Palvelumuotoilu sosiaali- ja terveysalalla (5 op)
Toteutuksen tunnus: SZXX2012-3038
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
18.11.2024 - 10.01.2025
Ajoitus
10.03.2025 - 19.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
- Toimintaterapeutti (AMK)
- Sosionomi (AMK)
- Fysioterapeutti (AMK)
Opettaja
- Elina Fisk
- Suvi Salminen
Ryhmät
-
ZJK25KSKorkeakoulujen välinen yhteistyö, SOTE
-
ZJA25KSAvoin AMK, sote
- 13.03.2025 14:00 - 16:00, Palvelumuotoilu sosiaali- ja terveysalalla SZXX2012-3038
- 31.03.2025 16:00 - 18:30, Palvelumuotoilu sosiaali- ja terveysalalla SZXX2012-3038
- 16.04.2025 16:00 - 18:30, Palvelumuotoilu sosiaali- ja terveysalalla SZXX2012-3038
- 28.04.2025 16:00 - 18:30, Palvelumuotoilu sosiaali- ja terveysalalla SZXX2012-3038
- 12.05.2025 16:00 - 18:30, Palvelumuotoilu sosiaali- ja terveysalalla SZXX2012-3038
Objectives
Opintojakson tarkoitus
Opintojakson jälkeen sinulla on ymmärrys siitä mitä palvelumuotoilu on ja miten sitä voidaan hyödyntää palveluiden kehittämisessä sosiaali- ja terveysalalla. Opintojakso lisää ymmärrystä miksi asiakkaan aito ymmärtäminen on tärkeää ja kuinka asiakkaita osallistetaan kehittämistyöhön. Opintojakson jälkeen sinulla on valmiudet hyödyntää palvelumuotoilun työkaluja työssäsi.
Opintojakson osaamiset
Sosiaali- ja terveysalan asiakkuusosaaminen
Yrittäjyys-, innovaatio- ja työyhteisöosaaminen
Eettinen osaaminen
Opintojakson osaamistavoite:
Opintojakson jälkeen ymmärrät ihmislähtöisen suunnittelun ja asiakkaan syvällisen ymmärtämisen periaatteet sekä asiakaskokemuksen ja arvon tuottamisen merkityksen olemassa olevien tai uusien palveluiden kehittämisessä.
Opit tunnistamaan uusia kehittämiskohteita sosiaali- ja terveysalan palveluissa ja rakentamaan ratkaisuja palvelumuotoilun keinoin.
Osaat hyödyntää muutamia palvelumuotoilun keskeisiä työkaluja sosiaali- ja terveysalan palvelujen kehittämisessä.
Content
Opintojaksolla opit palvelumuotoilun ideologian sen mahdollisuudet sosiaali- ja terveysalan palveluiden kehittämisessä oman/tiimisi kehittämistyön kautta. Opinojaksolla pääset työskentelemään monialaisen tiimin kanssa ja ratkaisemaan todellisia työelämän kehittämishaasteita. Opit hyödyntämään erilaisia palvelumuotoilun työkaluja/menetelmiä haasteen kirkastamisessa, asiakkaan ymmärtämisessä, asiakasprofiilien rakentamisessa, ongelman ratkaisussa sen konseptoinnissa ja testauksessa sekä prototypoinnissa.
Time and location
Katso koodilla SZXX2012-3038 opintojakson webinaarien aikataulut osoitteesta https://lukkarit.peppi.jamk.fi.
Learning materials and recommended literature
Koivisto, M., Säynäjäkangas, J. & Forsberg, S. 2019. Palvelumuotoilun bisneskirja. Helsinki: Alma Talent.
Maula, H. & Maula, J. 2019. Design ja johtaminen. Helsinki: Alma Talent.
Sarvas, R., Nevanlinna, H. & Pesonen J. 2017. Lean Service Creation.
Stickdorn, M., Lawrence, A. Hormess, M. & Schneider, J. 2018. This is Service Design Doing. O´Reillys Media.
Saarijärvi, H. & Puustinen, P. 2020. Strategiana asiakaskokemus. Docendo.
Ahonen, T. 2017. Palvelumuotoilu sotessa. Palvelumuotoilun käsikirja sosiaali- ja terveysalan palvelujen kehittämiseen.
Teaching methods
Opetusmenetelmät
- Itsenäinen kehittämistyö
- Työpajawebinaarit
- Asiantuntijaluennot
Opiskeluusi opintojaksolla sisältyy itsenäistä työskentelyä, työpajawebinaareja pienryhmissä ja asiantuntijaluentoja. Keskeisin osa oppimistasi on oma toimintasi ja sen itsearviointi. Tapaamisiin (kuten webinaariluennot ja -työpajat) tulet aina valmistautuneena. Opintojakso tukee sellaista oppimiskulttuuria, missä opit toimimaan asiantuntijana ja ratkomaan työelämän todellisia kehittämishaasteita.
Student workload
1. Itsenäinen työskentely
2. Aktiivinen osallistuminen työpajawebinaareihin
3. Toiminnan kuvaukset, tulosten ja tuotosten esittelyt sekä arvioinnit omasta toiminnasta
webinaareja 12 t ja työelämälähtöistä kehittämistyötä itsenäisesti 123t.
Further information for students
Avoin AMK 5 paikkaa
Campus online 45 paikkaa
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Evaluation criteria, pass/failed
HYVÄKSYTTY: Omaksut muotoiluajattelun ideologian. Ymmärrät ja osaat käyttää joitain palvelumuotoilun menetelmiä olemassa olevien tai uusien palveluiden kehittämisessä sosiaali- ja terveysalalla. Osaat nimetä ja pohtia tekijöitä, joita tulee huomioida ihmislähtöisessä suunnittelussa ja asiakkaan syvällisessä ymmärtämisessä. Käsität mitkä asiat lisäävät asiakaskokemusta ja tuottavat arvoa asiakkaalle.