JohtaminenLaajuus (5 op)
Tunnus: HM00BI68
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää johtamisen merkityksen yrityksen menestystekijänä. Opiskelija tuntee johtamisen ja organisaation toimintaa kuvaavat peruskäsitteet. Opiskelija tuntee johtamisen eri näkökulmat sekä niiden keskeiset sisällöt. Opiskelija osaa arvioida omia valmiuksiaan ja motivaatiotaan johtamistyöhön.
Sisältö
Organisaation johtaminen ja kulttuuri, johtamisoppien kehitys, johtamisen peruskäsitteet, johtamisen tasot ja näkökulmat, henkilöstöjohtaminen, johtajuus, johtamisen tulevaisuuden haasteet.
Esitietovaatimukset
-
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tradenomi- ja restonmitutkinnon tuottaman osaamisen yleiset arviointikriteerit ovat web-sivuilla (http://www.jamk.fi/opiskelijoille/opinto-opas). Opintojakson oppimistulokset arvioidaan suhteessa kunkin opintojakson osaamistavoitteisiin tietojen, taitojen ja yleisten pätevyyksien perusteella (Kansallinen ja eurooppalainen laatujärjestelmä NQF/EQF, taso 6).
5 (erinomainen): Opiskelija osoittaa kokonaisvaltaista käsitteiden soveltamista kriittisesti ja analyyttisesti omissa tietoperustaan nojaavissa osaamisnäytöissään liiketoiminnan sekä henkilöstön johtamisen yhteyksissä.
4 (kiitettävä): Opiskelija osoittaa lähes kokonaisvaltaista käsitteiden soveltamista näyttäessään analyyttistä osaamistaan liiketoiminnan ja henkilöstön johtamisen merkityksestä.
3 (hyvä): Opiskelija osoittaa liiketoiminnan ja henkilöstön johtamisen merkityksen yhteyden sekä käsiteteoreettisesti että teoriatietoa soveltaen yrityksen menestystekijöinä.
2 (tyydyttävä): Opiskelija osoittaa johtamisen merkityksen käsiteteoreettisin osin osana liiketoimintaa.
1 (välttävä): Opiskelijan ymmärrys organisaation toiminnasta ja henkilöstön merkityksestä yrityksen menestystekijänä on vielä hajanainen ja puutteellinen. Aihepiirin keskeiset käsitteet ja johtamisajattelun yhteys ei ole looginen vaadittavissa tuotoksissa.
Ajoitus
02.10.2023 - 19.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Liiketoimintayksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Opettaja
- Laura Sjöman
Ryhmät
-
ZJA23SMKIKDAvoin AMK, marata, Kiinteistöjohtaminen muuttuvassa toimitilaympäristössä
-
ZJA23SH1Avoin AMK, lita, organisaation johtaminen, erillisryhmä
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää johtamisen merkityksen yrityksen menestystekijänä. Opiskelija tuntee johtamisen ja organisaation toimintaa kuvaavat peruskäsitteet. Opiskelija tuntee johtamisen eri näkökulmat sekä niiden keskeiset sisällöt. Opiskelija osaa arvioida omia valmiuksiaan ja motivaatiotaan johtamistyöhön.
Sisältö
Organisaation johtaminen ja kulttuuri, johtamisoppien kehitys, johtamisen peruskäsitteet, johtamisen tasot ja näkökulmat, henkilöstöjohtaminen, johtajuus, johtamisen tulevaisuuden haasteet.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaali:
Viitala, R. & Jylhä, E. 2019. Johtaminen: keskeiset käsitteet, teoriat ja trendit. Helsinki: Edita. Saatavana myös e-kirjana JAMK:n kirjastosta.
Puusa, A., Reijonen, H. & Juuti, P.& Laukkanen, T. 2014 (myös 2012 painos käy). Akatemiasta markkinapaikalle: Johtaminen ja markkinointi aikansa kuvina. Helsinki: Talentum. Saatavana myös e-kirjana JAMK:n kirjastosta.
Hyppänen, R. 2013. Esimiesosaaminen: liiketoiminnan menestystekijä. Helsinki: Edita. Saatavana myös e-kirjana JAMK:n kirjastosta.
Lämsä, A-M. & Hautala, T. 2013. Organisaatiokäyttäytymisen perusteet. Helsinki: Edita. Saatavana e-kirjana JAMK:n kirjastosta.
Lisämateriaali:
Buchanan, D.A. & Huczynski, A. 2019. Orgnanizational behaviour. Harlow, England: Pearson.
Mullins, L. & Christy, G. 2016. Management & organisational behaviour. Pearson. Eleventh edition.
Lisäksi muu opettajan verkko-oppimisympäristössä tarjoama suositeltu oppi- ja lisämateriaali.
Opetusmenetelmät
Käänteinen oppiminen
Vuorovaikutteinen alustus teemoihin ja oppimistehtäviin liittyen
Itsenäinen ja ryhmäopiskelu sekä teemakohtaiset oppimistehtävät
Ryhmäkeskusteluworkshopit
Teemakohtaiset yksilö- ja ryhmäoppimistehtävät sekä oppimispäiväkirja.
Oppimista ohjataan sekä henkilökohtaisesti että ryhmissä opintojakson aikana muun muassa webinaareissa ja verkko-oppimisympäristön ohjauspalstalla.
Ryhmäkohtaista palautetta ja opiskelijoiden vertaispalautetta annetaan ryhmäworkshopien aikana.
Henkilökohtaisten tehtävien arvioinnin yhteydessä annetaan henkilökohtainen palaute.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Teemakohtaiset oppimistehtävät tehdään ja palautetaan opintojakson aikana.
Henkilökohtaisten oppimistehtävien palautus on viikolla 43, 46 ja 49.
Henkilökohtaisten oppimistehtävien uusintakerrat ovat 2.2.2024 ja 8.3.2024.
Ryhmäkeskusteluihin osallistutaan opintojakson aikataulussa. Opintojaksolla on kaksi pakollista läsnäoloa vaativaa ryhmäworkshoppia
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Hyväksilukeminen (korvaaminen ja sisällyttäminen)
Muulla tavoin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
Opinnollistaminen
Tarkemmat ohjeet löytyvät tutkintosäännöstä ja opinto-oppaasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Orientaatiotehtävä 15 h
Teemakohtainen itsenäinen ja ryhmätyöskentely, valmistautuminen webinaareihin 40 h
Webinaarit ja ryhmäkeskustelut 15 h
Henkilökohtaiset oppimistehtävät 65 h
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla vuorottelevat teemakohtaiset alustukset webinaareissa, itsenäinen opiskelu ja ryhmäopiskelu sekä ryhmäworkshopit.
Koko opintojakson ajan tehdään näiden ohessa henkilökohtaisia oppimistehtäviä.
Opettajan teemakohtaiset alustukset webinaareissa tallennetaan ja ovat katsottavissa myös videoina jälkikäteen.
Lisätietoja opiskelijoille
Avoin amk -erillisryhmä 40
Opintojakson arviointimenetelmiä ovat:
Oman osaamisen itsearviointi
Ryhmän vertaisarviointi
Osaamisen arviointi, palaute ja opintojakson arvosana henkilökohtaisten oppimistehtävien perusteella.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tradenomi- ja restonmitutkinnon tuottaman osaamisen yleiset arviointikriteerit ovat web-sivuilla (http://www.jamk.fi/opiskelijoille/opinto-opas). Opintojakson oppimistulokset arvioidaan suhteessa kunkin opintojakson osaamistavoitteisiin tietojen, taitojen ja yleisten pätevyyksien perusteella (Kansallinen ja eurooppalainen laatujärjestelmä NQF/EQF, taso 6).
5 (erinomainen): Opiskelija osoittaa kokonaisvaltaista käsitteiden soveltamista kriittisesti ja analyyttisesti omissa tietoperustaan nojaavissa osaamisnäytöissään liiketoiminnan sekä henkilöstön johtamisen yhteyksissä.
4 (kiitettävä): Opiskelija osoittaa lähes kokonaisvaltaista käsitteiden soveltamista näyttäessään analyyttistä osaamistaan liiketoiminnan ja henkilöstön johtamisen merkityksestä.
3 (hyvä): Opiskelija osoittaa liiketoiminnan ja henkilöstön johtamisen merkityksen yhteyden sekä käsiteteoreettisesti että teoriatietoa soveltaen yrityksen menestystekijöinä.
2 (tyydyttävä): Opiskelija osoittaa johtamisen merkityksen käsiteteoreettisin osin osana liiketoimintaa.
1 (välttävä): Opiskelijan ymmärrys organisaation toiminnasta ja henkilöstön merkityksestä yrityksen menestystekijänä on vielä hajanainen ja puutteellinen. Aihepiirin keskeiset käsitteet ja johtamisajattelun yhteys ei ole looginen vaadittavissa tuotoksissa.
Esitietovaatimukset
-