Kehittämis- ja tutkimustoiminta (5 op)
Toteutuksen tunnus: ZZ00CK89-3008
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 22.08.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 19.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Liiketoimintayksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Palveluliiketoiminta (AMK)
Opettaja
- Tarja Niemelä
Ryhmät
-
MPT23KMPalveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma (AMK)
- 02.09.2024 16:30 - 18:30, Kehittämis- ja tutkimustoiminta ZZ00CK89-3008
- 29.10.2024 16:30 - 18:30, Kehittämis- ja tutkimustoiminta ZZ00CK89-3008
- 12.11.2024 16:45 - 18:30, Kehittämis- ja tutkimustoiminta ZZ00CK89-3008
- 14.11.2024 16:30 - 18:00, Kehittämis- ja tutkimustoiminta ZZ00CK89-3008
- 26.11.2024 16:30 - 18:30, Kehittämis- ja tutkimustoiminta ZZ00CK89-3008
Objectives
Opintojakson tarkoitus
Opintojakson tarkoituksena on perehdyttää opiskelijaa kehittämis- ja tutkimustoiminnan perusteisiin ja tukea opinnäytetyön tekemistä.
Pätevyydet:
1. Oppimaan oppimaan -
Kehität kriittistä ja analyyttistä ajattelutapaa, joka auttaa sinua tutkimaan ja arvioimaan olemassa olevaa tietoa asiaankuuluvien oppimisresurssien ja oppimismenetelmien valossa; kannustaa sinua hankkimaan uutta tietoa; ja kehittää älyllisiä kykyjäsi tehdä johtopäätöksiä ja tehdä johtopäätöksiä eri yhteyksissä.
Tämän osaamisen saavuttamiseksi sinun tulee:
– oppia muotoilemaan oleellisia kysymyksiä ja etsimään tietoa,
- käydä läpi relevanttia teoreettista ja empiiristä kirjallisuutta ymmärtääkseen erilaisia näkökulmia sekä arvioidakseen ja tulkitaakseen argumentteja ja vasta-argumentteja,
-ymmärrät alasi kehitystä ja teet sen perusteella tietoisia päätöksiä.
- omaksua tutkijan ajattelutavan problematisoida, tutkia ja ymmärtää tosielämän ilmiöitä erityisesti akateemisessa radassa.
2. Ennakoiva kehitys-
Kehität ratkaisuja liiketoiminnan ajankohtaisten ja odotettavissa olevien tilanteiden ja haasteiden valossa soveltamalla tietoa, kriittistä päättelyä ja analyyttisiä taitoja. Varmistat, että nämä ratkaisut ovat toteuttamiskelpoisia, relevantteja, luovia, käyttäjäystävällisiä ja kestäviä sekä korostat aktiivista yhteistyötä eri toimijoiden välillä.
Tämän osaamisen saavuttamiseksi sinun tulee:
- soveltaa olemassa olevaa tietoa ja hyödyntää asiaankuuluvia tutkimusmenetelmiä, mukaan lukien digitaaliteknologiaa, kehityshankkeissa
- tulkita uutta näyttöä olemassa olevan tiedon valossa, vertailla ja tehdä johtopäätöksiä,
- ilmaista henkistä panoksesi tieteellisten tai ammatillisten kirjoitusten kautta,
-ymmärtää uusien ratkaisujen hyödyllisyyden, luovuuden, kannattavuuden, skaalautuvuuden ja kestävyyden.
3. Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus-
Työskentelet monikulttuurisissa ja kansainvälisissä ympäristöissä ja verkostoissa kehittääksesi tietoa ja kommunikaatiotaitoja sekä kehittääksesi empatiaa ja arvostusta muita kulttuureja kohtaan. Kommunikoit vastuullisesti ja tehokkaasti englannin kielellä kirjallisessa, suullisessa, ei-sanallisessa ja digitaalisessa muodossa yksilöllisesti sekä tiimin jäsenenä erilaisissa ympäristöissä.
Tämän osaamisen saavuttamiseksi sinun tulee:
- tunnet kulttuuritaustasi vaikutuksen toimintaasi ja pystyt toimimaan tehokkaasti ja tuottavasti monikulttuurisuuden merkityksen selkeästi tunnustavassa työyhteisössäsi
- osoittaa mielekästä kulttuurienvälistä ryhmätyötä, mukaan lukien johtajuuden ja konfliktien ratkaisun roolit, kehittääkseen luovia ratkaisuja, joilla on monikulttuurinen perusta
- kyetä kokemaan ryhmäoppimista ja jakamaan parhaita käytäntöjä kansainvälisissä ympäristöissä
- oppia viestimään ideoista ja ratkaisuista tehokkaasti eri aiheiden, useiden tarkoitusten ja laajan yleisön kontekstissa sekä yksilöllisesti että ryhmässä
- aloittaa ja käydä rakentavaa vuoropuhelua asiaankuuluvien sidosryhmien kesken saavuttaakseen halutut tavoitteet useisiin tarkoituksiin ja viestiä ideoita ja ratkaisuja laajalle yleisölle, mukaan lukien sekä yksilöille että ryhmille,
- oppia olemaan "aktiivinen kuuntelija" ymmärtämään erilaisia näkökulmia ja näkökulmia tarkasti, puolueettomasti ja kriittisesti,
- Opi digitaalisen median eri puolia.
4. Etiikka-
Vertailet ja osoitat eettistä ja vastuullista toimintaa asiaankuuluvien kansallisten ja kansainvälisten elinten ja organisaatioiden vakiintuneiden periaatteiden, normien ja parhaiden käytäntöjen mukaisesti.
Tämän osaamisen saavuttamiseksi sinun tulee:
- ymmärtää ja soveltaa vakiintuneita vastuullisen toiminnan periaatteita tutkimuksessa ja ongelmanratkaisussa
- noudattaa oikeudenmukaisuuden, tasa-arvon ja syrjimättömyyden periaatteita,
- ottaa vastuu omista teoistasi ja niiden seurauksista ja pohtia niitä asiaankuuluvien eettisten periaatteiden, normien ja käytäntöjen mukaisesti
- kehittää monimuotoisuuden ja saavutettavuuden toteutumista toiminnassasi.
Opintojakson tavoitteet
Opiskelijana tunnet opinnäytetyötä tukevien kehittämisprosessien eri vaiheet. Osaat hankkia luotettavaa ja ajankohtaista työelämätietoa. Osaat valita opinnäytetyöhösi sopivan kehittämismenetelmän sekä aineistonkeruu- ja analysointimenetelmät. Tunnet JAMKin opinnäytetyöprosessin ja osaat laatia opinnäytetyön aihe-ehdotuksen. Tunnet hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimit niiden mukaisesti.
Content
- Opinnäytetyön geneerinen rakenne, arviointikriteerit
- Kehittämisen prosessi: tavoitteen määrittely, tutkimuskysymys tai kehittämistehtävä, työelämätiedon hankinta, aineiston keruun ja analyysin menetelmät, luotettavuuden arviointi
- Tutkimusetiikka ja hyvä tieteellinen tai taiteellinen käytäntö
- Tutkimuksellinen kehittämistoiminta: kehittämistehtävän asettaminen, kehittämismenetelmien valinta, aineistonkeruu ja analysointi, tutkimuksellisen kehittämistoiminnan luotettavuuden arviointi
- Opinnäytetyön aihe-ehdotuksen laadinta
Time and location
verkkototeutus
Learning materials and recommended literature
Kirjallisuus (soveltuvin osin)
Eskola, J. & Suoranta, J. 2014 tai uudempi painos. Johdatus laadulliseen tutkimukseen. Tampere: Vastapaino.
Tuomi, J.& Sarajärvi, A. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällön analyysi. Helsinki:Tammi
Metsämuuronen, J. 2011. Tutkimuksen tekemisen perusteet ihmistieteissä: Opiskelijalaitos. 2. laitos (4. laitoksen pohjalta). Helsinki: International Methelp.
Vilkka, H. 2007. tai uudempi painos. Tutki ja mittaa: määrällisen tutkimuksen perusteet. Helsinki: Tammi.
Ojasalo, K. Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2015. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: WSOYpro.
Patton, M. Q. (2002 tai myöhemmät painokset). Qualitative research and evaluation methods. 3. painos. Thousand Oaks: Sage.
Yin, R. K. 2018. Case study research and applications : design and methods. Los Angeles: SAGE.
Stolt, M. & Axelin, A. & Suhonen, R. 2015 tai uudempi painos. Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä. Turun yliopisto 2. korjattu painos
Valli, R. & Aaltola, J. (toim.) 2015 (tai uudempi painos). Ikkunoita tutkimusmetodeihin 1. Metodin valinta ja aineistonkeruu: virikkeitä aloittelevalle tutkijalle. Jyväskylä: PS-Kustannus.
Valli, R. & Aaltola, J. (toim.) 2015 (tai uudempi painos). Ikkunoita tutkimusmetodeihin 2. Näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin. Jyväskylä: PS-Kustannus.
Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausepäilyjen käsitteleminen Suomessa. 2013. Tutkimuseettisen neuvottelukunnan ohje 2012. www.tenk.fi
Ihmiseen kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet ja ihmistieteiden eettinen ennakkoarviointi Suomessa. Tutkimuseettisen neuvottelukunnan ohje. 2019. https://tenk.fi/fi/eettinen-ennakkoarviointi-ihmistieteissa
Teaching methods
Kehittämis- ja tutkimustoiminta on verkossa toteutettava opintojakso. Toteutustapa sopii monimuoto-opiskelijoille.
Opiskelet Moodle-oppimisympäristössä. Moodle-ympäristöstä löydät opintojakson ohjeistukset, aikataulut, tehtävät ja opiskelumateriaalit. Osallistut myös webinaareihin. Webinaareissa reflektoit ja jaat oppimaasi vertaisopiskelijoidesi kanssa.
Teet itsenäistä tiedonhankintaa ja sovellat oppimaasi yksilö- ja ryhmätyönä tehtävissä oppimistehtävissä.
Opintojaksolla perehdyt erilaisiin tutkimus- ja kehittämismenetelmiin. Harjoittelet tiedonhakua ja perehdyt opiskelualasi tutkimuksen perusteisiin. Opit tekemään perusteltuja valintoja opinnäytetyön tutkimusotteen ja tutkimusmenetelmien valintojen suhteen. Sovellat oppimaasi oppimistehtävissä ja tenteissä.
Hankit valmiuksia opinnäytetyön aloittamiseen tutustamalla opinnäytetyön erilaisiin toteutustapihin. Perehdyt hyvän tieteellisen käytännön periaatteisiin ja opinnäytetyön eettisiin periaatteisiin.
Opintojakson opiskelu alkaa orientaatiolla tutkimuksen perusteisiin ja tiedonhakuun.
Opintojakson läsnäolijat tarkistetaan kolmen viikon kuluttua toteutuksen alkamisajankohdasta, jolloin ensimmäinen tulee olla tehty.
Ohjaus
Saat ohjausta Moodle-oppimisympäristössä (mm. kysymys- ja vastauspalsta) sekä webinaareissa. Webinaareja järjestetään noin kahden viikon välein. Ohjausta saat myös vertaisopiskelijoiltasi.
Palaute
Saat sekä laadullista että määrällistä arviointia ja palautetta opintojaksolla tehtyihin opiskelutehtäviin, tentteihin ja kehittämistutkimukseen sekä opinnäytetyön aihe-ehdotus -harjoitukseen.
Annat palautetta opintojaksosta (puoliväli- ja loppupalaute toteutuksesta).
Practical training and working life connections
Opintojaksolla tehtävän tutkimusharjoituksen voi halutessaan tehdä yritykselle.
Exam dates and retake possibilities
Tentit ja harjoitustentit opintojakson aikana, itse valitsemasi aikataulun mukaisesti.
International connections
Opintojaksolla hyödynnät kansainvälistä tutkimuskirjallisuutta.
Alternative completion methods
Opintojaksolla on käytössä hyväksiluvun käytänteistä korvaaminen aiemmilla opinnoilla tai aiemmin hankitun osaamisen hyväksiluku. Tarkemmat ohjeet saat tutkintosäännöstä ja opinto-oppaasta.
Student workload
Ohjeellinen ajankäyttösi 5 opintopisteen opintojaksolla on 135 työtuntia, joka jakautuu seuraavasti:
Orientaatio opintojaksoon 10 h
Oppimateriaaliin perehtyminen 30 h
Oppimistehtävien tekeminen 40 h
Tentteihin valmistuminen 30 h
Webinaarit 12 h
Opinnäytetyön aihe-ehdotus ja palautteen antaminen 13 h
Varaa työskentelyaikaa noin 8h/viikko.
Content scheduling
Opintojakso on jaettu kolmeen osaan:
1 op Orientaatio tutkimukseen ja tiedonhankintaan
3 op Johdanto tutkimus- ja kehittämismenetelmiin ja niihin liittyviä harjoituksia
1 op Opinnäytetyön aihe-ehdotuksen harjoitus
Jokainen osa sisältää itsenäisiä oppimistehtäviä.
Further information for students
Tämä opintojakso korvaa aiemman opintojakson ZZPP0620 Kehittämis- ja tutkimustoiminta.
Evaluation scale
0-5
Evaluation criteria, satisfactory (1-2)
Välttävä 1
Tunnet kehittämisprosessin vaiheet. Tiedät, miten hankkia omaa alaasi koskevaa työelämä- ja tutkimustietoa. Tiedät keskeisiä kehittämismenetelmiä. Tunnet hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimit niiden mukaisesti.
Tyydyttävä 2
Osaat hankkia omaa alaansi koskevaa työelämä- ja tutkimustietoa. Tunnistat kehittämismenetelmien soveltamismahdollisuuksia. Tunnet opinnäytetyöhön hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimit niiden mukaisesti.
Evaluation criteria, good (3-4)
Hyvä 3
Osaat itsenäisesti hankkia omaa alaasi koskevaa työelämä- ja tutkimustietoa sekä arvioida sitä. Osaat valita opinnäytetyöhösi soveltuvan kehittämismenetelmän ja perustella valintaasi. Tunnet hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimit niiden mukaisesti.
Kiitettävä 4
Osaat itsenäisesti hankkia omaa alaasi koskevaa työelämä- ja tutkimustietoa sekä arvioida sitä kriittisesti. Osaat valita opinnäytetyöhösi soveltuvan kehittämismenetelmän ja perustella valintaasi. Tunnet hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimit niiden mukaisesti
Evaluation criteria, excellent (5)
Erinomainen 5
Osaat itsenäisesti hankkia omaa alaasi koskevaa työelämä- ja tutkimustietoa sekä arvioida sitä. Osaat analysoida kehittämismenetelmien eroja ja perustella tekemiäsi menetelmävalintoja. Osaat arvioida kehittämisehdotuksia ja niiden toteuttamista työelämässä. Tunnet hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimit niiden mukaisesti.