tulevaisuusohjauksen työkirja. Turku: Tulevaisuuden tutkimuskeskus, Turun yliopisto.
ELGPN [European Lifelong Guidance Policy Network]. (2015). Suuntaviivoja elinikäisen ohjauksen toimintapolitiikalle ja palvelujärjestelyille. Yhteiset tavoitteet ja periaatteet EU:n jäsenmaille ja komissiolle. ELGPN Tools No. 6. Jyväskylän yliopisto.
Elinikäisen ohjauksen strategia 2020–2023: ELO-foorumi. Valtioneuvoston julkaisuja 2020:34. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-383-536-8
Oksanen, Kaisa (2017) Valtioneuvoston tulevaisuusselonteon 1. osa. ”Jaettu ymmärrys työn murroksesta”. Valtioneuvoston kanslian julkaisusarja 13a/2017

Täydentävä/vaihtoehtoinen alan kirjallisuus ilmoitetaan lukuvuosittain koulutuksen toteutussuunnitelmassa

Teaching methods

Opintojakso toteutetaan monimuotoisesti ja se perustuu lähipäivillä tapahtuvaan työskentelyyn, itsenäiseen työskentelyyn ja vertaistyöskentelyyn.

Alternative completion methods

Osaamisen hankkiminen:
Voit hankkia tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen osallistumalla lähiopiskelupäiviin ja tekemällä opintojaksolle kuuluvat oppimistehtävät. Olet voinut jo hankkia, tai parhaillaan olla hankkimassa, tässä opintojaksossa tavoitteena olevaa osaamista esimerkiksi aikaisempien koulutusten tai työkokemuksen kautta.

Osaamisen osoittaminen:
Tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen osoitat lähiopiskelupäiviin osallistumalla sekä suorittamalla hyväksytysti opintojaksoon sisältyvät oppimistehtävät. Sinulla on myös mahdollisuus hyväksilukea tähän opintojaksoon sellaista opintojakson tavoitteiden mukaista osaamista, jota olet aiemmin hankkinut muissa opinnoissa, työelämässä tai muissa yhteyksissä. Kun haluat hyväksilukea opintojakson, lähetä Opinto-ohjaajakoulutuksen hyväksilukuhakemus ja todistus tai selvitys aiemmin hankitusta osaamisesta kouluttajallesi.

Student workload

Opintojakson laajuus on yhteensä 135 h (5 op x 27 h opiskelijan työtä).

Content scheduling

Opintojakso alkaa marraskuussa 2022 ja päättyy toukokuussa 2023 tai oman henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman mukaan.

Further information for students

Arvioinnin perustana ovat opinto-ohjaajankoulutuksen opetussuunnitelmassa esitetyt osaamistavoitteet ja arviointikriteerit sekä opiskelijan henkilökohtaiset tavoitteet. Arviointi on luonteeltaan kehittävää ja avointa opiskelijoiden ja kouluttajien välistä jatkuvaa vuoropuhelua.
Osaamistavoitteet ovat oppimisen ohjaamisen ja arvioinnin lähtökohta. Oppimisprosessin aikana annettava ohjaus, erilaiset palautteet ja muut arvioinnit perustuvat sekä määritettyihin osaamistavoitteisiin että opiskelijan omalle oppimiselleen asettamiin tavoitteisiin. Opiskelijoiden itsearvioinneilla ja vertaisarvioinneilla on merkittävä rooli opintojen kaikissa vaiheissa.

Oppimisen ja osaamisen arvioinnin välineitä ovat oppimistehtävät, havainnoinnit, keskustelut ja muu laadullinen aineisto. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointipäätös tehdään asteikolla hyväksytty/hylätty. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää, että hyväksytyn osaamisen kriteerit täyttyvät.

Evaluation scale

Pass/Fail

Evaluation criteria, pass/failed

Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat:

Ammatillisen kehittymisen ja työn määrittelyn osaaminen:
Osaat käydä ohjaukseen liittyvää yhteiskunnallista keskustelua.

Yhteiskuntaosaaminen :
Osaat hyödyntää ja arvioida tulevaisuutta koskevaa ennakointitietoa.

Kehittämisosaaminen:
Kykeneet kriittisesti arvioimaan ja kehittämään ohjausta omassa työyhteisössäsi ja ohjausverkostoissasi. Tunnistat tapoja arvioida ohjausta ja tehdä näkyväksi ohjauksen merkitystä erilaisissa ohjauskonteksteissa.

Enrollment

01.06.2022 - 25.08.2022

Timing

01.08.2022 - 01.08.2025

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Face-to-face

Unit

School of Professional Teacher Education

Campus

Lutakko Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 40

Degree programmes
  • Vocational Student Counsellor Education
Teachers
  • Sara Peltola
  • Virpi Koskelo
  • Mervi Pasanen
  • Toni Kosonen
  • Taina Salmi
  • Jenni Pelkonen
  • Sanna Herranen
Groups
  • AJO22SJV
    Opinto-ohjaajan koulutus

Objectives

Opintojakson tarkoitus:
Tällä opintojaksolla perehdyt ohjauksen arviointiin ja kehittämiseen eri toimintaympäristöissä. Lisäksi perehdyt tulevaisuusajatteluun osana opinto- ja uraohjausta sekä vahvistat valmiuksiasi toteuttaa tulevaisuusohjausta


Opintojakson osaamiset:

Tällä opintojaksolla kehität

ammatillisen kehittymisen ja työn määrittelyn osaamista, jolla tarkoitetaan ohjaaja kykyä määritellä ja paikantaa ohjaus tilanteissa, jolloin siihen kohdistuu monenlaisia odotuksia ja muutostarpeita. Se on myös jatkuvaan oppimista ja kriittistä ajattelua sekä reflektiota. Lisäksi se on kykyä käydä keskustelua ohjauksesta, edistää sen tutkimusta ja vaikuttaa yhteiskunnalliseen päätöksentekoon.

yhteiskuntaosaamista, jolla tarkoitetaan ohjaajan kykyä tunnistaa koulutuksen, työelämän ja yhteiskunnan välisiä ilmiöitä, suhteita ja muutoksia sekä hyödyntää työssään tulevaisuutta koskevaa ennakointitietoa. Se edellyttää ohjaajalta ohjausta määrittävän lainsäädännön, eri oppilaitosmuotojen opinto-ohjauksen erityispiirteiden sekä eri ohjaustoimijoiden tarjoamien ohjauspalveluiden tuntemusta. Lisäksi se on taitoa edistää rakenteita tiedostavaa ohjausta ja yhdenvertaista, oikeudenmukaista ja monimuotoista yhteiskuntaa.

kehittämisosaamista, jolla tarkoitetaan ohjaajan kykyä kriittisesti arvioida omaa ja yhteisönsä ohjaustoimintaa suhteessa toimintaympäristön muutokseen. Se on tahtoa ja taitoa kehittää ja asettaa uusia tavoitteita ohjaustoiminnalle sekä alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla. Se on myös taitoa etsiä, kriittisesti valikoida ja tuottaa sellaista teoreettista tietoa, joka yhdistyneenä kokemustietoon palvelee sekä hänen että hänen yhteisönsä ohjauksen kehittymistä.

Opintojakson osaamistavoitteet:
Kykenee arvioimaan ja kehittämään ohjaustoimintaa omassa työyhteisössäsi ja verkostoissasi. Tunnistat erilaisia tapoja arvioida ohjausta ja osaat tehdä näkyväksi ohjauksen merkityksen. Osaat yhdistää tulevaisuusajattelun osaksi ohjausta. Kykenet hyödyntämään työssäsi tulevaisuusohjauksen tietoperustaa ja työvälineitä sekä tukemaan ohjattavaa vaihtoehtoisten tulevaisuuksien hahmottamisessa ja analysoinnissa sekä päätöksenteossa.

Content

Ohjauksen arviointi ja kehittäminen.
Tulevaisuusajattelu osana opinto- ja uraohjausta.
Tulevaisuusohjauksen tietoperustan ja työvälineiden hyödyntäminen ohjauksessa.

Learning materials and recommended literature

Ahvenainen, M., Korento, K., Ollila, J., Jokinen, L., Lehtinen, N. & Ahtinen, J. (2014) Tulevaisuus – paljon mahdollista. Tulevaisuusohjauksen ajatuksia ja tekoja. Turku: Tulevaisuuden tutkimuskeskus, Turun yliopisto.
Ahvenainen, M., Heikkilä, K., Jokinen, L., Miettinen, S., Ollila, J., Pietikäinen, N. & Vuorisalo, K. (2017) Tulevaisuus – Paljon mahdollista! Tulevaisuusohjauksen työkirja. Turku: Tulevaisuuden tutkimuskeskus, Turun yliopisto.
ELGPN [European Lifelong Guidance Policy Network]. (2015). Suuntaviivoja elinikäisen ohjauksen toimintapolitiikalle ja palvelujärjestelyille. Yhteiset tavoitteet ja periaatteet EU:n jäsenmaille ja komissiolle. ELGPN Tools No. 6. Jyväskylän yliopisto.
Elinikäisen ohjauksen strategia 2020–2023: ELO-foorumi. Valtioneuvoston julkaisuja 2020:34. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-383-536-8
Oksanen, Kaisa (2017) Valtioneuvoston tulevaisuusselonteon 1. osa. ”Jaettu ymmärrys työn murroksesta”. Valtioneuvoston kanslian julkaisusarja 13a/2017

Täydentävä/vaihtoehtoinen alan kirjallisuus ilmoitetaan lukuvuosittain koulutuksen toteutussuunnitelmassa

Teaching methods

Opintojakso toteutetaan monimuotoisesti ja se perustuu lähipäivillä tapahtuvaan työskentelyyn, itsenäiseen työskentelyyn ja vertaistyöskentelyyn.

Alternative completion methods

Osaamisen hankkiminen:
Voit hankkia tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen osallistumalla lähiopiskelupäiviin ja tekemällä opintojaksolle kuuluvat oppimistehtävät. Olet voinut jo hankkia, tai parhaillaan olla hankkimassa, tässä opintojaksossa tavoitteena olevaa osaamista esimerkiksi aikaisempien koulutusten tai työkokemuksen kautta.

Osaamisen osoittaminen:
Tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen osoitat lähiopiskelupäiviin osallistumalla sekä suorittamalla hyväksytysti opintojaksoon sisältyvät oppimistehtävät. Sinulla on myös mahdollisuus hyväksilukea tähän opintojaksoon sellaista opintojakson tavoitteiden mukaista osaamista, jota olet aiemmin hankkinut muissa opinnoissa, työelämässä tai muissa yhteyksissä. Kun haluat hyväksilukea opintojakson, lähetä Opinto-ohjaajakoulutuksen hyväksilukuhakemus ja todistus tai selvitys aiemmin hankitusta osaamisesta kouluttajallesi.

Student workload

Opintojakson laajuus on yhteensä 135 h (5 op x 27 h opiskelijan työtä).

Content scheduling

Opintojakso alkaa marraskuussa 2022 ja päättyy toukokuussa 2023 tai oman henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman mukaan.

Further information for students

Arvioinnin perustana ovat opinto-ohjaajankoulutuksen opetussuunnitelmassa esitetyt osaamistavoitteet ja arviointikriteerit sekä opiskelijan henkilökohtaiset tavoitteet. Arviointi on luonteeltaan kehittävää ja avointa opiskelijoiden ja kouluttajien välistä jatkuvaa vuoropuhelua.
Osaamistavoitteet ovat oppimisen ohjaamisen ja arvioinnin lähtökohta. Oppimisprosessin aikana annettava ohjaus, erilaiset palautteet ja muut arvioinnit perustuvat sekä määritettyihin osaamistavoitteisiin että opiskelijan omalle oppimiselleen asettamiin tavoitteisiin. Opiskelijoiden itsearvioinneilla ja vertaisarvioinneilla on merkittävä rooli opintojen kaikissa vaiheissa.

Oppimisen ja osaamisen arvioinnin välineitä ovat oppimistehtävät, havainnoinnit, keskustelut ja muu laadullinen aineisto. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointipäätös tehdään asteikolla hyväksytty/hylätty. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää, että hyväksytyn osaamisen kriteerit täyttyvät.

Evaluation scale

Pass/Fail

Evaluation criteria, pass/failed

Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat:

Ammatillisen kehittymisen ja työn määrittelyn osaaminen:
Osaat käydä ohjaukseen liittyvää yhteiskunnallista keskustelua.

Yhteiskuntaosaaminen :
Osaat hyödyntää ja arvioida tulevaisuutta koskevaa ennakointitietoa.

Kehittämisosaaminen:
Kykeneet kriittisesti arvioimaan ja kehittämään ohjausta omassa työyhteisössäsi ja ohjausverkostoissasi. Tunnistat tapoja arvioida ohjausta ja tehdä näkyväksi ohjauksen merkitystä erilaisissa ohjauskonteksteissa.

Enrollment

01.08.2021 - 05.09.2021

Timing

01.08.2021 - 31.07.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Face-to-face

Unit

School of Professional Teacher Education

Campus

Lutakko Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 40

Degree programmes
  • Vocational Student Counsellor Education
Teachers
  • Seija Koskela
  • Virpi Koskelo
  • Pirjo Hänninen
  • Anna Itkonen
  • Juha Parkkinen
  • Mervi Pasanen
  • Sauli Puukari
  • Sanna Herranen
Groups
  • AJO21SJO
    Opinto-ohjaajan koulutus

Objectives

Opintojakson tarkoitus:
Tällä opintojaksolla perehdyt ohjauksen arviointiin ja kehittämiseen eri toimintaympäristöissä. Lisäksi perehdyt tulevaisuusajatteluun osana opinto- ja uraohjausta sekä vahvistat valmiuksiasi toteuttaa tulevaisuusohjausta


Opintojakson osaamiset:

Tällä opintojaksolla kehität

ammatillisen kehittymisen ja työn määrittelyn osaamista, jolla tarkoitetaan ohjaaja kykyä määritellä ja paikantaa ohjaus tilanteissa, jolloin siihen kohdistuu monenlaisia odotuksia ja muutostarpeita. Se on myös jatkuvaan oppimista ja kriittistä ajattelua sekä reflektiota. Lisäksi se on kykyä käydä keskustelua ohjauksesta, edistää sen tutkimusta ja vaikuttaa yhteiskunnalliseen päätöksentekoon.

yhteiskuntaosaamista, jolla tarkoitetaan ohjaajan kykyä tunnistaa koulutuksen, työelämän ja yhteiskunnan välisiä ilmiöitä, suhteita ja muutoksia sekä hyödyntää työssään tulevaisuutta koskevaa ennakointitietoa. Se edellyttää ohjaajalta ohjausta määrittävän lainsäädännön, eri oppilaitosmuotojen opinto-ohjauksen erityispiirteiden sekä eri ohjaustoimijoiden tarjoamien ohjauspalveluiden tuntemusta. Lisäksi se on taitoa edistää rakenteita tiedostavaa ohjausta ja yhdenvertaista, oikeudenmukaista ja monimuotoista yhteiskuntaa.

kehittämisosaamista, jolla tarkoitetaan ohjaajan kykyä kriittisesti arvioida omaa ja yhteisönsä ohjaustoimintaa suhteessa toimintaympäristön muutokseen. Se on tahtoa ja taitoa kehittää ja asettaa uusia tavoitteita ohjaustoiminnalle sekä alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla. Se on myös taitoa etsiä, kriittisesti valikoida ja tuottaa sellaista teoreettista tietoa, joka yhdistyneenä kokemustietoon palvelee sekä hänen että hänen yhteisönsä ohjauksen kehittymistä.

Opintojakson osaamistavoitteet:
Kykenee arvioimaan ja kehittämään ohjaustoimintaa omassa työyhteisössäsi ja verkostoissasi. Tunnistat erilaisia tapoja arvioida ohjausta ja osaat tehdä näkyväksi ohjauksen merkityksen. Osaat yhdistää tulevaisuusajattelun osaksi ohjausta. Kykenet hyödyntämään työssäsi tulevaisuusohjauksen tietoperustaa ja työvälineitä sekä tukemaan ohjattavaa vaihtoehtoisten tulevaisuuksien hahmottamisessa ja analysoinnissa sekä päätöksenteossa.

Content

Ohjauksen arviointi ja kehittäminen.
Tulevaisuusajattelu osana opinto- ja uraohjausta.
Tulevaisuusohjauksen tietoperustan ja työvälineiden hyödyntäminen ohjauksessa.

Learning materials and recommended literature

Ahvenainen, M., Korento, K., Ollila, J., Jokinen, L., Lehtinen, N. & Ahtinen, J. (2014) Tulevaisuus – paljon mahdollista. Tulevaisuusohjauksen ajatuksia ja tekoja. Turku: Tulevaisuuden tutkimuskeskus, Turun yliopisto.
Ahvenainen, M., Heikkilä, K., Jokinen, L., Miettinen, S., Ollila, J., Pietikäinen, N. & Vuorisalo, K. (2017) Tulevaisuus – Paljon mahdollista! Tulevaisuusohjauksen työkirja. Turku: Tulevaisuuden tutkimuskeskus, Turun yliopisto.
ELGPN [European Lifelong Guidance Policy Network]. (2015). Suuntaviivoja elinikäisen ohjauksen toimintapolitiikalle ja palvelujärjestelyille. Yhteiset tavoitteet ja periaatteet EU:n jäsenmaille ja komissiolle. ELGPN Tools No. 6. Jyväskylän yliopisto.
Elinikäisen ohjauksen strategia 2020–2023: ELO-foorumi. Valtioneuvoston julkaisuja 2020:34. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-383-536-8
Oksanen, Kaisa (2017) Valtioneuvoston tulevaisuusselonteon 1. osa. ”Jaettu ymmärrys työn murroksesta”. Valtioneuvoston kanslian julkaisusarja 13a/2017

Täydentävä/vaihtoehtoinen alan kirjallisuus ilmoitetaan lukuvuosittain koulutuksen toteutussuunnitelmassa

Teaching methods

Opintojakso toteutetaan monimuotoisesti ja se perustuu lähipäivillä tapahtuvaan työskentelyyn, itsenäiseen työskentelyyn ja vertaistyöskentelyyn.

Alternative completion methods

Osaamisen hankkiminen:
Voit hankkia tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen osallistumalla lähiopiskelupäiviin ja tekemällä opintojaksolle kuuluvat oppimistehtävät. Olet voinut jo hankkia, tai parhaillaan olla hankkimassa, tässä opintojaksossa tavoitteena olevaa osaamista esimerkiksi aikaisempien koulutusten tai työkokemuksen kautta.

Osaamisen osoittaminen:
Tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen osoitat lähiopiskelupäiviin osallistumalla sekä suorittamalla hyväksytysti opintojaksoon sisältyvät oppimistehtävät. Sinulla on myös mahdollisuus hyväksilukea tähän opintojaksoon sellaista opintojakson tavoitteiden mukaista osaamista, jota olet aiemmin hankkinut muissa opinnoissa, työelämässä tai muissa yhteyksissä. Kun haluat hyväksilukea opintojakson, lähetä Opinto-ohjaajakoulutuksen hyväksilukuhakemus ja todistus tai selvitys aiemmin hankitusta osaamisesta kouluttajallesi.

Student workload

Opintojakson laajuus on yhteensä 135 h (5 op x 27 h opiskelijan työtä).

Content scheduling

Opintojakso alkaa marraskuussa 2021 ja päättyy toukokuussa 2022 tai oman henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman mukaan.

Further information for students

Arvioinnin perustana ovat opinto-ohjaajankoulutuksen opetussuunnitelmassa esitetyt osaamistavoitteet ja arviointikriteerit sekä opiskelijan henkilökohtaiset tavoitteet. Arviointi on luonteeltaan kehittävää ja avointa opiskelijoiden ja kouluttajien välistä jatkuvaa vuoropuhelua.
Osaamistavoitteet ovat oppimisen ohjaamisen ja arvioinnin lähtökohta. Oppimisprosessin aikana annettava ohjaus, erilaiset palautteet ja muut arvioinnit perustuvat sekä määritettyihin osaamistavoitteisiin että opiskelijan omalle oppimiselleen asettamiin tavoitteisiin. Opiskelijoiden itsearvioinneilla ja vertaisarvioinneilla on merkittävä rooli opintojen kaikissa vaiheissa.

Oppimisen ja osaamisen arvioinnin välineitä ovat oppimistehtävät, havainnoinnit, keskustelut ja muu laadullinen aineisto. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointipäätös tehdään asteikolla hyväksytty/hylätty. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää, että hyväksytyn osaamisen kriteerit täyttyvät.

Evaluation scale

Pass/Fail

Evaluation criteria, pass/failed

Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat:

Ammatillisen kehittymisen ja työn määrittelyn osaaminen:
Osaat käydä ohjaukseen liittyvää yhteiskunnallista keskustelua.

Yhteiskuntaosaaminen :
Osaat hyödyntää ja arvioida tulevaisuutta koskevaa ennakointitietoa.

Kehittämisosaaminen:
Kykeneet kriittisesti arvioimaan ja kehittämään ohjausta omassa työyhteisössäsi ja ohjausverkostoissasi. Tunnistat tapoja arvioida ohjausta ja tehdä näkyväksi ohjauksen merkitystä erilaisissa ohjauskonteksteissa.