Qualitative Research (5op)
Toteutuksen tunnus: YS00CT70-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
- 08.09.2025 - 14.12.2025
- Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Hyvinvointiyksikkö
- Opetuskielet
- englanti
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Master's Degree Programme in Advanced Practice Nursing (BYN)
- Opettajat
- Johanna Heikkilä
- Hanna Hopia
- Vastuuopettaja
- Hanna Hopia
- Ryhmät
-
BYN25K1Master's Degree Programme in Advanced Practice Nursing
- Opintojakso
- YS00CT70
Toteutukselle Qualitative Research YS00CT70-3001 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Exam 50 %
Mini-qualitative research:
The final report must be submitted on the following deadlines:
1. attempt: 21.11.2025
2. attempt: 5.12.2025
3. attempt: 19.12.2025
Arviointiasteikko
0-5
Tavoitteet
Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija ymmärtää laadullisen tutkimuksen merkityksen empiirisessä tutkimuksessa sekä osaa käyttää laadullista tutkimusotetta ja menetelmiä kehittämis- ja tutkimustyössä työelämässä.
Kompetenssit: Eettisyys, ennakoiva kehittäminen, oppimaan oppiminen.
Osaamistavoitteet: Opintojakson päätyttyä opiskelijalla on kokonaiskuva laadullisen tutkimuksen teoreettisista lähtökohdista ja menetelmistä. Opiskelija ymmärtää laadullisen tutkimuksen vahvuudet ja heikkoudet. Opiskelija tunnistaa laadullisen tutkimuksen soveltuvuuden, kerättävän aineiston ja analysointimenetelmät, joilla voi ratkaista erilaisia tutkimushaasteita. Opiskelija ymmärtää laadullisen tutkimuksen eettiset näkökohdat. Opiskelijalla on tiedot ja taidot arvioida laadullista tutkimusta ja sen soveltuvuutta työelämän tutkimus- ja kehittämishaasteiden ratkaisemiseen.
Toteutustavat
Participation in lectures and Webinars
Assignments and reporting
Sisältö
Erilaiset laadullisen tutkimuksen metodiset lähestymistavat
Laadullisen tutkimuksen prosessi
Tutkimuskysymyksen muodostaminen laadullisessa tutkimuksessa
Aineiston keruumenetelmät
Aineiston analysointimenetelmät
Luotettavuus, eettiset näkökohdat
Erilaiset kirjallisuuskatsaukset
Aika ja paikka
Discussion lectures in classroom in Shanghai in September.
Online support and webinar October- November.
Presentations, exam ja discussion lectures in Shanghai in November.
Oppimateriaalit
Pope, C., Mays, N. (Eds). (2020). Qualitative Research in Health Care. John Wiley & Sons Chapters 1, 2, 3, 4, 5, 8, 9, 11,15.
Silverman, D. (2024). Interpreting Qualitative Research. Sage Publications, 7th ed.
The Finnish National Board on Research Integrity TENK. https://tenk.fi/en
Kyngäs, H. (2020). Inductive Content Analysis. In: Kyngäs, H., Mikkonen, K., Kääriäinen, M. (eds) The Application of Content Analysis in Nursing Science Research. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-30199-6_2
Kyngäs, H., Kaakinen, P. (2020). Deductive Content Analysis. In: Kyngäs, H., Mikkonen, K., Kääriäinen, M. (eds) The Application of Content Analysis in Nursing Science Research. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-30199-6_3 e book in Jamk's library.
Elo, S., & Kyngäs, H. (2008). The qualitative content analysis process. Journal of Advanced Nursing, 62(1), 107-115. https://doi.org/10.1111/j.1365-2648.2007.04569.x
Denzin, N. K., & Lincoln, Y. (Eds). (2017). Handbook of qualitative research. (5th ed.). Sage.
Burns, N., & Grove, S. K. (2005). The practice of nursing research. Conduct, Critique, and Utilization. (5th ed.). Elsevier/Saunders Cop. or the latest edition
Opetusmenetelmät
The primary modes of delivery are face-to-face learning (lectures, workshops, presentations).
Online support for the mini-qualitative research. Webinar(s).
Attendance is mandatory.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Moodle exam Moodle: 15 minutes time to complete the exam
1. attempt 22.11.2025 in Shanghai in classroom
2. attempt 4.12.2025 between TBC pm Helsinki time
3. attempt 18.12.2025 between TBC pm Helsinki time
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Contact sessions: 12 hours
Webinars: 6 hours
Assignment: approximately 57 hours
Preparing for the exam: approximately 60 hours
Student workload for this course is 135 hours
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
0 (Hylätty):
Opiskelija ei saavuta kurssin osaamistavoitteita
Tyydyttävä 1
Opiskelija tuntee laadullisen tutkimuksen teoreettisen perustan sekä sen vahvuudet ja heikkoudet. Hän tunnistaa erilaiset laadullisen aineiston tyypit ja menetelmät, jotka soveltuvat eri tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Opiskelija ymmärtää, miten laadullista tutkimusta arvioidaan. Opiskelija tietää, miten laadullista tutkimusta on sovellettu tutkimus- ja kehitystyössä.
Tyydyttävä 2
Opiskelija soveltaa laadullisen tutkimuksen teoreettista perustaa. Opiskelija pystyy tunnistamaan ja valitsemaan erilaisia laadullisen aineiston tyyppejä ja menetelmiä, jotka soveltuvat eri tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Opiskelija osaa soveltaa laadullista tutkimusta omalla alallaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä 3
Opiskelija hallitsee laadullisen tutkimuksen teoreettiset perusteet, vahvuudet ja heikkoudet. Opiskelija osaa analysoida erilaisten laadullisten aineistojen ja menetelmien soveltuvuutta tutkimusalueellaan. Opiskelija osaa analysoida laadullista tutkimusta ja sen soveltuvuutta omassa tutkimus- ja kehittämisalueellaan.
Erittäin hyvä 4
Opiskelija osaa yhdistää ja tiivistää laadullisen tutkimuksen teoreettiset perusteet, vahvuudet ja heikkoudet. Opiskelija osaa tuottaa uutta tietoa hyödyntämällä laadullisia aineistoja ja menetelmiä. Opiskelija osaa tuottaa uutta tietoa hyödyntämällä laadullista tutkimusta omalla tutkimusalueellaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5
Opiskelija osaa kriittisesti määrittää laadullisen tutkimuksen teoreettiset perusteet ja menetelmät. Opiskelija arvioi laadullisen tutkimuksen vahvuudet ja heikkoudet. Opiskelija osaa arvioida erilaisia laadullisia aineistoja ja menetelmiä erilaisten tutkimustehtävien ratkaisemiseksi. Opiskelija arvioi kriittisesti laadullista tutkimusta ja sen soveltuvuutta omalla tutkimus- ja kehittämisalueellaan.
Esitietovaatimukset
Tutkivat kehittäminen -opintojakso