Terveyden edistäminen ja ohjaaminen (3 op)
Toteutuksen tunnus: SA00CG26-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
18.11.2024 - 09.01.2025
Ajoitus
13.01.2025 - 18.05.2025
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 30
Koulutus
- Kätilö (AMK)
- Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
- Jenni Ikola-Mäki
Ryhmät
-
SAR24S2Sairaanhoitaja (AMK)
- 04.02.2025 08:15 - 11:30, Terveyden edistäminen ja ohjaaminen SA00CG26-3005
- 06.02.2025 08:15 - 11:30, Terveyden edistäminen ja ohjaaminen SA00CG26-3005
- 11.02.2025 12:15 - 15:30, Työelämässä Pienryhmä 1/Terveyden edistäminen ja ohjaaminen SA00CG26-3005
- 12.02.2025 12:15 - 15:30, Työelämässä Pienryhmä 2/Terveyden edistäminen ja ohjaaminen SA00CG26-3005
- 13.02.2025 12:15 - 15:30, Työelämässä Pienryhmä 3/Terveyden edistäminen ja ohjaaminen SA00CG26-3005
- 04.03.2025 12:30 - 14:45, Terveyden edistämisen tuokion suunnitteluvaraus ryhmille /Terveyden edistäminen ja ohjaaminen SA00CG26-3005
- 07.03.2025 10:00 - 11:00, Terveyden edistäminen ja ohjaaminen SA00CG26-3005
- 10.03.2025 13:45 - 15:30, Terveyden edistämisen tuokion suunnittelu/ pienryhmätyöskentely Terveyden edistäminen ja ohjaaminen SA00CG26-3005
- 12.03.2025 12:30 - 15:45, Terveyden edistäminen ja ohjaaminen SA00CG26-3005
- 25.03.2025 13:00 - 16:15, Pienryhmä 1/Terveyden edistäminen ja ohjaaminen SA00CG26-3005
- 26.03.2025 12:30 - 15:45, Pienryhmä 2 /Terveyden edistäminen ja ohjaaminen SA00CG26-3005
- 27.03.2025 13:00 - 16:15, Pienryhmä 3 /Terveyden edistäminen ja ohjaaminen SA00CG26-3005
- 14.04.2025 12:15 - 15:30, Terveyden edistäminen ja ohjaaminen SA00CG26-3005
Objectives
Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla opit tuntemaan sosiaali- ja terveysalan asiakkuuteen liittyviä ja sitä määrittäviä tekijöitä sekä terveyden edistämisen ja ohjaamisen perusteita hoitotyössä.
Opintojakson osaamiset
Kliininen osaaminen: Tunnistaa asiakkaan/potilaan hoidon tarpeen ja suunnittelee, toteuttaa ja arvioi asiakaslähtöistä hoitoa eri erikoisaloilla yhteistyössä asiakkaan/potilaan, läheisten ja muiden sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten kanssa
Terveyden edistämisen osaaminen: Soveltaa hoitotyössä hyödynnettäviä terveyden edistämisen teorioita ja ajankohtaista tutkimustietoa
Ohjaus- ja vuorovaikutusosaaminen sekä omahoidon tukeminen: Arvioi asiakkaan/ potilaan tarpeita ja voimavaroja sekä tunnistaa oman vastuunsa ohjauksen suunnittelussa ja omahoidon tukemisessa.
Kestävä kehitys: Ymmärtää kestävyyshaasteita, niiden keskinäisiä riippuvuuksia sekä asioiden ja ongelmien monia näkökulmia
Opintojakson osaamistavoite
Opintojakson käytyäsi tunnistat asiakkaiden yksilöllisiä tarpeita sekä ymmärrät asiakaslähtöisyyden käsitteen hoitotyössä. Hahmotat ammattilaisen työskentelyn vaikutuksen asiakaslähtöisyyteen ja asiakkaan osallisuuteen. Tunnet terveyden edistämisen viitekehyksen, periaatteet ja keskeisimmät käsitteet. Tiedät terveyden edistämisen keskeiset menetelmät hoitotyössä ja ymmärrät niiden merkityksen asiakaslähtöisessä ohjauksessa. Ymmärrät ennaltaehkäisevän työskentelyn merkityksen yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta osana kestävää kehitystä.
Content
Asiakaslähtöisyys ja asiakkaiden yksilölliset tarpeet hoitotyössä
Asiakkaan osallisuus osana asiakaslähtöisyyttä hoitotyössä
Terveyden edistämisen viitekehys ja keskeiset käsitteet
Terveyden edistämisen kansalliset ja kansainväliset strategiat
Terveyden edistämisen etiikka ja periaatteet
Väestön hyvinvointiin liittyvä näyttöön pohjaava tieto ja sen raportointi
Voimavaralähtöinen ohjaus ja monipuoliset ohjausmenetelmät
Sosiaalinen kestävä kehitys osana terveyden edistämistä
Time and location
Kontaktiopetus kampuksella.
Itsenäinen opiskelu Moodlen verkkoympäristössä.
Työelämäyhteistyön kautta toteutettava terveyden edistämisen tuokio Jyväskylän alueella sijaitsevassa yhteistyöorganisaatiossa.
Learning materials and recommended literature
Pietilä, A-M. & Terkamo-Moisio, A. (toim). 2019. Näkökulmia terveyteen ja sen edistämiseen. Publication of the University of Eastern Finland. https://erepo.uef.fi/bitstream/handle/123456789/21421/urn_isbn_978-952-61-3108-5.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Patja, K., Absetz, P. & Rautava, P. (toim.) 2022. Terveyden edistäminen/Duodecim, Oppiportti https://www.oppiportti.fi/op/opk04647
Teaching methods
Kontaktiopetuksessa tapahtuvien keskustelujen ja harjoitusten avulla opit hahmottamaan ja ymmärtämään mitä asiakaslähtöisyys on käsitteenä sekä mitä asiakaslähtöinen työskentely on hoitotyössä.
Harjoitusten ja keskustelujen kautta opit myös hahmottamaan ammattilaisen työskentelyn vaikutuksen asiakaslähtöisyyteen ja asiakkaan osallisuuteen.
Pienryhmätyöskentelyn ja terveyttä edistävän tuokion toteuttamisen kautta opit tunnistamaan asiakkaiden yksilöllisiä tarpeita hoitotyön eri palveluissa.
Kontaktiopetuksessa ja pienryhmäkeskustelujen kautta tutustut terveyden edistämisen viitekehykseen, periaatteisiin ja keskeisimpiin käsitteisiin.
Verkkokurssien avulla tutustut terveyden edistämisessä hyödynnettäviin keskeisiin menetelmiin hoitotyössä ja ongelmalähtöistä oppimista hyödyntävien harjoitusten avulla ymmärrät niiden merkityksen asiakaslähtöisessä ohjauksessa.
Terveyttä edistävän tuokion suunnittelun toteutuksen ja arvioinnin sekä ryhmäreflektion kautta ymmärrät ennaltaehkäisevän työskentelyn merkityksen yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta osana kestävää kehitystä.
Practical training and working life connections
Pienryhmissä toteutettava terveyden edistämisen tuokio toteutetaan jo olemassa olevan yhteistyön kautta, hoivayksiköissä, jotka ovat opiskelijoille entuudestaan tuttuja.
Exam dates and retake possibilities
Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Pienryhmissä toteutetaan tuokio, josta palautetaan suunnitelma ennen toteutusta.
Toteutetun tuokion arviointiin liittyvä pohdintatehtävä toteutetaan opintojakson loppupuolella.
Uusintamahdollisuudet on järjestetty opintojakson voimassaoloajan puitteissa.
Alternative completion methods
Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja työn opinnollistaminen on mahdollista, mutta näistä tulee sopia vastuuopettajan kanssa etukäteen ennen opintojakson alkua, jotta mahdolliset hyväksiluvut tai opinnollistamiset voidaan huomioida ryhmätöiden jaossa heti opintojakson alkaessa.
Student workload
3op=81h
Kontaktiopetus ja ennakkovalmistautuminen 21h
Motivoivan keskustelun ja aktivoivat menetelmät verkkokurssit 5h
Ryhmätehtävän suunnittelu, toteutus, esittely ja arviointi 40h
Itsenäinen työskentely aineistoa hakien ja siihen tutustuen 15h
Content scheduling
Opintojakso alkaa kontaktiopetuksella. Kampuksella toteutettavaa kontaktiopetusta on 3krt (a´3h) opintojakson aikana.
Opintojakson aikana opiskelijat suunnittelevat ja toteuttavat terveyttä edistävän tuokion työelämäyhteistyössä eri toimijoiden kanssa ja nämä tuokiot esitellään viimeisellä kontaktilla koko opiskelijaryhmälle. Tuokion suunnitteluun ja toteuttamiseen ryhmä saa ohjausta.
Tuokioiden suunnittelun ja toteuttamisen yhteydessä on kaksi kontaktikertaa (a´3h) työelämäyhteistyökumppaneiden yksiköissä pienryhmämuotoisesti.
Further information for students
Opintojakso arvioidaan Hyväksytty/Hylätty
Hyväksytty suoritus;
Opiskelijalta edellytetään läsnäoloa ja osallistumista kontaktiopetukseen.
Ryhmätehtävän suunnittelun, toteutuksen, esityksen ja arvioinnin avulla opiskelija osoittaa saavuttaneensa arviointikriteereissä määritellyn osaamisen.
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Evaluation criteria, pass/failed
Hyväksytty
Osaat nimetä asiakkaiden yksilöllisiä tarpeita sekä kuvata asiakaslähtöisyyden käsitettä hoitotyössä. Osaat kuvata ammattilaisen työskentelyn vaikutusta asiakaslähtöisyyteen ja asiakkaan osallisuuteen. Osaat määritellä terveyden edistämisen viitekehyksen, periaatteet ja keskeisimmät käsitteet. Osaat kuvata terveyden edistämisen keskeiset menetelmät hoitotyössä ja niiden merkityksen asiakaslähtöisessä ohjauksessa. Osaat havainnollistaa ennaltaehkäisevän työskentelyn merkityksen yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta osana kestävää kehitystä.