Clinical Nursing Pedagogy (5op)
Toteutuksen tunnus: YZ00CT64-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
- 07.09.2026 - 06.12.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Hyvinvointiyksikkö
- Opetuskielet
- englanti
- Paikat
- 20 - 40
- Opettajat
- Marina Hirjaba
- Marjo Palovaara
- Vastuuopettaja
- Hannele Tyrväinen
- Ryhmät
-
BYN25K1Master's Degree Programme in Advanced Practice Nursing
- Opintojakso
- YZ00CT64
Toteutukselle Clinical Nursing Pedagogy YZ00CT64-3001 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
0-5
Tavoitteet
Opintojakson tarkoituksena on tutkia kliinisen hoitotyön koulutuksen opetuksen ja oppimisen periaatteita, käytäntöjä ja innovaatioita. Siinä tarkastellaan näyttöön perustuvia opetusmenetelmiä, oppijakeskeisiä lähestymistapoja ja arviointitekniikoita, jotka tukevat kliinisen osaamisen, kriittisen ajattelun ja ammatillisen identiteetin kehittymistä hoitotyön opiskelijoilla. Painopiste on reflektiivisessä käytännössä, moniammatillisessa koulutuksessa, simulaatiopohjaisessa oppimisessa sekä teknologian integroinnissa kliiniseen opetukseen. Kehität taitoja luoda inklusiivisia, eettisiä ja tehokkaita oppimiskokemuksia, jotka vastaavat nykyaikaisiin terveydenhuollon haasteisiin ja koulutusstandardeihin.
Opintojakson päättyessä osaat soveltaa pedagogisia teorioita kliinisen hoitotyön koulutukseen sekä suunnitella ja arvioida kliinisiä oppimiskokemuksia ja arviointimenetelmiä. Osaat edistää reflektiivistä ja kokemuksellista oppimista monimuotoisissa kliinisissä ympäristöissä. Osaat integroida simulaation ja digitaaliset työkalut kliinisen opetuksen tueksi sekä edistää eettistä, kulttuurisesti kompetenttia ja potilaskeskeistä koulutusta. Hyödynnät mentorointia ja ammatillisen identiteetin kehittämisen menetelmiä hoitotyön koulutuksessa
Sisältö
Kliinisen hoitotyön koulutuksen periaatteet
Pedagogiset teoriat sovellettuna kliinisiin ympäristöihin
Kliinisten oppimiskokemusten suunnittelu
Oppijakeskeiset ja osaamisperusteiset lähestymistavat
Simulaatiopohjainen kliininen koulutus
Digitaaliset työkalut ja teknologian integrointi
Arviointi ja palaute kliinisessä koulutuksessa
Moniammatillinen koulutus kliinisessä kontekstissa
Mentorointi ja ammatillisen identiteetin muodostuminen
Kliinisen opetuksen vaikuttavuuden arviointi
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Ymmärtää pedagogisia teorioita, mutta soveltaminen on satunnaista ja epäjohdonmukaista. Kliinisen oppimisen suunnittelu ja arviointi on perustasolla, mutta ei kykene innovatiivisuuteen. Käyttää perusvälineitä opetuksessa, mutta ei pysty tekemään pedagogista perustelua. Huomioi satunnaisesti eettiset ja kulttuuriset näkökulmat. Käyttää perusmenetelmiä mentoroinnissa. Käyttää perusmittareita ja palautetta vaikuttavuuden arvioinnissa
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Soveltaa pedagogisia teorioita johdonmukaisesti ja perustelee valinnat käytännön esimerkein. Kliinisen oppimisen suunnittelu ja arviointi tukee oppimistavoitteita. Käyttää tehokkaasti ja tarkoituksenmukaisesti oppimistulosten parantamiseksi. Huomioi eettistä, kulttuurisesti kompetenttia ja potilaskeskeistä opetusta johdonmukaisesti ja soveltaa käytännössä. Käyttää mentorointistrategioita aktiivisesti ja suunnitelmallisesti. Soveltaa moniammatillisuutta ja tiimityön periaatteita käytännössä ja edistää yhteistyötä. Käyttää monipuolisia mittareita ja analysoi tuloksia vaikuttavuuden arvioinnissa. Käyttää digitaalisia ja simulaatiotyökaluja innovatiivisesti ja pedagogisesti perustellen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Soveltaa pedagogisia teorioita monipuolisesti ja perustelee valinnat teoreettisesti ja käytännön esimerkein. Suunnittelee innovatiivisesti ja kriittisesti kliinistä oppimista. Integroi simulaatiota ja digitaalisia työkaluja kliinisen opetuksen tehostamiseksi syvällisesti ja kehittää käytäntöjä, jotka tukevat potilaskeskeisyyttä. Kehittää uusia mentorointimalleja. Soveltaa laajasti moniammatillisuutta ja tiimityön periaatteita ja toimii aktiivisena yhteistyön kehittäjänä. Käyttää vaikuttavuuden mittareita systemaattisesti ja kehittää arviointikäytäntöjä jatkuvan parantamisen tueksi.