Siirry suoraan sisältöön

Esteettömät matkailun palvelupolut (5 op)

Toteutuksen tunnus: MZMH0200-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
03.08.2020 - 30.08.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
19.10.2020 - 06.12.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Liiketoimintayksikkö
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 20
Koulutus
Bachelor's Degree Programme in Tourism Management (AMK)
Opettajat
Kaisa Kokko
Hanna Hauvala
Petra Blinnikka
Ryhmät
MRE17SB
Matkailu- ja palveluliiketoiminta
MRE17SA
Matkailu- ja palveluliiketoiminta
MPT20S1
Palveluliiketoiminta
MRE18SB
Matkailu- ja palveluliiketoiminta
MPT19SA
Palveluliiketoiminta
ZJA20SMEM
Avoin amk, MARATA, Esteetön matkailu
MRE18SA
Matkailu- ja palveluliiketoiminta
ZJK20SM
Korkeakoulujen välinen yhteistyö, MARATA
MTM20S1
Bachelor's Degree Programme in Tourism Management
MTM19S1
Bachelor's Degree Programme in Tourism Management
Opintojakso
MZMH0200
Toteutukselle MZMH0200-3001 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

0-5

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutetaan verkko-opetuksena syksyllä 2020 viikkojen 43-49 aikana.

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää esteettömiä palveluja tarvitsevan matkailijan prosessin sekä vapaa-ajanmatkailijan että liikematkailijan näkökulmasta.

Opiskelija tunnistaa keskeisiä matkailualan toimijoita, niiden toimintamalleja sekä toimialarakenteita. Hän ymmärtää eri palveluntuottajien merkityksen esteettömien palvelupolkujen luomisessa.

Opiskelija ymmärtää mitä erityisiä tarpeita asiakkaalla on kussakin polun vaiheessa ja miten matkailijalle syntyy kokonaisuudesta elämys.

Sisältö

Matkailijan palvelupolku esteettömyyden näkökulmasta
Arvontuotanto vapaa-ajan- ja liikematkailun asiakkaalle
Matkailupalvelujen tuottajat
Eri matkailupalvelusektorien keskeiset käsitteet, erityispiirteet ja rakenteet
Elämyksellisyys palvelupolussa

Aika ja paikka

Webinaarit opintojaksolla seuraavasti (pidätämme oikeuden muutoksiin):
1. Aloituswebinaari tiistaina 20.10. klo 17-19
2. Vierailijawebinaari maanataina 2.11. klo 17-19
3. Vierailijawebinaari 2 tiistaina 17.11. klo 17-19
4. Klousaava webinaari tiistaina 1.12. klo 17-19

Oppimateriaalit

Michopoulou, E., Darcy, S., Ambrose, I. & Buhalis, D. 2015. Accessible tourism futures: the world we
dream to live in and the opportunities we hope to have. Journal of Tourism Futures. VOL. 1 NO. 3 2015, pp. 179-188, Emerald Group Publishing Limited, ISSN 2055-5911

Miettinen, S. (toim.). 2011. Palvelumuotoilu - uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen. Helsinki: Teknologiainfo Teknova Oy.

Tuulaniemi, J. 2011. Palvelumuotoilu. Helsinki: Talentum (soveltuvin osin)

Muu opettajan osoittama materiaali.

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan virtuaalisesti ja se sisältää teemoihin perehdyttäviä videoluentoja, keskustelutehtäviä sekä kokoavan virtuaalisen työpajan.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksossa hyödynnetään kokemusasiantuntijoita sekä vierailevia luennoitsijoita työelämästä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä

Kansainvälisyys

Kansainvälisyysnäkökulma on huomioitu opintojakson toteutuksessa siten, että opetuksessa hyödynnetään kansainvälisiä case esimerkkejä ja materiaalia teemasta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Sinulla on oikeus hakea osaamisen tunnistamista ja tunnustamista, jos sinulla on aiemmin hankittua osaamista (esimerkiksi muualla suoritettuja korkeakouluopintoja), joita voidaan katsoa hyväksi nyt suoritettavaan tutkintoon.

Osaamisen tunnistamisessa ja tunnustamisessa on kolme päätapaa: hyväksilukeminen (korvaaminen, sisällyttäminen) ja muulla tavoin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen sekä opinnollistaminen. Lisätietoa JAMKin tutkintosäännössä, luku 17.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste tarkoittaa keskimäärin 27 tuntia opiskelijan työtä, joten 5 opintopisteen laajuisen opintojakson työmäärä on noin 135 tuntia. Työmäärä jakautuu tässä opintojaksossa seuraavasti:
* webinaarit ja ryhmäkeskustelut verkossa 35
* itsenäiset tehtävät ja muu itsenäinen työskentely (kirjallisuuden opiskelu, luentoihin valmistautuminen) 100

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1 (Sufficient)
Opiskelija tietää matkailijan palvelupolun eri vaiheet. Opiskelija tunnistaa keskeiset toimijat ja olemassaolevat palvelut. Opiskelija ymmärtää elämyksen käsitteenä. Opiskelijan raportointi on kuvailua ja jäsentymätöntä sekä havainnollistaminen on heikkoa.

2 (Satisfactory)
Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä matkailijan palvelun eri vaiheet esteettömyyden näkökulmasta. Opiskelija osaa osoittaa keskeiset toimijat ja palvelut. Opiskelija ymmärtää elämyksen käsitteenä. Opiskelijan raportointi on kuvailua, jäsentymätöntä ja osin havainnollista.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3 (Good)
Opiskelija ymmärtää ja osaa kuvata esteettömiä palveluita tarvitsevan asiakkaan palvelupolun. Opiskelija tietää keskeiset toimijat ja palvelut ja ymmärtää niiden merkityksen asiakkaan näkökulmasta. Opiskelija ymmärtää elämyksellisyyden osana matkailun palvelupolkua. Opiskelijan raportointi on jäsentynyttä, monipuolisesti lähteitä sisältävää, pohdiskelevaa ja havainnollista.

4 (Very Good)
Opiskelija ymmärtää ja osaa kuvata esteettömiä palveluita tarvitsevan asiakkaan palvelupolun erilaisten asiakasryhmien näkökulmasta. Opiskelija verkottuu matkailun toimijoiden kanssa ja osaa arvioida keskeisiä palveluja osana toimintakenttää. Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa elämyksellisyyttä matkailun palvelupolkujen luomisessa. Opiskelijan raportointi on selkeää, monipuolisesti lähteitä sisältävää, havainnollista ja analyyttistä tarkastelua.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5 (Excellent)
Opiskelija hallitsee arvosanaan 3 (hyvä) - 4 (kiitettävä) vaadittavan ydinosaamisen lisäksi kriittisen tarkastelun. Opiskelija osoittaa erityistä innovatiivisuutta.

Esitietovaatimukset

Opiskelija ymmärtää esteettömään matkailuun liittyvät käsitteet. Hän tunnistaa esteettömiä palveluita tarvitsevien asiakasryhmien erityispiirteet ja -tarpeet.

Lisätiedot

Campus Online 10
Avoin AMK 10

Siirry alkuun