Seniori- ja vanhustyöLaajuus (5 op)
Tunnus: SOSS1506
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Asta Suomi
Osaamistavoitteet
Opintojakson tarkoituksena on, että osaat tunnistaa ikäihmisen elämänkulun voimavaroja ja hyödyntää niitä asiakastyössä
Opintotavoite:
• ymmärrät elämänkulun eri vaiheiden merkityksen ihmisen psyykkis-fyysis-sosiaalisessa kehityksessä ja voimavarojen kasvussa
• tunnet riittävästi vanhenemisen monitieteistä teoriaa
• osaat jäsentää vanhenemista ja seniori- ja vanhustyötä sosiokulttuurisesta näkökulmasta ja ymmärtää erilaisten tietoperustojen yhteyden palvelu- ja toimintaympäristöjen ikääntymiskulttuureihin
• tunnet ikäihmisen elämänkulun käännekohtia ja palvelujärjestelmän mahdollisuuksia ikäihmisen tukemiseen
• ymmärrät vanhustyön työmuotojen ja – menetelmien periaatteita ja kykenee soveltamaan niitä sosiokulttuurisen seniori- ja vanhustyön ammattikäytäntöihin
Sisältö
• Elämänkulkuajattelu ja elämänkulun käännekohdat (ihmissuhteet, kriisit)sekä niihin liittyvä tuen tarve ja palvelut
• Kodin ja asuin/luontoympäristön merkitys.
• Sosiaaliset suhteet ja yhteisöllisyys ikääntyessä
• Sosionomin paikka seniori- ja vanhustyön toimintaympäristöissä
• Voimavarakeskeisyys seniori- ja vanhustyön menetelmissä
• Ikääntyvien ryhmän ohjaamisen perusteet
• Vanhustyön työmuotoja ja menetelmiä; muistelutyö, yhteisö- ja verkostosuuntautunut työ.
Esitietovaatimukset
Opiskelija
• tuntee sosiaalialan työn yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatason monitieteelliset lähestymistavat
• tuntee sosiaalialan asiakastyön arvolähtökohdat ja peruskäsitteet ja osaa jäsentää sosiaalialan asiakastyön erilaisia toimintamalleja ja työmenetelmiä
• ymmärtää dialogisen vuorovaikutuksen merkityksen sosiaalialan asiakastyössä
• osaa arvioida omia asiakastyöhön liittyviä arvojaan
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Erinomainen (5) Opiskelija
• ymmärtää seniori ja vanhustyön tietoperustaa ja sen pohjalta omaa kriittistä ja kehitysmyönteistä ymmärrystä seniori- ja vanhustyön osaamisesta
• osaa löytää soveltuvia asiakastyömenetelmiä ja uusia toimintamalleja ja kokeilla niitä työprosesseissa
Kiitettävä (4) Opiskelija
• osaa selittää seniori- ja vanhustyön asiakastyötä koskevaa tietoperustaa sekä soveltaa seniori- ja vanhustyön menetelmiä
• hallitsee aihealueen ongelmanratkaisua, ottaa vastuuta itsearvioinnista ja työn kehittämisestä, tiedon ja osaamisen jakamisesta, omien kehittymishaasteidensa arvioinnista sekä aihealueen kehittämisestä
Hyvä (3) Opiskelija
• osaa kuvata sosiaalialan seniori-ja vanhustyön tietoperusperustaa (tiedonhankinta, soveltaminen, viestintä sekä menetelmien perusosaaminen omassa työssä ja työyhteisöissä)
• ottaa vastuuta itsearvioinnista ja työn kehittämisestä, tiedon ja osaamisen jakamisesta
Tyydyttävä (2) Opiskelija
• hallitsee sosiaalialan seniori-ja vanhustyön perustiedot ja -taidot tiedonhankinnassa, soveltamisessa viestinnässä sekä perusmenetelmien käytössä-tyydyttävällä tasolla
• osaa joitakin seniori- ja vanhustyön menetelmiä
Välttävä (1) Opiskelija
• hallitsee pääosin sosiaalialan seniori- ja vanhustyön perustiedot ja -taidot tiedonhankinnassa, soveltamisessa viestinnässä sekä perusmenetelmien käytössä
• osaa joitakin asiakasohjaamisen menetelmiä ja taitoja
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3) Opiskelija • osaa kuvata sosiaalialan seniori-ja vanhustyön tietoperusperustaa (tiedonhankinta, soveltaminen, viestintä sekä menetelmien perusosaaminen omassa työssä ja työyhteisöissä) • ottaa vastuuta itsearvioinnista ja työn kehittämisestä, tiedon ja osaamisen jakamisesta.
Kiitettävä (4) Opiskelija • osaa selittää seniori- ja vanhustyön asiakastyötä koskevaa tietoperustaa sekä soveltaa seniori- ja vanhustyön menetelmiä • hallitsee aihealueen ongelmanratkaisua, ottaa vastuuta itsearvioinnista ja työn kehittämisestä, tiedon ja osaamisen jakamisesta, omien kehittymishaasteidensa arvioinnista sekä aihealueen kehittämisestä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5) Opiskelija • ymmärtää seniori ja vanhustyön tietoperustaa ja sen pohjalta omaa kriittistä ja kehitysmyönteistä ymmärrystä seniori- ja vanhustyön osaamisesta • osaa löytää soveltuvia asiakastyömenetelmiä ja uusia toimintamalleja ja kokeilla niitä työprosesseissa