Strateginen johtaminen (5op)
Toteutuksen tunnus: YZ00CL57-3011
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 17.11.2025 - 08.01.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 12.01.2026 - 03.05.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Verkko-opetus
- Yksikkö
- Hyvinvointiyksikkö
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Projektijohtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysala
- Johtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, Tradenomi
- Johtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, Restonomi
- Johtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysala
- Rakennusmestari, ylempi AMK
- Opettajat
- Kristina Grahn
- Vastuuopettaja
- Kristina Grahn
- Ryhmät
-
YSC24KMTerveyden edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
-
YSU24K1Monialainen kuntoutus (YAMK)
-
YSG24S1Sosiaalialan ylempi AMK, erityissosiaaliohjaus (YAMK)
-
YSB24S1Projektijohtaminen ylempi AMK, sosiaali- ja terveysala
-
YSC25KMTerveyden edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
-
YSU24S1Monialainen kuntoutus (YAMK)
-
YJS24S1Johtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, sosiaali-ja terveysala
- Opintojakso
- YZ00CL57
Toteutukselle Strateginen johtaminen YZ00CL57-3011 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
0-5
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Kun käyt tämän opintojakson, niin ymmärrät strategia-ajattelua ja osaat perehtyä strategiseen johtamiseen ja strategian toteutukseen. Strategia on prosessi, jossa toimintaympäristön analyysillä on keskeinen merkitys. Strategian puitteissa organisaation johto asettaa tavoitteet ja määrittää toimenpiteet, joiden avulla organisaatio pyrkii saavuttamaan pitkän aikavälin menestystä ja kilpailuetua kestävän kehityksen näkökulmasta.
Opintojakson osaamiset:
Ennakoiva kehittäminen
Osaa analysoida nykytilannetta ja ennakoida oman alan tulevaisuutta ja toimintaympäristön muutoksia.
Kestävä kehitys
osaa soveltaa kestävän kehityksen tietoa ja tulevaisuuskuvia kokonaisvaltaisesti kestävien ratkaisujen perustana.
Opintojakson osaamistavoite
Tunnistat strategian ja strategisen johtamisen roolin ja merkityksen yritysten ja julkisten organisaatioiden tulevaisuuden menestystekijänä, huomioiden kestävän kehityksen. Hallitset strategia-ajattelun peruskäsitteistön ja tunnistat erilaisia strategisen johtamisen koulukuntia sekä tutustut digiajan strategiseen ajatteluun. Sisäistät strategian merkityksen toiminnan kehittämisen välineenä sekä tunnistat strategiaprosessin eri vaiheet, hallitset strategian jäsentämiseen sekä jalkauttamiseen liittyviä työkaluja sekä menetelmiä.
Osaat arvioida erilaisia strategioita ja sinulla on tiedolliset valmiudet strategisen analyysin tekemiseen, strategian valintaan ja sen toteutukseen.
Sisältö
Tämän opintojakson keskeiset sisällöt ovat:
Strategiat, strategiatyypit, strateginen ajattelu ja strategisen johtamisen käsitteistö: skenaariot, visio, missio, arvot, tavoitteet.
Strategian kehityssuunnat ja yhteys päätöksentekoprosessiin.
Strategiaprosessi ja strategioiden analysointi, työkalut ja jalkauttaminen.
Mittarit ja mittaaminen osana strategista johtamista ja onnistumisen arviointi
Tehtävä, johon kuuluu
- kaksi kirja-analyysia
- paritehtävä: speer-sparrauskoe
Oppimateriaalit
Porter, M. (1996). What is Strategy? Harvard Business Review, Nov-Dec 1996, pages 61-78.
Porter, M. (2008). The Five Competitive Forces that Shape Strategy. Harvard Business Review, Jan 2008, pages 78-93.
Prahalad, C. & Hamel, G. (1990). The Core Competence of the Organization. Harvard Business Review, May-June 1990, pages 79-91
Kim, W. Chan Sinisen meren strategia 2005 (tai uudempi) Helsinki, Talentum.
Ja muu opetuksen yhteydessä esitettävä lähteistö.
Suositeltava kirjallisuus
Juuti, P., Luoma, M. 2022. Strateginen ajattelu ja johtaminen: matka läpi maailmankuvien. Jyväskylä. (soveltuvin osin)
Porter, M., Lee, T. 2013. ”The Strategy That Will Fix Health Care”. Harvard Business Rewiew. https://hbr.org/2013/10/the-strategy-that-will-fix-health-care
Syväjärvi, A. & Leinonen, J. 2020. Strategiatyöllä hyvinvointia? Strategiakäytäntöjen kehittyneisyys kuntien hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä. Hallinnon tutkimus –lehti 1/2020. https://journal.fi/hallinnontutkimus/article/view/98078/56026.
Juholin, E. & Rydenfelt, H. 2020. Strateginen viestintä ja organisaation tavoitteet. Mihin viestin
nällä pyritään. Media & Viestintä 43(2020):1, 79–99. Strateginen viestintä ja organisaation tavoitteet: Mihin viestinnällä pyritään?
Opetusmenetelmät
Verkko-opetus, ryhmätyö sekä itsenäinen opiskelu ja vertaistuki
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakso voidaan opinnollistaa JAMKin tutkintosäännön mukaisesti
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson kuormitus on 135 tuntia, joka opintojakson käynnissäolon aikana vastaa n 8 tunnin viikkotuntimäärää opiskelua.
Suositus opiskelun ajankäyttöön:
Perehtyminen opintojakson sisältöön, orientaatiotehtävä, muu yleinen 27 h
Strategisen ajattelun lähtökohdat 27 h
Strategia toiminnan kehittämisen välineenä 54 h
Strategian jalkauttaminen ja arviointi 27 h
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Kurssi arvostellaan asteikolla Hyväksytty/Hylätty, merkitään S (Hyväksytty) tai 0 (Hylätty).
H (Hyväksytty):
Arvioit ja analysoit strategian ja strategisen johtamisen roolia ja merkitystä soveltamalla keskeistä teoreettista tietoa. Määrittelet aiheen erityisosaamiseen liittyvät keskeiset käsitteet suhteessa toisiinsa. Osaat myös hyödyntää kansainvälistä tutkimusta ja kirjallisuutta. Arvioit omien strategisten analyysitaitojasi kehittymistä kriittisesti, kattavasti ja monipuolisesti. Raportoit vakuuttavasti esittäen selkeän ja loogisesti etenevän kokonaisuuden. Reflektoit oppimaasi. Kirjoitat argumentoivalla ja virheettömällä asiatyylillä. Noudatat Jamkin raportointiohjeita. Osallistut verkkokokouksiin, joissa jaat oppimaasi muiden kanssa.
Hylätty (0)
Et täytä hyväksytyn osaamisen tasoa.
Lisätiedot
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0–5 seuraavien suoritusten perusteella:
Yksilötehtävä: tentti – Strategisen ajattelun lähtökohdat
Ryhmätehtävä: Strategia toiminnan kehittämisen välineenä
Yksilötehtävä: Teorian soveltaminen ja oman oppimisen reflektointi – Strategian jalkauttaminen ja arviointi