Toiminnallisuus ryhmän ohjaamisessa (5 op)
Toteutuksen tunnus: SZXX2015-3017
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.08.2023 - 24.08.2023
Ajoitus
30.10.2023 - 19.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 25
Koulutus
- Toimintaterapeutti (AMK)
- Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
- Sosiaaliala (YAMK)
Opettaja
- Jaana Ritsilä
- Tuomas Lallukka
- Jenni Koivumäki
- Anne Koivisto
- Katri Kainulainen
- Leena Kangastalo
Ryhmät
-
STT22SMToimintaterapeutti (AMK)
-
SOS22SMSosionomi (AMK)
-
SKO22SMKuntoutuksen ohjaaja (AMK)
- 23.11.2023 09:00 - 16:00, Toiminnallisuus ryhmän ohjaamisessa SZXX2015-3017
- 01.12.2023 09:00 - 15:00, Toiminnallisuus ryhmän ohjaamisessa SZXX2015-3017
Objectives
Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla opit perusteet tavoitteellisen, asiakkaan osallisuutta ja voimavaroja tukevan ryhmäprosessin suunnittelusta ja toteutuksesta sosiaali- ja terveysalan asiakasryhmien parissa.
Osaamiset
Hyvinvoinnin ja toimijuuden edistäminen (yhteinen)
Toimintaterapiaprosessin ja ammatillisen harkinnan osaaminen (toim.ter)
Ohjausosaaminen (kunt.ohjaus)
Sosiaalialan asiakastyön osaaminen (sos)
Opintojakson tavoitteet
Opintojaksolla hankit sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan asiakkuusosaamista sekä osaamista hyvinvoinnin ja toimijuuden edistämiseksi. Opit perusteet ryhmämuotoisen, tavoitteellisen asiakkaan osallisuutta ja voimavaroja tukevan ammatillisen vuorovaikutus- ja yhteistyösuhteen luomisesta. Tiedät keskeisiä ryhmän ohjaamisen lähtökohtia ja periaatteita, joita ovat ryhmän kokoaminen, ryhmäprosessin ja yksittäisen ryhmäkerran suunnittelu ja toteutus sekä ryhmädynamiikan ja ryhmän kehitysvaiheiden huomioiminen ja hyödyntäminen ryhmän ohjaamisessa kuntoutus- ja sosiaalialalla. Opit perusteita ja menetelmiä toiminnallisuudesta ja luovan toiminnan käyttämisestä tavoitteellisessa ryhmätoiminnassa.
Opintojakson käytyäsi osaat kehittää osaamistasi oman koulutusalasi ryhmän ohjaamisessa käytännön tilanteissa kuten harjoittelussa. Osaat hyödyntää luovia ja toiminnallisia menetelmiä tavoitteellisesti kuntoutus- ja sosiaalialan ryhmän ohjaamisessa.
Content
Opintojaksolla perehdytään kuntoutus- ja sosiaalialan tavoitteellisten asiakaskeskeisten ryhmien kokoamisen, suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin keskeisiin periaatteisiin ja käytänteisiin. Ryhmäharjoituksia kokeillaan käytännössä sekä perehdytään luoviin ja toiminnallisiin menetelmiin asiakkaiden tavoitteiden saavuttamiseksi.
Learning materials and recommended literature
Stålberg, Leena. 2019. Pienryhmäohjaajan opas. PS-kustannus.
Huhtinen-Hilden, Laura & Lamppu, Minna (toim.). 2018. Odottamattomia aarteita. Ilmaisua, leikillisyyttä ja luovaa toimintaa ryhmässä. Metropolia Ammattikorkeakoulu. SOSKU-esite_DIGI_2ndd.indd (theseus.fi)
Hämäläinen, T. & Savolainen, K. 2016. Toiminta kuntoutumisessa -päämäärä ja väline. Teoksessa Autti-Rämö, I., Salminen, A-L., Rajavaara, M., Ylinen, A. Kuntoutuminen. Duodecim. 2016.
Cole, Mary. 2012 nide tai 2018 e-kirja. Group dynamics in occupational therapy: The theorethical bacis and practice application of group intervention.
Levi, Daniel. 2011. Group dynamics for teams. Los Angeles, CA: Sage 2011.
Teaching methods
Kontaktiopetus, itsenäinen opiskelu, ryhmätehtävät
International connections
Lukuvuosittain yksi toteutus englanninkielisenä: Activity Based Group Work, jossa mukana vaihto-opiskelijoita.
Alternative completion methods
Opintojakson hyväksiluku aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisen kautta (AHOT) voi olla mahdollista jos olet suunnitellut ja ohjannut asiakasryhmälle erilaisia toiminnallisia tavoitteellisia kuntoutus- ja sosiaalialan ryhmiä vähintään puolen vuoden ajan, ja saanut näihin amk tasoisen koulutuksen. Hyväksiluku voi olla mahdollista osittain, mikäli sinulla on kokemusta erilaisten tavoitteellisten toiminnallisten ryhmien ohjaamisesta vähintään puolen vuoden ajalta ja sinulla on ollut siihen sosiaali-, terveys, kasvatus- ohjaus- tai liikunta -alan ammatillinen koulutus. Hyväksilukuhakemus (AHOT) tulee toimittaa opintojakson oman tutkinto-ohjelman opettajalle ennen opintojakson alkua. Kun opintojakso on alkanut, hyväksilukuhakemuksia ei enää käsitellä.
Student workload
Kontaktipäivät 28 h + niihin valmistautuminen ja harjoitustehtävä 53 h = 3op
Ryhmätehtävä 52 h = 2op
Further information for students
Itsearviointi: oppimistavoitteiden asettaminen ja arvio niiden saavuttamisesta.
Harjoitustehtävä perustuen seuraaviin materiaaleihin:
Luentomateriaalit.
Ståhlberg, Leena. 2019. Pienryhmäohjaajan opas. PS-kustannus. Osa 1. (löytyy e-kirjana)
Levi, Daniel. 2011. Group dynamics for teams. Los Angeles, CA: Sage 2011. 238–245, 252–253. (Skannattu tiedosto Moodlessa)
Vertaisarviointia toteutetaan jälkimmäisen kontaktipäivän yhteydessä.
Ryhmätehtävä arvioidaan erillisten kriteerien mukaan asteikolla Hyväksytty- hylätty
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Evaluation criteria, pass/failed
Hyväksytty
Opiskelija tietää tavoitteellisen kuntoutus- ja sosiaalialan asiakkaille suunnatun ryhmätoiminnan suunnittelemisen ja toteuttamisen keskeiset periaatteet: ryhmän kokoaminen, ryhmäprosessin ja yksittäisen ryhmäkerran suunnittelu ja toteutus, ryhmädynamiikan ja ryhmäprosessin huomioiminen ja hyödyntäminen.
Opiskelijalla on omakohtaisia kokemuksia luovan toiminnan toteuttamisesta. Hän tiedostaa luovan toiminnan mahdollisuuksia asiakkaan voimavarojen tukemisessa ja kuntoutumisessa.