Siirry suoraan sisältöön

Terveyden edistäminen ja ohjaaminen (3 op)

Toteutuksen tunnus: SA00CG26-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

18.11.2024 - 09.01.2025

Ajoitus

13.01.2025 - 18.05.2025

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Toimipiste

Lutakon kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 30

Koulutus

  • Kätilö (AMK)
  • Sairaanhoitaja (AMK)

Opettaja

  • Jenni Ikola-Mäki

Ryhmät

  • SAR24S2
    Sairaanhoitaja (AMK)
  • 04.02.2025 08:15 - 11:30, Terveyden edistäminen ja ohjaaminen SA00CG26-3005
  • 06.02.2025 08:15 - 11:30, Terveyden edistäminen ja ohjaaminen SA00CG26-3005
  • 11.02.2025 12:15 - 15:30, Työelämässä Pienryhmä 1/Terveyden edistäminen ja ohjaaminen SA00CG26-3005
  • 12.02.2025 12:15 - 15:30, Työelämässä Pienryhmä 2/Terveyden edistäminen ja ohjaaminen SA00CG26-3005
  • 13.02.2025 12:15 - 15:30, Työelämässä Pienryhmä 3/Terveyden edistäminen ja ohjaaminen SA00CG26-3005
  • 04.03.2025 12:30 - 14:45, Terveyden edistämisen tuokion suunnitteluvaraus ryhmille /Terveyden edistäminen ja ohjaaminen SA00CG26-3005
  • 07.03.2025 10:00 - 11:00, Terveyden edistäminen ja ohjaaminen SA00CG26-3005
  • 10.03.2025 13:45 - 15:30, Terveyden edistämisen tuokion suunnittelu/ pienryhmätyöskentely Terveyden edistäminen ja ohjaaminen SA00CG26-3005
  • 12.03.2025 12:30 - 15:45, Terveyden edistäminen ja ohjaaminen SA00CG26-3005
  • 25.03.2025 13:00 - 16:15, Pienryhmä 1/Terveyden edistäminen ja ohjaaminen SA00CG26-3005
  • 26.03.2025 12:30 - 15:45, Pienryhmä 2 /Terveyden edistäminen ja ohjaaminen SA00CG26-3005
  • 27.03.2025 13:00 - 16:15, Pienryhmä 3 /Terveyden edistäminen ja ohjaaminen SA00CG26-3005
  • 14.04.2025 12:15 - 15:30, Terveyden edistäminen ja ohjaaminen SA00CG26-3005

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla opit tuntemaan sosiaali- ja terveysalan asiakkuuteen liittyviä ja sitä määrittäviä tekijöitä sekä terveyden edistämisen ja ohjaamisen perusteita hoitotyössä.

Opintojakson osaamiset
Kliininen osaaminen: Tunnistaa asiakkaan/potilaan hoidon tarpeen ja suunnittelee, toteuttaa ja arvioi asiakaslähtöistä hoitoa eri erikoisaloilla yhteistyössä asiakkaan/potilaan, läheisten ja muiden sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten kanssa
Terveyden edistämisen osaaminen: Soveltaa hoitotyössä hyödynnettäviä terveyden edistämisen teorioita ja ajankohtaista tutkimustietoa
Ohjaus- ja vuorovaikutusosaaminen sekä omahoidon tukeminen: Arvioi asiakkaan/ potilaan tarpeita ja voimavaroja sekä tunnistaa oman vastuunsa ohjauksen suunnittelussa ja omahoidon tukemisessa.
Kestävä kehitys: Ymmärtää kestävyyshaasteita, niiden keskinäisiä riippuvuuksia sekä asioiden ja ongelmien monia näkökulmia


Opintojakson osaamistavoite
Opintojakson käytyäsi tunnistat asiakkaiden yksilöllisiä tarpeita sekä ymmärrät asiakaslähtöisyyden käsitteen hoitotyössä. Hahmotat ammattilaisen työskentelyn vaikutuksen asiakaslähtöisyyteen ja asiakkaan osallisuuteen. Tunnet terveyden edistämisen viitekehyksen, periaatteet ja keskeisimmät käsitteet. Tiedät terveyden edistämisen keskeiset menetelmät hoitotyössä ja ymmärrät niiden merkityksen asiakaslähtöisessä ohjauksessa. Ymmärrät ennaltaehkäisevän työskentelyn merkityksen yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta osana kestävää kehitystä.

Sisältö

Asiakaslähtöisyys ja asiakkaiden yksilölliset tarpeet hoitotyössä
Asiakkaan osallisuus osana asiakaslähtöisyyttä hoitotyössä
Terveyden edistämisen viitekehys ja keskeiset käsitteet
Terveyden edistämisen kansalliset ja kansainväliset strategiat
Terveyden edistämisen etiikka ja periaatteet
Väestön hyvinvointiin liittyvä näyttöön pohjaava tieto ja sen raportointi
Voimavaralähtöinen ohjaus ja monipuoliset ohjausmenetelmät
Sosiaalinen kestävä kehitys osana terveyden edistämistä

Aika ja paikka

Kontaktiopetus kampuksella.
Itsenäinen opiskelu Moodlen verkkoympäristössä.
Työelämäyhteistyön kautta toteutettava terveyden edistämisen tuokio Jyväskylän alueella sijaitsevassa yhteistyöorganisaatiossa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Pietilä, A-M. & Terkamo-Moisio, A. (toim). 2019. Näkökulmia terveyteen ja sen edistämiseen. Publication of the University of Eastern Finland. https://erepo.uef.fi/bitstream/handle/123456789/21421/urn_isbn_978-952-61-3108-5.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Patja, K., Absetz, P. & Rautava, P. (toim.) 2022. Terveyden edistäminen/Duodecim, Oppiportti https://www.oppiportti.fi/op/opk04647

Opetusmenetelmät

Kontaktiopetuksessa tapahtuvien keskustelujen ja harjoitusten avulla opit hahmottamaan ja ymmärtämään mitä asiakaslähtöisyys on käsitteenä sekä mitä asiakaslähtöinen työskentely on hoitotyössä.
Harjoitusten ja keskustelujen kautta opit myös hahmottamaan ammattilaisen työskentelyn vaikutuksen asiakaslähtöisyyteen ja asiakkaan osallisuuteen.
Pienryhmätyöskentelyn ja terveyttä edistävän tuokion toteuttamisen kautta opit tunnistamaan asiakkaiden yksilöllisiä tarpeita hoitotyön eri palveluissa.
Kontaktiopetuksessa ja pienryhmäkeskustelujen kautta tutustut terveyden edistämisen viitekehykseen, periaatteisiin ja keskeisimpiin käsitteisiin.
Verkkokurssien avulla tutustut terveyden edistämisessä hyödynnettäviin keskeisiin menetelmiin hoitotyössä ja ongelmalähtöistä oppimista hyödyntävien harjoitusten avulla ymmärrät niiden merkityksen asiakaslähtöisessä ohjauksessa.
Terveyttä edistävän tuokion suunnittelun toteutuksen ja arvioinnin sekä ryhmäreflektion kautta ymmärrät ennaltaehkäisevän työskentelyn merkityksen yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta osana kestävää kehitystä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Pienryhmissä toteutettava terveyden edistämisen tuokio toteutetaan jo olemassa olevan yhteistyön kautta, hoivayksiköissä, jotka ovat opiskelijoille entuudestaan tuttuja.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Pienryhmissä toteutetaan tuokio, josta palautetaan suunnitelma ennen toteutusta.
Toteutetun tuokion arviointiin liittyvä pohdintatehtävä toteutetaan opintojakson loppupuolella.
Uusintamahdollisuudet on järjestetty opintojakson voimassaoloajan puitteissa.

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja työn opinnollistaminen on mahdollista, mutta näistä tulee sopia vastuuopettajan kanssa etukäteen ennen opintojakson alkua, jotta mahdolliset hyväksiluvut tai opinnollistamiset voidaan huomioida ryhmätöiden jaossa heti opintojakson alkaessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3op=81h
Kontaktiopetus ja ennakkovalmistautuminen 21h
Motivoivan keskustelun ja aktivoivat menetelmät verkkokurssit 5h
Ryhmätehtävän suunnittelu, toteutus, esittely ja arviointi 40h
Itsenäinen työskentely aineistoa hakien ja siihen tutustuen 15h

Sisällön jaksotus

Opintojakso alkaa kontaktiopetuksella. Kampuksella toteutettavaa kontaktiopetusta on 3krt (a´3h) opintojakson aikana.
Opintojakson aikana opiskelijat suunnittelevat ja toteuttavat terveyttä edistävän tuokion työelämäyhteistyössä eri toimijoiden kanssa ja nämä tuokiot esitellään viimeisellä kontaktilla koko opiskelijaryhmälle. Tuokion suunnitteluun ja toteuttamiseen ryhmä saa ohjausta.
Tuokioiden suunnittelun ja toteuttamisen yhteydessä on kaksi kontaktikertaa (a´3h) työelämäyhteistyökumppaneiden yksiköissä pienryhmämuotoisesti.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso arvioidaan Hyväksytty/Hylätty

Hyväksytty suoritus;
Opiskelijalta edellytetään läsnäoloa ja osallistumista kontaktiopetukseen.
Ryhmätehtävän suunnittelun, toteutuksen, esityksen ja arvioinnin avulla opiskelija osoittaa saavuttaneensa arviointikriteereissä määritellyn osaamisen.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty

Osaat nimetä asiakkaiden yksilöllisiä tarpeita sekä kuvata asiakaslähtöisyyden käsitettä hoitotyössä. Osaat kuvata ammattilaisen työskentelyn vaikutusta asiakaslähtöisyyteen ja asiakkaan osallisuuteen. Osaat määritellä terveyden edistämisen viitekehyksen, periaatteet ja keskeisimmät käsitteet. Osaat kuvata terveyden edistämisen keskeiset menetelmät hoitotyössä ja niiden merkityksen asiakaslähtöisessä ohjauksessa. Osaat havainnollistaa ennaltaehkäisevän työskentelyn merkityksen yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta osana kestävää kehitystä.