International Marketing (5op)
Opintojakson tunnus: HB00CJ50
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- englanti
- Vastuuhenkilö
- Jay Panjwani
Osaamistavoitteet
Tämä kurssi johdattaa sinut kansainvälisen markkinoinnin peruskäsitteisiin ja -periaatteisiin, kuten markkinoiden segmentointiin, kohdentamiseen, asemointiin, brändäykseen, jakeluun, viestintään, hinnoitteluun ja tutkimukseen. Opit myös erilaisista tekijöistä, jotka vaikuttavat kansainvälisiin markkinointipäätöksiin, kuten kulttuuri, politiikka, lainsäädäntö, talous ja alueellinen integraatio. Lisäksi tutkit kansainvälisen markkinoinnin mahdollisuuksia ja haasteita globalisaation, digitalisaation ja kestävän kehityksen kontekstissa. Kurssilla sinun tulee lanseerata oma tuote/palvelu JAMKin tiloissa hyödyntäen guerilla-markkinoinnin tekniikoita.
Kurssin lopussa sinulta odotetaan:
ymmärrystä kansainvälisen markkinoinnin toiminnasta glokaalissa (paikallinen + globaali) kontekstissa
tärkeiden kansainvälisen markkinoinnin käsitteiden sekä päätöksiin vaikuttavien tekijöiden hallintaa
ymmärrystä siitä, miten yritykset voivat menestyä kilpaillussa kansainvälisessä ympäristössä
erilaisten tapausesimerkkien ymmärtämistä eri konteksteista ja osallistumista aktiivisiin oppimismenetelmiin
kykyä kehittää strategioita ja käydä kriittistä keskustelua kansainvälisen markkinoinnin teoreettisista ja käytännön näkökulmista useista eri näkökulmista
kokemusta tuote-/palvelulanseerauksesta guerilla-markkinoinnin avulla
Kurssi tähtää seuraavien OSAAMISTEN kehittämiseen:
Vastuullinen kansainvälisen liiketoiminnan johtaminen: Kehität älyllisiä valmiuksiasi etsiä johtopäätöksiä ja tehdä päätelmiä kansainvälisessä ympäristössä tullaksesi vastuulliseksi johtajaksi. Kehität luovia ja oivaltavia ratkaisuja monimutkaisten liiketoimintaongelmien ratkaisemiseksi sekä nykyhetkessä että tulevaisuudessa, painottaen paikallisia ja kansainvälisiä eettisiä, vastuullisuus- ja kestävän kehityksen standardeja sekä niiden vaikutuksia eri sidosryhmiin.
Tämän osaamisen saavuttamiseksi:
työskentelet huolellisesti tiimisi kanssa ja tarkastelet heidän näkökulmiaan markkinatilanteen arvioimisessa
ehdotat omaa päätöstäsi ja tarkastelet sitä yhdessä tiimin kanssa
toimit vastuullisena tiimin jäsenenä
perehdyt huolellisesti kohdemarkkinoiden kulttuureihin ja suunnittelet guerilla-markkinointikampanjan sen mukaisesti
Proaktiivinen kehittäminen: Kehität ratkaisuja sekä nykyisiin että odotettavissa oleviin liiketoimintatilanteisiin ja -haasteisiin soveltamalla tietoa, kriittistä ajattelua ja analyyttisiä taitoja. Varmistat, että ratkaisut ovat toteuttamiskelpoisia, merkityksellisiä, luovia, käyttäjäystävällisiä ja kestäviä sekä edistävät aktiivista yhteistyötä eri toimijoiden välillä.
Tämän osaamisen saavuttamiseksi:
tarkastelet huolellisesti kohdemarkkinoita
laadit raporttisi perustelemalla päätöksiäsi ja mahdollisia lopputuloksia
keräät primääri- ja sekundaariaineistoa havaintojesi tueksi
keräät muistiinpanoja ja oivalluksia oppimispäiväkirjaasi luokassa ja työpajojen aikana
Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus: Työskentelet monikulttuurisissa ja kansainvälisissä ympäristöissä ja verkostoissa kehittääksesi tietoa ja viestintätaitoja sekä empatiaa ja arvostusta muita kulttuureja kohtaan. Viestit vastuullisesti ja tehokkaasti englanniksi kirjallisesti, suullisesti, nonverbaalisesti ja digitaalisesti sekä yksilönä että tiimin jäsenenä erilaisissa ympäristöissä.
Tämän osaamisen saavuttamiseksi:
ymmärrät tiimin jäsenten taidot ja hyödynnät heidän osaamistaan tarkoituksenmukaisesti
jaat vastuuta
viestit ja otat johtavan roolin projektissa
Sisältö
Pääasialliset käsiteltävät osa-alueet sisältävät (mutta eivät rajoitu näihin):
Kansainvälistymisvalmiuksien ymmärtäminen
Kansainvälistymisen motiivien ymmärtäminen
Kansainvälinen markkinointitutkimus
Globaali kauppaympäristö
Guerilla-markkinointikampanja
Kansainvälisen markkinoinnin teoriat
Kansainvälisen markkinoinnin valintaprosessi
PESTLE-analyysi
Kansainvälisen markkinoillemenon strategiat
Kansainvälisen promootion ja viestinnän strategiat
Esitietovaatimukset
Ensimmäisen vuoden opinnot suoritettu, mukaan lukien peruskurssin onnistunut suorittaminen markkinoinnissa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Ryhmätyö
A. Projektiraportti (20 %)
B. Datan keruu, primääri ja sekundääri (15 %)
C. Video-projekti guerilla-markkinoinnin pohjalta (15 %)
Yksilötyö
D. Reflektio / Oppimispäiväkirja (35 %)
E. Keskustelufoorumi ja aktiivinen osallistuminen luokassa (15 %)
Saat arvosanan ”yksi” tai ”kaksi”, jos pystyt osoittamaan perustason osaamista seuraavissa kompetensseissa:
Vastuullinen kansainvälisen liiketoiminnan johtaminen
Proaktiivinen kehittäminen
Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Ryhmätyö
A. Projektiraportti (20 %)
B. Datan keruu, primääri ja sekundääri (15 %)
C. Video-projekti guerilla-markkinoinnin pohjalta (15 %)
Yksilötyö
D. Reflektio / Oppimispäiväkirja (35 %)
E. Keskustelufoorumi ja aktiivinen osallistuminen luokassa (15 %)
Saat arvosanan ”kolme” tai ”neljä”, jos pystyt osoittamaan hyvän tason osaamista seuraavissa kompetensseissa:
Vastuullinen kansainvälisen liiketoiminnan johtaminen
Proaktiivinen kehittäminen
Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Ryhmätyö
A. Projektiraportti (20 %)
B. Datan keruu, primääri ja sekundääri (15 %)
C. Video-projekti guerilla-markkinoinnin pohjalta (15 %)
Yksilötyö
D. Reflektio / Oppimispäiväkirja (35 %)
E. Keskustelufoorumi ja aktiivinen osallistuminen luokassa (15 %)
Saat arvosanan ”viisi”, jos pystyt osoittamaan erinomaisen tason osaamista seuraavissa kompetensseissa:
Vastuullinen kansainvälisen liiketoiminnan johtaminen
Proaktiivinen kehittäminen
Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus
Oppimateriaalit
Alla mainittu kirja on kurssin perusteellisuuden kannalta keskeinen teos. Lisäksi opettaja toimittaa lisämateriaalia verkko-oppimisympäristöön.
Lisätiedot
Kurssi tarjoaa sekä tieteellistä perusteellisuutta että käytännön relevanssia. Perusteellisuus korostuu luokassa edellä mainittujen opiskelumenetelmien kautta. Relevanssia puolestaan tuodaan esiin projektin lanseerauksen avulla. Projektin lanseeraus sisältää perusteellisen tutkimuksen paikallisesta (suomalaisesta) yrityksestä sekä suunnitellusta kansainvälisestä markkinasta. Prosessi edellyttää teoreettisen tiedon soveltamista projektin kehittämisen kautta.
Toteutustavat
Ensisijainen opetustapa on yhdistelmä lähiopetusta kampuksella. Muutamia luentoja tallennetaan, jotta opiskelijoilla on mahdollisuus oppia joustavasti 24/7. Lähiopetuksen aikana oppimista syvennetään harjoitusten, yksilö- ja ryhmätöiden, reflektoinnin ja ohjauksen kautta.
Opiskelumenetelmät kuvataan alla:
Osallistuminen luentotilaisuuksiin
Webinaarit alan asiantuntijoiden kanssa
Työpajoihin osallistuminen (esim. arviointi ja ohjaus projektiraporttiin sekä lanseeraukseen)
Tapaustutkimusten/artikkelien käsittely ja keskustelut
Oppimispäiväkirjan aktiivinen kirjoittaminen
Tiimityöskentely ja yhteistyö