Strateginen johtaminen (5op)
Toteutuksen tunnus: YZ00CL57-3013
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 04.08.2025 - 21.08.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 25.08.2025 - 19.12.2025
- Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Verkko-opetus
- Yksikkö
- Liiketoimintayksikkö
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 40
- Koulutus
- Projektijohtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, Restonomi
- Projektijohtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, Tradenomi
- Opettajat
- Heidi Neuvonen
- Ryhmät
-
YTH25K1Elinkaaren hallinta (YAMK)
-
YHB25S1Logistiikan tutkinto-ohjelma YAMK, Tradenomi
-
YLO25S1Insinööri (ylempi AMK), logistiikka
- Opintojakso
- YZ00CL57
Toteutuksella on 3 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 6 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ti 16.09.2025 klo 17:00 - 19:00 (2 t 0 min) |
Strateginen johtaminen YZ00CL57-3013 |
https://jamk.zoom.us/j/7789610958?pwd=dFV0dms0QXczekpPN2wyMks3ZW0ydz09&omn=67427102672
|
Ti 21.10.2025 klo 17:00 - 19:00 (2 t 0 min) |
Strateginen johtaminen YZ00CL57-3013 |
https://jamk.zoom.us/j/7789610958?pwd=dFV0dms0QXczekpPN2wyMks3ZW0ydz09&omn=67427102672
|
Ti 25.11.2025 klo 17:00 - 19:00 (2 t 0 min) |
Strateginen johtaminen YZ00CL57-3013 |
https://jamk.zoom.us/j/7789610958?pwd=dFV0dms0QXczekpPN2wyMks3ZW0ydz09&omn=67427102672
|
Arviointiasteikko
0-5
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla oppiminen tapahtuu osallistumalla webinaareihin, itsenäisen tiedonhaun ja opiskelun, ryhmätyöskentelyn, erilaisten oppimistehtävien ja vertaistuen avulla.
Oppimistehtävien aikataulut Moodle - työtilassa
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Kun käyt tämän opintojakson, niin ymmärrät strategia-ajattelua ja osaat perehtyä strategiseen johtamiseen ja strategian toteutukseen. Strategia on prosessi, jossa toimintaympäristön analyysillä on keskeinen merkitys. Strategian puitteissa organisaation johto asettaa tavoitteet ja määrittää toimenpiteet, joiden avulla organisaatio pyrkii saavuttamaan pitkän aikavälin menestystä ja kilpailuetua kestävän kehityksen näkökulmasta.
Opintojakson osaamiset:
Ennakoiva kehittäminen
Osaa analysoida nykytilannetta ja ennakoida oman alan tulevaisuutta ja toimintaympäristön muutoksia.
Kestävä kehitys
osaa soveltaa kestävän kehityksen tietoa ja tulevaisuuskuvia kokonaisvaltaisesti kestävien ratkaisujen perustana.
Opintojakson osaamistavoite
Tunnistat strategian ja strategisen johtamisen roolin ja merkityksen yritysten ja julkisten organisaatioiden tulevaisuuden menestystekijänä, huomioiden kestävän kehityksen. Hallitset strategia-ajattelun peruskäsitteistön ja tunnistat erilaisia strategisen johtamisen koulukuntia sekä tutustut digiajan strategiseen ajatteluun. Sisäistät strategian merkityksen toiminnan kehittämisen välineenä sekä tunnistat strategiaprosessin eri vaiheet, hallitset strategian jäsentämiseen sekä jalkauttamiseen liittyviä työkaluja sekä menetelmiä.
Osaat arvioida erilaisia strategioita ja sinulla on tiedolliset valmiudet strategisen analyysin tekemiseen, strategian valintaan ja sen toteutukseen.
Sisältö
Tämän opintojakson keskeiset sisällöt ovat:
Strategiat, strategiatyypit, strateginen ajattelu ja strategisen johtamisen käsitteistö: skenaariot, visio, missio, arvot, tavoitteet.
Strategian kehityssuunnat ja yhteys päätöksentekoprosessiin.
Strategiaprosessi ja strategioiden analysointi, työkalut ja jalkauttaminen.
Mittarit ja mittaaminen osana strategista johtamista ja onnistumisen arviointi
Tehtävä, johon kuuluu
- kaksi kirja-analyysia
- paritehtävä: speer-sparrauskoe
Aika ja paikka
Verkkototeutus 100%
Moodle oppimisympäristö, jossa myös webinaarien Zoom-linkki.
Kolme webinaaria:
tiistai 16.9. klo 17 - 19
tiistai 21.10 klo 17- 19
tiistai 25.11. klo 17-19
Oppimateriaalit
E-kirjat:
Kärkkäinen, N., Raikaslehto, T. & Professional Publishing Finland. 2024. Nopanheitosta navigointiin: Strateginen ennakointi : teoriat, työkalut ja parhaat käytännöt. [Helsinki]: Professional Publishing Finland Oy
Leskelä, M. & Luomaranta, J. 2023. Avoin strategia / suljettu strategia: Miten strategiaa tulisi tehdä avoimuuden aikakaudella? Helsinki: Alma Talent.
Ritakallio, T. - Vuori, T. (2018). Elävä strategia: kyky nähdä, taito tarttua tilaisuuteen. Helsinki : Alma Talent.
Artikkelit:
Porter, M. (1996). What is Strategy? Harvard Business Review, Nov-Dec 1996, pages 61-78.Porter, M. (2008).
The Five Competitive Forces that Shape Strategy. Harvard Business Review, Jan 2008, pages 78-93.Prahalad, C. - Hamel, G. (1990).
The Core Competence of the Organization. Harvard Business Review, May-June 1990, pages 79-91
Porter, M. - Kramer, M. (2011) Creating Shared Value. Harvard Business Review, Jan-Feb 2011, pages 62-77.
Lisämateriaalia saatavilla Moodle-työtilassa
Opintojaksolla tekoälyn hyödyntämisessä, ohjeistuksissa ja mahdollisissa eettisissä kysymyksissä noudatetaan päivitettyjä Arenen suosituksia ja Jamkin sääntöjä
Opetusmenetelmät
Oppimisympäristö: Moodle - työtila ohjaa ja tukee oppimista. Webinaareissa keskittytään pääasiassa vertaisoppimiseen ja -ohjaukseen.
Webinaarit : zoom - linkki löytyy Moodle - työtilasta
Webinaareihin osallistuminen edellyttää toimivaa kameraa, kuulokkeita ja mikrofonia.
Läsnäolijat tarkistetaan kolmen viikon kuluttua toteutuksen alkamisajankohdasta. Kun opiskelija palauttaa Orientaatio-tehtävän, niin hän ilmaisee aktiivisuutensa ja voi jatkaa opintojaksolla opiskelua.
Opintojakson sisältö keskittyy liiketaloudelliseen strategiaan.
Opintojaksolla on nauhoitettuja verkkoluentoja, podcast:jä, erilaisia oppimistehtäviä, ryhmäoppimista, vertaiskommentointia.
Ohjaus
Saat ohjausta Moodle-oppimisympäristössä (mm. kysymys- ja vastauspalsta) sekä webinaareissa. Ohjausta saat myös vertaisopiskelijoiltasi.
Palaute
Saat sekä laadullista että määrällistä arviointia ja palautetta simulaatippelistä ja oppimistehtävästäsi.
Annat palautetta opintojaksosta (väli- ja loppupalaute toteutuksesta).
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelijaryhmäsi muodostaa työelämälähtöisen vertaisoppimisverkoston.
Opiskelumateriaalissa työelämälähtöisiä videotallenteita.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tenttien ajankohdat ja ohjeet uusintamahdollisuuksille Moodle-oppimisympäristössä.
Kansainvälisyys
Opintojaksolla hyödynnät kansainvälistä lähdemateriaalia sekä mahdollisesti vertaisopiskelijoiden kansainvälistä toimintaympäristöä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Voit tutustua Jamkin tutkintosäännön 17§:ään harkitessasi opintojakson osaamisen tunnistamista ja tunnustamista (hyväksilukemista) perustuen aiemmin hankkimaasi osaamiseesi ja opintojakson tavoitteisiin.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson kuormitus on 135 tuntia, joka opintojakson käynnissäolon aikana vastaa n 11 tunnin viikkotuntimäärää opiskelua.
Suositus opiskelun ajankäyttöön
Perehtyminen opintojakson sisältöön, orientaatiotehtävä, muu yleinen 27 h
Strategisen ajattelun lähtökohdat 27 h
Strategia toiminnan kehittämisen välineenä 54 h
Strategian jalkauttaminen ja arviointi 27 h
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Kurssi arvostellaan asteikolla Hyväksytty/Hylätty, merkitään S (Hyväksytty) tai 0 (Hylätty).
H (Hyväksytty):
Arvioit ja analysoit strategian ja strategisen johtamisen roolia ja merkitystä soveltamalla keskeistä teoreettista tietoa. Määrittelet aiheen erityisosaamiseen liittyvät keskeiset käsitteet suhteessa toisiinsa. Osaat myös hyödyntää kansainvälistä tutkimusta ja kirjallisuutta. Arvioit omien strategisten analyysitaitojasi kehittymistä kriittisesti, kattavasti ja monipuolisesti. Raportoit vakuuttavasti esittäen selkeän ja loogisesti etenevän kokonaisuuden. Reflektoit oppimaasi. Kirjoitat argumentoivalla ja virheettömällä asiatyylillä. Noudatat Jamkin raportointiohjeita. Osallistut verkkokokouksiin, joissa jaat oppimaasi muiden kanssa.
Hylätty (0)
Et täytä hyväksytyn osaamisen tasoa.
Lisätiedot
Avoin amk 15 (sisältyy max-määrään)
Orientaatiotehtävä, joka on yksilötehtävä ja palautetaan ennen 1. webinaaria. Arviointi (hyväksytty/täydennettävä/hylätty)
Kolme verkkotapaamista, joissa seurataan ja tuetaan oppimista ja arviointitehtävien tekemistä
Yksilötehtävä, Monivalintatentti - stragisen ajattelun lähtökohdat. Arviointi max 20 p
Ryhmätehtävä. Raportti - Strategia toiminnan kehittämisen välineenä. Arviointi max 60 p
Yksilötehtävä. Teorian soveltaminen ja oman oppimisen reflektointi. Strategian jalkauttaminen ja arviointi. Arviointi max 20 p.
Kokonaisarvosanan muodostuminen:
alle 50 pistettä - hylätty
50 - 54 pistettä 1
55 - 64 pistettä 2
65 - 74 pistettä 3
75 - 84 pistettä 4
85 - 100 pistettä 5
Vaatimukset hyväksytylle suoritukselle: kaikki arviointitehtävät pitää olla suoritettuna hyväksytysti.