Skip to main content

Thematic studiesLaajuus (10 cr)

Code: AO00BO67

Credits

10 op

Objective

Opintojakson tarkoitus:
Teemaopinnot laajentavat ja syventävät opiskelijan ohjausosaamistasi henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman mukaisesti.

Opintojakson osaamiset:

Tällä opintojaksolla kehität

kehittämisosaamistasi, jolla tarkoitetaan ohjaajan kykyä kriittisesti arvioida omaa ja yhteisönsä ohja¬ustoimintaa suhteessa toimintaympäristön muutokseen. Se on tahtoa ja taitoa kehittää ja asettaa uusia tavoitteita ohjaustoiminnalle sekä alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla. Se on myös taitoa etsiä, kriittisesti valikoida ja tuottaa sellaista teoreettista tietoa, joka yhdistyneenä kokemustietoon palvelee sekä hänen että hänen yhteisönsä ohjauksen kehittymistä.

reflektio-osaamistasi, jolla tarkoitetaan ohjaajan kykyä tunnistaa ja kriittisesti arvioida omaan ohjaajuuteensa liittyviä peruskäsityksiään, arvojaan ja asenteitaan sekä omia ajattelu- ja toimintamallejaan. Se tarkoittaa myös kykyä arvioida oman toiminnan ja ajattelun eettisiä ja filosofisia lähtökohtia sekä kykyä arvioida oman osaamisen ja ammatillisen identiteetin kehittymistä. Reflektio-osaaminen mahdollistaa kriittisen ja uudistavan otteen niin oman ohjaustoiminnan kuin ohjauksen eri toimintaympäristöjen kehittämisessä yhdessä asiakkaiden ja ohjauksen eri toimijoiden ja sidosryhmien kanssa.

Opintojakson osaamistavoite
Syvennät ohjauksellista osaamistasi ammatillisten ja henkilökohtaisten kehittymistarpeidesi mukaisesti.

Content

Teemaopinnot syventävät ja laajentavat ohjausosaamistasi henkilökohtaisen kehittymissuunnitelmasi mukaisesti. Sisältö määrittyy täsmällisemmin valitsemiesi teemojen perusteella.

Assessment criteria, approved/failed

Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ilmoitetaan kunkin teemaopintojakson yhteydessä.

Enrollment

31.05.2023 - 24.08.2023

Timing

01.08.2023 - 31.05.2026

Number of ECTS credits allocated

10 op

Mode of delivery

Face-to-face

Unit

School of Professional Teacher Education

Campus

Main Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 40

Degree programmes
  • Vocational Student Counsellor Education
Teachers
  • Päivi Kauppila
  • Seija Koskela
  • Sara Peltola
  • Virpi Koskelo
  • Pirjo Hänninen
  • Anna Itkonen
  • Juha Parkkinen
  • Riikka Michelsson
  • Toni Kosonen
  • Jenni Pelkonen
Groups
  • AJO23SJO
    Opinto-ohjaajan koulutus

Objectives

Opintojakson tarkoitus:
Teemaopinnot laajentavat ja syventävät opiskelijan ohjausosaamistasi henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman mukaisesti.

Opintojakson osaamiset:

Tällä opintojaksolla kehität

kehittämisosaamistasi, jolla tarkoitetaan ohjaajan kykyä kriittisesti arvioida omaa ja yhteisönsä ohja¬ustoimintaa suhteessa toimintaympäristön muutokseen. Se on tahtoa ja taitoa kehittää ja asettaa uusia tavoitteita ohjaustoiminnalle sekä alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla. Se on myös taitoa etsiä, kriittisesti valikoida ja tuottaa sellaista teoreettista tietoa, joka yhdistyneenä kokemustietoon palvelee sekä hänen että hänen yhteisönsä ohjauksen kehittymistä.

reflektio-osaamistasi, jolla tarkoitetaan ohjaajan kykyä tunnistaa ja kriittisesti arvioida omaan ohjaajuuteensa liittyviä peruskäsityksiään, arvojaan ja asenteitaan sekä omia ajattelu- ja toimintamallejaan. Se tarkoittaa myös kykyä arvioida oman toiminnan ja ajattelun eettisiä ja filosofisia lähtökohtia sekä kykyä arvioida oman osaamisen ja ammatillisen identiteetin kehittymistä. Reflektio-osaaminen mahdollistaa kriittisen ja uudistavan otteen niin oman ohjaustoiminnan kuin ohjauksen eri toimintaympäristöjen kehittämisessä yhdessä asiakkaiden ja ohjauksen eri toimijoiden ja sidosryhmien kanssa.

Opintojakson osaamistavoite
Syvennät ohjauksellista osaamistasi ammatillisten ja henkilökohtaisten kehittymistarpeidesi mukaisesti.

Content

Teemaopinnot syventävät ja laajentavat ohjausosaamistasi henkilökohtaisen kehittymissuunnitelmasi mukaisesti. Sisältö määrittyy täsmällisemmin valitsemiesi teemojen perusteella.

Learning materials and recommended literature

Kirjallisuus ja oppimateriaali ilmoitetaan toteutussuunnitelmassa kunkin teemaopintojakson yhteydessä.

Teaching methods

Teemaopinnot syventävät ja laajentavat ohjausosaamistasi henkilökohtaisen kehittymissuunnitelmasi mukaisesti. Tarjottavat teemaopintojaksot ilmoitetaan kunkin lukuvuoden toteutussuunnitelmassa.

Alternative completion methods

Osaamisen hankkiminen:
Voit hankkia tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen osallistumalla lähiopiskelupäiviin ja tekemällä opintojaksolle kuuluvat oppimistehtävät. Olet voinut jo hankkia, tai parhaillaan olla hankkimassa, tässä opintojaksossa tavoitteena olevaa osaamista esimerkiksi aikaisempien koulutusten tai työkokemuksen kautta.


Osaamisen osoittaminen:
Tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen osoitat lähiopiskelupäiviin osallistumalla sekä suorittamalla hyväksytysti opintojaksoon sisältyvät oppimistehtävät.

Student workload

Teemaopintojen laajuus on yhteensä 10 op (270h opiskelijan työtä).

Content scheduling

Teemaopintojen ajankohta ilmoitetaan toteutussuunnitelmassa.

Further information for students

Arvioinnin perustana ovat opinto-ohjaajankoulutuksen opetussuunnitelmassa esitetyt osaamistavoitteet ja arviointikriteerit sekä opiskelijan henkilökohtaiset tavoitteet. Arviointi on luonteeltaan kehittävää ja avointa opiskelijoiden ja kouluttajien välistä jatkuvaa vuoropuhelua.
Osaamistavoitteet ovat oppimisen ohjaamisen ja arvioinnin lähtökohta. Oppimisprosessin aikana annettava ohjaus, erilaiset palautteet ja muut arvioinnit perustuvat sekä määritettyihin osaamistavoitteisiin että opiskelijan omalle oppimiselleen asettamiin tavoitteisiin. Opiskelijoiden itsearvioinneilla ja vertaisarvioinneilla on merkittävä rooli opintojen kaikissa vaiheissa.

Oppimisen ja osaamisen arvioinnin välineitä ovat oppimistehtävät, havainnoinnit, keskustelut ja muu laadullinen aineisto. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointipäätös tehdään asteikolla hyväksytty/hylätty. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää, että hyväksytyn osaamisen kriteerit täyttyvät.

Evaluation scale

Pass/Fail

Evaluation criteria, pass/failed

Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ilmoitetaan kunkin teemaopintojakson yhteydessä.

Enrollment

01.06.2022 - 25.08.2022

Timing

01.08.2022 - 30.05.2025

Number of ECTS credits allocated

10 op

Mode of delivery

Face-to-face

Unit

School of Professional Teacher Education

Campus

Lutakko Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 40

Degree programmes
  • Vocational Student Counsellor Education
Teachers
  • Seija Koskela
  • Sara Peltola
  • Virpi Koskelo
  • Pirjo Hänninen
  • Anna Itkonen
  • Juha Parkkinen
  • Mervi Pasanen
  • Toni Kosonen
  • Taina Salmi
  • Jenni Pelkonen
  • Sanna Herranen
Groups
  • AJO22SJO
    Opinto-ohjaajan koulutus
  • AJO22SJV
    Opinto-ohjaajan koulutus

Objectives

Opintojakson tarkoitus:
Teemaopinnot laajentavat ja syventävät opiskelijan ohjausosaamistasi henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman mukaisesti.

Opintojakson osaamiset:

Tällä opintojaksolla kehität

kehittämisosaamistasi, jolla tarkoitetaan ohjaajan kykyä kriittisesti arvioida omaa ja yhteisönsä ohja¬ustoimintaa suhteessa toimintaympäristön muutokseen. Se on tahtoa ja taitoa kehittää ja asettaa uusia tavoitteita ohjaustoiminnalle sekä alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla. Se on myös taitoa etsiä, kriittisesti valikoida ja tuottaa sellaista teoreettista tietoa, joka yhdistyneenä kokemustietoon palvelee sekä hänen että hänen yhteisönsä ohjauksen kehittymistä.

reflektio-osaamistasi, jolla tarkoitetaan ohjaajan kykyä tunnistaa ja kriittisesti arvioida omaan ohjaajuuteensa liittyviä peruskäsityksiään, arvojaan ja asenteitaan sekä omia ajattelu- ja toimintamallejaan. Se tarkoittaa myös kykyä arvioida oman toiminnan ja ajattelun eettisiä ja filosofisia lähtökohtia sekä kykyä arvioida oman osaamisen ja ammatillisen identiteetin kehittymistä. Reflektio-osaaminen mahdollistaa kriittisen ja uudistavan otteen niin oman ohjaustoiminnan kuin ohjauksen eri toimintaympäristöjen kehittämisessä yhdessä asiakkaiden ja ohjauksen eri toimijoiden ja sidosryhmien kanssa.

Opintojakson osaamistavoite
Syvennät ohjauksellista osaamistasi ammatillisten ja henkilökohtaisten kehittymistarpeidesi mukaisesti.

Content

Teemaopinnot syventävät ja laajentavat ohjausosaamistasi henkilökohtaisen kehittymissuunnitelmasi mukaisesti. Sisältö määrittyy täsmällisemmin valitsemiesi teemojen perusteella.

Learning materials and recommended literature

Kirjallisuus ja oppimateriaali ilmoitetaan toteutussuunnitelmassa kunkin teemaopintojakson yhteydessä.

Teaching methods

Teemaopinnot syventävät ja laajentavat ohjausosaamistasi henkilökohtaisen kehittymissuunnitelmasi mukaisesti. Tarjottavat teemaopintojaksot ilmoitetaan kunkin lukuvuoden toteutussuunnitelmassa.

Alternative completion methods

Osaamisen hankkiminen:
Voit hankkia tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen osallistumalla lähiopiskelupäiviin ja tekemällä opintojaksolle kuuluvat oppimistehtävät. Olet voinut jo hankkia, tai parhaillaan olla hankkimassa, tässä opintojaksossa tavoitteena olevaa osaamista esimerkiksi aikaisempien koulutusten tai työkokemuksen kautta.


Osaamisen osoittaminen:
Tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen osoitat lähiopiskelupäiviin osallistumalla sekä suorittamalla hyväksytysti opintojaksoon sisältyvät oppimistehtävät.

Student workload

Teemaopintojen laajuus on yhteensä 10 op (270h opiskelijan työtä).

Content scheduling

Teemaopintojen ajankohta ilmoitetaan toteutussuunnitelmassa.

Further information for students

Arvioinnin perustana ovat opinto-ohjaajankoulutuksen opetussuunnitelmassa esitetyt osaamistavoitteet ja arviointikriteerit sekä opiskelijan henkilökohtaiset tavoitteet. Arviointi on luonteeltaan kehittävää ja avointa opiskelijoiden ja kouluttajien välistä jatkuvaa vuoropuhelua.
Osaamistavoitteet ovat oppimisen ohjaamisen ja arvioinnin lähtökohta. Oppimisprosessin aikana annettava ohjaus, erilaiset palautteet ja muut arvioinnit perustuvat sekä määritettyihin osaamistavoitteisiin että opiskelijan omalle oppimiselleen asettamiin tavoitteisiin. Opiskelijoiden itsearvioinneilla ja vertaisarvioinneilla on merkittävä rooli opintojen kaikissa vaiheissa.

Oppimisen ja osaamisen arvioinnin välineitä ovat oppimistehtävät, havainnoinnit, keskustelut ja muu laadullinen aineisto. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointipäätös tehdään asteikolla hyväksytty/hylätty. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää, että hyväksytyn osaamisen kriteerit täyttyvät.

Evaluation scale

Pass/Fail

Evaluation criteria, pass/failed

Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ilmoitetaan kunkin teemaopintojakson yhteydessä.

Enrollment

01.08.2021 - 05.09.2021

Timing

01.08.2021 - 31.07.2023

Number of ECTS credits allocated

10 op

Mode of delivery

Face-to-face

Unit

School of Professional Teacher Education

Campus

Lutakko Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 40

Degree programmes
  • Vocational Student Counsellor Education
Teachers
  • Seija Koskela
  • Virpi Koskelo
  • Pirjo Hänninen
  • Anna Itkonen
  • Juha Parkkinen
  • Mervi Pasanen
  • Sauli Puukari
  • Sanna Herranen
Groups
  • AJO21SJO
    Opinto-ohjaajan koulutus

Objectives

Opintojakson tarkoitus:
Teemaopinnot laajentavat ja syventävät opiskelijan ohjausosaamistasi henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman mukaisesti.

Opintojakson osaamiset:

Tällä opintojaksolla kehität

kehittämisosaamistasi, jolla tarkoitetaan ohjaajan kykyä kriittisesti arvioida omaa ja yhteisönsä ohja¬ustoimintaa suhteessa toimintaympäristön muutokseen. Se on tahtoa ja taitoa kehittää ja asettaa uusia tavoitteita ohjaustoiminnalle sekä alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla. Se on myös taitoa etsiä, kriittisesti valikoida ja tuottaa sellaista teoreettista tietoa, joka yhdistyneenä kokemustietoon palvelee sekä hänen että hänen yhteisönsä ohjauksen kehittymistä.

reflektio-osaamistasi, jolla tarkoitetaan ohjaajan kykyä tunnistaa ja kriittisesti arvioida omaan ohjaajuuteensa liittyviä peruskäsityksiään, arvojaan ja asenteitaan sekä omia ajattelu- ja toimintamallejaan. Se tarkoittaa myös kykyä arvioida oman toiminnan ja ajattelun eettisiä ja filosofisia lähtökohtia sekä kykyä arvioida oman osaamisen ja ammatillisen identiteetin kehittymistä. Reflektio-osaaminen mahdollistaa kriittisen ja uudistavan otteen niin oman ohjaustoiminnan kuin ohjauksen eri toimintaympäristöjen kehittämisessä yhdessä asiakkaiden ja ohjauksen eri toimijoiden ja sidosryhmien kanssa.

Opintojakson osaamistavoite
Syvennät ohjauksellista osaamistasi ammatillisten ja henkilökohtaisten kehittymistarpeidesi mukaisesti.

Content

Teemaopinnot syventävät ja laajentavat ohjausosaamistasi henkilökohtaisen kehittymissuunnitelmasi mukaisesti. Sisältö määrittyy täsmällisemmin valitsemiesi teemojen perusteella.

Learning materials and recommended literature

Kirjallisuus ja oppimateriaali ilmoitetaan toteutussuunnitelmassa kunkin teemaopintojakson yhteydessä.

Teaching methods

Teemaopinnot syventävät ja laajentavat ohjausosaamistasi henkilökohtaisen kehittymissuunnitelmasi mukaisesti. Tarjottavat teemaopintojaksot ilmoitetaan kunkin lukuvuoden toteutussuunnitelmassa.

Alternative completion methods

Osaamisen hankkiminen:
Voit hankkia tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen osallistumalla lähiopiskelupäiviin ja tekemällä opintojaksolle kuuluvat oppimistehtävät. Olet voinut jo hankkia, tai parhaillaan olla hankkimassa, tässä opintojaksossa tavoitteena olevaa osaamista esimerkiksi aikaisempien koulutusten tai työkokemuksen kautta.


Osaamisen osoittaminen:
Tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen osoitat lähiopiskelupäiviin osallistumalla sekä suorittamalla hyväksytysti opintojaksoon sisältyvät oppimistehtävät.

Student workload

Teemaopintojen laajuus on yhteensä 10 op (270h opiskelijan työtä).

Content scheduling

Teemaopintojen ajankohta ilmoitetaan toteutussuunnitelmassa.

Further information for students

Arvioinnin perustana ovat opinto-ohjaajankoulutuksen opetussuunnitelmassa esitetyt osaamistavoitteet ja arviointikriteerit sekä opiskelijan henkilökohtaiset tavoitteet. Arviointi on luonteeltaan kehittävää ja avointa opiskelijoiden ja kouluttajien välistä jatkuvaa vuoropuhelua.
Osaamistavoitteet ovat oppimisen ohjaamisen ja arvioinnin lähtökohta. Oppimisprosessin aikana annettava ohjaus, erilaiset palautteet ja muut arvioinnit perustuvat sekä määritettyihin osaamistavoitteisiin että opiskelijan omalle oppimiselleen asettamiin tavoitteisiin. Opiskelijoiden itsearvioinneilla ja vertaisarvioinneilla on merkittävä rooli opintojen kaikissa vaiheissa.

Oppimisen ja osaamisen arvioinnin välineitä ovat oppimistehtävät, havainnoinnit, keskustelut ja muu laadullinen aineisto. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointipäätös tehdään asteikolla hyväksytty/hylätty. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää, että hyväksytyn osaamisen kriteerit täyttyvät.

Evaluation scale

Pass/Fail

Evaluation criteria, pass/failed

Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ilmoitetaan kunkin teemaopintojakson yhteydessä.