Digiosaajana sosiaali- ja terveysalalla (5op)
Toteutuksen tunnus: YSZY0510-3012
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
- 06.04.2026 - 07.06.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Verkko-opetus
- Yksikkö
- Hyvinvointiyksikkö
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 45
- Koulutus
- Verkostojohtaminen, ylempi AMK, sosiaali- ja terveysala
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK
- Projektijohtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysala
- Opettajat
- Emilia Lahdenperä
- Vastuuopettaja
- Emilia Lahdenperä
- Ryhmät
-
YSC24KMTerveyden edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
-
YSU23KMMonialainen kuntoutus (YAMK)
-
YSB23S1Projektijohtaminen YAMK
-
YSC25KMAVOSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
-
ZJA26KSYAvoin AMK, sote, YAMK
-
YJS24S1AVOJohtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, sosiaali-ja terveysala
-
ZJM26KSEF, sote, yksittäiset opintojaksot
-
YSB25S1AVOProjektijohtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK), sosiaali- ja terveysala
-
YSU24K1Monialainen kuntoutus (YAMK)
-
YSG24S1Sosiaalialan ylempi AMK, erityissosiaaliohjaus (YAMK)
-
YSB24S1Projektijohtaminen ylempi AMK, sosiaali- ja terveysala
-
YSG23S1Sosiaalialan ylempi AMK, erityissosiaaliohjaus (YAMK)
-
YSC23KMTerveyden edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
-
YSC25KMTerveyden edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
-
YSU24S1Monialainen kuntoutus (YAMK)
-
YSG25S1AVOSosiaalialan ylempi AMK, erityissosiaaliohjaus (YAMK)
-
YJS24S1Johtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, sosiaali-ja terveysala
- Opintojakso
- YSZY0510
Toteutukselle Digiosaajana sosiaali- ja terveysalalla YSZY0510-3012 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Sisällön jaksotus
Opintojakso alkaa ennakkotehtävällä
Webinaarit
Oppimisportfoliotyöskentely
Itsenäinen opiskelu
Itsearviointi
Tavoitteet
Opintojakson tarkoituksena on lisätä tietoa ja asiantuntijuuutta digitaalisuudesta sosiaali- ja terveysalalla.
Opintojakson jälkeen tunnistat digitalisaation vaikutuksia ja mahdollisuuksia omalla asiantuntijuusalueellasi. Saat valmiuksia hyödyntää digitaalisia menetelmiä, sekä pohtia kriittisesti ja avoimesti digitaalisten menetelmien käyttöä sosiaali- ja terveysalalla.
Opintojakson osaamiset:
- Eettisyys
- Oppimaan oppiminen
- Ennakoiva kehittäminen
Sisältö
– Sosiaali- ja terveysalan digitalisaatio ja siihen liittyvät ajankohtaiset ilmiöt
– Digitaaliset menetelmät ja niiden käyttöön liittyvät asenteet sekä osaaminen
– Kyberturvallisuus, tietoturva ja tietosuoja sosiaali- ja terveysalan digitaalisissa palveluissa
Arvioitavat tehtävät:
Oppimisportfolio ja itsearviointi
Opiskelijan ajankäyttö:
13h
Oppimateriaalit
Sosiaali- ja terveysministeriö 2023. Digitaalisuus sosiaali- ja terveydenhuollon kivijalaksi. Sosiaali- ja terveydenhuollon digitalisaation ja tiedonhallinnan strategia 2023-2035. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2023:32.
Sosiaali- ja terveysministeriö. Kansallinen ikäohjelma vuoteen 2030: Tavoitteena ikäkyvykäs Suomi
Global strategy on digital health 2020-2025. Geneva: World Health Organization; 2021. Licence: CC BY-NC-SA 3.0 IGO.
Valtioneuvosto. 2022. Valtioneuvoston selonteko: Suomen digitaalinen kompassi. Valtioneuvoston julkaisuja 2022:65.
Kyberturvallisuus - Ohje sosiaali- ja terveydenhuollon toimijoille (STM 2019)
Blek, T., Lahdenperä, E., & Lehosmaa, J. (2024). Sote-ammattilaisten kyberturvallisella toiminnalla varmistetaan asiakas- ja potilasturvallisuutta. Jamk Arena Pro. https://urn.fi/urn:nbn:fi:jamk-issn-2984-0783-104
Blek, T. & Solankallio-Vahteri, T. 2022. Terveydenhuollon hoitohenkilöstön tieto- ja kyberturvallisuusosaaminen. FinJeHeW 14 (4): 352-363.
Coventry, L., Branley-Bell, D., Sillence, E., Magalini, S., Mari, P., Magkanaraki, A. & Anastasopoulou, K. 2020. Cyber-Risk in Healthcare: Exploring Facilitators and Barriers to Secure Behaviour. HCI for Cybersecurity, Privacy and Trust.
Sihvo, P. & Koski, A. (toim.) Eettinen toimintamalli - osaamista tulevaisuuden koulutukseen ja sote-alan työhön
Digiosallisuuden käsite ja keskeiset osa-alueet, Digiosallisuus Suomessa -hankkeen väliraportti (Hänninen, Karhinen, Korpela, Pajula, Pihlajamaa, Merisalo, Kuusisto, Taipale, Kääriäinen & Wilska 2021)
Sanmark, J. & Sanmark, E. 2024. Mitä tiedämme generatiivisen tekoälyn hyödyistä terveydenhuollossa? Duodecim. Mitä tiedämme generatiivisen tekoälyn hyödyistä terveydenhuollossa?
DigiFinland. Tekoäly hyvinvointialueilla: Sosiaali- ja terveydenhuollon käyttötapaukset ja kansallinen edistäminen. 2024. Esiselvitystyön loppuraportti maaliskuu 2024. https://digifinland.fi/wp-content/uploads/2024/03/DigiFinland_tekoaly_loppuraportti_210324.pdf
+ ajankohtainen, tutkimuksellinen aineisto, joka ilmoitetaan opintojaksolla
Opetusmenetelmät
Neljä webinaaria (sisältää luentoja ja työpajatyöskentelyä)
Itsenäinen opiskelu
Portfoliotyöskentely
Field visit Safari -päivä: vapaaehtoiset vierailut digitaalisia palveluja hyödyntävissä yksiköissä Jyväskylässä
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttiä. Opintojaksotehtävien uusiminen tapahtuu tutkintosäännön mukaisesti.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson voi suorittaa joustavasti. Webinaareihin osallistuminen on vapaaehtoista. Kaikille webinaareille löytyy vaihtoehtona luentotallenne. Opintojakson portfolion voi työstää joiko yksin tai parin kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Webinaarit 4 kpl 3x45 min ja niihin valmistautuminen 1 op
Itsenäinen opiskelu ja portfoliotyöskentely 4 op
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Ammattikorkeakoulujen myöntämien ylempien korkeakoulututkintojen osaamisen yleiset kriteerit löytyvät JAMKin verkkosivuilta (Osaamisen arviointi | Jamk). Yksittäisten kurssien osaamista arvioidaan suhteessa kyseisen kurssin tavoitteisiin. Arviointi perustuu tietoihin, taitoihin ja osaamiseen kansallisen ja eurooppalaisen tutkintojen viitekehyksen (NQF/EQF) tason 7 mukaisesti.
Hyväksytty:
Hyväksytyssä suorituksessa osoitat hallitsevasi digitalisaatioon liittyvät keskeiset käsitteet. Tunnistat digitalisaation vaikutukset ja mahdollisuudet omalla asiantuntijuusalueellasi ja kykenet reflektoimaan niitä tutkittuun tietoon perustuen ja monipuolisesti. Osoitat kirjallisessa tehtävässä pohdintaa digitaalisten menetelmien käytöstä ja kykenet kriittisesti arvioimaan menetelmien käyttöönottoa sosiaali- ja terveysalalla.
Hylätty:
Et saavuta tavoitteita