Strateginen johtaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: YZ00CL57-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
18.11.2024 - 09.01.2025
Ajoitus
20.01.2025 - 27.04.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Liiketoimintayksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 45
Koulutus
- Projektijohtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysala
- Johtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysala
- Johtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, Restonomi
- Johtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, Tradenomi
Opettaja
- Heidi Neuvonen
Ryhmät
-
YJK24S1Johtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, musiikkipedagogi
-
ZJA25KMAvoin amk, marata
-
ZJAYJM24S1Avoin AMK, marata, YAMK-väylät, Johtaminen, ylempi amk, Vastuullisuuden ja palveluiden johtaminen
-
YJM24S1Johtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, restonomi
- 28.01.2025 17:00 - 19:00, Strateginen johtaminen YZ00CL57-3002
- 04.03.2025 17:00 - 19:00, Strateginen johtaminen YZ00CL57-3002
- 15.04.2025 17:00 - 19:00, Strateginen johtaminen YZ00CL57-3002
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Kun käyt tämän opintojakson, niin ymmärrät strategia-ajattelua ja osaat perehtyä strategiseen johtamiseen ja strategian toteutukseen. Strategia on prosessi, jossa toimintaympäristön analyysillä on keskeinen merkitys. Strategian puitteissa organisaation johto asettaa tavoitteet ja määrittää toimenpiteet, joiden avulla organisaatio pyrkii saavuttamaan pitkän aikavälin menestystä ja kilpailuetua.
Opintojakson osaamiset:
Ennakoiva kehittäminen
Osaa analysoida nykytilannetta ja ennakoida oman alan tulevaisuutta ja toimintaympäristön muutoksia.
Opintojakson osaamistavoite
Tunnistat strategian ja strategisen johtamisen roolin ja merkityksen yritysten ja julkisten organisaatioiden tulevaisuuden menestystekijänä. Hallitset strategia-ajattelun peruskäsitteistön ja tunnistat erilaisia strategisen johtamisen koulukuntia sekä tutustut digiajan strategiseen ajatteluun. Sisäistät strategian merkityksen toiminnan kehittämisen välineenä sekä tunnistat strategiaprosessin eri vaiheet, hallitset strategian jäsentämiseen sekä jalkauttamiseen liittyviä työkaluja sekä menetelmiä.
Osaat arvioida erilaisia strategioita ja sinulla on tiedolliset valmiudet strategisen analyysin tekemiseen, strategian valintaan ja sen toteutukseen.
Sisältö
Tämän opintojakson keskeiset sisällöt ovat:
Strategiat, strategiatyypit, strateginen ajattelu ja strategisen johtamisen käsitteistö: skenaariot, visio, missio, arvot, tavoitteet.
Strategian kehityssuunnat ja yhteys päätöksentekoprosessiin.
Strategiaprosessi ja strategioiden analysointi, työkalut ja jalkauttaminen.
Mittarit ja mittaaminen osana strategista johtamista ja onnistumisen arviointi
Aika ja paikka
Verkkototeutus 100%
Moodle oppimisympäristö
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Ritakallio, T. - Vuori, T. (2018). Elävä strategia: kyky nähdä, taito tarttua tilaisuuteen. Helsinki : Alma Talent. (saatavana myös e-kirja)
Porter, M. (1996). What is Strategy? Harvard Business Review, Nov-Dec 1996, pages 61-78.Porter, M. (2008).
The Five Competitive Forces that Shape Strategy. Harvard Business Review, Jan 2008, pages 78-93.Prahalad, C. - Hamel, G. (1990).
The Core Competence of the Organization. Harvard Business Review, May-June 1990, pages 79-91
Kim, W.C. - Mauborgne, R. (2004) Blue Ocean Strategy. Harvard Business Review, October 2004, pages 76-84
Porter, M. - Kramer, M. (2011) Creating Shared Value. Harvard Business Review, Jan-Feb 2011, pages 62-77.
Mintzber, H., Ahlstrand, B. & Lampel, J. 2005. Strategy bites back. It is a lot more and less than you ever imagined. Pearson Prentice Hall. Upper Saddle River, New Jersey 07458
Hunt, S. & Lambe, J. 2000. Marketing’s Contribution to Business Strategy: Market Orientation, Relationship Marketing and Resourced-Advantage Theory. International Journal of Management Review 2(1), 17-43
Kim, W. C., Mauborgne, R., Tillman, M., & Susitaival, S. (2015). Sinisen meren strategia (Laajennettu p.). Talentum.
Lisämateriaalia saatavilla Moodle-työtilassa
Opintojaksolla tekoälyn hyödyntämisessä, ohjeistuksissa ja mahdollisissa eettisissä kysymyksissä noudatetaan päivitettyjä Arenen suosituksia ja Jamkin sääntöjä
Opetusmenetelmät
Oppimisympäristö: Moodle - työtila ohjaa ja tukee oppimista. Webinaareissa keskittytään pääasiassa vertaisoppimiseen ja -ohjaukseen.
Webinaarit : zoom - linkki löytyy Moodle - työtilasta
Webinaareihin osallistuminen edellyttää toimivaa kameraa, kuulokkeita ja mikrofonia.
Läsnäolijat tarkistetaan kolmen viikon kuluttua toteutuksen alkamisajankohdasta. Kun opiskelija palauttaa Orientaatio-tehtävän, niin hän ilmaisee aktiivisuutensa ja voi jatkaa opintojaksolla opiskelua.
Opintojakson sisältö keskittyy liiketaloudelliseen strategiaan.
Opintojaksolla on nauhoitettuja verkkoluentoja, erilaisia oppimistehtäviä, simulaatiopeli, ryhmäoppimista, vertaiskommentointia.
Ohjaus
Saat ohjausta Moodle-oppimisympäristössä (mm. kysymys- ja vastauspalsta) sekä webinaareissa. Ohjausta saat myös vertaisopiskelijoiltasi.
Palaute
Saat sekä laadullista että määrällistä arviointia ja palautetta simulaatiopelistä ja oppimistehtävästäsi.
Annat palautetta opintojaksosta (loppupalaute toteutuksesta).
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelijaryhmäsi muodostaa työelämälähtöisen vertaisoppimisverkoston.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä
Kansainvälisyys
Opintojaksolla hyödynnät kansainvälistä lähdemateriaalia sekä simulaatiopelin kansainvälistä toimintaympäristöä.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Voit tutustua Jamkin tutkintosäännön 17§:ään harkitessasi opintojakson osaamisen tunnistamista ja tunnustamista (hyväksilukemista) perustuen aiemmin hankkimaasi osaamiseesi ja opintojakson tavoitteisiin.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- orientaatiotehtävä 8 tuntia
- verkkoluennot tai luennot 8 tuntia
- yksilötehtävät 30 h
- webinaarit tai korvaavat tehtävät 8 tuntia
- simulaatiopeli 51 tuntia
- opiskelumateriaaliin perehtyminen 30 tuntia
Yhteensä 135 opiskelijan työtuntia.
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla oppiminen tapahtuu osallistumalla webinaareihin, itsenäisen tiedonhaun ja opiskelun, pelillistämisen sekä oppimistehtävien avulla.
Oppimistehtävien aikataulut Moodle - työtilassa
Lisätietoja opiskelijoille
Avoin amk 15 (sisältyy max-määrään)
Orientaatiotehtävä, joka on yksilötehtävä ja palautetaan ennen 1. webinaaria. Arviointi (hyväksytty/täydennettävä/hylätty)
Kolme verkkotapaamista, joissa seurataan ja tuetaan oppimista ja kehittämistehtävän tekemistä
Yksilötehtävä, teorian soveltaminen 40% kurssin arvosansta, arviointi 0-5
Simulaatiopeli, ryhmätehtävä, 40% kurssin arvosanasta, arviointi 0-5
Reflektointitehtävä, yksilötehtävä 20 % kurssin arvosanasta, arviointi 0-5
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty
Arvioit ja analysoit strategian ja strategisen johtamisen roolin ja merkityksen soveltaen keskeistä teoriatietoa. Määrittelet keskeiset aiheen erityisosaamiseen liittyvät käsitteet suhteessa toisiinsa. Osaat hyödyntää myös kansainvälistä tutkimustietoa. Arvioit oman strategisen analyysin osaamisesi kehittymistä perustellen kriittisesti, kokonaisvaltaisesti ja monipuolisesti. Raportoit vakuuttavasti esittäen selkeän loogisesti etenevän kokonaisuuden. Osoitat reflektiivisyyttä pohdinnassa. Kirjoitat argumentoivaa ja virheetöntä asiatyyliä. Noudatat Jamkin raportointiohjeistusta. Osallistut yhteisiin verkkotapaamisiin, jossa jaat oppimaasi muille.
Hylätty
Et täytä hyväksytyn osaamisen tasoa.