Siirry suoraan sisältöön

International Marketing (5op)

Opintojakson tunnus: HB00CJ50

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Opetuskieli
englanti
Vastuuhenkilö
Jay Panjwani

Osaamistavoitteet

Tämä kurssi johdattaa sinut kansainvälisen markkinoinnin peruskäsitteisiin ja -periaatteisiin, kuten markkinoiden segmentointiin, kohdentamiseen, asemointiin, brändäykseen, jakeluun, viestintään, hinnoitteluun ja tutkimukseen. Opit myös erilaisista tekijöistä, jotka vaikuttavat kansainvälisiin markkinointipäätöksiin, kuten kulttuuri, politiikka, lainsäädäntö, talous ja alueellinen integraatio. Lisäksi tutkit kansainvälisen markkinoinnin mahdollisuuksia ja haasteita globalisaation, digitalisaation ja kestävän kehityksen kontekstissa. Kurssilla sinun tulee lanseerata oma tuote/palvelu JAMKin tiloissa hyödyntäen guerilla-markkinoinnin tekniikoita.

Kurssin lopussa sinulta odotetaan:

ymmärrystä kansainvälisen markkinoinnin toiminnasta glokaalissa (paikallinen + globaali) kontekstissa

tärkeiden kansainvälisen markkinoinnin käsitteiden sekä päätöksiin vaikuttavien tekijöiden hallintaa

ymmärrystä siitä, miten yritykset voivat menestyä kilpaillussa kansainvälisessä ympäristössä

erilaisten tapausesimerkkien ymmärtämistä eri konteksteista ja osallistumista aktiivisiin oppimismenetelmiin

kykyä kehittää strategioita ja käydä kriittistä keskustelua kansainvälisen markkinoinnin teoreettisista ja käytännön näkökulmista useista eri näkökulmista

kokemusta tuote-/palvelulanseerauksesta guerilla-markkinoinnin avulla

Kurssi tähtää seuraavien OSAAMISTEN kehittämiseen:

Vastuullinen kansainvälisen liiketoiminnan johtaminen: Kehität älyllisiä valmiuksiasi etsiä johtopäätöksiä ja tehdä päätelmiä kansainvälisessä ympäristössä tullaksesi vastuulliseksi johtajaksi. Kehität luovia ja oivaltavia ratkaisuja monimutkaisten liiketoimintaongelmien ratkaisemiseksi sekä nykyhetkessä että tulevaisuudessa, painottaen paikallisia ja kansainvälisiä eettisiä, vastuullisuus- ja kestävän kehityksen standardeja sekä niiden vaikutuksia eri sidosryhmiin.
Tämän osaamisen saavuttamiseksi:

työskentelet huolellisesti tiimisi kanssa ja tarkastelet heidän näkökulmiaan markkinatilanteen arvioimisessa

ehdotat omaa päätöstäsi ja tarkastelet sitä yhdessä tiimin kanssa

toimit vastuullisena tiimin jäsenenä

perehdyt huolellisesti kohdemarkkinoiden kulttuureihin ja suunnittelet guerilla-markkinointikampanjan sen mukaisesti

Proaktiivinen kehittäminen: Kehität ratkaisuja sekä nykyisiin että odotettavissa oleviin liiketoimintatilanteisiin ja -haasteisiin soveltamalla tietoa, kriittistä ajattelua ja analyyttisiä taitoja. Varmistat, että ratkaisut ovat toteuttamiskelpoisia, merkityksellisiä, luovia, käyttäjäystävällisiä ja kestäviä sekä edistävät aktiivista yhteistyötä eri toimijoiden välillä.
Tämän osaamisen saavuttamiseksi:

tarkastelet huolellisesti kohdemarkkinoita

laadit raporttisi perustelemalla päätöksiäsi ja mahdollisia lopputuloksia

keräät primääri- ja sekundaariaineistoa havaintojesi tueksi

keräät muistiinpanoja ja oivalluksia oppimispäiväkirjaasi luokassa ja työpajojen aikana

Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus: Työskentelet monikulttuurisissa ja kansainvälisissä ympäristöissä ja verkostoissa kehittääksesi tietoa ja viestintätaitoja sekä empatiaa ja arvostusta muita kulttuureja kohtaan. Viestit vastuullisesti ja tehokkaasti englanniksi kirjallisesti, suullisesti, nonverbaalisesti ja digitaalisesti sekä yksilönä että tiimin jäsenenä erilaisissa ympäristöissä.
Tämän osaamisen saavuttamiseksi:

ymmärrät tiimin jäsenten taidot ja hyödynnät heidän osaamistaan tarkoituksenmukaisesti

jaat vastuuta

viestit ja otat johtavan roolin projektissa

Sisältö

Pääasialliset käsiteltävät osa-alueet sisältävät (mutta eivät rajoitu näihin):

Kansainvälistymisvalmiuksien ymmärtäminen

Kansainvälistymisen motiivien ymmärtäminen

Kansainvälinen markkinointitutkimus

Globaali kauppaympäristö

Guerilla-markkinointikampanja

Kansainvälisen markkinoinnin teoriat

Kansainvälisen markkinoinnin valintaprosessi

PESTLE-analyysi

Kansainvälisen markkinoillemenon strategiat

Kansainvälisen promootion ja viestinnän strategiat

Esitietovaatimukset

Ensimmäisen vuoden opinnot suoritettu, mukaan lukien peruskurssin onnistunut suorittaminen markkinoinnissa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Ryhmätyö
A. Projektiraportti (20 %)
B. Datan keruu, primääri ja sekundääri (15 %)
C. Video-projekti guerilla-markkinoinnin pohjalta (15 %)

Yksilötyö
D. Reflektio / Oppimispäiväkirja (35 %)
E. Keskustelufoorumi ja aktiivinen osallistuminen luokassa (15 %)

Saat arvosanan ”yksi” tai ”kaksi”, jos pystyt osoittamaan perustason osaamista seuraavissa kompetensseissa:

Vastuullinen kansainvälisen liiketoiminnan johtaminen

Proaktiivinen kehittäminen

Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Ryhmätyö
A. Projektiraportti (20 %)
B. Datan keruu, primääri ja sekundääri (15 %)
C. Video-projekti guerilla-markkinoinnin pohjalta (15 %)

Yksilötyö
D. Reflektio / Oppimispäiväkirja (35 %)
E. Keskustelufoorumi ja aktiivinen osallistuminen luokassa (15 %)

Saat arvosanan ”kolme” tai ”neljä”, jos pystyt osoittamaan hyvän tason osaamista seuraavissa kompetensseissa:

Vastuullinen kansainvälisen liiketoiminnan johtaminen

Proaktiivinen kehittäminen

Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Ryhmätyö
A. Projektiraportti (20 %)
B. Datan keruu, primääri ja sekundääri (15 %)
C. Video-projekti guerilla-markkinoinnin pohjalta (15 %)

Yksilötyö
D. Reflektio / Oppimispäiväkirja (35 %)
E. Keskustelufoorumi ja aktiivinen osallistuminen luokassa (15 %)

Saat arvosanan ”viisi”, jos pystyt osoittamaan erinomaisen tason osaamista seuraavissa kompetensseissa:

Vastuullinen kansainvälisen liiketoiminnan johtaminen

Proaktiivinen kehittäminen

Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus

Oppimateriaalit

Alla mainittu kirja on kurssin perusteellisuuden kannalta keskeinen teos. Lisäksi opettaja toimittaa lisämateriaalia verkko-oppimisympäristöön.

Lisätiedot

Kurssi tarjoaa sekä tieteellistä perusteellisuutta että käytännön relevanssia. Perusteellisuus korostuu luokassa edellä mainittujen opiskelumenetelmien kautta. Relevanssia puolestaan tuodaan esiin projektin lanseerauksen avulla. Projektin lanseeraus sisältää perusteellisen tutkimuksen paikallisesta (suomalaisesta) yrityksestä sekä suunnitellusta kansainvälisestä markkinasta. Prosessi edellyttää teoreettisen tiedon soveltamista projektin kehittämisen kautta.

Toteutustavat

Ensisijainen opetustapa on yhdistelmä lähiopetusta kampuksella. Muutamia luentoja tallennetaan, jotta opiskelijoilla on mahdollisuus oppia joustavasti 24/7. Lähiopetuksen aikana oppimista syvennetään harjoitusten, yksilö- ja ryhmätöiden, reflektoinnin ja ohjauksen kautta.


Opiskelumenetelmät kuvataan alla:




Osallistuminen luentotilaisuuksiin




Webinaarit alan asiantuntijoiden kanssa




Työpajoihin osallistuminen (esim. arviointi ja ohjaus projektiraporttiin sekä lanseeraukseen)




Tapaustutkimusten/artikkelien käsittely ja keskustelut




Oppimispäiväkirjan aktiivinen kirjoittaminen




Tiimityöskentely ja yhteistyö

Siirry alkuun