Näyttöön perustuva terveydenhuolto (5op)
Opintojakson tunnus: YS00CZ99
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- suomi
- Vastuuhenkilö
- Hanna Hopia
Osaamistavoitteet
Osaan selittää näyttöön perustuvan toiminnan mallin sosiaali- ja terveydenhuollossa. Osaan valita ja arvioida sosiaali- ja terveydenhuoltoon, sen koulutukseen tai johtamiseen kansallisesti ja kansainvälisesti liittyvän keskeisen tiedon tarpeen. Kykenen etsimään ajantasaista, luotettavaa ja tiivistettyä hoitotieteellistä tietoa ja arvioida sen laatua. Osaan suunnitella näytön tiivistelmän järjestelmällisestä katsauksesta. Käytän innovatiivisia ja digitaalisia menetelmiä näytön levittämiseen työelämässä. Arvioin asiantuntijuuden kehittymistä ja jatkuvaa oppimista.
Sisältö
Näyttöön perustuvan terveydenhuollon malli
Ajankohtaiset kansalliset ja kansainväliset hoitotieteelliset tutkimusalueet
Järjestelmällinen katsaus ja sen kriittinen arviointi
Näytön tiivistäminen ja levittäminen
Näytön käyttöönotto
FinAME-asiantuntijuusmalli™
Esitietovaatimukset
Sairaanhoitaja -tutkinto, Terveydenhoitaja -tutkinto, Kätilö -tutkinto
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1-2)
1. Opiskelija erottaa tai nimeää npt-mallin prosessin vaiheet kansallisia lähteitä käyttäen.
2. Opiskelija erottelee tai löytää kansallisen tai kansainvälisen järjestelmällisen katsauksen.
3. Opiskelija raportoi tai nimeä tiivistetyn tiedon kriittisen arvioinnin kriteerit kansallisia lähteitä
käyttäen.
4.Opiskelija löytää kansallisen tai kansainvälisen järjestelmällisen katsauksen.
5. Opiskelija esittää tai raportoi näyttövinkin kansallisia lähteitä käyttäen.
6. Opiskelija tunnistaa tai raportoi näytön levittämistä ja käyttää soveltuvia/digitaalisia menetelmiä.
7. Ryhmä tunnistaa tai selittää oppimistaan oppimistavoitteiden mukaisesti.
8. Ryhmä selittää tai kuvaa ryhmän työskentelyä
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4)
1. Osaa soveltaa tai analysoida npt-mallin prosessin vaiheita monipuolisesti kansallisia ja
kansainvälisiä lähteitä käyttäen. (esim. tuottaa esimerkkejä).
2. Osaa esitellä ja analysoida kansallisesti ja kansainvälisesti keskeistä tiedon tarvetta
monipuolisesti kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä käyttäen.
3. Osaa valita tai analysoida kansainvälistä järjestelmällistä katsausta monipuolisesti.
4. Osaa esitellä tai analysoida tiivistetyn tiedon kriittisen arvioinnin kriteereitä monipuolisesti
kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä käyttäen.
6. Opiskelija perustelee tai analysoi näyttövinkkiä monipuolisesti kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
käyttäen.
7. Opiskelija esittää tai analysoi näytön levittämistä monipuolisesti ja innovatiivisia/digitaalisia
menetelmiä käyttämällä.
8. Ryhmä toimii ja analysoi oppimistaan oppimistavoitteiden mukaisesti ja tuottaa esimerkkejä tuotoksensa kehittämistarpeista monipuolisesti.
9. Ryhmä toimii ryhmänä ja analysoi ryhmätyöskentelyä ja sen kehittämistarpeita monipuolisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
1. Opiskelija perustelee npt-mallin prosessin vaiheita monipuolisesti ja kriittisesti pääosin
kansainvälisiä lähteitä käyttäen.
2. Opiskelija perustelee kansallisesti ja kansainvälisesti keskeistä tiedon tarvetta monipuolisesti ja
kriittisesti pääosin kansainvälisiä lähteitä käyttäen.
3. Opiskelija perustelee/kommentoi kansainvälistä järjestelmällistä katsausta monipuolisesti ja
kriittisesti.
4. Opiskelija perustelee tiivistetyn tiedon kriittisen arvioinnin kriteereitä monipuolisesti ja kriittisesti
pääosin kansainvälisiä lähteitä käyttäen.
5. Opiskelija suunnittelee näyttövinkin monipuolisesti ja kriittisesti kansallisia sekä kansainvälisiä
lähteitä käyttäen.
6. Opiskelija perustelee näytön levittämistä monipuolisesti, kriittisesti ja innovatiivisia/digitaalisia
menetelmiä käyttämällä.
7. Ryhmä perustelee oppimistaan oppimistavoitteiden mukaisesti ja tuotoksensa merkitystä ryhmälle
monipuolisesti ja kriittisesti.
8. Ryhmä perustelee ryhmän työskentelyä ja sen kehittämistarpeita monipuolisesti ja kriittisesti.
Lisätiedot
Oulun ammattikorkeakoulu toteuttaa opintojakson osana Jamk-OAMK YAMK opintojen verkostototeutusta.