Kehittämis- ja tutkimustoiminta (5 op)
Toteutuksen tunnus: ZZ00CK89-3008
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 22.08.2024
Ajoitus
29.08.2024 - 19.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Liiketoimintayksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Palveluliiketoiminta (AMK)
Opettaja
- Tarja Niemelä
Ryhmät
-
MPT23KMPalveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma (AMK)
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Opintojakson tarkoituksena on perehdyttää opiskelijaa kehittämis- ja tutkimustoiminnan perusteisiin ja tukea opinnäytetyön tekemistä.
Opintojakson osaamiset (ARENEn tutkintojen yhteiset osaamiset):
1. Oppimaan oppiminen:
- osaat hankkia, arvioida sekä tarkoituksenmukaisesti soveltaa oman alasi kansallista ja kansainvälistä tietoperustaa ja käytäntöjä.
- otat vastuuta omasta ja ryhmän oppimisesta sekä opitun jakamisesta.
2. Ennakoiva kehittäminen:
- osaat hyödyntää tutkimus- ja kehittämismenetelmiä.
3. Eettisyys:
- kykenet vastaaman omasta toiminnastasi ja sen seurauksista ja reflektoimaan niitä alan ammattieettisten periaatteiden ja arvojen mukaisesti.
- ymmärrät hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimit niiden mukaisesti.
4. Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus:
- osaat seurata oman alan kansainvälistä kehitystä työssäsi.
EUR-ACE akkreditoidut tutkinto-ohjelmat
- Tutkimukset ja tiedonhaku
- Tekniikan soveltaminen käytäntöön
- Viestintä ja tiimityö
Opintojakson tavoitteet
Opiskelijana tunnet opinnäytetyötä tukevien kehittämisprosessien eri vaiheet. Osaat hankkia luotettavaa ja ajankohtaista työelämätietoa. Osaat valita opinnäytetyöhösi sopivan kehittämismenetelmän sekä aineistonkeruu- ja analysointimenetelmät. Tunnet JAMKin opinnäytetyöprosessin ja osaat laatia opinnäytetyön aihe-ehdotuksen. Tunnet hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimit niiden mukaisesti.
Sisältö
- Opinnäytetyön geneerinen rakenne, arviointikriteerit
- Kehittämisen prosessi: tavoitteen määrittely, tutkimuskysymys tai kehittämistehtävä, työelämätiedon hankinta, aineiston keruun ja analyysin menetelmät, luotettavuuden arviointi
- Tutkimusetiikka ja hyvä tieteellinen tai taiteellinen käytäntö
- Tutkimuksellinen kehittämistoiminta: kehittämistehtävän asettaminen, kehittämismenetelmien valinta, aineistonkeruu ja analysointi, tutkimuksellisen kehittämistoiminnan luotettavuuden arviointi
- Opinnäytetyön aihe-ehdotuksen laadinta
Aika ja paikka
verkkototeutus
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kirjallisuus (soveltuvin osin)
Eskola, J. & Suoranta, J. 2014 tai uudempi painos. Johdatus laadulliseen tutkimukseen. Tampere: Vastapaino.
Tuomi, J.& Sarajärvi, A. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällön analyysi. Helsinki:Tammi
Metsämuuronen, J. 2011. Tutkimuksen tekemisen perusteet ihmistieteissä: Opiskelijalaitos. 2. laitos (4. laitoksen pohjalta). Helsinki: International Methelp.
Vilkka, H. 2007. tai uudempi painos. Tutki ja mittaa: määrällisen tutkimuksen perusteet. Helsinki: Tammi.
Ojasalo, K. Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2015. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: WSOYpro.
Patton, M. Q. (2002 tai myöhemmät painokset). Qualitative research and evaluation methods. 3. painos. Thousand Oaks: Sage.
Yin, R. K. 2018. Case study research and applications : design and methods. Los Angeles: SAGE.
Stolt, M. & Axelin, A. & Suhonen, R. 2015 tai uudempi painos. Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä. Turun yliopisto 2. korjattu painos
Valli, R. & Aaltola, J. (toim.) 2015 (tai uudempi painos). Ikkunoita tutkimusmetodeihin 1. Metodin valinta ja aineistonkeruu: virikkeitä aloittelevalle tutkijalle. Jyväskylä: PS-Kustannus.
Valli, R. & Aaltola, J. (toim.) 2015 (tai uudempi painos). Ikkunoita tutkimusmetodeihin 2. Näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin. Jyväskylä: PS-Kustannus.
Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausepäilyjen käsitteleminen Suomessa. 2013. Tutkimuseettisen neuvottelukunnan ohje 2012. www.tenk.fi
Ihmiseen kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet ja ihmistieteiden eettinen ennakkoarviointi Suomessa. Tutkimuseettisen neuvottelukunnan ohje. 2019. https://tenk.fi/fi/eettinen-ennakkoarviointi-ihmistieteissa
Opetusmenetelmät
Kehittämis- ja tutkimustoiminta on verkossa toteutettava opintojakso. Toteutustapa sopii monimuoto-opiskelijoille.
Opiskelet Moodle-oppimisympäristössä. Moodle-ympäristöstä löydät opintojakson ohjeistukset, aikataulut, tehtävät ja opiskelumateriaalit. Osallistut myös webinaareihin. Webinaareissa reflektoit ja jaat oppimaasi vertaisopiskelijoidesi kanssa.
Teet itsenäistä tiedonhankintaa ja sovellat oppimaasi yksilö- ja ryhmätyönä tehtävissä oppimistehtävissä.
Opintojaksolla perehdyt erilaisiin tutkimus- ja kehittämismenetelmiin. Harjoittelet tiedonhakua ja perehdyt opiskelualasi tutkimuksen perusteisiin. Opit tekemään perusteltuja valintoja opinnäytetyön tutkimusotteen ja tutkimusmenetelmien valintojen suhteen. Sovellat oppimaasi oppimistehtävissä ja tenteissä.
Hankit valmiuksia opinnäytetyön aloittamiseen tutustamalla opinnäytetyön erilaisiin toteutustapihin. Perehdyt hyvän tieteellisen käytännön periaatteisiin ja opinnäytetyön eettisiin periaatteisiin.
Opintojakson opiskelu alkaa orientaatiolla tutkimuksen perusteisiin ja tiedonhakuun.
Opintojakson läsnäolijat tarkistetaan kolmen viikon kuluttua toteutuksen alkamisajankohdasta, jolloin ensimmäinen tulee olla tehty.
Ohjaus
Saat ohjausta Moodle-oppimisympäristössä (mm. kysymys- ja vastauspalsta) sekä webinaareissa. Webinaareja järjestetään noin kahden viikon välein. Ohjausta saat myös vertaisopiskelijoiltasi.
Palaute
Saat sekä laadullista että määrällistä arviointia ja palautetta opintojaksolla tehtyihin opiskelutehtäviin, tentteihin ja kehittämistutkimukseen sekä opinnäytetyön aihe-ehdotus -harjoitukseen.
Annat palautetta opintojaksosta (puoliväli- ja loppupalaute toteutuksesta).
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla tehtävän tutkimusharjoituksen voi halutessaan tehdä yritykselle.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentit ja harjoitustentit opintojakson aikana, itse valitsemasi aikataulun mukaisesti.
Kansainvälisyys
Opintojaksolla hyödynnät kansainvälistä tutkimuskirjallisuutta.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Opintojaksolla on käytössä hyväksiluvun käytänteistä korvaaminen aiemmilla opinnoilla tai aiemmin hankitun osaamisen hyväksiluku. Tarkemmat ohjeet saat tutkintosäännöstä ja opinto-oppaasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ohjeellinen ajankäyttösi 5 opintopisteen opintojaksolla on 135 työtuntia, joka jakautuu seuraavasti:
Orientaatio opintojaksoon 10 h
Oppimateriaaliin perehtyminen 30 h
Oppimistehtävien tekeminen 40 h
Tentteihin valmistuminen 30 h
Webinaarit 12 h
Opinnäytetyön aihe-ehdotus ja palautteen antaminen 13 h
Varaa työskentelyaikaa noin 8h/viikko.
Sisällön jaksotus
Opintojakso on jaettu kolmeen osaan:
1 op Orientaatio tutkimukseen ja tiedonhankintaan
3 op Johdanto tutkimus- ja kehittämismenetelmiin ja niihin liittyviä harjoituksia
1 op Opinnäytetyön aihe-ehdotuksen harjoitus
Jokainen osa sisältää itsenäisiä oppimistehtäviä.
Lisätietoja opiskelijoille
Tämä opintojakso korvaa aiemman opintojakson ZZPP0620 Kehittämis- ja tutkimustoiminta.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Välttävä 1
Tunnet kehittämisprosessin vaiheet. Tiedät, miten hankkia omaa alaasi koskevaa työelämä- ja tutkimustietoa. Tiedät keskeisiä kehittämismenetelmiä. Tunnet hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimit niiden mukaisesti.
Tyydyttävä 2
Osaat hankkia omaa alaansi koskevaa työelämä- ja tutkimustietoa. Tunnistat kehittämismenetelmien soveltamismahdollisuuksia. Tunnet opinnäytetyöhön hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimit niiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä 3
Osaat itsenäisesti hankkia omaa alaasi koskevaa työelämä- ja tutkimustietoa sekä arvioida sitä. Osaat valita opinnäytetyöhösi soveltuvan kehittämismenetelmän ja perustella valintaasi. Tunnet hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimit niiden mukaisesti.
Kiitettävä 4
Osaat itsenäisesti hankkia omaa alaasi koskevaa työelämä- ja tutkimustietoa sekä arvioida sitä kriittisesti. Osaat valita opinnäytetyöhösi soveltuvan kehittämismenetelmän ja perustella valintaasi. Tunnet hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimit niiden mukaisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5
Osaat itsenäisesti hankkia omaa alaasi koskevaa työelämä- ja tutkimustietoa sekä arvioida sitä. Osaat analysoida kehittämismenetelmien eroja ja perustella tekemiäsi menetelmävalintoja. Osaat arvioida kehittämisehdotuksia ja niiden toteuttamista työelämässä. Tunnet hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimit niiden mukaisesti.