Skip to main content

Service Design Process (10 op)

Toteutuksen tunnus: MZMI2000-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.11.2020 - 30.11.2020

Ajoitus

16.01.2021 - 17.05.2021

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

10 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

School of Business

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 40

Koulutus

  • Bachelor's Degree Programme in Tourism and Service Business

Opettaja

  • Anne-Maria Raitio
  • Tarja Viitanen

Ryhmät

  • MPT19S1M
    Palveluliiketoiminta
  • ZJA21KM
    Avoin AMK, marata

Objectives

Opiskelija hallitsee palvelumuotoiluprosessin eri vaiheet ja niissä käytettävät palvelumuotoilun tutkimus- ja kehittämistyökalut. Hän arvioi palvelutuotteiden käytettävyyttä, arvontuottoa, elämyksellisyyttä sekä yhteyttä yrityksen brändiin. Hän osaa edistää omaa luovuuttaan ja innovoida asiakaskeskeisiä palvelukokonaisuuksia. Hän hallitsee projektissa toimimisen.

Content

Palvelumuotoiluprosessi
Palvelumuotoilun ja innovaatiotoiminnan työkalut
Projektityöskentely
Elämyksellisyys ja tarinallistaminen
Luovat menetelmät

Time and location

21.1.2021 - 31.5.21
Optima -oppimisympäristö

Learning materials and recommended literature

Tuulaniemi, J. 2011. Palvelumuotoilu. Helsinki: Talentum
Koivisto, M., Säynäkangas, J., Forsberg, S. 2019. Palvelumuotoilun bisneskirja. Alma Talent.
Kalliomäki, A. 2014. Tarinallistaminen: Palvelukokemuksen punainen lanka. Talentum.
https://issuu.com/st_moritz/docs/pa2servicedesign/4


https://janet.finna.fi/Record/jamk.992445554806251
https://janet.finna.fi/Record/jamk.993471004806251

Teaching methods

Webinaarit
Oppimistehtävät
Itsenäinen opiskelu
Ryhmätyöskentely
Workshopit

Practical training and working life connections

Vierailevat luennoitsijat

Exam dates and retake possibilities

Verkkotentti vk 5-8 aikana.
Opiskelijalla on mahdollisuus uusia tentti kaksi kertaa. Uusintakerrat sovitaan ryhmän kanssa

Alternative completion methods

Hyväksilukeminen (korvaaminen ja sisällyttäminen)
Muulla tavoin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
Opinnollistaminen
Tarkemmat ohjeet löytyvät tutkintosäännöstä ja opinto-oppaasta.

Student workload

Projektityöskentely (150 h) luennot( 60 h) Itsenäinen opiskelu (60 h)

Further information for students

Ohjaava palaute, kehittävä arviointi
Vertaispalaute, vertaisarviointi
Itsearviointi
Avoin AMK 5

Evaluation scale

0-5

Evaluation criteria, satisfactory (1-2)

Arviointiasteikko 0-5
1 (Välttävä)
Hän tunnistaa palvelumuotoiluprosessin ja käyttää työkaluja ohjatusti. Opiskelija osaa arvioida palvelutuotteiden asiakaskeskeisyyttä ja innovatiivisuutta. Opiskelija työskentelee projektissa mutta ei saavuta tavoitteita.
2 (Tyydyttävä)
Opiskelija ymmärtää palvelumuotoiluprosessin ja osaa käyttää perustyökaluja. Hän arvioi palvelutuotteiden menestystekijöitä. Hän osaa työskennellä projektissa, on yhteistyökykyinen ja hoitaa roolinsa mukaiset tehtävänsä. Hän tunnistaa luovan toimintansa esteitä.
3 (hyvä)
Opiskelija on sisäistänyt palvelumuotoiluprosessin ja osaa käyttää työkaluja monipuolisesti. Opiskelija pyrkii arvioimaan palvelutuotteisiin liittyviä menestystekijöitä ja innovaation mahdollisuuksia. Hän hallitsee projektityöskentelyn ja työskentelee tehokkaasti projektin tavoitteiden saavuttamiseksi. Hän osaa kehittää luovuuttaan.
4 (kiitettävä)
Hän on sisäistänyt palvelumuotoiluprosessin, hallitsee työkaluja luovasti ja monipuolisesti. Opiskelija osaa arvioida palvelutuotteisiin liittyviä menestystekijöitä ja innovatiivisuutta. Hän ratkaisee ongelmia luovasti ja vastuullisesti. Hän osaa toimia projektissa vastuullisesti. Hän osaa kehittää luovuuttaan.
5 (Erinomainen)
Hän osaa muokata palvelumuotoiluprosessia ja käyttää palvelumuotoilutyökaluja perustellusti ja luovasti. Opiskelija osaa arvioida palvelutuotteen menestystekijöitä kriittisesti. Hän toimii vastuullisesti ja osaa ennakoida projektiin ja sen tulokseen liittyviä ongelmia. Hän osaa johtaa projekteja tehokkaasti ja innostavasti, hyödyntää ryhmän osaamista optimaalisesti ja ratkaisee ongelmia luovasti.

Hyväksilukeminen Hyväksilukemisen menettelytavat kuvataan tutkintosäännössä ja opinto-oppaassa. Opintojakson opettaja antaa lisätietoa mahdollisista opintojakson erityiskäytänteistä.

Evaluation criteria, good (3-4)

3 (hyvä)
Opiskelija on sisäistänyt palvelumuotoiluprosessin ja osaa käyttää työkaluja monipuolisesti. Opiskelija pyrkii arvioimaan palvelutuotteisiin liittyviä menestystekijöitä ja innovaation mahdollisuuksia. Hän hallitsee projektityöskentelyn ja työskentelee tehokkaasti projektin tavoitteiden saavuttamiseksi. Hän osaa kehittää luovuuttaan.
4 (kiitettävä)
Hän on sisäistänyt palvelumuotoiluprosessin, hallitsee työkaluja luovasti ja monipuolisesti. Opiskelija osaa arvioida palvelutuotteisiin liittyviä menestystekijöitä ja innovatiivisuutta. Hän ratkaisee ongelmia luovasti ja vastuullisesti. Hän osaa toimia projektissa vastuullisesti. Hän osaa kehittää luovuuttaan.

Evaluation criteria, excellent (5)

5 (Erinomainen)
Hän osaa muokata palvelumuotoiluprosessia ja käyttää palvelumuotoilutyökaluja perustellusti ja luovasti. Opiskelija osaa arvioida palvelutuotteen menestystekijöitä kriittisesti. Hän toimii vastuullisesti ja osaa ennakoida projektiin ja sen tulokseen liittyviä ongelmia. Hän osaa johtaa projekteja tehokkaasti ja innostavasti, hyödyntää ryhmän osaamista optimaalisesti ja ratkaisee ongelmia luovasti.

Prerequisites

Opiskelija hallitsee liiketoiminta-, palvelu- ja tuotantoprosessien johtamisen perusteet sekä osaa arvioida toimintaympäristön tarjoamia mahdollisuuksia ja haasteita. Hän osaa arvioida matkailu-, ravitsemis- ja toimitilapalvelujen kannattavuutta ja asiakaslähtöisyyttä.