Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet (3op)
Toteutuksen tunnus: SZYY1500-0K0S9
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
- 01.01.2020 - 31.07.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Hyvinvointiyksikkö
- Opetuskielet
- suomi
- Opettajat
- Riina Sahlman
- Minna Seikkula
- Ryhmät
- 
                        ZJA19SSGRAAvoin amk, HYVI, Gradia
- Opintojakso
- SZYY1500
Toteutukselle Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet SZYY1500-0K0S9 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
                    
Tavoitteet
Opiskelija
 - tietää kansallisten ja kansainvälisten strategioiden merkityksen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä terveyserojen kaventamisen ja syrjäytymisen ehkäisyn näkökulmasta
 - ymmärtää hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen teoreettisia lähtökohtia ja keskeisiä käsitteitä
 - osaa keskustella terveyden edistämisen painopisteistä ja taustatekijöistä kansanterveyden ja terveyserojen kaventamisen näkökulmasta
 -  tunnistaa ravitsemukseen ja liikuntaan liittyviä muutostarpeita hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseksi.
                    
Sisältö
- Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen arvolähtökohdat ja viitekehys.
 - Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen kansainväliset (WHO, EU) ja kansalliset strategiat, suositukset ja ohjelmat.
 - Terveyserojen kaventaminen ja syrjäytymisen ehkäisy.
 - Hyvinvointia ja terveyttä määrittelevät tekijät ja terveyden edistämisen painopistealueet: ravitsemus, fyysinen aktiivisuus ja sosiaaliset suhteet.
 - Muutostarpeiden tunnistaminen ja prosessin ohjaaminen
                    
Oppimateriaalit
Liimatainen, L. 2007. Terveyden edistäminen. Teoksessa: Vanheneminen ja terveys. Lyyra, T.-M., Pikkarainen, A. & Tikkainen, P. (toim.) 5-8, 30-38.Lindström, B. & Eriksson, M. 2010. Salutogeneettinen lähestymistapa terveyteen – teoria terveyden resursseista.Teoksessa: Terveyden edistäminen – teorioista toimintaan. Pietilä, A.-M. (toim.) 32-52.Ottawa Charter for Health Promotion. 1986. WHO. viitattu 4.3.2015. http://www.euro.who.int/__data/assets/pdf_file/0004/129532/Ottawa_Charter.pdf  Pietilä, A.-M. 2010. Kuvauksia terveyttä edistävän työn eettisestä perustasta. Teoksessa: Terveyden edistäminen – teorioista toimintaan. Pietilä, A.-M. (toim.) 244-258.Rotko, T., Aho, T., Mustonen, N. & Linnanmäki, W. 2011. Kapeneeko kuilu? Tilannekatsaus terveyserojen kaventamiseen Suomessa 2007-2010. Terveyden ja hyvinvoinninlaitos (THL), Raportti 8/2011. Helsinki. Viitattu 21.1.2015. www.julkari.fiTerveyden  edistämisen laatusuositus. 2006. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2006:19. Viitattu 19.2.2015. http://www.stm.fi/c/document_library/get_file?folderId=39503&name=DLFE-9303.pdf 
                    
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
• Päväopiskelu: - Dialogitreenit - Oppimispäiväkirja• Monimuoto-opiskelu: - Aktiivinen osallistuminen kontaktipäiviin ja webinaarit - Itsenäinen verkkotyöskentely- Ammatillinen reflektiopaperi
                    
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
• Päiväopiskelu: Luennot/työpajat/dialogitreenit 27 h, oppimistehtävät27 h, itsenäinen työskentely 27 h. Yhteensä 81 tuntia. • Monimuoto-opiskelu: Kontaktiopetus (pakollinen läsnäolo) ja webinaarit 12 h, perehtyminen opintojakson opiskelumateriaaleihin ja itsenäinen oppiminen 40 h, verkko-oppimistehtävät ja reflektiopaperi 29 h. Yhteensä 81 tuntia.
                    
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty (S)
 Opiskelija
 - tietää kansallisten ja kansainvälisten strategioiden merkityksen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä terveyserojen kaventamisen ja syrjäytymisen ehkäisyn näkökulmasta
 - osaa käyttää hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen teoreettisia lähtökohtia ja keskeisiä käsitteitä
 - osaa keskustella terveyden edistämisen painopisteistä ja taustatekijöistä kansanterveyden ja terveyserojen kaventamisen näkökulmasta.
                    
Esitietovaatimukset
-
                    
Lisätiedot
-
                    
