Terveyden edistämisen asiantuntijuus ja johtaminen (5op)
Toteutuksen tunnus: YSEA0200-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 03.08.2020 - 30.08.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 31.08.2020 - 18.12.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Verkko-opetus
- Yksikkö
- Hyvinvointiyksikkö
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 15 - 30
- Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK
- Opettajat
- Emilia Lahdenperä
- Sirpa Tuomi
- Vastuuopettaja
- Sirpa Tuomi
- Ryhmät
-
YSY19STSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma,Terveyden edistäminen
- Opintojakso
- YSEA0200
Toteutukselle Terveyden edistämisen asiantuntijuus ja johtaminen YSEA0200-3001 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Sisällön jaksotus
Verkko-oppimisympäristö rakentuu modulaarisesti, joista kunkin moduulin suorittaminen vie aikaa 2-3 viikkoa työnohella.
M1: Asiantuntijuus terveyden edistämisen johtamisessa
M2: Terveyden edistämisen strategiat ja ohjelmat
M3: Verkosto- ja sidosryhmäyhteistyö terveyden edistämisen johtamisessa
M4: Näyttöön perustuvat terveyden edistämisen johtamisen työvälineet
Jokaisessa moduulissa on yksi webinaari.
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Tarkoituksena on, että saat valmiuksia toimia terveyden ja hyvinvoinnin vaativan tason asiantuntijana julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin organisaatioissa. Opit johtamaan ja koordinoimaan hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen toimintaa erilaisissa organisaatioissa ja sidosryhmäyhteistyössä.
Opintojakson osaamiset:
Ennakoiva kehittäminen (Osaat johtaa uusien, tulevaisuutta ennakoivien ratkaisujen kehittämistä ja tuottaa uutta tietoa erilaisia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä hyödyntäen)
Oppimaan oppiminen (Edistät omaa ja työyhteisösi jatkuvaa oppimista ja osaamisen kehittymistä hyödyntäen eri alojen tietoa ja digitalisaation mahdollisuuksia)
Työelämässä toimiminen (Omaat valmiudet kehittää ja johtaa työyhteisöäsi sekä uudistaa työelämää)
Kestävä kehitys (Kehität kestäviä ja vastuullisia toimintatapoja työssäsi sekä tuet kestävyysmuutosta työyhteisössäsi ja yhteiskunnassa)
Opintojakson tavoitteet:
Opintojakso suoritettuasi tiedät kansainväliset vaatimukset terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen asiantuntijuudelle ja strategiselle johtamiselle. Kykenet kriittisesti arvioimaan omaa terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen asiantuntijuuttasi ja pyrit sen jatkuvaan kehittämiseen, yhdessä oppimiseen ja asiantuntijuuden jakamiseen. Osaat arvioida tulevaisuussuuntautuneesti, kriittisesti ja kestävän kehityksen näkökulmat huomioiden oman toimialasi ja palveluiden muutoksia sekä niiden vaikutuksia terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen toimintaan. Osaat aktivoida ja tehdä yhteistyötä verkostojen ja sidosryhmien kanssa edistääksesi terveyden ja edistämisen strategian toteutumista ja näyttöön perustuvaa toimintaa. Hyödynnät näyttöön perustuvia terveyden edistämisen johtamisen työvälineitä kehittäessäsi ja johtaessasi hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen toimintaa.
Toteutustavat
Kurssi toteutetaan kokonaan verkossa Moodle-oppimisympäristössä. Ohjaus ja palaute tapahtuvat verkko-oppimisympäristössä. Opinnot koostuvat itsenäisestä opiskelusta ja webinaareista (Zoomissa).
Kurssilla käytetään käänteistä oppimismenetelmää, jolloin kunkin kurssin moduulin itsenäinen työskentely (oppimateriaaliin ja oppimistehtäviin tutustuminen) tehdään aina ennen webinaareja. Osana itsenäistä opiskelua kurssi sisältää tallennettuja verkkoluentoja, joissa on testikysymyksiä oppimistehtävinä. Webinaarit korostavat yhdessä oppimista ja vertaistuen merkitystä esimerkiksi pienryhmätehtävien yhteydessä.
Itsenäinen opiskelu sisältää:
- Oman terveyden edistämisen asiantuntemuksen reflektiivisen arvioinnin kansainvälisten akkreditointikriteerien mukaisesti (IUHPE Health Promotion Practitioner -akkreditointikriteerit)
- Kirjallisen oppimistehtävän valitsemasi alueen hyvinvointi- ja terveyden edistämisen strategioista ja ohjelmista, mukaan lukien
kestävän kehityksen näkökulma - kirjallisen oppimistehtävän pienryhmätehtävänä terveyden edistämisen asiantuntijan verkosto- ja sidosryhmätyöstä
- terveyden edistämisen asiantuntijan blogikirjoituksen
- reflektiivisen oppimispäiväkirjan, jota kirjoitetaan koko kurssin ajan Moodle-oppimisalustalla.
Sisältö
Opintojaksolla opit ymmärtämään asiantuntijuuden roolin ja osaamisvaatimukset terveyden edistämisen johtamisessa. Tunnistat terveyden edistämisen strategioita ja ohjelmia kansainvälisellä, kansallisella ja alueellisella tasolla.
Opit tunnistamaan verkosto- ja sidosryhmäyhteistyön merkityksen terveyden edistämisen johtamisessa. Opit hyödyntämään näyttöön perustuvia terveyden edistämisen johtamisen työvälineitä tiedolla johtamisen perustana. Opit ymmärtämään terveyden edistämisen vaikuttavuuden arvioinnin merkityksen sekä kestävän kehityksen näkökulman huomioinnin terveyden edistämisessä.
Arvioitava tehtävä:
Arviointi on kehittävä arviointi, joka perustuu kurssin oppimistavoitteisiin. Keskeisessä roolissa on oma reflektiivinen itsearviointisi osaamisen kehittymisestä. Vertaisarviointi tukee terveyden edistämisen asiantuntemuksen ja johtamisen oppimistasi.
Oppimistehtävät ja reflektiivinen oppimispäiväkirja arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty. Oppimistehtävien ja reflektiivisen oppimispäiväkirjan hyväksytty suorittaminen edellyttää kurssin arviointikriteerien mukaista suorittamista.
Oppimateriaalit
Green, J., Cross, R. Woodall, J. & Tones, K. 2019. Health promotion: planning and strategies. Los Angeles: Sage. (Health public policy, Mass communication, Working with communities, Settings for health)
IUHPE health promotion accreditation system. Health Promotion Practitioner. https://www.iuhpe.org/index.php/en/the-accreditation-system
Jalava, M. 2017. Sidosryhmien kartoitus ja sidosryhmäsuhteiden hallinta. Kandidaatintyö. Lappeenrannan teknillinen yliopisto, tuotantotalous. http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201705156414
Melkas, T. 2013. Health in all policies as a priority in Finnish health policy: A case study on national health policy development. Scandinavian Journal of Public Health. Viitattu 7.12.2018. https://doi.org/10.1177/1403494812472296
Ottawa Charter. 1986. WHO. https://www.who.int/healthpromotion/conferences/previous/ottawa/en/
Stakeholder engagement. 2014. RICS guidance not.e. 1st edition
https://www.apm.org.uk/media/6673/stakeholder_engagement_1st_edition_pgguidance_2014.pdf
Terveyden edistämisen laatusuositus. 2006. STM julkaisuja 2006:19. Terveyden edistämisen
laatusuositus. 2006. STM julkaisuja 2006:19. http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201504226805
Vaikutusten ennakkoarviointi kunnallisessa päätöksenteossa. 2011. Toim. S. Sundqvist & L. Oulasvirta. Kuntaliitto. http://shop.kuntaliitto.fi/product_details.php?p=2572
TEA-viisari. 2019. Terveyden ja hyvinvoininlaitos. https://thl.fi/fi/web/hyvinvoinnin-ja-terveyden-edistamisen-johtaminen
Hyvinvointijohtaminen kunnassa. 2019. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. https://thl.fi/fi/web/hyvinvoinnin-ja-terveyden-edistamisen-johtaminen
Terveyden ja hyvinvoinnin kansalliset suositukset ja ohjelmat opiskelijan oman asiantuntijuusalueen mukaan.
PODCASTIT JA VIDEOT:
Podcast: Vaikutusten ennakkoarvioinnilla kestäviä päätöksiä. Kuntaliitto (23:42) https://www.kuntaliitto.fi/podcast-vaikutusten-ennakkoarvioinnilla-kestavia-paatoksia
Tietojen hyödyntäminen suunnittelussa ja johtamisessa. 2019. Verkkokoulutus. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. https://verkkokoulut.thl.fi/web/tietojen-hyodyntaminen
VERKKOSIVUSTOT - soveltuvin osin
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen johtaminen. 2019. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. https://thl.fi/fi/web/hyvinvoinnin-ja-terveyden-edistamisen-johtaminen
Health Impact Assessment. WHO/Europe. http://www.euro.who.int/en/health-topics/environment-and-health/health-impact-assessment
Päätösten vaikutusten ennakkoarviointi (EVAUS). 2019. https://thl.fi/fi/web/hyvinvoinnin-ja-terveyden-edistamisen-johtaminen/hyvinvointijohtaminen/paatosten-vaikutusten-ennakkoarviointi
WHO Health Promotion. https://www.who.int/health-topics/health-promotion#tab=tab_1
EuroHealthNet. https://eurohealthnet.eu/
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan kokonaan verkkossa. Ohjaaminen ja palautteen anto tapahtuu verkko-oppimisympäristössä.
Opintojaksolla on nauhoitettuja verkkoluentoja, joissa mukana testikysymyksiä oppimistehtävinä.
Yhdessä oppimista ja vertaistukea erityisesti opintojakson webinaareissa ja pienryhmätehtävien yhteydessä
Terveyden edistämisen asiantuntijan blogi teksti tai video (vlogi)
Reflektiivinen oman terveyden edistämisen asiantuntijuuden arviointi kansainvälisten akkreditointikriteereiden mukaisesti (IUHPE Health Promotion Practitioner akkreditointikriteerit)
Tietotestit
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla hyödynnetään alumnivierailuja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Webinaarit (sis. valmistautumisen ja jälkityöt) 12 tuntia
Verkkoluennot ja tietotestit 6 tuntia
Oman osaamisen itsearviointi IUHPEn mittarilla ja esittäminen hissipuheena videolla 6 tuntia
Muut oppimistehtävät ja tietotestit 54 tuntia
Itsenäinen työskentely 57 tuntia
Yhteensä 135 tuntia
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Kurssi arvostellaan asteikolla Hyväksytty/Hylätty, arvosanat S (Hyväksytty) tai 0 (Hylätty).
H (Hyväksytty):
Opiskelija osaa kriittisesti arvioida omaa terveyden edistämisen asiantuntemustaan kansainvälisten arviointikriteerien mukaisesti ja esittää omat kehittämiskohteensa terveyden edistämisen osaamisessa. Kurssin aikana opiskelija osoittaa kykyä oppia yhdessä ja jakaa asiantuntemusta. Hän tarkastelee toiminta-alansa ja palveluidensa muutoksia ja niiden vaikutusta terveyden edistämiseen ja johtamiseen tulevaisuuteen suuntautuneella ja kriittisellä tavalla. Opiskelija tietää, millaisia verkostoja ja sidosryhmiä on mukana terveyden edistämisen toiminnassa hänen toiminta-alallaan. Hän omaksuu erilaisia verkostoitumis- ja sidosryhmäyhteistyömenetelmiä sekä yhteistyömenetelmiä terveyden edistämisen strategian toteuttamiseksi ja tutkimukseen perustuvan toiminnan kehittämiseksi. Opiskelijat osaavat käyttää tutkimukseen perustuvia terveyden edistämisen johtamisen työkaluja hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen toiminnan kehittämiseen ja johtamiseen julkisissa, yksityisissä tai kansalaisjärjestöissä.
0 (Hylätty):
Opiskelija ei saavuta kurssin osaamistavoitteita.
Lisätiedot
Avoin amk 5 paikkaa
Arviointi on kehittävää arviointia, joka pohjautuu opintojakson osaamistavoitteisiin. Keskeisessä roolissa on sinun, opiskelijan oma reflektiivinen itsearviointi osaamisesi kehittymisestä. Vertaiskommentointi tukee sinua terveyden edistämisen asiantuntijuuden ja johtamisen osaamisen kehittämisessä.