Social Pedagogy (LAB) (3cr)
Code
General information
- Timing
- 01.01.2026 - 31.07.2026
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 3 cr
- Local portion
- 1 cr
- Virtual portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- School of Health and Social Studies
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 128
- Teachers
- Tuomas Lallukka
- Merja Nybacka
- Anniina Berg
- Jenni Koivumäki
- Course
- SO00CJ68
Unfortunately, no reservations were found for the realization Social Pedagogy (LAB) SO00CJ68-3005. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Evaluation methods and criteria
Opintojakso arvioidaan numeerisesti 0-5.
Kokonaisarviointiin vaikuttavat seuraavat tehtävät:
Välitehtävät ja oppimispäiväkirja, hyväksytty-hylätty
Oppimistehtävä ryhmätyönä arvioidaan numeerisesti 0-5. Arvioinnissa sovelletaan opintojakson arviointikriteerejä.
Opintojakson hyväksytysti suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista opetukseen
Arviontikriteerit:
1= Osaat kuvata sosiaalipedagogisen työn perusteita, arvoja, käsitteitä ja sovellusalueita sosiaali- ja kasvatusalalla. Osaat kertoa, mitä on sosiaalipedagoginen työote. Tunnistat yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa yhteiskunnassa sekä ymmärrät sen kulttuurista moninaisuutta. Kuvaat haavoittuvassa asemassa olevien yksilöiden ja yhteisöjen asemaa.
Tunnistat sosiaalipedagogisen teorian yhteyden syrjäytymiseen ja eriarvoisuuden yhteiskunnallisiin, yhteisöllisiin ja yksilöllisiin tekijöihin. Osaat esittää asiakkaiden, asiakasryhmien ja yhteisöjen osallisuutta ja osallistumisen mahdollisuuksia sekä tunnistat yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan välisiä suhteita.
2= Osaat selittää sosiaalipedagogisen työn perusteita, arvoja, käsitteitä ja sovellusalueita sosiaali- ja kasvatusalalla. Osaat kertoa, mitä on sosiaalipedagoginen työote. Ymmärrät yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa yhteiskunnassa sekä ymmärrät sen kulttuurista moninaisuutta. Kuvaat haavoittuvassa asemassa olevien yksilöiden ja yhteisöjen asemaa.
Tunnistat sosiaalipedagogisen teorian yhteyden syrjäytymiseen ja eriarvoisuuden yhteiskunnallisiin, yhteisöllisiin ja yksilöllisiin tekijöihin. Osaat selittää asiakkaiden, asiakasryhmien ja yhteisöjen osallisuutta ja osallistumisen mahdollisuuksia sekä tunnistat yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan välisiä suhteita.
3= Osaat esitellä sosiaalipedagogisen työn perusteita, arvoja, käsitteitä ja sovellusalueita sosiaali- ja kasvatusalalla. Osaat soveltaa sosiaalipedagogista työotetta eri konteksteissa. Osaat selittää yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon merkityksen yhteiskunnassa sekä ymmärrät sen kulttuurista moninaisuutta. Osaat esitellä haavoittuvassa asemassa olevien yksilöiden ja yhteisöjen asemaa. Osaat soveltaa sosiaalipedagogista teoriaa käytäntöön. Selität syrjäytymisen ja eriarvoisuuden yhteiskunnallisia, yhteisöllisiä ja yksilöllisiä tekijöitä. Osaat esitellä asiakkaiden, asiakasryhmien ja yhteisöjen osallisuutta ja osallistumisen mahdollisuuksia sekä tunnistat yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan välisiä suhteita.
4= Osaat selittää sosiaalipedagogiikan perusteita, käsitteitä ja sovellusalueita sosiaali- ja kasvatusalalla. Osaat analysoida ja soveltaa sosiaalipedagogista työotetta eri konteksteissa.
Osaat arvioida yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon merkityksen yhteiskunnassa sekä ymmärrät sen kulttuurista moninaisuutta. Osaat analysoida haavoittuvassa asemassa olevien yksilöiden ja yhteisöjen asemaa. Osaat soveltaa sosiaalipedagogista teoriaa käytäntöön. Arvioit syrjäytymisen ja eriarvoisuuden yhteiskunnallisia, yhteisöllisiä ja yksilöllisiä tekijöitä. Osaat vertailla asiakkaiden, asiakasryhmien ja yhteisöjen osallisuutta ja osallistumisen mahdollisuuksia sekä tulkita yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan välisiä suhteita.
5= Osaat esitellä ja tulkita laajemmin sosiaalipedagogiikan perusteita, käsitteitä ja sovellusalueita sosiaali- ja kasvatusalalla. Osaat analysoida ja soveltaa sosiaalipedagogista työotetta eri konteksteissa. Osaat arvioida kriittisesti yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon merkitystä yhteiskunnassa sekä tulkita kulttuurista moninaisuutta. Osaat analysoida perustellen haavoittuvassa asemassa olevien yksilöiden ja yhteisöjen asemaa. Osaat kehittää ja soveltaa sosiaalipedagogista teoriaa käytännössä. Arvioit kriittisesti syrjäytymisen ja eriarvoisuuden yhteiskunnallisia, yhteisöllisiä ja yksilöllisiä tekijöitä. Osaat vertailla monipuolisesti asiakkaiden, asiakasryhmien ja yhteisöjen osallisuutta ja osallistumisen mahdollisuuksia sekä arvioida ja tulkita yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan välisiä suhteita.
Evaluation scale
0-5
Content scheduling
Jakso alkaa lähiopetuspäivällä ja jatkuu aikaitaulutettuina webinaareina 2 webinaaria ja päättyy lähiopetukseen.
Jakson työryhmät sovitaan ensimmäisellä tapaamisella. Välitehtävät webinaareihin. Oppimistehtävä ryhmätyönä palautetaan jakson viimeisen webinaarin jälkeen ja esitellään toisessa lähipäivässä. Oppimistehtävien tarkemmat ohjeet ja palautusajat löytyvät Moodlesta helmikuussa 2026.
Objective
The aim of the course is to provide knowledge and understanding of the principles, concepts and applications of social pedagogy in the social welfare and educational field. After completing the course, you will understand the social pedagogical approach and be able to use it in work with different client groups.
Competences:
Ethical competences in the social field
Competence in social client work
Critical and Inclusive Social Skills
Learning outcomes:
You understand the values, principles and working methods of social pedagogy. You can promote equality and equity in society and understand its cultural diversity. You will promote the position of vulnerable individuals and communities.
You are familiar with the social pedagogical approach and know how to use its principles in social and educational work to support the inclusion and well-being of clients.
You are aware of the link between social pedagogical theory and exclusion and the social, community and individual factors of inequality. You are able to promote the inclusion and participation of clients, client groups and communities, and to understand the relationships between the individual, the community and society.
Content
The main content of the course is the knowledge base and working method of social pedagogy. History and tradition, social pedagogical competence, socio-cultural inspiration and methods.
Location and time
Opintojakso toteutuu helmi-huhtikuu 2026 lähi- ja verkko-opetuksena. Opintojakso päättyy toukokuussa 2026. Tarkemmat tiedot opintojakson moodlessa.
Materials
Nivala, E & Ryynänen,2024. Sosiaalipedagogiikka 2024. Toinen, uudistettu laitos.
or
Nivala, E & Ryynänen, S. 2019. Sosiaalipedagogiikka : kohti inhimillisempää yhteiskuntaa. Gaudeamus.
Documents in Moodle
Teaching methods
Face to face learning, e-learning, learning tasks
The use of AI is allowed in this course to support learning and assignments, but it must be explained in the assignments and follow the JAMK and Arene guidelines.
In English
International connections
International resources in study support materials.
Completion alternatives
The course can be credited with previous university-level studies (at least 3 credits) corresponding to the objectives and contents of the course
Student workload
3 op = 81t
Lähiopetus 2pv (8h ja 4h) ja aikataulutetut webinaarit 8 t, yhteensä 20h
Verkko-opiskelu, välitehtävä 2. webinaariin ja itsenäinen opiskelu 24t
Oppimistehtävät 37t ( arviointi 0-5)
Assessment criteria, satisfactory (1)
1= You can describe the basics, concepts and application areas of social pedagogy in the field of social welfare and education. You can tell what social pedagogical working method is.
2= You can describe the basics, concepts and application areas of social pedagogy in the field of social welfare and education. You can tell what social pedagogical working method is. You can give examples of using the social pedagogical approach to work with different customer groups.
Assessment criteria, good (3)
3= You are able to present the basics, concepts and application areas of social pedagogy in the field of social welfare and education. You are able to apply a social pedagogical approach to customer work. You can explain the practices of utilizing the social pedagogical working method in work with various customer groups.
4= You are able to present the basics, concepts and application areas of social pedagogy in the field of social and education. You are able to analyse and apply the social pedagogical approach to customer work. You are able to assess how the social pedagogical working method is used in work with different customer groups.
Assessment criteria, excellent (5)
5= You can present and interpret the basics, concepts and application areas of social pedagogy more broadly in the field of social welfare and education. You are able to analyse and apply the social pedagogical approach to customer work. You are able to evaluate and justify how the social pedagogical working method is used in work with different customer groups.