Siirry suoraan sisältöön

Kuntoutuksen lähtökohdat (5op)

Toteutuksen tunnus: SKOS1501-8K0R3

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
01.01.2018 - 31.07.2018
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Kuntoutuksen ohjaajan tutkinto-ohjelma (AMK)
Opettajat
Teppo Karapalo
Ryhmät
ZJA17SS1
Avoin amk, HYVI, ryhmä 1
ZJA17SS2
Avoin amk, HYVI, ryhmä 2
ZJA17KS1
Avoin amk, HYVI,ryhmä 1
SKO17SM
Kuntoutuksen ohjaaja
Opintojakso
SKOS1501

Toteutukselle Kuntoutuksen lähtökohdat SKOS1501-8K0R3 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

0-5

Tavoitteet

Opiskelija tietää kuntoutuksen historiallisen kehittymisen nykypäivään. Opiskelija on perehtynyt kuntoutuksen arvoihin, etiikkaan, ihmiskäsityksiin ja peruskäsitteisiin. Opiskelija ymmärtää kuntoutuksen merkityksen ja perustelut yksilön ja yhteiskunnan kannalta. Opiskelija ymmärtää eri tieteenalojen ja näyttöön perustuvan tutkimuksen merkityksen kuntoutuksessa. Opiskelija tuntee erilaisten kuntoutujien, ryhmien, perheiden ja yhteisöjen kuntoutuksen lähtökohtia, kuntoutustarpeita aiheuttavia tekijöitä sekä kuntoutumisen tavoitteita ja sisältöjä.

Sisältö

Kuntoutuksen historia. Kuntoutuksen arvot, etiikka, ihmiskäsitykset ja kuntoutuksen peruskäsitteet. Kuntoutuspolitiikka. Kuntoutuksen merkitys yksilön ja yhteiskunnan kannalta. Kuntoutustarpeita aiheuttavat tekijät eri ikäisillä ja eri sairaus- vammaryhmissä ja muissa kohderyhmissä. Kuntoutus monitieteisenä ilmiönä. Näyttöön perustuva kuntoutus.

Oppimateriaalit

Autti-Rämö, I., Salminen,A-L., Rajavaara, M. & Ylinen, A. (toim). 2016. Kuntoutuminen. Helsinki: Duodecim. Järvikoski Aila 2013. Monimuotoinen kuntoutus ja sen käsitteet. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2013:43. Järvikoski Aila & Härkäpää Kristiina 2011. Kuntoutuksen perusteet. WSOY.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Oppimistehtävät (100%) Aktiivinen osallistuminen webinaariin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Johdantoluennot 6 h Seminaari 6 hOppimistehtävät ja itsenäinen työskentely 123 h Yhteensä 135 h

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

5. Opiskelija tuntee hyvin kuntoutuksen historiallista ja yhteiskunnallista kehittymistä. Opiskelija osaa analyyttisesti, kriittisesti ja monipuolisesti kuvata kuntoutuksen lähtökohtia ja kuntoutustarvetta aiheuttavia tekijöitä. Opiskelija osaa erinomaisesti perustella kuntoutuksen arvojen, etiikan ja ihmiskäsityksien merkityksen kuntoutuksessa. Opiskelija hallitsee erinomaisesti kuntoutuksen peruskäsitteet ja ymmärtää kuntoutuksen merkitystä yksilön ja yhteiskunnan kannalta. Opiskelija osaa hakea ja soveltaa uutta relevanttia tietoa laaja-alaisesti oppimistehtävissä. Opiskelija osaa selittää eri tieteenalojen ja näyttöön perustuvan tutkimuksen merkityksen kuntoutuksessa.
4. Opiskelija tuntee hyvin kuntoutuksen historiallista ja yhteiskunnallista kehittymistä. Opiskelija osaa monipuolisesti kuvata kuntoutuksen lähtökohtia ja kuntoutustarvetta aiheuttavia tekijöitä. Opiskelija osaa hyvin perustella kuntoutuksen arvojen, etiikan ja ihmiskäsityksien merkityksen kuntoutuksessa. Opiskelija hallitsee hyvin kuntoutuksen peruskäsitteet ja ymmärtää kuntoutuksen merkitystä yksilön ja yhteiskunnan kannalta. Opiskelija osaa hakea ja soveltaa uutta relevanttia tietoa oppimistehtävissä. Opiskelija osaa selittää eri tieteenalojen ja näyttöön perustuvan tutkimuksen merkityksen kuntoutuksessa.
3. Opiskelija tuntee kuntoutuksen historiallista ja yhteiskunnallista kehittymistä. Opiskelija osaa monipuolisesti kuvata kuntoutuksen lähtökohtia ja kuntoutustarvetta aiheuttavia tekijöitä. Opiskelija osaa perustella kuntoutuksen arvojen, etiikan ja ihmiskäsityksien merkityksen kuntoutuksessa. Opiskelija hallitsee kuntoutuksen peruskäsitteet ja ymmärtää kuntoutuksen merkitystä yksilön ja yhteiskunnan kannalta. Opiskelija osaa hakea ja käyttää uutta relevanttia tietoa oppimistehtävissä. Opiskelija osaa selittää eri tieteenalojen ja näyttöön perustuvan tutkimuksen merkityksen kuntoutuksessa.
2. Opiskelija tuntee kuntoutuksen historiallista ja yhteiskunnallista kehittymistä. Opiskelija osaa kuvata kuntoutuksen lähtökohtia ja kuntoutustarvetta aiheuttavia tekijöitä. Opiskelija ymmärtää kuntoutuksen arvojen, etiikan ja ihmiskäsityksien merkityksen kuntoutuksessa. Opiskelija tietää kuntoutuksen peruskäsitteet ja kuntoutuksen merkityksen yksilön ja yhteiskunnan kannalta. Opiskelija osaa hakea ja käyttää lähteitä oppimistehtävissä. Opiskelija tietää eri tieteenalojen ja näyttöön perustuvan tutkimuksen merkityksen kuntoutuksessa.
1. Opiskelija tuntee kuntoutuksen historiallista ja yhteiskunnallista kehittymistä. Opiskelija osaa kuvata kuntoutuksen lähtökohtia ja kuntoutustarvetta aiheuttavia tekijöitä. Opiskelija tietää kuntoutuksen arvojen, etiikan ja ihmiskäsityksien merkityksen kuntoutuksessa. Opiskelija tuntee kuntoutuksen peruskäsitteet ja kuntoutuksen merkityksen yksilön ja yhteiskunnan kannalta. Opiskelija osaa hakea ja käyttää suppeasti lähteitä oppimistehtävissä. Opiskelija tietää eri tieteenalojen ja näyttöön perustuvan tutkimuksen merkityksen kuntoutuksessa.

Esitietovaatimukset

Ensimmäisen vuoden yhteiset sosiaali- ja terveysalan opinnot.

Lisätiedot

-

Siirry alkuun