Siirry suoraan sisältöön

Elämäntapojen toiminnallinen tukeminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: STTS2016-3011

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.08.2024 - 22.08.2024

Ajoitus

19.08.2024 - 30.04.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 40

Koulutus

  • Toimintaterapeutti (AMK)

Opettaja

  • Maaret Rutanen
  • Emmi Ritvos

Vastuuopettaja

Maaret Rutanen

Ryhmät

  • STT22S1
    Toimintaterapeutti (AMK)
  • STT22SM
    Toimintaterapeutti (AMK)

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla opit ymmärtämään terveyden, toiminnan ja elämäntapojen välistä yhteyttä. Tarkastelet elämäntapojen tukemista ammattillisesta roolistasi ja opit keinoja elämäntapojen toiminnalliseen tukemiseen. Sovellat oppimaasi aidoissa ohjaustilanteissa.

Opintojakson osaamiset
Sosiaali- ja terveysalan asiakkuusosaaminen
Toimintaterapiaprosessin ja ammatillisen harkinnan osaaminen

Opintojakson osaamistavoite
Opintojakson käytyäsi tiedät, miten terveys, toiminta ja elämäntavat liittyvät toisiinsa. Ymmärrät, miten elämäntapoja voidaan tukea toiminnallisesti oman alasi tietoperustaa ja näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen. Sovellat tietoa ja ymmärrystäsi aidoissa ohjaustilanteissa, joissa selvität ohjattavien tarpeita ja tuet heitä terveyttä edistävien elämäntapojen noudattamisessa.

Sisältö

Opintojaksolla perehdyt terveyden, toiminnan ja elämäntapojen väliseen suhteeseen. Tarkastelet elämäntapojen tukemisen merkitystä osana sosiaali- ja terveysalan ammatillista toimintaa oman ammattisi näkökulmasta ja ajankohtaista, näyttöön perustuvaa tutkimusta hyödyntäen. Perehdyt elämäntapoja tukeviin, näyttöön perustuviin ohjelmiin kuten Lifestyle Redesign-ohjelmaan. Syvennät osaamistasi asiakkaan motivoinnissa muutosvaihemallia ja motivoivaa keskustelua hyödyntäen. Perehdyt toiminnan käyttämiseen muutoksen välineenä ja teknologisiin sovelluksiin muutosten tukemisessa. Suunnittelet ja toteutat käytännössä elämäntapoja selvittäviä ja tukevia ohjaustilanteita, joissa hyödynnät toiminnallisia menetelmiä.

Aika ja paikka

Opetus tapahtuu verkossa. Käytännön ryhmänohjaus voi tapahtua koululla, itse järjestetyssä kohteessa tai etänä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Clark, F.A., Blanchard, J., Sleight, A. ym. 2015. Lifestyle Redesign. The Intervention Tested in the USC Well Elderly Studies. 2nd Edition. AOTA Press. tai Mendel, D.R. 1999. Lifestyle redesign: implementing the well elderly program. AOTA cop. tai Craig. C. & Mountain, G. 2007. Lifestyle matters: an occupational approach to healthy aging. Speechmark.

Erlandsson, L-K. & Persson, D. 2020. The ValMO Model: occupational therapy for a healthy life by doing. Studentlitteratur.

Scaffa, M.E. & Reitz, S.M. 2014 Occupational therapy in community-based practice settings. Second edition. F.A. Davis. E-kirja. tai Scaffa, M.E. & Reitz, S.M. 2020. Occupational therapy in community and population health practice. Third edition. F.A. Davis.

Ajankohtaiset aihealueen tutkimusartikkelit.

Opetusmenetelmät

Opintojakso on jaettu teorian ja käytännön osuuksiin. Ensin teoriaosuudessa osallistut interaktiivisiin webinaareihin, katsot tallenteita ja perehdyt materiaaleihin syventääksesi osaamistasi siitä, miten terveys, toiminta ja elämäntavat liittyvät toisiinsa. Erityisesti perehdyt siihen, miten toimintaterapian teorian kautta voidaan tukea elämäntapoja toiminnallisesti ja näyttöön perustuen. Opiskelet itsenäisesti sekä ryhmässä. Ryhmässä toteutetaan kokousharjoitus sekä lukupiiri lukujärjestykseen varattuina aikoina. Käytännön osuudessa suunnittelet ja toteutat minimuotoisen ryhmänohjausprosessin, jonka tarkoituksena on soveltaa teoriatietoa oikeassa ryhmänohjauksessa. Opintojakson lopuksi summaat opittua kirjallisuutta ja käytäntöä yhdistävässä esseessä. Analysoit sekä arvioit omaa prosessiasi.

Opintojakson puolivälissä kerätään palaute.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakson käytännön osuus on mahdollista suorittaa työelämässä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Teoriaosan 3op kuormitus:
Webinaareihin osallistuminen & tallenteiden katsominen ja niihin liittyvät tehtävät 27t
Kokousharjoitus (sisältäen valmistautumisen ja tapaamisen) 4t
Ryhmän teoreettiset lähtökohdat tehtävä 23t
Lukupiiri (sisältäen materiaalien lukeminen, tapaamiset, videointi + kommentointi) 27t

Käytännön osuuden 2op kuormitus:
Ryhmän suunnittelu ja toteutus 40,5t
Oppimispäiväkirjan pito ja tiivistys 13,5t

Sisällön jaksotus

Opintojakson teoreettinen työskentely toteutuu syys-lokakuulle 2024 painottuen. Tehtäviä voit tehdä joulukuuhun saakka. Käytännön osuus toteutuu Toivo-ryhmän ohjaajana tammi-maaliskuussa 2025. Toivo-ryhmien aloitus toteutuu uusien opiskelijoiden orientaatioviikolla viikolla 1 Jamkin kampuksella. Tarvittaessa voit osallistua siihen etänä. Toivo-ryhmät toteutuvat ryhmäläisten ja ohjaajien mahdollisuuksien mukaisesti joko etäyhteydellä tai kontaktitapaamisina.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson arviointi perustuu itsearviointiin, vertaisarviointiin ja opettajan antamaan palautteeseen.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty: Osoitat ymmärtäväsi terveyden, toiminnan ja elämäntapojen välistä suhdetta. Tarkastelet perustellusti elämäntapojen tukemisen merkitystä sosiaali- ja terveysalalla ja oman ammattisi käytäntöihin liittyen. Suunnittelet ja toteutat käytännössä teoreettisesti perusteltua elämäntapoja tukevaa toiminnallista ohjausta. Osoitat pystyväsi arvioimaan omaa ammatillista toimintaasi teoriaa hyödyntäen.
Hylätty: Et kykene osoittamaan ymmärtäväsi terveyden, toiminnan ja elämäntapojen välistä suhdetta. Elämäntapojen tukemisen merkityksen tarkastelu osana sosiaali- ja terveysalan toimintaa ja ammattiasi ei ole perusteltua. Oman ammatillisen toiminnan arviointi on teoreettisesti puutteellista.

Esitietovaatimukset

Opintojaksolle tullessa sinulla tulee olla perusosaaminen toimintaterapian teoreettisista lähtökohdista sekä terapiaprosessista. Toiminnan ja osallistumisen mahdollistaminen toimintaterapian keinoin tulee olla hallussa. Sinulla tulee olla sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan asiakkuusosaamista asiakkaan hvyinvoinnin ja toimijuuden edistämiseksi. Sinun tulee tietää ryhmänohjaamisen lähtökohtia ja periaatteita sekä perusteet toiminnallisuudesta ja luovan toiminnan käyttämisestä tavoitteellisessa ryhmätoiminnassa.