Siirry suoraan sisältöön

Restonomin toimintaympäristö (5 op)

Toteutuksen tunnus: MZMA0112-3013

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
25.08.2025 - 19.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketoimintayksikkö
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
Palveluliiketoiminta (AMK)
Opettajat
Anne-Maria Raitio
Laura Salo
Ryhmät
ZJAMPT25S1
Avoin AMK, marata, amk-väylä, palveluliiketoiminta, päivätoteutus
MPT25S1
Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma (AMK)
Opintojakso
MZMA0112
Toteutukselle MZMA0112-3013 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Sisällön jaksotus

Opintojakso jakautuu kahteen (2) keskeiseen teemaan:
Marata-ala Suomessa ja kansainvälisesti
Monikulttuurisuusosaaminen, monikulttuurisessa tiimissä toimiminen

Tavoitteet

Sinä tunnistat matkailu- ja ravitsemisalan toimintaympäristön ja sen osa-alueet. Osaat toimia monikulttuurisissa työympäristöissä ja tunnistat moninaisuuden osana palveluliiketoiminnan toimintaympäristöä.

Opintojakson osaamiset
Eettinen osaaminen
Kansainvälisyys- ja viestintäosaaminen
Oppimisen ja tiedonhallinnan osaaminen
Yrittäjyys-, Innovaatio- ja työyhteisöosaaminen

Sisältö

Marata-ala Suomessa ja kansainvälisesti
Monikulttuurisuusosaaminen, monikulttuurisessa tiimissä toimiminen

Aika ja paikka

Kontaktiopetus ja luennot Rajakadun kampuksella erillisen aikataulun mukaisesti. Tarkempi aikataulu esitellään opintojakson ensimmäisellä luennolla sekä opintojakson Moodle-työtilan Tervetuloa-välilehdellä opintojakson alkaessa.

Opintomatka Ahvenanmaalle 29.9.-3.10.2025

Opintojaksolla on 80 % läsnäolovelvoite.

Opetusmenetelmät

Kontaktiopetus ja luennot Rajakadun kampuksella erillisen aikataulun mukaisesti
Opintomatka Ahvenanmaalle 29.9.-3.10.2025
Yritysvierailut
Vierailijat kontaktiopetuksessa
Oppimistehtävien tekeminen itsenäisesti
Oppimistehtävän tekeminen ryhmässä
Itsearviointi

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla on vierailijoita työelämästä, joista osa on Jamkin alumneja. Opintojaksolla tehdään mahdollisuuksien mukaan yksi tai useampi yritysvierailu. Opintojakson aikana toteutetaan myös opintomatka Ahvenanmaalle 29.9.-3.10.2025.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Opintojakson oppimistehtävillä on kaksi uusintamahdollisuutta. Suoritusten uusintamahdollisuudet esitellään opintojakson toteutuksen ensimmäisellä kontaktikerralla Jamkin tutkintosäännön mukaisesti.

Mikäli opiskelija ei ole ollut aktiivinen kolmeen viikkoon opintojakson toteutuksen aloituksesta, opettaja hylkää opiskelijan ilmoittautumisen Pepissä.

Kansainvälisyys

Kansainvälisyys toteutuu tässä toteutuksessa Ahvenanmaan-opintomatkalla.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen:
Hyväksilukeminen (korvaaminen ja sisällyttäminen)
Muulla tavoin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
Opinnollistaminen
Tarkemmat ohjeet löytyvät tutkintosäännöstä ja opinto-oppaasta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson kuormitus vastaa 135 h opiskelijan työtä.

Työmäärä jakautuu seuraavasti:
Orientaatio ja ryhmäytyminen: 5 h
Osallistuminen kontaktiopetukseen Rajakadun kampuksella erillisen aikataulun mukaisesti: 35 h
Osallistuminen Ahvenanmaan-opintomatkalle: 40 h
Itsenäisesti suoritettavat oppimistehtävät (sis. tiedonhankinta, suunnittelu ja toteutus):
- Tehtävä 1. Oppimispäiväkirja ja itsearviointi: 20 h
- Tehtävä 2. Mediaseuranta: 5 h
- Tehtävä 4. Podcast: 10 h
Ryhmässä suoritettava oppimistehtävä (sis. tiedonhankinta, suunnittelu ja toteutus):
- Tehtävä 3. Ahvenanmaa: 20 h

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty (S):
Opiskelija tunnistaa marata-alan toimintakentän ja siinä vaikuttavat toimijat. Hän ymmärtää kulttuurisen monimuotoisuuden vaikutukset työympäristöissä. Opiskelija osaa kerätä ja valita tietoa erilaisista tietovarannoista.


Hylätty (0): Opintojakso on hylätty, mikäli opiskelija ei saavuta opintojakson läpäisylle asetettuja minimitavoitteita.

Esitietovaatimukset

-.

Lisätiedot

Saat opintojakson aikana sekä vertaispalautetta että opettajien antamaa kirjallista ja suullista palautetta oppimisestasi sekä oppimistehtävien suorittamisesta.

Kaikki oppimistehtävät arvioidaan asteikolla hyväksytty-hylätty.

Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa, laadullista, kriteeriperusteista ja siinä opiskelijan itsearvioinnilla on tärkeä rooli.

Tekoälyn käyttömahdollisuudet on ilmoitettu jokaisen oppimistehtävän yhteydessä erikseen.

Siirry alkuun