Siirry suoraan sisältöön

Loot Box - Art Workshop (5op)

Toteutuksen tunnus: HG00CF59-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
17.11.2025 - 08.01.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
19.01.2026 - 20.05.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketoimintayksikkö
Toimipiste
Pääkampus
Opetuskielet
englanti
Paikat
20 - 30
Koulutus
Bachelor's Degree Programme in Business Information Technology
Opettajat
Marko Leppänen
Vastuuopettaja
Teija Koskinen
Ryhmät
HTG24S1
Bachelor's Degree Programme in Business Information Technology
HTG25SB
Bachelor's Degree Programme in Business Information Technology
HTG25SA
Bachelor's Degree Programme in Business Information Technology
ZJAHTG25S1
Avoin AMK, Tiko, amk-väylä, BIT, tradenomi amk
HTG25S1
Bachelor's Degree Programme in Business Information Technology
Opintojakso
HG00CF59

Toteutuksella on 14 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 35 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Pe 23.01.2026 klo 13:00 - 15:30
(2 t 30 min)
Loot Box - Art Fundamentals HG00CF59-3003
R35AP10 Projektitila TIKO/BIT
Pe 30.01.2026 klo 13:00 - 15:30
(2 t 30 min)
Loot Box - Art Fundamentals HG00CF59-3003
R35AP10 Projektitila TIKO/BIT
Pe 06.02.2026 klo 13:00 - 15:30
(2 t 30 min)
Loot Box - Art Fundamentals HG00CF59-3003
R35AP10 Projektitila TIKO/BIT
Pe 13.02.2026 klo 13:00 - 15:30
(2 t 30 min)
Loot Box - Art Fundamentals HG00CF59-3003
R35AP10 Projektitila TIKO/BIT
Pe 20.02.2026 klo 13:00 - 15:30
(2 t 30 min)
Loot Box - Art Fundamentals HG00CF59-3003
R35AP10 Projektitila TIKO/BIT
Pe 06.03.2026 klo 13:00 - 15:30
(2 t 30 min)
Loot Box - Art Fundamentals HG00CF59-3003
R35AP10 Projektitila TIKO/BIT
Pe 13.03.2026 klo 13:00 - 15:30
(2 t 30 min)
Loot Box - Art Fundamentals HG00CF59-3003
R35AP10 Projektitila TIKO/BIT
Pe 20.03.2026 klo 13:00 - 15:30
(2 t 30 min)
Loot Box - Art Fundamentals HG00CF59-3003
R35AP10 Projektitila TIKO/BIT
Pe 27.03.2026 klo 13:00 - 15:30
(2 t 30 min)
Loot Box - Art Fundamentals HG00CF59-3003
R35AP10 Projektitila TIKO/BIT
Pe 10.04.2026 klo 13:00 - 15:30
(2 t 30 min)
Loot Box - Art Fundamentals HG00CF59-3003
R35AP10 Projektitila TIKO/BIT
Pe 17.04.2026 klo 13:00 - 15:30
(2 t 30 min)
Loot Box - Art Fundamentals HG00CF59-3003
R35AP10 Projektitila TIKO/BIT
Pe 24.04.2026 klo 13:00 - 15:30
(2 t 30 min)
Loot Box - Art Fundamentals HG00CF59-3003
R35G203 Oppimistila
Pe 08.05.2026 klo 13:00 - 15:30
(2 t 30 min)
Loot Box - Art Fundamentals HG00CF59-3003
R35G203 Oppimistila
Pe 15.05.2026 klo 13:00 - 15:30
(2 t 30 min)
Loot Box - Art Fundamentals HG00CF59-3003
R35G203 Oppimistila
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Yksityiskohtaiset arviointikriteerit esitellään kurssin introssa ensimmäisellä tapaamisella.

Arviointi riippuu yksittäisten projektien kriteereistä, mutta yleisesti se koostuu seuraavista osa-alueista:

- Oppimispäiväkirja ja itsearviointi
- Projektin etenemisen yhteenveto
- Projektin tulos itsessään

Arviointiasteikko

0-5

Sisällön jaksotus

Vaihe 1: Esittely – Käydään läpi taiteen tuotantoprosessin vaiheet uudelleen ja aletaan suunnitella, mitä kukin opiskelija haluaa tutkia. Opiskelija laatii suunnitelman, jota hän seuraa.
Vaihe 2: Syvällisempi tarkastelu – Opiskelija alkaa opiskella valitsemaansa erikoisalaa tai taiteen alaa suunnitelmansa mukaisesti. Opiskelijoita tuetaan joko ajankohtaisilla tai yleisillä taideteorioilla.
Vaihe 3: Portfolio – Valmistautuminen taideportfolion tuottamiseen valitsemassasi aiheessa. Luennot keskittyvät portfolioon liittyviin vinkkeihin ja ohjeisiin.
Vaihe 4: Loppuun saattaminen – Opiskelija alkaa arvioida itse oppimaansa kurssin aikana ja pohtia omia tavoitteitaan ja saavuttamiaan tuloksia. Samalla hän saattaa käytännön työt loppuun.

Tavoitteet

Kurssin tavoite
Tämä kurssi keskittyy kiinnostaviin ajankohtaisiin ilmiöihin peliteollisuudessa. Tarjoamme erilaisia erikoistuneita kursseja lukuvuoden aikana, jotka liittyvät esimerkiksi peliäänisuunnitteluun (uudet ääniteknologiat, välimuistit), XR-teknologioihin (lisätty todellisuus, virtuaalitodellisuus, etäosallisuus), pelitaiteeseen, ohjelmointiin ja pelibisnekseen. Kurssin tarve nousee peliyhteisön, pelituotantoprogramman ja teollisuuden sidosryhmien tarpeista.

Kurssin suoritettuasi opit uusia peliteollisuuden taitoja edistyneellä tasolla, mikä on hyödyllistä urallasi peliteollisuudessa.

Kurssin kompetenssit
Monitieteinen osaaminen peleissä:
Opiskelija pystyy soveltamaan taitojaan ja tietämystään erityisellä pelituotannon, -kehityksen tai -suunnittelun alalla tai muulla digitaalisten pelien alaan liittyvällä tutkimusalueella.

Pelin tuotanto-osaaminen:
Opiskelija pystyy tuottamaan sisältöä peliprojektille ja työskentelemään työkalujen kanssa merkityksellisellä ja systemaattisella tavalla. Opiskelija pystyy tuottamaan arvoa peliprojektille työskennellessään tietyssä erikoisasiantuntijan roolissa.

Kurssin oppimistavoitteet
Sisältö vaihtelee ja riippuu peliyhteisön resursseista ja tarpeista. Lukuvuoden aikana toteutetaan yksi tai kaksi erilaista kurssia, ja ne, joilla on perus- tai edistyneet taidot ja osaaminen kyseisellä alalla, voivat osallistua kurssille.

Sisältö

Kurssin luonteen ja vaihtelevien aiheiden vuoksi kurssin sisältö vaihtelee. Kurssi on suunnattu niille, jotka ovat jo tietyn tason saavuttaneet tietyllä alalla, ja se tarjotaan ei vain JAMK-opiskelijoille vaan kaikille, jotka ovat motivoituneita, sitoutuneita ja joilla on aiempaa osaamista kyseisellä alalla. Ideana on myös tukea erityistä edistynyttä yhteisöä kyseisellä alalla lisätäkseen vertaisarviointia ja tiedon jakamista vertaistensa kesken.

Aika ja paikka

Pääkampus, Rajakatu - Kerran viikossa

Oppimateriaalit

Opiskelija valitsee itselleen sopivat lisätietolähteet valitsemansa taiteen erikoisalan mukaan. Opettaja antaa ohjeita ja neuvoja, kun opiskelija on alkanut hahmottaa kurssin tavoitteita ja ideoita.

Opetusmenetelmät

Loot Box - Art Workshop järjestetään kerran viikossa ja se hyödyntää tekemällä oppimisen menetelmää. Läsnäolotunnit on varattu yleisille taideaiheisille luennoille ja feedback keskusteluille. Opiskelijat ovat yleisesti vastuussa omasta tutkimuksestaan ja edistymisestään, joista opettaja antaa palautetta ja neuvoja kurssin edetessä. Projektien seuranta yhdessä dailies sessioissa on olennainen osa kurssia, sillä keskustelemme toistemme töistä ja annamme rakentavaa palautetta töiden edetessä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Mahdollisuus yhdistää opiskelija ammattitaiteilijaan, joka antaa neuvoja ja/tai palautetta opiskelijan projektin edistymisestä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kurssilla ei ole tenttiä.

Kurssin arviointi perustuu yksilöllisen projektin arviointiin, portfolion palautteeseen ja arvosana perustuu itsearviointiin ja kirjalliseen yhteenvetoon opiskelijan oppimisprosessista.

Kansainvälisyys

Mahdollisuus yhdistää opiskelija kansainvälisiin ammattitaiteilijoihin, joka antaa neuvoja ja/tai palautetta opiskelijan projektin edistymisestä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Sinulla on oikeus hakea osaamisen tunnistamista ja tunnustamista, jos sinulla on aiemmin hankittua osaamista (esimerkiksi muualla suoritettuja korkeakouluopintoja), joita voidaan katsoa hyväksi nyt suoritettavaan tutkintoon.

Osaamisen tunnistamisessa ja tunnustamisessa on kolme päätapaa: hyväksilukeminen (korvaaminen, sisällyttäminen) ja muulla tavoin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen sekä opinnollistaminen. Lisätietoa JAMKin tutkintosäännössä, luku 17.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa 27 tuntia työtä, mikä tarkoittaa, että 5 opintopisteen opintokuorma on noin 135 tuntia.

135 tuntia jakautuu noin seuraavasti:
Luennot: ~35 tuntia
Itsenäinen opiskelu: ~95 tuntia

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Välttävä (1): Ymmärrät kurssisisältöön liittyvän tietyn alan peruskäsitteistön ja käytännöt. Pystyt tuottamaan perusmateriaalia ja sisältöä käyttäen kurssin aiheeseen liittyviä työkaluja ja menetelmiä.

Tyydyttävä (2): Pystyt ymmärtämään peruskäsitteistön ja käytännöt liittyen pelisoundisuunnitteluun omassa tuotannossasi. Pystyt luomaan materiaalia ja sisältöä sekä soveltamaan sitä muihin mediamuotoihin ja tuotantoihin.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3): Täytät aiemmat kriteerit ja kykenet olemaan analyyttinen tuloksistasi. Osaa vertailla työtäsi ammattistandardeihin ja tunnistaa kehityskohteita omassa työssäsi.

Erittäin hyvä (4): Täytät aiemmat kriteerit ja pystyt arvioimaan ja pohtimaan valintojasi kurssin aiheeseen liittyvässä kontekstissa ja kykenet toteuttamaan sisältöä eri medioihin eri näkökulmista. Ymmärrät ammatillisen roolin kurssin aiheen näkökulmasta pelikehitysprosessissa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5): Täytät aiemmat kriteerit ja sinulla on kattava ymmärrys kurssin aiheeseen liittyvästä prosessista ja sisällöstä. Olet kykenevä itsenäiseen taiteellis-tekniseen työhön ja toteuttamaan tulokset erilaisiin tuotantoihin. Pystyt arvioimaan oman nykyisen tilanteesi henkilökohtaisessa kehitysprosessissasi - vahvuutesi ja kehityskohtasi - liittyen työelämän tarpeisiin tietyllä alalla.

Lisätiedot

Oletko koskaan miettinyt jotain pelitaiteesta, joko 2D- tai 3D-taiteesta, ja siitä, miten se on toteutettu? Kuinka luoda upeita olentoja tai kauniita ympäristöjä? Kuinka saavuttaa tyylitelty ulkonäkö tai fotorealismi? Kuinka rigata ja animoida hahmosi? Entä mikä tekee konseptitaideteoksesta upean?

Taiteilijoilta odotetaan usein erikoistumista tiettyihin taiteen rooleihin, ja portfolion tulisi heijastaa tätä. Valitsemasi erikoisalan syvällisempi ymmärtäminen voi olla arvokas työkalu, jota voit käyttää edetäksesi alalla.

Tämä kurssi on erinomainen tilaisuus syventää valitsemaasi taiteen erikoisalaa ja kehittää sekä taitojasi että taideportfoliotasi.

Siirry alkuun