Restonomin toimintaympäristö (5 op)
Toteutuksen tunnus: MZMA0112-3013
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
-
25.08.2025 - 19.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Liiketoimintayksikkö
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 40
- Koulutus
- Palveluliiketoiminta (AMK)
- Opettajat
- Anne-Maria Raitio
- Laura Salo
- Ryhmät
-
ZJAMPT25S1Avoin AMK, marata, amk-väylä, palveluliiketoiminta, päivätoteutus
-
MPT25S1Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma (AMK)
- Opintojakso
- MZMA0112
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Sisällön jaksotus
Opintojakso jakautuu kahteen (2) keskeiseen teemaan:
Marata-ala Suomessa ja kansainvälisesti
Monikulttuurisuusosaaminen, monikulttuurisessa tiimissä toimiminen
Tavoitteet
Sinä tunnistat matkailu- ja ravitsemisalan toimintaympäristön ja sen osa-alueet. Osaat toimia monikulttuurisissa työympäristöissä ja tunnistat moninaisuuden osana palveluliiketoiminnan toimintaympäristöä.
Opintojakson osaamiset
Eettinen osaaminen
Kansainvälisyys- ja viestintäosaaminen
Oppimisen ja tiedonhallinnan osaaminen
Yrittäjyys-, Innovaatio- ja työyhteisöosaaminen
Sisältö
Marata-ala Suomessa ja kansainvälisesti
Monikulttuurisuusosaaminen, monikulttuurisessa tiimissä toimiminen
Aika ja paikka
Kontaktiopetus ja luennot Rajakadun kampuksella erillisen aikataulun mukaisesti. Tarkempi aikataulu esitellään opintojakson ensimmäisellä luennolla sekä opintojakson Moodle-työtilan Tervetuloa-välilehdellä opintojakson alkaessa.
Opintomatka Ahvenanmaalle 29.9.-3.10.2025
Opintojaksolla on 80 % läsnäolovelvoite.
Opetusmenetelmät
Kontaktiopetus ja luennot Rajakadun kampuksella erillisen aikataulun mukaisesti
Opintomatka Ahvenanmaalle 29.9.-3.10.2025
Yritysvierailut
Vierailijat kontaktiopetuksessa
Oppimistehtävien tekeminen itsenäisesti
Oppimistehtävän tekeminen ryhmässä
Itsearviointi
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla on vierailijoita työelämästä, joista osa on Jamkin alumneja. Opintojaksolla tehdään mahdollisuuksien mukaan yksi tai useampi yritysvierailu. Opintojakson aikana toteutetaan myös opintomatka Ahvenanmaalle 29.9.-3.10.2025.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Opintojakson oppimistehtävillä on kaksi uusintamahdollisuutta. Suoritusten uusintamahdollisuudet esitellään opintojakson toteutuksen ensimmäisellä kontaktikerralla Jamkin tutkintosäännön mukaisesti.
Mikäli opiskelija ei ole ollut aktiivinen kolmeen viikkoon opintojakson toteutuksen aloituksesta, opettaja hylkää opiskelijan ilmoittautumisen Pepissä.
Kansainvälisyys
Kansainvälisyys toteutuu tässä toteutuksessa Ahvenanmaan-opintomatkalla.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen:
Hyväksilukeminen (korvaaminen ja sisällyttäminen)
Muulla tavoin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
Opinnollistaminen
Tarkemmat ohjeet löytyvät tutkintosäännöstä ja opinto-oppaasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson kuormitus vastaa 135 h opiskelijan työtä.
Työmäärä jakautuu seuraavasti:
Orientaatio ja ryhmäytyminen: 5 h
Osallistuminen kontaktiopetukseen Rajakadun kampuksella erillisen aikataulun mukaisesti: 35 h
Osallistuminen Ahvenanmaan-opintomatkalle: 40 h
Itsenäisesti suoritettavat oppimistehtävät (sis. tiedonhankinta, suunnittelu ja toteutus):
- Tehtävä 1. Oppimispäiväkirja ja itsearviointi: 20 h
- Tehtävä 2. Mediaseuranta: 5 h
- Tehtävä 4. Podcast: 10 h
Ryhmässä suoritettava oppimistehtävä (sis. tiedonhankinta, suunnittelu ja toteutus):
- Tehtävä 3. Ahvenanmaa: 20 h
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty (S):
Opiskelija tunnistaa marata-alan toimintakentän ja siinä vaikuttavat toimijat. Hän ymmärtää kulttuurisen monimuotoisuuden vaikutukset työympäristöissä. Opiskelija osaa kerätä ja valita tietoa erilaisista tietovarannoista.
Hylätty (0): Opintojakso on hylätty, mikäli opiskelija ei saavuta opintojakson läpäisylle asetettuja minimitavoitteita.
Esitietovaatimukset
-.
Lisätiedot
Saat opintojakson aikana sekä vertaispalautetta että opettajien antamaa kirjallista ja suullista palautetta oppimisestasi sekä oppimistehtävien suorittamisesta.
Kaikki oppimistehtävät arvioidaan asteikolla hyväksytty-hylätty.
Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa, laadullista, kriteeriperusteista ja siinä opiskelijan itsearvioinnilla on tärkeä rooli.
Tekoälyn käyttömahdollisuudet on ilmoitettu jokaisen oppimistehtävän yhteydessä erikseen.