Siirry suoraan sisältöön

Lapsen toiminnan arviointi ja tukeminen (6op)

Opintojakson tunnus: SKOT0300

Opintojakson perustiedot


Laajuus
6 op
Opetuskieli
suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija tuntee keskeiset lasten toimintaterapiassa käytettävät mallit ja viitekehykset. Hän ymmärtää asiakaslähtöisyyden, perhekeskeisyyden ja moniammatillisen yhteistyön merkityksen lapsen kuntoutuksessa ja hänen lähiympäristönsä ohjaamisessa. Opiskelija osaa kohdata erilaisia lapsia toimintaterapiatilanteissa sekä kykenee käyttämään testejä ja toimintaa lapsen arvioinnissa. Hän ymmärtää leikin ja liikunnan merkityksen lapsen kehitykselle ja osaa arvioida lapsen leikkiä. Hän tuntee lasten toimintaterapiamenetelmät osaa analysoida ja käyttää leikkiä ja toimintaa lapsen kehittymisen tukijana. Opiskelija tuntee julkisen ja yksityisen sektorin mahdollisuudet lasten toimintaterapiapalvelujen tuottajana.

Sisältö

Luentojen ja harjoitusten kautta perehdytään perheen kohtaamiseen sekä lasten toimintaterapian keskeisiin periaatteisiin, lasten toimintaterapia-arviointiin ja arviointimenetelmiin, leikin, liikunnan ja toiminnan käyttöön terapiatyössä sekä lasten toimintaterapian malleihin ja viitekehyksiin. Opiskelija perehtyy myös erilaisten lasten (esim. psyykkisesti ja sosiaalisesti oireilevat, oppimisvaikeuksia omaavat ja CP-vammaiset) kohtaamiseen toimintaterapiassa.

Esitietovaatimukset

Opiskelija tuntee toimintaterapian peruskäsitteet ja perusarvot. Hänellä on käsitys toimintaterapeutin työstä. Hän tuntee psykologian perusteet.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Ammatillinen osaaminen tentissä, kirjallisissa ja toiminnallisissa tehtävissä.

Siirry alkuun