Siirry suoraan sisältöön

Terapeuttinen harjoittelu (10op)

Toteutuksen tunnus: SPTA2010-2S0P1

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
01.08.2012 - 31.12.2012
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
10 op
Lähiosuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Fysioterapian koulutusohjelma (AMK)
Opettajat
Pirjo Hynynen
Ryhmät
SPT10S1
Fysioterapian koulutusohjelma
Opintojakso
SPTA2010

Toteutukselle Terapeuttinen harjoittelu SPTA2010-2S0P1 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

0-5

Tavoitteet

Osa1: Opiskelija osaa toimintakyvyn arvioinnin perusteella suunnitella potilaan avustamista, hengitys-, sydän-, ja verenkiertoelimistön harjoittamista sekä psyykkistä toimintaa tukevia menetelmiä . Opiskelija osaa käyttää erilaisia ohjaus- ja opetusmenetelmiä tavoitteellisesti.
Osa2: Opiskelija perehtyy lihas- ja niveltoiminnan harjoittamisen periaatteisiin ja fysioterapian menetelmiin hyödyntäen kuormitus- ja neurofysiologian sekä biomekaniikan tietoa.

Osa3: Opiskelija osaa käyttää motorisen oppimisen / ohjaamisen periaatteita ja hallitsee fysioterapeuttisia harjoitusmenetelmiä, joiden avulla ehkäistään, korjataan tai kompensoidaan ihmisen toimintarajoitteita sekä ylläpidetään ja/tai parannetaan jäljellä olevaa toimintakykyä hänen suoritustensa ja osallistumisensa mahdollistamiseksi

Sisältö

Osa1: Liikettä ja liikkumista fasilitoivat tekijät, anatomiset ja fysiologiset liikkeet, potilaan avustaminen eri välineitä ja olosuhteita käyttäen. Päivittäisten toimintojen harjoittaminen. Sydän-, verenkiertoelimistön sekä hengityselimistön harjoittamisen sovellutukset. Rentoutumisen perusteet ja menetelmät, body imagea vahvistavien harjoitusten periaatteet ja harjoittelu.

Osa 2: Voimaominaisuuksien mittaaminen (EMG, isometriset voimamittauslaitteet). Voimaharjoittelun menetelmät (kesto-, maksimi- ja nopeusvoima) ja sovellutukset sekä streching-menetelmän perusteet.

Osa 3: Kehon hallinnan, siirtymisen ja liikkumisen harjoittaminen. Hienomotoriikan harjoittaminen.
Eri ikäisten lasten leikin ohjaus, keskittymiskyvyn, tarkkaavaisuuden ja havaintotoimintojen harjoittaminen.
Harjoitusvälineiden käyttö.
Neuroterapeuttisten menetelmien pääperiaatteet.

Oppimateriaalit

Aalto,R.2007. Functional Training: toiminnallisempaa lihaskuntoharjoittelua. Hall,Carrie & Brody.2010. Therapeutic Exercise: Moving toward function. Herrala,J, Hämäläinen,P., Järvinen,M &Karivaara,E. (toim) 2000. Hengityshoito 4. Etelä-Suomen Keuhkovammayhdistys.Hämeenlinna.Häkkinen,K. 2004. Urheiluvalmennus. Keskinen,K., Häkkinen,K. & Kallinen,M. 2007. Kuntotestauksen käsikirja Mero,A., Nummela,A. Keskinen,K. &O´Sullivan.2006. Physical Rehabilitation Richardson et al:Terapeuttinen harjoittelu ja keskivartalon hallinta 2005. Rose,D.J. 2003. FallProof. A Comprehensive Balance and Mobility Training Program. Tamminen-Peter,L ym. 2007. Potilaan siirtymisen ergonominen avustaminen. Opettajan käsikirja. Sosiaali-ja terveysministeriö 6. Ylinen,J. 2010.Venytystekniikat, Lihas- ja jännesysteemi.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Aktiivinen osallistuminen luennoille ja harjoituksiin. Osa1: Oppimispäiväkirja 25% ja ohjaustehtävät 75% Osa2: Materiaalitentti 50% ja näyttökoe 50% Osa3: Harjoitustyö 50% ja näyttökoe 50% Opintojakson arvosana muodostuu 3 osasuorituksen keskiarvosta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot ja harjoitukset 170h harjoitustyöt ja itsenäinen työskentely 100h Yhteensä 270h

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

o Erinomainen (5)ja Kiitettävä (4) Opiskelija omaa laajat tiedot ja taidot, perustelee toimintaansa, luo uusia ratkaisuja.
Manuaalinen työskentely on taitavaa ja johtopäätökset perusteltuja. Hän huomioi ergonomian, pystyy kehittävään itsearviointiin ja vertaisarviointiin. Hän osoittaa kirjallisissa tehtävissä kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä kriittisesti oman pohdinnan kautta ja hyödyntämällä monipuolisesti ja asianmukaisesti lähteitä. Opiskelija noudattaa Jamkin kirjallisen työn ohjeita

o Hyvä (3)Opiskelija omaa hyvät tiedot ja taidot, perustelee toimintaansa, pyrkii yhdistelemään ja soveltamaan tietoja ja taitoja. Hänen manuaalinen työskentelynsä on sujuvaa, johtopäätökset oikeita, hän huomioi ergonomian toiminnoissaan. Hän pystyy itsearviointiin ja vertaisarviointiin. Hän osoittaa kirjallisissa tehtävissä kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä hyödyntämällä monipuolisesti ja asianmukaisesti lähteitä. Opiskelija noudattaa Jamkin kirjallisen työn ohjeita

oTyydyttävä ja Välttävä (2-1) Opiskelijan tieto koostuu irrallisista, joskin asiaan kuuluvista yksityiskohdista, taidoissa ja manuaalisessa työskentelyssä on epävarmuutta ja ergonomiassa puutteita,
johtopäätösten teossa on vaikeuksia. Hän arvioi itseään ja opiskelijatoveriaan. Opiskelija on suorittanut sovitut tehtävät. Hänen töistään löytyy vähän yhteyksiä esitettyjen asioiden välille, pohdinta jää niukaksi. Kuitenkin alan kirjallisuutta on referoitu ja lähdeviitteitä käytetty.

Hylätty (0)Opiskelijan tieto on puutteellista, toiminta ja manuaalinen työskentely on epäloogista ja epävarmaa hän ei huomioi ergonomiaa. Opiskelija ei kykene itsearviointiin. Kirjallisissa tehtävissä opiskelija ei ole perehtynyt työssä esiintyvään aihealueeseen ja esitetyt asiat ovat luentomateriaalia toistavaa, irrallisia tai asiaan kuulumattomia, lähteiden käyttö jää irralliseksi

Esitietovaatimukset

Anatomian ja fysiologian hallinta, Toimintakyvyn arvioinnin osaaminen

Lisätiedot

-

Siirry alkuun