Sovellettu matematiikka: Vektorit ja matriisit (3 op)
Toteutuksen tunnus: TZLM7050-3016
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 23.08.2024
Ajoitus
26.08.2024 - 11.10.2024
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Teknologiayksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Tieto- ja viestintätekniikka (AMK)
Opettaja
- Ville Arvio
Vastuuopettaja
Ville Arvio
Ryhmät
-
TTV23S5Tieto- ja viestintätekniikka (AMK)
-
TTV23S1Tieto- ja viestintätekniikka (AMK)
- 26.08.2024 15:30 - 17:00, Sovellettu matematiikka: Vektorit ja matriisit TZLM7050-3016
- 29.08.2024 09:30 - 11:00, Sovellettu matematiikka: Vektorit ja matriisit TZLM7050-3016
- 02.09.2024 15:30 - 17:00, Sovellettu matematiikka: Vektorit ja matriisit TZLM7050-3016
- 05.09.2024 09:30 - 11:00, Sovellettu matematiikka: Vektorit ja matriisit TZLM7050-3016
- 09.09.2024 15:30 - 17:00, Sovellettu matematiikka: Vektorit ja matriisit TZLM7050-3016
- 12.09.2024 09:30 - 11:00, Sovellettu matematiikka: Vektorit ja matriisit TZLM7050-3016
- 16.09.2024 15:30 - 17:00, Sovellettu matematiikka: Vektorit ja matriisit TZLM7050-3016
- 19.09.2024 09:30 - 11:00, Sovellettu matematiikka: Vektorit ja matriisit TZLM7050-3016
- 30.09.2024 15:30 - 17:00, Sovellettu matematiikka: Vektorit ja matriisit TZLM7050-3016 - katso Teams-viestinnästä yksityiskohdat
- 03.10.2024 08:00 - 09:00, Sovellettu matematiikka: Vektorit ja matriisit TZLM7050-3012 - katso Teams-viestinnästä yksityiskohdat
- 03.10.2024 08:00 - 09:00, Sovellettu matematiikka: Vektorit ja matriisit TZLM7050-3016 - katso Teams-viestinnästä yksityiskohdat
- 07.10.2024 15:30 - 17:00, Sovellettu matematiikka: Vektorit ja matriisit TZLM7050-3016 - katso Teams-ryhmän viestintä
- 10.10.2024 09:00 - 10:00, Sovellettu matematiikka: Vektorit ja matriisit TZLM7050-3016 (vapaaehtoinen kertaus)
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Vektorit ja matriisit on vaihtoehto tieto- ja viestintätekniikan sovelletun matematiikan opintojaksoksi. Tällä opintojaksolla suuntaat osaamistasi erityisesti 3D-ohjelmoinnissa tarvittavaan matematiikkaan, mutta opintojakson käytyäsi tunnistat myös muita vektori- ja matriisilaskennan käyttömahdollisuuksia tieto- ja viestintätekniikan alalla.
Opintojakson osaamiset
EUR-ACE Tieto ja ymmärrys
• tiedot ja ymmärrys tieto- ja viestintätekniikan luonnontieteellisistä ja matemaattisista periaatteista
• tiedot ja ymmärrys oman erikoistumisalan perustana olevista insinööritieteistä sillä tasolla, joka mahdollistaa muiden ohjelman tulosten saavuttamisen mukaan lukien käsityksen tulevaisuuden vaatimuksista omalla alalla
EUR-ACE Tekniikan soveltaminen käytäntöön
• ymmärrys soveltuvista tekniikoista ja menetelmistä sekä niiden rajoituksista
Opintojakson osaamistavoite
Opintojakson käytyäsi tiedät ja ymmärrät vektorin ja matriisin käsitteet, merkintätavat ja perusoperaatiot. Ymmärrät vektoreiden ja matriisien merkityksen 3D-ohjelmoinnissa, tunnistat niiden käyttömahdollisuuksia ja osaat käyttää vektori- ja matriisilaskentaa tietotekniikan alan yksinkertaisissa sovelluksissa.
Sisältö
Vektorin käsite, perusoperaatiot, piste- ja ristitulo, vektoriprojektio, suoran ja tason määrittely vektoreiden avulla, matriisin käsite, perusoperaatiot, determinantti, käänteismatriisi, muunnosmatriisit (kierto, skaalaus, siirto), ortogonaalinen matriisi, homogeeniset koordinaatit, muunnokset koordinaatistojen välillä. Käsitteiden ja operaatioiden sovelluksia erityisesti 3D-ohjelmoinnissa, mutta myös muilla tietotekniikan aloilla.
Aika ja paikka
Opintojakso toteutetaan kontaktiopetuksena Dynamolla Lutakon kampukselle opintojaksoon merkittynä ajankohtana.
Opintojaksolla on 80% läsnäolovelvoite osallistua kontaktiopetukseen. Kaikki poissaolot kontaktiopetuksesta tulee korvata opintojakson alussa ohjeistetulla tavalla.
Joillakin viikoilla voi olla etäopetusta Dynamon tilojen käytettävyydestä riippuen.
Opintojakson tarkempi aikataulu sovitaan opintojakson alussa ja julkaistaan verkko-oppimisympäristössä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opettajan oppimisympäristössä jakama kirjallinen ja videomateriaali.
Opetusmenetelmät
Kontaktiopetus viikoittain, ohjaukset, itsenäinen työskentely.
Palautettavat laskuharjoitukset
Viikkotestit oppimisympäristössä
Muut kurssisuoritteet ja -tehtävät
Itsenäistä opiskelua ja kertausta varten on olemassa luentovideot
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksosta on loppukoe ja sen kaksi uusintamahdollisuutta. Loppukoe suoritetaan Exam-koealustalla.
Loppukokeen ja uusintamahdollisuuksien mahdolliset suoritusajankohdat julkaistaan opintojakson alussa oppimisympäristössä.
Opintojakso päättyy Exam-kokeen tarjolla olevien suoritusajankohtien päättyessä. Tämän jälkeen kurssipalautuksia ei voi enää palauttaa ja vaillinaisesti suoritettu kurssi tulee käydä kokonaan uudelleen seuraavan kurssitoteutuksen yhteydessä.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Hyväksilukemisen menettelytavat kuvataan tutkintosäännössä ja opinto-oppaassa. Opintojakson opettaja antaa lisätietoa mahdollisista opintojakson erityiskäytänteistä kysyttäessä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laskennallinen kuormitus on 3op * 27 h/op = 81 h.
Kontaktiopetus ja -ohjaus noin 30 h
Harjoitustehtävät ja palautettavat tehtävät 6 x 4 h = 24 h
Viikkotestit 6 x 2 h = 12 h
Itsenäinen opiskelu, kertaus, kertaustehtävät ja tenttiin valmistautuminen 12 h
Tentti 3 h
Lisätietoja opiskelijoille
Arviointimenetelmät:
Opintojakso arvioidaan loppukokeen, palautettavien laskuharjoitusten, viikkotestien ja muiden kurssisuoritteiden avulla. Suoritteet pisteytetään. Hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan vähintään puolet koko opintojakson maksimipistemäärästä ja 40% loppukokeen maksimipistemäärästä.
Opintojakson arviointiperusteet ja arvioitavat tehtävät esitellään opintojakson ensimmäisellä oppitunnilla sekä oppimisympäristössä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Osaat vektoreihin ja matriiseihin liittyvät merkinnät. Ymmärrät vektorin ja matriisin käsitteet ja osaat laskea vektoreiden ja matriisien peruslaskutoimituksia. Ymmärrät vektori- ja matriisilaskennan merkityksen 3D-ohjelmoinnissa ja osaat soveltaa vektori- ja matriisilaskentaa alan yksinkertaisissa sovelluksissa.
Esitietovaatimukset
Osaat suorakulmaisen kolmion trigonometrian.
Lisätiedot
Opintojakso on esitietovaatimuksena Graphics Programming - ja Game Engine -opintojaksoille.