Elämäntapojen toiminnallinen tukeminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: STTS2016-3011
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 22.08.2024
Ajoitus
26.08.2024 - 30.04.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Toimintaterapeutti (AMK)
Opettaja
- Maaret Rutanen
- Emmi Ritvos
Vastuuopettaja
Maaret Rutanen
Ryhmät
-
STT22S1Toimintaterapeutti (AMK)
-
STT22SMToimintaterapeutti (AMK)
- 29.08.2024 08:30 - 11:00, Elämäntapojen toiminnallinen tukeminen STTS2016-3011
- 04.09.2024 12:30 - 14:30, Elämäntapojen toiminnallinen tukeminen STTS2016-3011
- 09.09.2024 12:00 - 14:30, Elämäntapojen toiminnallinen tukeminen STTS2016-3011
- 16.09.2024 12:00 - 13:30, Elämäntapojen toiminnallinen tukeminen STTS2016-3011
- 24.09.2024 12:00 - 13:30, Elämäntapojen toiminnallinen tukeminen STTS2016-3011
- 01.10.2024 12:00 - 13:30, Elämäntapojen toiminnallinen tukeminen STTS2016-3011
- 09.10.2024 12:00 - 14:30, Elämäntapojen toiminnallinen tukeminen STTS2016-3011
- 22.10.2024 14:00 - 16:00, Elämäntapojen toiminnallinen tukeminen STTS2016-3011
- 05.02.2025 16:00 - 17:30, Elämäntapojen toiminnallinen tukeminen STTS2016-3011
- 25.03.2025 16:00 - 17:30, Elämäntapojen toiminnallinen tukeminen STTS2016-3011
Objectives
Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla opit ymmärtämään terveyden, toiminnan ja elämäntapojen välistä yhteyttä. Tarkastelet elämäntapojen tukemista ammattillisesta roolistasi ja opit keinoja elämäntapojen toiminnalliseen tukemiseen. Sovellat oppimaasi aidoissa ohjaustilanteissa.
Opintojakson osaamiset
Sosiaali- ja terveysalan asiakkuusosaaminen
Toimintaterapiaprosessin ja ammatillisen harkinnan osaaminen
Opintojakson osaamistavoite
Opintojakson käytyäsi tiedät, miten terveys, toiminta ja elämäntavat liittyvät toisiinsa. Ymmärrät, miten elämäntapoja voidaan tukea toiminnallisesti oman alasi tietoperustaa ja näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen. Sovellat tietoa ja ymmärrystäsi aidoissa ohjaustilanteissa, joissa selvität ohjattavien tarpeita ja tuet heitä terveyttä edistävien elämäntapojen noudattamisessa.
Content
Opintojaksolla perehdyt terveyden, toiminnan ja elämäntapojen väliseen suhteeseen. Tarkastelet elämäntapojen tukemisen merkitystä osana sosiaali- ja terveysalan ammatillista toimintaa oman ammattisi näkökulmasta ja ajankohtaista, näyttöön perustuvaa tutkimusta hyödyntäen. Perehdyt elämäntapoja tukeviin, näyttöön perustuviin ohjelmiin kuten Lifestyle Redesign-ohjelmaan. Syvennät osaamistasi asiakkaan motivoinnissa muutosvaihemallia ja motivoivaa keskustelua hyödyntäen. Perehdyt toiminnan käyttämiseen muutoksen välineenä ja teknologisiin sovelluksiin muutosten tukemisessa. Suunnittelet ja toteutat käytännössä elämäntapoja selvittäviä ja tukevia ohjaustilanteita, joissa hyödynnät toiminnallisia menetelmiä.
Time and location
Opetus tapahtuu verkossa. Käytännön ryhmänohjaus voi tapahtua koululla, itse järjestetyssä kohteessa tai etänä.
Learning materials and recommended literature
Clark, F.A., Blanchard, J., Sleight, A. ym. 2015. Lifestyle Redesign. The Intervention Tested in the USC Well Elderly Studies. 2nd Edition. AOTA Press. tai Mendel, D.R. 1999. Lifestyle redesign: implementing the well elderly program. AOTA cop. tai Craig. C. & Mountain, G. 2007. Lifestyle matters: an occupational approach to healthy aging. Speechmark.
Erlandsson, L-K. & Persson, D. 2020. The ValMO Model: occupational therapy for a healthy life by doing. Studentlitteratur.
Scaffa, M.E. & Reitz, S.M. 2014 Occupational therapy in community-based practice settings. Second edition. F.A. Davis. E-kirja. tai Scaffa, M.E. & Reitz, S.M. 2020. Occupational therapy in community and population health practice. Third edition. F.A. Davis.
Ajankohtaiset aihealueen tutkimusartikkelit.
Teaching methods
Opintojakso on jaettu teorian ja käytännön osuuksiin. Ensin teoriaosuudessa osallistut interaktiivisiin webinaareihin, katsot tallenteita ja perehdyt materiaaleihin syventääksesi osaamistasi siitä, miten terveys, toiminta ja elämäntavat liittyvät toisiinsa. Erityisesti perehdyt siihen, miten toimintaterapian teorian kautta voidaan tukea elämäntapoja toiminnallisesti ja näyttöön perustuen. Opiskelet itsenäisesti sekä ryhmässä. Ryhmässä toteutetaan kokousharjoitus sekä lukupiiri lukujärjestykseen varattuina aikoina. Käytännön osuudessa suunnittelet ja toteutat minimuotoisen ryhmänohjausprosessin, jonka tarkoituksena on soveltaa teoriatietoa oikeassa ryhmänohjauksessa. Opintojakson lopuksi summaat opittua kirjallisuutta ja käytäntöä yhdistävässä esseessä. Analysoit sekä arvioit omaa prosessiasi.
Opintojakson puolivälissä kerätään palaute.
Practical training and working life connections
Opintojakson käytännön osuus on mahdollista suorittaa työelämässä.
Student workload
Teoriaosan 3op kuormitus:
Webinaareihin osallistuminen & tallenteiden katsominen ja niihin liittyvät tehtävät 27t
Kokousharjoitus (sisältäen valmistautumisen ja tapaamisen) 4t
Ryhmän teoreettiset lähtökohdat tehtävä 23t
Lukupiiri (sisältäen materiaalien lukeminen, tapaamiset, videointi + kommentointi) 27t
Käytännön osuuden 2op kuormitus:
Ryhmän suunnittelu ja toteutus 40,5t
Oppimispäiväkirjan pito ja tiivistys 13,5t
Content scheduling
Opintojakson teoreettinen työskentely toteutuu syys-lokakuulle 2024 painottuen. Tehtäviä voit tehdä joulukuuhun saakka. Käytännön osuus toteutuu Toivo-ryhmän ohjaajana tammi-maaliskuussa 2025. Toivo-ryhmien aloitus toteutuu uusien opiskelijoiden orientaatioviikolla viikolla 1 Jamkin kampuksella. Tarvittaessa voit osallistua siihen etänä. Toivo-ryhmät toteutuvat ryhmäläisten ja ohjaajien mahdollisuuksien mukaisesti joko etäyhteydellä tai kontaktitapaamisina.
Further information for students
Opintojakson arviointi perustuu itsearviointiin, vertaisarviointiin ja opettajan antamaan palautteeseen.
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Evaluation criteria, pass/failed
Hyväksytty: Osoitat ymmärtäväsi terveyden, toiminnan ja elämäntapojen välistä suhdetta. Tarkastelet perustellusti elämäntapojen tukemisen merkitystä sosiaali- ja terveysalalla ja oman ammattisi käytäntöihin liittyen. Suunnittelet ja toteutat käytännössä teoreettisesti perusteltua elämäntapoja tukevaa toiminnallista ohjausta. Osoitat pystyväsi arvioimaan omaa ammatillista toimintaasi teoriaa hyödyntäen.
Hylätty: Et kykene osoittamaan ymmärtäväsi terveyden, toiminnan ja elämäntapojen välistä suhdetta. Elämäntapojen tukemisen merkityksen tarkastelu osana sosiaali- ja terveysalan toimintaa ja ammattiasi ei ole perusteltua. Oman ammatillisen toiminnan arviointi on teoreettisesti puutteellista.
Prerequisites
Opintojaksolle tullessa sinulla tulee olla perusosaaminen toimintaterapian teoreettisista lähtökohdista sekä terapiaprosessista. Toiminnan ja osallistumisen mahdollistaminen toimintaterapian keinoin tulee olla hallussa. Sinulla tulee olla sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan asiakkuusosaamista asiakkaan hvyinvoinnin ja toimijuuden edistämiseksi. Sinun tulee tietää ryhmänohjaamisen lähtökohtia ja periaatteita sekä perusteet toiminnallisuudesta ja luovan toiminnan käyttämisestä tavoitteellisessa ryhmätoiminnassa.