Siirry suoraan sisältöön

Palveluliiketoiminnan perusteetLaajuus (4 op)

Tunnus: HL00CA48

Laajuus

4 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Mari Karjalainen, Tradenomikoulutus
  • Tomi Hiltunen, Restonomikoulutus

Osaamistavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Opintojakson tarkoituksena on tutustua palveluyrityksen liiketoimintaan ja antaa perusvalmiuksia palveluyritysten asiantuntijatehtäviin.

Osaamiset
Liiketoimintaosaaminen: Opiskelijalla on laaja-alainen käsitys liiketoiminnasta (markkinointi, palvelut, johtaminen, talous, juridiikka, jne.).
Oppimaan oppiminen: Opiskelija arvioi ja kehittää osaamistaan ja oppimistapojaan erilaisissa oppimisympäristöissä.
Kestävä kehitys: Opiskelija osaa käyttää omaan alaansa liittyvää tietoa kestävien ratkaisujen ja toimintamallien etsimiseen, käyttöön ottamiseen ja vakiinnuttamiseen.

Opintojakson osaamistavoite
Tutustut palveluyrityksen toimintaympäristöön ja erilaisiin liiketoimintamuotoihin. Hallitset yrityksen palveluliiketoimintaan liittyvät peruskäsitteet. Ymmärrät palvelun laadun ja markkinoinnin yleispiirteet. Osaat soveltaa oppimaasi tietoainesta palvelujen analysoinnissa ja asiakastyytyväisyyden parantamisessa huomioiden digitalisaation tuomat mahdollisuudet ja kestävän kehityksen vaatimukset.

Kurssin aikana perehdyt keskeisiin palveluihin liittyviin teorioihin, jonka jälkeen sovellat niitä käytännön esimerkkeihin.

Osaat toimia tavoitteellisesti ryhmässä, esittää ja raportoida työsi tuloksia Jamkin ohjeistuksen mukaisesti sekä reflektoida omaa kehitystäsi.

Sisältö

Palveluyrityksen toimintaympäristö
Palveluyrityksen liiketoimintamallit ja yritysmuodot
Palvelun ominaispiirteet
Palvelun laatu
Palveluiden markkinointi
Palveluiden digitalisoituminen
Kestävä kehitys palveluyrityksessä

Esitietovaatimukset

-

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Välttävä 1
Tunnistat palveluyrityksen toimintaympäristöä sekä liiketoimintamalleja. Tiedät palvelun ja kestävän kehityksen käsitteenä sekä niiden käytännön merkityksen. Toimit tutuissa ongelmanratkaisutilanteissa annetun ohjeen mukaan itsenäisesti. Arvioit omaa osaamistasi, mutta tunnistat kehittämisen kohteesi puutteellisesti. Kirjoitat jäsentymätöntä tekstiä, jossa on erilaisia toistuvia kieli- ja tyylivirheitä sekä puutteita raportointiohjeistuksen noudattamisessa.

Tyydyttävä 2
Ymmärrät palveluyrityksen liiketoimintaympäristön lainalaisuuksia sekä liiketoimintamalleja. Osaat kuvata palvelun ja kestävän kehityksen käsitteenä sekä niiden käytännön merkityksen. Osaat toimia ryhmässä ja tuota esille näkökulmasi . Arvioit omaa osaamistasi ja tunnistat kehittämisen kohteesi jossakin määrin. Kirjoitat osittain jäsentymätöntä tekstiä, jossa on erilaisia kieli- ja tyylivirheitä sekä puutteita raportointiohjeistuksen noudattamisessa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä 3
Sovellat palveluyrityksen liiketoimintaympäristön lainalaisuuksia sekä liiketoimintamalleja. Ymmärrät palvelun ja kestävän kehityksen käsitteet sekä niiden käytännön merkityksen.Osaat toimia ryhmässä tavoitteellisesti, tuota esille näkökulmasi ja perustella sen. Arvioit omaa osaamistasi ja tunnistat kehittämisen kohteesi. Kirjoitat jäsentynyttä tekstiä, jossa on satunnaisia kieli- ja tyylivirheitä. Noudat raportointiohjeistusta.

Kiitettävä 4
Pystyt analysoimaan ja yhdistämään tietosi ja luomaan itsellesi kokonaisvaltaisen käsityksen kurssin teemoista. Hallitset käytännön taidot itsenäiseen ja ryhmissä työskentelyyn. Osaat organisoida toimintaa ja ottaa vastuuta tehtävistä. Otat vastuuta ryhmätyöskentelystä. Arvioit reflektoiden omaa osaamistasi eri osa-alueissa ja osoitat osaamisen kehittymisesi. Kirjoitat jäsentynyttä tekstiä sujuvalla ja lähes virheettömällä asiatyylillä noudattaen raportointiohjeistusta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen 5
Pystyt arvioimaan palveluyrityksen liiketoimintaa, prosesseja ja lopputulosta. Hallitset palvelun käsitteistön ja käytännön taidot tavoitteelliseen itsenäiseen ja ryhmässä työskentelyyn. Osaat työskennellä yhteistyössä, organisoida toimintaa, ottaa vastuuta tehtävistä sekä ongelmanratkaisutilanteista. Otat vastuuta ryhmän kehittymisestä. Reflektoit osaamisesi kehittymistä kriittisesti ja monipuolisesti. Kirjoitat loogisesti etenevää, kriittiistä ajatetelua osoittavaa, asiantuntevaa ja lähes virheetöntä asiatyyliä. Noudattat Jamkin raportointiohjeistusta.

Ilmoittautumisaika

18.11.2024 - 09.01.2025

Ajoitus

13.01.2025 - 19.05.2025

Opintopistemäärä

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketoimintayksikkö

Toimipiste

Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Liiketalous (AMK)
Opettaja
  • Mari Karjalainen
Ryhmät
  • HTL24SB
    Tradenomi (AMK), liiketalous, päivätoteutus

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Opintojakson tarkoituksena on tutustua palveluyrityksen liiketoimintaan ja antaa perusvalmiuksia palveluyritysten asiantuntijatehtäviin.

Osaamiset
Liiketoimintaosaaminen: Opiskelijalla on laaja-alainen käsitys liiketoiminnasta (markkinointi, palvelut, johtaminen, talous, juridiikka, jne.).
Oppimaan oppiminen: Opiskelija arvioi ja kehittää osaamistaan ja oppimistapojaan erilaisissa oppimisympäristöissä.
Kestävä kehitys: Opiskelija osaa käyttää omaan alaansa liittyvää tietoa kestävien ratkaisujen ja toimintamallien etsimiseen, käyttöön ottamiseen ja vakiinnuttamiseen.

Opintojakson osaamistavoite
Tutustut palveluyrityksen toimintaympäristöön ja erilaisiin liiketoimintamuotoihin. Hallitset yrityksen palveluliiketoimintaan liittyvät peruskäsitteet. Ymmärrät palvelun laadun ja markkinoinnin yleispiirteet. Osaat soveltaa oppimaasi tietoainesta palvelujen analysoinnissa ja asiakastyytyväisyyden parantamisessa huomioiden digitalisaation tuomat mahdollisuudet ja kestävän kehityksen vaatimukset.

Kurssin aikana perehdyt keskeisiin palveluihin liittyviin teorioihin, jonka jälkeen sovellat niitä käytännön esimerkkeihin.

Osaat toimia tavoitteellisesti ryhmässä, esittää ja raportoida työsi tuloksia Jamkin ohjeistuksen mukaisesti sekä reflektoida omaa kehitystäsi.

Sisältö

Palveluyrityksen toimintaympäristö
Palveluyrityksen liiketoimintamallit ja yritysmuodot
Palvelun ominaispiirteet
Palvelun laatu
Palveluiden markkinointi
Palveluiden digitalisoituminen
Kestävä kehitys palveluyrityksessä

Aika ja paikka

Kontaktiopetus.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

- Viita E. Jylhä R. 2013. Liiketoimintaosaaminen. Menestyvän yritystoiminnan perusta. Helsinki: Edita Publishing Oy.
- Grönroos, C. 2009. Palvelujen johtaminen ja markkinointi. Helsinki : WSOYpro.

Opetusmenetelmät

Luennot, ryhmätehtävät / paritehtävät,

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla voi käydä vierailijoita työelämästä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tenttimahdollisuudet kolmella viimeisesllä kerralla

Kansainvälisyys

-

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Hyväksilukeminen (korvaaminen ja sisällyttäminen)
Muulla tavoin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
Työn opinnollistaminen
Tarkemmat ohjeet löytyvät tutkintosäännöstä ja opinto-oppaasta

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssi on kuormitukseltaan 4 op, vastaten 108 tunnin työmäärää. Työmäärä jakautuu seuraavasti:
- Kontaktitunnit 36 h
- Ryhmätyöskentely 30 h
- Itsenäinen työskentely (42 h)

Sisällön jaksotus

Kurssi jakautuu kahteen erityyppiseen kontaktiopetukseen:

- Luennot, joissa käydään läpi kurssin sisältöjä teoriatasolla
- Workshopit, joissa sovelletaan luennoilla käsiteltyjä asioita käytännön tehtäviin

Alustava ohjelma
vk 2 Luento
vk 3 Luento
vk 4 Luento
vk 5 Luento
vk 6 Workshop
vk 7 Ei opetusta, omaa työskentelyä ryhmissä
vk 8 Luento
vk 9 Ei luentoja, loma.
vk 10 Luento
vk 11 Luento + Workshop
vk 12 Ei opetusta, omaa työskentelyä ryhmissä
vk 13 Mystery shopping -esitykset
vk 14 Mystery shopping -esitykset
vk 15 Workshop
vk 16 Tentti
vk 17 Ei luentoa eikä tenttimahdollisuutta
vk 18 Tentti
vk 19 Tentti

Lisätietoja opiskelijoille

Avoin amk 5 (sisältyy max-määrään) +
Avoin amk 5 (Gradian korkeakoulupolkulaiset sis. max-määrään)
Läsnäolijat tarkistetaan kolmen viikon kuluttua toteutuksen alkamisajankohdasta. Opiskelijan tulee tänä aikana osoittaa aktiivisuutensa sillä, että on liittynyt Moodle-työtilassa ryhmätyöhön tarvittavaan ryhmään. Muussa tapauksessa opiskelijan ilmoittautuminen Pepissä hylätään.
Tekoälysovelluksia voidaan käyttää toteutuksella apuna esimerkiksi aiheen valintaan ja tärkeiden teemojen ideointiin, työn rakenteen suunnitteluun ja tiedonhaun suunnitteluun ja ideointiin.

Ryhmätehtävästä palaute kurssin kuluessa. Kurssin päätteeksi itse- ja vertaisarviointi sekä tentti.
Ryhmätehtävä 40 % kurssiarvosanasta, arvionti 1-5
Tentti 60 % kurssiarvosanasta, arvionti 1-5


Jos hyödynnät tekoälyä oppimistehtävissä, sen käyttö tulee kuvata esimerkiksi johdantoluvussa. Kerro mitä tekoälysovelluksia (esim. ChatGPT, Copilot, Gemini, DeepL, Grammarly) hyödynnät ja miten niitä on hyödynnetty (esim. tiedonhaun apuna, ideoinnissa, kieliasun tarkistamisessa, kääntämisessä, visualisoinnissa). Jos viittaat tekoälysovellukseen ohjelmistona tai tekoälysovelluksen kanssa käymääsi keskusteluun, käytä Jamkin raportointiohjetta
Kurssitöiden palautuksissa on plagioinnin ja tekoälyn käytön tarkistus käytössä. Tekoälyn käyttö tulee merkitä tekstiviitteisiin.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Välttävä 1
Tunnistat palveluyrityksen toimintaympäristöä sekä liiketoimintamalleja. Tiedät palvelun ja kestävän kehityksen käsitteenä sekä niiden käytännön merkityksen. Toimit tutuissa ongelmanratkaisutilanteissa annetun ohjeen mukaan itsenäisesti. Arvioit omaa osaamistasi, mutta tunnistat kehittämisen kohteesi puutteellisesti. Kirjoitat jäsentymätöntä tekstiä, jossa on erilaisia toistuvia kieli- ja tyylivirheitä sekä puutteita raportointiohjeistuksen noudattamisessa.

Tyydyttävä 2
Ymmärrät palveluyrityksen liiketoimintaympäristön lainalaisuuksia sekä liiketoimintamalleja. Osaat kuvata palvelun ja kestävän kehityksen käsitteenä sekä niiden käytännön merkityksen. Osaat toimia ryhmässä ja tuota esille näkökulmasi . Arvioit omaa osaamistasi ja tunnistat kehittämisen kohteesi jossakin määrin. Kirjoitat osittain jäsentymätöntä tekstiä, jossa on erilaisia kieli- ja tyylivirheitä sekä puutteita raportointiohjeistuksen noudattamisessa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä 3
Sovellat palveluyrityksen liiketoimintaympäristön lainalaisuuksia sekä liiketoimintamalleja. Ymmärrät palvelun ja kestävän kehityksen käsitteet sekä niiden käytännön merkityksen.Osaat toimia ryhmässä tavoitteellisesti, tuota esille näkökulmasi ja perustella sen. Arvioit omaa osaamistasi ja tunnistat kehittämisen kohteesi. Kirjoitat jäsentynyttä tekstiä, jossa on satunnaisia kieli- ja tyylivirheitä. Noudat raportointiohjeistusta.

Kiitettävä 4
Pystyt analysoimaan ja yhdistämään tietosi ja luomaan itsellesi kokonaisvaltaisen käsityksen kurssin teemoista. Hallitset käytännön taidot itsenäiseen ja ryhmissä työskentelyyn. Osaat organisoida toimintaa ja ottaa vastuuta tehtävistä. Otat vastuuta ryhmätyöskentelystä. Arvioit reflektoiden omaa osaamistasi eri osa-alueissa ja osoitat osaamisen kehittymisesi. Kirjoitat jäsentynyttä tekstiä sujuvalla ja lähes virheettömällä asiatyylillä noudattaen raportointiohjeistusta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen 5
Pystyt arvioimaan palveluyrityksen liiketoimintaa, prosesseja ja lopputulosta. Hallitset palvelun käsitteistön ja käytännön taidot tavoitteelliseen itsenäiseen ja ryhmässä työskentelyyn. Osaat työskennellä yhteistyössä, organisoida toimintaa, ottaa vastuuta tehtävistä sekä ongelmanratkaisutilanteista. Otat vastuuta ryhmän kehittymisestä. Reflektoit osaamisesi kehittymistä kriittisesti ja monipuolisesti. Kirjoitat loogisesti etenevää, kriittiistä ajatetelua osoittavaa, asiantuntevaa ja lähes virheetöntä asiatyyliä. Noudattat Jamkin raportointiohjeistusta.

Esitietovaatimukset

-

Ilmoittautumisaika

18.11.2024 - 09.01.2025

Ajoitus

13.01.2025 - 19.05.2025

Opintopistemäärä

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketoimintayksikkö

Toimipiste

Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Liiketalous (AMK)
Opettaja
  • Mari Karjalainen
Ryhmät
  • ZJAHTL24S1
    Avoin AMK, lita, AMK-väylät, liiketalous päivätoteutus
  • HTL24SC
    Tradenomi (AMK), liiketalous, päivätoteutus

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Opintojakson tarkoituksena on tutustua palveluyrityksen liiketoimintaan ja antaa perusvalmiuksia palveluyritysten asiantuntijatehtäviin.

Osaamiset
Liiketoimintaosaaminen: Opiskelijalla on laaja-alainen käsitys liiketoiminnasta (markkinointi, palvelut, johtaminen, talous, juridiikka, jne.).
Oppimaan oppiminen: Opiskelija arvioi ja kehittää osaamistaan ja oppimistapojaan erilaisissa oppimisympäristöissä.
Kestävä kehitys: Opiskelija osaa käyttää omaan alaansa liittyvää tietoa kestävien ratkaisujen ja toimintamallien etsimiseen, käyttöön ottamiseen ja vakiinnuttamiseen.

Opintojakson osaamistavoite
Tutustut palveluyrityksen toimintaympäristöön ja erilaisiin liiketoimintamuotoihin. Hallitset yrityksen palveluliiketoimintaan liittyvät peruskäsitteet. Ymmärrät palvelun laadun ja markkinoinnin yleispiirteet. Osaat soveltaa oppimaasi tietoainesta palvelujen analysoinnissa ja asiakastyytyväisyyden parantamisessa huomioiden digitalisaation tuomat mahdollisuudet ja kestävän kehityksen vaatimukset.

Kurssin aikana perehdyt keskeisiin palveluihin liittyviin teorioihin, jonka jälkeen sovellat niitä käytännön esimerkkeihin.

Osaat toimia tavoitteellisesti ryhmässä, esittää ja raportoida työsi tuloksia Jamkin ohjeistuksen mukaisesti sekä reflektoida omaa kehitystäsi.

Sisältö

Palveluyrityksen toimintaympäristö
Palveluyrityksen liiketoimintamallit ja yritysmuodot
Palvelun ominaispiirteet
Palvelun laatu
Palveluiden markkinointi
Palveluiden digitalisoituminen
Kestävä kehitys palveluyrityksessä

Aika ja paikka

Kontaktiopetus.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

- Viita E. Jylhä R. 2013. Liiketoimintaosaaminen. Menestyvän yritystoiminnan perusta. Helsinki: Edita Publishing Oy.
- Grönroos, C. 2009. Palvelujen johtaminen ja markkinointi. Helsinki : WSOYpro.

Opetusmenetelmät

Luennot, ryhmätehtävät / paritehtävät,

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla voi käydä vierailijoita työelämästä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tenttimahdollisuudet kolmella viimeisesllä kerralla

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Hyväksilukeminen (korvaaminen ja sisällyttäminen)
Muulla tavoin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
Työn opinnollistaminen
Tarkemmat ohjeet löytyvät tutkintosäännöstä ja opinto-oppaasta

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssi on kuormitukseltaan 4 op, vastaten 108 tunnin työmäärää. Työmäärä jakautuu seuraavasti:
- Kontaktitunnit 36 h
- Ryhmätyöskentely 30 h
- Itsenäinen työskentely (42 h)

Sisällön jaksotus

Kurssi jakautuu kahteen erityyppiseen kontaktiopetukseen:

- Luennot, joissa käydään läpi kurssin sisältöjä teoriatasolla
- Workshopit, joissa sovelletaan luennoilla käsiteltyjä asioita käytännön tehtäviin

Alustava ohjelma
vk 2 Luento
vk 3 Luento
vk 4 Luento
vk 5 Luento
vk 6 Workshop
vk 7 Ei opetusta, omaa työskentelyä ryhmissä
vk 8 Luento
vk 9 Ei luentoja, loma.
vk 10 Luento
vk 11 Luento + Workshop
vk 12 Ei opetusta, omaa työskentelyä ryhmissä
vk 13 Mystery shopping -esitykset
vk 14 Mystery shopping -esitykset
vk 15 Workshop
vk 16 Tentti
vk 17 Ei luentoa eikä tenttimahdollisuutta
vk 18 Tentti
vk 19 Tentti

Lisätietoja opiskelijoille

Avoin amk 5 (sisältyy max-määrään)

Läsnäolijat tarkistetaan kolmen viikon kuluttua toteutuksen alkamisajankohdasta. Opiskelijan tulee tänä aikana osoittaa aktiivisuutensa sillä, että on liittynyt Moodle-työtilassa ryhmätyöhön tarvittavaan ryhmään. Muussa tapauksessa opiskelijan ilmoittautuminen Pepissä hylätään.

Ryhmätehtävästä palaute kurssin kuluessa. Kurssin päätteeksi itse- ja vertaisarviointi sekä tentti.
Ryhmätehtävä 40 % kurssiarvosanasta, arvionti 1-5
Tentti 60 % kurssiarvosanasta, arvionti 1-5

Tekoälysovelluksia voidaan käyttää toteutuksella apuna esimerkiksi aiheen valintaan ja tärkeiden teemojen ideointiin, työn rakenteen suunnitteluun ja tiedonhaun suunnitteluun ja ideointiin.
Jos hyödynnät tekoälyä oppimistehtävissä, sen käyttö tulee kuvata esimerkiksi johdantoluvussa. Kerro mitä tekoälysovelluksia (esim. ChatGPT, Copilot, Gemini, DeepL, Grammarly) hyödynnät ja miten niitä on hyödynnetty (esim. tiedonhaun apuna, ideoinnissa, kieliasun tarkistamisessa, kääntämisessä, visualisoinnissa). Jos viittaat tekoälysovellukseen ohjelmistona tai tekoälysovelluksen kanssa käymääsi keskusteluun, käytä Jamkin raportointiohjetta.

Kurssitöiden palautuksissa on plagioinnin ja tekoälyn käytön tarkistus käytössä. Tekoälyn käyttö tulee merkitä tekstiviitteisiin.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Välttävä 1
Tunnistat palveluyrityksen toimintaympäristöä sekä liiketoimintamalleja. Tiedät palvelun ja kestävän kehityksen käsitteenä sekä niiden käytännön merkityksen. Toimit tutuissa ongelmanratkaisutilanteissa annetun ohjeen mukaan itsenäisesti. Arvioit omaa osaamistasi, mutta tunnistat kehittämisen kohteesi puutteellisesti. Kirjoitat jäsentymätöntä tekstiä, jossa on erilaisia toistuvia kieli- ja tyylivirheitä sekä puutteita raportointiohjeistuksen noudattamisessa.

Tyydyttävä 2
Ymmärrät palveluyrityksen liiketoimintaympäristön lainalaisuuksia sekä liiketoimintamalleja. Osaat kuvata palvelun ja kestävän kehityksen käsitteenä sekä niiden käytännön merkityksen. Osaat toimia ryhmässä ja tuota esille näkökulmasi . Arvioit omaa osaamistasi ja tunnistat kehittämisen kohteesi jossakin määrin. Kirjoitat osittain jäsentymätöntä tekstiä, jossa on erilaisia kieli- ja tyylivirheitä sekä puutteita raportointiohjeistuksen noudattamisessa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä 3
Sovellat palveluyrityksen liiketoimintaympäristön lainalaisuuksia sekä liiketoimintamalleja. Ymmärrät palvelun ja kestävän kehityksen käsitteet sekä niiden käytännön merkityksen.Osaat toimia ryhmässä tavoitteellisesti, tuota esille näkökulmasi ja perustella sen. Arvioit omaa osaamistasi ja tunnistat kehittämisen kohteesi. Kirjoitat jäsentynyttä tekstiä, jossa on satunnaisia kieli- ja tyylivirheitä. Noudat raportointiohjeistusta.

Kiitettävä 4
Pystyt analysoimaan ja yhdistämään tietosi ja luomaan itsellesi kokonaisvaltaisen käsityksen kurssin teemoista. Hallitset käytännön taidot itsenäiseen ja ryhmissä työskentelyyn. Osaat organisoida toimintaa ja ottaa vastuuta tehtävistä. Otat vastuuta ryhmätyöskentelystä. Arvioit reflektoiden omaa osaamistasi eri osa-alueissa ja osoitat osaamisen kehittymisesi. Kirjoitat jäsentynyttä tekstiä sujuvalla ja lähes virheettömällä asiatyylillä noudattaen raportointiohjeistusta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen 5
Pystyt arvioimaan palveluyrityksen liiketoimintaa, prosesseja ja lopputulosta. Hallitset palvelun käsitteistön ja käytännön taidot tavoitteelliseen itsenäiseen ja ryhmässä työskentelyyn. Osaat työskennellä yhteistyössä, organisoida toimintaa, ottaa vastuuta tehtävistä sekä ongelmanratkaisutilanteista. Otat vastuuta ryhmän kehittymisestä. Reflektoit osaamisesi kehittymistä kriittisesti ja monipuolisesti. Kirjoitat loogisesti etenevää, kriittiistä ajatetelua osoittavaa, asiantuntevaa ja lähes virheetöntä asiatyyliä. Noudattat Jamkin raportointiohjeistusta.

Esitietovaatimukset

-

Ilmoittautumisaika

18.11.2024 - 09.01.2025

Ajoitus

13.01.2025 - 19.05.2025

Opintopistemäärä

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketoimintayksikkö

Toimipiste

Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Liiketalous (AMK)
Opettaja
  • Mari Karjalainen
Ryhmät
  • ZJAHTL24S1
    Avoin AMK, lita, AMK-väylät, liiketalous päivätoteutus
  • HTL24SA
    Tradenomi (AMK), liiketalous, päivätoteutus

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Opintojakson tarkoituksena on tutustua palveluyrityksen liiketoimintaan ja antaa perusvalmiuksia palveluyritysten asiantuntijatehtäviin.

Osaamiset
Liiketoimintaosaaminen: Opiskelijalla on laaja-alainen käsitys liiketoiminnasta (markkinointi, palvelut, johtaminen, talous, juridiikka, jne.).
Oppimaan oppiminen: Opiskelija arvioi ja kehittää osaamistaan ja oppimistapojaan erilaisissa oppimisympäristöissä.
Kestävä kehitys: Opiskelija osaa käyttää omaan alaansa liittyvää tietoa kestävien ratkaisujen ja toimintamallien etsimiseen, käyttöön ottamiseen ja vakiinnuttamiseen.

Opintojakson osaamistavoite
Tutustut palveluyrityksen toimintaympäristöön ja erilaisiin liiketoimintamuotoihin. Hallitset yrityksen palveluliiketoimintaan liittyvät peruskäsitteet. Ymmärrät palvelun laadun ja markkinoinnin yleispiirteet. Osaat soveltaa oppimaasi tietoainesta palvelujen analysoinnissa ja asiakastyytyväisyyden parantamisessa huomioiden digitalisaation tuomat mahdollisuudet ja kestävän kehityksen vaatimukset.

Kurssin aikana perehdyt keskeisiin palveluihin liittyviin teorioihin, jonka jälkeen sovellat niitä käytännön esimerkkeihin.

Osaat toimia tavoitteellisesti ryhmässä, esittää ja raportoida työsi tuloksia Jamkin ohjeistuksen mukaisesti sekä reflektoida omaa kehitystäsi.

Sisältö

Palveluyrityksen toimintaympäristö
Palveluyrityksen liiketoimintamallit ja yritysmuodot
Palvelun ominaispiirteet
Palvelun laatu
Palveluiden markkinointi
Palveluiden digitalisoituminen
Kestävä kehitys palveluyrityksessä

Aika ja paikka

Kontaktiopetus.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

- Viita E. Jylhä R. 2013. Liiketoimintaosaaminen. Menestyvän yritystoiminnan perusta. Helsinki: Edita Publishing Oy.
- Grönroos, C. 2009. Palvelujen johtaminen ja markkinointi. Helsinki : WSOYpro.

Opetusmenetelmät

Luennot, ryhmätehtävät / paritehtävät,

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla voi käydä vierailijoita työelämästä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tenttimahdollisuudet kolmella viimeisesllä kerralla

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Hyväksilukeminen (korvaaminen ja sisällyttäminen)
Muulla tavoin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
Työn opinnollistaminen
Tarkemmat ohjeet löytyvät tutkintosäännöstä ja opinto-oppaasta

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssi on kuormitukseltaan 4 op, vastaten 108 tunnin työmäärää. Työmäärä jakautuu seuraavasti:
- Kontaktitunnit 36 h
- Ryhmätyöskentely 30 h
- Itsenäinen työskentely (42 h)

Sisällön jaksotus

Kurssi jakautuu kahteen erityyppiseen kontaktiopetukseen:

- Luennot, joissa käydään läpi kurssin sisältöjä teoriatasolla
- Workshopit, joissa sovelletaan luennoilla käsiteltyjä asioita käytännön tehtäviin

Alustava ohjelma
vk 2 Luento
vk 3 Luento
vk 4 Luento
vk 5 Luento
vk 6 Workshop
vk 7 Ei opetusta, omaa työskentelyä ryhmissä
vk 8 Luento
vk 9 Ei luentoja, loma.
vk 10 Luento
vk 11 Luento + Workshop
vk 12 Ei opetusta, omaa työskentelyä ryhmissä
vk 13 Mystery shopping -esitykset
vk 14 Mystery shopping -esitykset
vk 15 Workshop
vk 16 Tentti
vk 17 Ei luentoa eikä tenttimahdollisuutta
vk 18 Tentti
vk 19 Tentti

Lisätietoja opiskelijoille

Avoin amk 5 (sisältyy max-määrään)
Läsnäolijat tarkistetaan kolmen viikon kuluttua toteutuksen alkamisajankohdasta. Opiskelijan tulee tänä aikana osoittaa aktiivisuutensa sillä, että on liittynyt Moodle-työtilassa ryhmätyöhön tarvittavaan ryhmään. Muussa tapauksessa opiskelijan ilmoittautuminen Pepissä hylätään.

Ryhmätehtävästä palaute kurssin kuluessa. Kurssin päätteeksi itse- ja vertaisarviointi sekä tentti.
Ryhmätehtävä 40 % kurssiarvosanasta, arvionti 1-5
Tentti 60 % kurssiarvosanasta, arvionti 1-5

Tekoälysovelluksia voidaan käyttää toteutuksella apuna esimerkiksi aiheen valintaan ja tärkeiden teemojen ideointiin, työn rakenteen suunnitteluun ja tiedonhaun suunnitteluun ja ideointiin
Jos hyödynnät tekoälyä oppimistehtävissä, sen käyttö tulee kuvata esimerkiksi johdantoluvussa. Kerro mitä tekoälysovelluksia (esim. ChatGPT, Copilot, Gemini, DeepL, Grammarly) hyödynnät ja miten niitä on hyödynnetty (esim. tiedonhaun apuna, ideoinnissa, kieliasun tarkistamisessa, kääntämisessä, visualisoinnissa). Jos viittaat tekoälysovellukseen ohjelmistona tai tekoälysovelluksen kanssa käymääsi keskusteluun, käytä Jamkin raportointiohjetta

Kurssitöiden palautuksissa on plagioinnin ja tekoälyn käytön tarkistus käytössä. Tekoälyn käyttö tulee merkitä tekstiviitteisiin.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Välttävä 1
Tunnistat palveluyrityksen toimintaympäristöä sekä liiketoimintamalleja. Tiedät palvelun ja kestävän kehityksen käsitteenä sekä niiden käytännön merkityksen. Toimit tutuissa ongelmanratkaisutilanteissa annetun ohjeen mukaan itsenäisesti. Arvioit omaa osaamistasi, mutta tunnistat kehittämisen kohteesi puutteellisesti. Kirjoitat jäsentymätöntä tekstiä, jossa on erilaisia toistuvia kieli- ja tyylivirheitä sekä puutteita raportointiohjeistuksen noudattamisessa.

Tyydyttävä 2
Ymmärrät palveluyrityksen liiketoimintaympäristön lainalaisuuksia sekä liiketoimintamalleja. Osaat kuvata palvelun ja kestävän kehityksen käsitteenä sekä niiden käytännön merkityksen. Osaat toimia ryhmässä ja tuota esille näkökulmasi . Arvioit omaa osaamistasi ja tunnistat kehittämisen kohteesi jossakin määrin. Kirjoitat osittain jäsentymätöntä tekstiä, jossa on erilaisia kieli- ja tyylivirheitä sekä puutteita raportointiohjeistuksen noudattamisessa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä 3
Sovellat palveluyrityksen liiketoimintaympäristön lainalaisuuksia sekä liiketoimintamalleja. Ymmärrät palvelun ja kestävän kehityksen käsitteet sekä niiden käytännön merkityksen.Osaat toimia ryhmässä tavoitteellisesti, tuota esille näkökulmasi ja perustella sen. Arvioit omaa osaamistasi ja tunnistat kehittämisen kohteesi. Kirjoitat jäsentynyttä tekstiä, jossa on satunnaisia kieli- ja tyylivirheitä. Noudat raportointiohjeistusta.

Kiitettävä 4
Pystyt analysoimaan ja yhdistämään tietosi ja luomaan itsellesi kokonaisvaltaisen käsityksen kurssin teemoista. Hallitset käytännön taidot itsenäiseen ja ryhmissä työskentelyyn. Osaat organisoida toimintaa ja ottaa vastuuta tehtävistä. Otat vastuuta ryhmätyöskentelystä. Arvioit reflektoiden omaa osaamistasi eri osa-alueissa ja osoitat osaamisen kehittymisesi. Kirjoitat jäsentynyttä tekstiä sujuvalla ja lähes virheettömällä asiatyylillä noudattaen raportointiohjeistusta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen 5
Pystyt arvioimaan palveluyrityksen liiketoimintaa, prosesseja ja lopputulosta. Hallitset palvelun käsitteistön ja käytännön taidot tavoitteelliseen itsenäiseen ja ryhmässä työskentelyyn. Osaat työskennellä yhteistyössä, organisoida toimintaa, ottaa vastuuta tehtävistä sekä ongelmanratkaisutilanteista. Otat vastuuta ryhmän kehittymisestä. Reflektoit osaamisesi kehittymistä kriittisesti ja monipuolisesti. Kirjoitat loogisesti etenevää, kriittiistä ajatetelua osoittavaa, asiantuntevaa ja lähes virheetöntä asiatyyliä. Noudattat Jamkin raportointiohjeistusta.

Esitietovaatimukset

-

Ilmoittautumisaika

01.08.2024 - 24.08.2024

Ajoitus

13.01.2025 - 18.05.2025

Opintopistemäärä

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketoimintayksikkö

Toimipiste

Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Koulutus
  • Liiketalous (AMK)
Opettaja
  • Tero Lehtinen
Vastuuopettaja

Tero Lehtinen

Ryhmät
  • ZJAHTA24S1
    Avoin AMK, AMK-väylät, Tiimiakatemia
  • HTA24S1
    Tiimiakatemia (AMK)

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Opintojakson tarkoituksena on tutustua palveluyrityksen liiketoimintaan ja antaa perusvalmiuksia palveluyritysten asiantuntijatehtäviin.

Osaamiset
Liiketoimintaosaaminen: Opiskelijalla on laaja-alainen käsitys liiketoiminnasta (markkinointi, palvelut, johtaminen, talous, juridiikka, jne.).
Oppimaan oppiminen: Opiskelija arvioi ja kehittää osaamistaan ja oppimistapojaan erilaisissa oppimisympäristöissä.
Kestävä kehitys: Opiskelija osaa käyttää omaan alaansa liittyvää tietoa kestävien ratkaisujen ja toimintamallien etsimiseen, käyttöön ottamiseen ja vakiinnuttamiseen.

Opintojakson osaamistavoite
Tutustut palveluyrityksen toimintaympäristöön ja erilaisiin liiketoimintamuotoihin. Hallitset yrityksen palveluliiketoimintaan liittyvät peruskäsitteet. Ymmärrät palvelun laadun ja markkinoinnin yleispiirteet. Osaat soveltaa oppimaasi tietoainesta palvelujen analysoinnissa ja asiakastyytyväisyyden parantamisessa huomioiden digitalisaation tuomat mahdollisuudet ja kestävän kehityksen vaatimukset.

Kurssin aikana perehdyt keskeisiin palveluihin liittyviin teorioihin, jonka jälkeen sovellat niitä käytännön esimerkkeihin.

Osaat toimia tavoitteellisesti ryhmässä, esittää ja raportoida työsi tuloksia Jamkin ohjeistuksen mukaisesti sekä reflektoida omaa kehitystäsi.

Sisältö

Palveluyrityksen toimintaympäristö
Palveluyrityksen liiketoimintamallit ja yritysmuodot
Palvelun ominaispiirteet
Palvelun laatu
Palveluiden markkinointi
Palveluiden digitalisoituminen
Kestävä kehitys palveluyrityksessä

Aika ja paikka

Kontaktiopetus.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

- Viita E. Jylhä R. 2013. Liiketoimintaosaaminen. Menestyvän yritystoiminnan perusta. Helsinki: Edita Publishing Oy.
- Grönroos, C. 2009. Palvelujen johtaminen ja markkinointi. Helsinki : WSOYpro.

Opetusmenetelmät

Luennot, ryhmätehtävät / paritehtävät,

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla voi käydä vierailijoita työelämästä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tenttimahdollisuudet kolmella viimeisesllä kerralla

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Hyväksilukeminen (korvaaminen ja sisällyttäminen)
Muulla tavoin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
Työn opinnollistaminen
Tarkemmat ohjeet löytyvät tutkintosäännöstä ja opinto-oppaasta

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssi on kuormitukseltaan 4 op, vastaten 108 tunnin työmäärää. Työmäärä jakautuu seuraavasti:
- Kontaktitunnit 36 h
- Ryhmätyöskentely 30 h
- Itsenäinen työskentely (42 h)

Sisällön jaksotus

Kurssi jakautuu kahteen erityyppiseen kontaktiopetukseen:

- Luennot, joissa käydään läpi kurssin sisältöjä teoriatasolla
- Workshopit, joissa sovelletaan luennoilla käsiteltyjä asioita käytännön tehtäviin

Lisätietoja opiskelijoille

Avoin amk 5 (sisältyy max-määrään)


Ryhmätehtävästä palaute kurssin kuluessa. Kurssin päätteeksi itse- ja vertaisarviointi sekä tentti.
Ryhmätehtävä 40 % kurssiarvosanasta, arvionti 1-5
Tentti 60 % kurssiarvosanasta, arvionti 1-5
Kurssitöiden palautuksissa on plagioinnin ja tekoälyn käytön tarkistus käytössä. Tekoälyn käyttö tulee merkitä tekstiviitteisiin.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Välttävä 1
Tunnistat palveluyrityksen toimintaympäristöä sekä liiketoimintamalleja. Tiedät palvelun ja kestävän kehityksen käsitteenä sekä niiden käytännön merkityksen. Toimit tutuissa ongelmanratkaisutilanteissa annetun ohjeen mukaan itsenäisesti. Arvioit omaa osaamistasi, mutta tunnistat kehittämisen kohteesi puutteellisesti. Kirjoitat jäsentymätöntä tekstiä, jossa on erilaisia toistuvia kieli- ja tyylivirheitä sekä puutteita raportointiohjeistuksen noudattamisessa.

Tyydyttävä 2
Ymmärrät palveluyrityksen liiketoimintaympäristön lainalaisuuksia sekä liiketoimintamalleja. Osaat kuvata palvelun ja kestävän kehityksen käsitteenä sekä niiden käytännön merkityksen. Osaat toimia ryhmässä ja tuota esille näkökulmasi . Arvioit omaa osaamistasi ja tunnistat kehittämisen kohteesi jossakin määrin. Kirjoitat osittain jäsentymätöntä tekstiä, jossa on erilaisia kieli- ja tyylivirheitä sekä puutteita raportointiohjeistuksen noudattamisessa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä 3
Sovellat palveluyrityksen liiketoimintaympäristön lainalaisuuksia sekä liiketoimintamalleja. Ymmärrät palvelun ja kestävän kehityksen käsitteet sekä niiden käytännön merkityksen.Osaat toimia ryhmässä tavoitteellisesti, tuota esille näkökulmasi ja perustella sen. Arvioit omaa osaamistasi ja tunnistat kehittämisen kohteesi. Kirjoitat jäsentynyttä tekstiä, jossa on satunnaisia kieli- ja tyylivirheitä. Noudat raportointiohjeistusta.

Kiitettävä 4
Pystyt analysoimaan ja yhdistämään tietosi ja luomaan itsellesi kokonaisvaltaisen käsityksen kurssin teemoista. Hallitset käytännön taidot itsenäiseen ja ryhmissä työskentelyyn. Osaat organisoida toimintaa ja ottaa vastuuta tehtävistä. Otat vastuuta ryhmätyöskentelystä. Arvioit reflektoiden omaa osaamistasi eri osa-alueissa ja osoitat osaamisen kehittymisesi. Kirjoitat jäsentynyttä tekstiä sujuvalla ja lähes virheettömällä asiatyylillä noudattaen raportointiohjeistusta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen 5
Pystyt arvioimaan palveluyrityksen liiketoimintaa, prosesseja ja lopputulosta. Hallitset palvelun käsitteistön ja käytännön taidot tavoitteelliseen itsenäiseen ja ryhmässä työskentelyyn. Osaat työskennellä yhteistyössä, organisoida toimintaa, ottaa vastuuta tehtävistä sekä ongelmanratkaisutilanteista. Otat vastuuta ryhmän kehittymisestä. Reflektoit osaamisesi kehittymistä kriittisesti ja monipuolisesti. Kirjoitat loogisesti etenevää, kriittiistä ajatetelua osoittavaa, asiantuntevaa ja lähes virheetöntä asiatyyliä. Noudattat Jamkin raportointiohjeistusta.

Esitietovaatimukset

-

Ilmoittautumisaika

18.11.2024 - 09.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 19.05.2025

Opintopistemäärä

4 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

Liiketoimintayksikkö

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 45

Koulutus
  • Palveluliiketoiminta (AMK)
Opettaja
  • Tomi Hiltunen
Ryhmät
  • MPT25KM
    Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma (AMK)
  • ZJAMPT25KM
    Avoin AMK, marata, AMK- Väylät, palveluliiketoiminta, monimuoto

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Opintojakson tarkoituksena on tutustua palveluyrityksen liiketoimintaan ja antaa perusvalmiuksia palveluyritysten asiantuntijatehtäviin.

Osaamiset
Liiketoimintaosaaminen: Opiskelijalla on laaja-alainen käsitys liiketoiminnasta (markkinointi, palvelut, johtaminen, talous, juridiikka, jne.).
Oppimaan oppiminen: Opiskelija arvioi ja kehittää osaamistaan ja oppimistapojaan erilaisissa oppimisympäristöissä.
Kestävä kehitys: Opiskelija osaa käyttää omaan alaansa liittyvää tietoa kestävien ratkaisujen ja toimintamallien etsimiseen, käyttöön ottamiseen ja vakiinnuttamiseen.

Opintojakson osaamistavoite
Tutustut palveluyrityksen toimintaympäristöön ja erilaisiin liiketoimintamuotoihin. Hallitset yrityksen palveluliiketoimintaan liittyvät peruskäsitteet. Ymmärrät palvelun laadun ja markkinoinnin yleispiirteet. Osaat soveltaa oppimaasi tietoainesta palvelujen analysoinnissa ja asiakastyytyväisyyden parantamisessa huomioiden digitalisaation tuomat mahdollisuudet ja kestävän kehityksen vaatimukset.

Kurssin aikana perehdyt keskeisiin palveluihin liittyviin teorioihin, jonka jälkeen sovellat niitä käytännön esimerkkeihin.

Osaat toimia tavoitteellisesti ryhmässä, esittää ja raportoida työsi tuloksia Jamkin ohjeistuksen mukaisesti sekä reflektoida omaa kehitystäsi.

Sisältö

Palveluyrityksen toimintaympäristö
Palveluyrityksen liiketoimintamallit ja yritysmuodot
Palvelun ominaispiirteet
Palvelun laatu
Palveluiden markkinointi
Palveluiden digitalisoituminen
Kestävä kehitys palveluyrityksessä

Aika ja paikka

Webinaarit

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

- Viitala, R. & Jylhä, E.2013. Liiketoimintaosaaminen – menestyvän yrityksen perusta. Edita Publishing Oy.

Opetusmenetelmät

Webinaarit, pienryhmätehtävät, oppimistehtävä (ryhmässä).

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Etävierailuja ja -haastatteluja webinaarien yhteydessä

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä

Kansainvälisyys

-

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Hyväksilukeminen (korvaaminen ja sisällyttäminen
Muulla tavoin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
Työn opinnollistaminen
Tarkemmat ohjeet löytyvät tutkintosäännöstä ja opinto-oppaasta

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- Kurssi on kuormitukseltaan 4 op, vastaten 108 tunnin työmäärää.
- Webinaareihin osallistumisen ja ryhmätyön tekemisen lisäksi opiskelijan ajankäyttöön vaikuttaa omatoiminen kirjallisuuden lukeminen.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Välttävä 1
Tunnistat palveluyrityksen toimintaympäristöä sekä liiketoimintamalleja. Tiedät palvelun ja kestävän kehityksen käsitteenä sekä niiden käytännön merkityksen. Toimit tutuissa ongelmanratkaisutilanteissa annetun ohjeen mukaan itsenäisesti. Arvioit omaa osaamistasi, mutta tunnistat kehittämisen kohteesi puutteellisesti. Kirjoitat jäsentymätöntä tekstiä, jossa on erilaisia toistuvia kieli- ja tyylivirheitä sekä puutteita raportointiohjeistuksen noudattamisessa.

Tyydyttävä 2
Ymmärrät palveluyrityksen liiketoimintaympäristön lainalaisuuksia sekä liiketoimintamalleja. Osaat kuvata palvelun ja kestävän kehityksen käsitteenä sekä niiden käytännön merkityksen. Osaat toimia ryhmässä ja tuota esille näkökulmasi . Arvioit omaa osaamistasi ja tunnistat kehittämisen kohteesi jossakin määrin. Kirjoitat osittain jäsentymätöntä tekstiä, jossa on erilaisia kieli- ja tyylivirheitä sekä puutteita raportointiohjeistuksen noudattamisessa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä 3
Sovellat palveluyrityksen liiketoimintaympäristön lainalaisuuksia sekä liiketoimintamalleja. Ymmärrät palvelun ja kestävän kehityksen käsitteet sekä niiden käytännön merkityksen.Osaat toimia ryhmässä tavoitteellisesti, tuota esille näkökulmasi ja perustella sen. Arvioit omaa osaamistasi ja tunnistat kehittämisen kohteesi. Kirjoitat jäsentynyttä tekstiä, jossa on satunnaisia kieli- ja tyylivirheitä. Noudat raportointiohjeistusta.

Kiitettävä 4
Pystyt analysoimaan ja yhdistämään tietosi ja luomaan itsellesi kokonaisvaltaisen käsityksen kurssin teemoista. Hallitset käytännön taidot itsenäiseen ja ryhmissä työskentelyyn. Osaat organisoida toimintaa ja ottaa vastuuta tehtävistä. Otat vastuuta ryhmätyöskentelystä. Arvioit reflektoiden omaa osaamistasi eri osa-alueissa ja osoitat osaamisen kehittymisesi. Kirjoitat jäsentynyttä tekstiä sujuvalla ja lähes virheettömällä asiatyylillä noudattaen raportointiohjeistusta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen 5
Pystyt arvioimaan palveluyrityksen liiketoimintaa, prosesseja ja lopputulosta. Hallitset palvelun käsitteistön ja käytännön taidot tavoitteelliseen itsenäiseen ja ryhmässä työskentelyyn. Osaat työskennellä yhteistyössä, organisoida toimintaa, ottaa vastuuta tehtävistä sekä ongelmanratkaisutilanteista. Otat vastuuta ryhmän kehittymisestä. Reflektoit osaamisesi kehittymistä kriittisesti ja monipuolisesti. Kirjoitat loogisesti etenevää, kriittiistä ajatetelua osoittavaa, asiantuntevaa ja lähes virheetöntä asiatyyliä. Noudattat Jamkin raportointiohjeistusta.

Esitietovaatimukset

-

Ilmoittautumisaika

01.08.2024 - 22.08.2024

Ajoitus

26.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketoimintayksikkö

Toimipiste

Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 45

Koulutus
  • Liiketalous (AMK)
Opettaja
  • Tomi Hiltunen
Ryhmät
  • MPT24S1
    Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma (AMK)
  • ZJAMPT24S1
    Avoin AMK, marata, AMK-väylät, palveluliiketoiminta, päivätoteutus

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Opintojakson tarkoituksena on tutustua palveluyrityksen liiketoimintaan ja antaa perusvalmiuksia palveluyritysten asiantuntijatehtäviin.

Osaamiset
Liiketoimintaosaaminen: Opiskelijalla on laaja-alainen käsitys liiketoiminnasta (markkinointi, palvelut, johtaminen, talous, juridiikka, jne.).
Oppimaan oppiminen: Opiskelija arvioi ja kehittää osaamistaan ja oppimistapojaan erilaisissa oppimisympäristöissä.
Kestävä kehitys: Opiskelija osaa käyttää omaan alaansa liittyvää tietoa kestävien ratkaisujen ja toimintamallien etsimiseen, käyttöön ottamiseen ja vakiinnuttamiseen.

Opintojakson osaamistavoite
Tutustut palveluyrityksen toimintaympäristöön ja erilaisiin liiketoimintamuotoihin. Hallitset yrityksen palveluliiketoimintaan liittyvät peruskäsitteet. Ymmärrät palvelun laadun ja markkinoinnin yleispiirteet. Osaat soveltaa oppimaasi tietoainesta palvelujen analysoinnissa ja asiakastyytyväisyyden parantamisessa huomioiden digitalisaation tuomat mahdollisuudet ja kestävän kehityksen vaatimukset.

Kurssin aikana perehdyt keskeisiin palveluihin liittyviin teorioihin, jonka jälkeen sovellat niitä käytännön esimerkkeihin.

Osaat toimia tavoitteellisesti ryhmässä, esittää ja raportoida työsi tuloksia Jamkin ohjeistuksen mukaisesti sekä reflektoida omaa kehitystäsi.

Sisältö

Palveluyrityksen toimintaympäristö
Palveluyrityksen liiketoimintamallit ja yritysmuodot
Palvelun ominaispiirteet
Palvelun laatu
Palveluiden markkinointi
Palveluiden digitalisoituminen
Kestävä kehitys palveluyrityksessä

Aika ja paikka

Kontaktiopetus.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

- Viita E. Jylhä R. 2013. Liiketoimintaosaaminen. Menestyvän yritystoiminnan perusta. Helsinki: Edita Publishing Oy.
- Grönroos, C. 2009. Palvelujen johtaminen ja markkinointi. Helsinki : WSOYpro.

Opetusmenetelmät

Luennot, ryhmätehtävät / paritehtävät, projektioppiminen.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla voi käydä vierailijoita työelämästä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Kansainvälisyys

-

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Hyväksilukeminen (korvaaminen ja sisällyttäminen)
Muulla tavoin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
Työn opinnollistaminen
Tarkemmat ohjeet löytyvät tutkintosäännöstä ja opinto-oppaasta

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssi on kuormitukseltaan 4 op, vastaten 108 tunnin työmäärää. Työmäärä jakautuu seuraavasti:
- Luennot 20 h
- Demot 20 h
- Raportoinnin ohjaus 8 h
- Loppuraportti ja materiaaleihin tutustuminen 60 h

Sisällön jaksotus

Kurssi jakautuu kahteen erityyppiseen kontaktiopetukseen:

- Luennot, joissa käydään läpi kurssin sisältöjä teoriatasolla
- Demot, joissa sovelletaan luennoilla käsiteltyjä asioita käytännön tehtäviin

Lisätietoja opiskelijoille

avoin amk 15 (sis. max-määrään)

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Välttävä 1
Tunnistat palveluyrityksen toimintaympäristöä sekä liiketoimintamalleja. Tiedät palvelun ja kestävän kehityksen käsitteenä sekä niiden käytännön merkityksen. Toimit tutuissa ongelmanratkaisutilanteissa annetun ohjeen mukaan itsenäisesti. Arvioit omaa osaamistasi, mutta tunnistat kehittämisen kohteesi puutteellisesti. Kirjoitat jäsentymätöntä tekstiä, jossa on erilaisia toistuvia kieli- ja tyylivirheitä sekä puutteita raportointiohjeistuksen noudattamisessa.

Tyydyttävä 2
Ymmärrät palveluyrityksen liiketoimintaympäristön lainalaisuuksia sekä liiketoimintamalleja. Osaat kuvata palvelun ja kestävän kehityksen käsitteenä sekä niiden käytännön merkityksen. Osaat toimia ryhmässä ja tuota esille näkökulmasi . Arvioit omaa osaamistasi ja tunnistat kehittämisen kohteesi jossakin määrin. Kirjoitat osittain jäsentymätöntä tekstiä, jossa on erilaisia kieli- ja tyylivirheitä sekä puutteita raportointiohjeistuksen noudattamisessa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä 3
Sovellat palveluyrityksen liiketoimintaympäristön lainalaisuuksia sekä liiketoimintamalleja. Ymmärrät palvelun ja kestävän kehityksen käsitteet sekä niiden käytännön merkityksen.Osaat toimia ryhmässä tavoitteellisesti, tuota esille näkökulmasi ja perustella sen. Arvioit omaa osaamistasi ja tunnistat kehittämisen kohteesi. Kirjoitat jäsentynyttä tekstiä, jossa on satunnaisia kieli- ja tyylivirheitä. Noudat raportointiohjeistusta.

Kiitettävä 4
Pystyt analysoimaan ja yhdistämään tietosi ja luomaan itsellesi kokonaisvaltaisen käsityksen kurssin teemoista. Hallitset käytännön taidot itsenäiseen ja ryhmissä työskentelyyn. Osaat organisoida toimintaa ja ottaa vastuuta tehtävistä. Otat vastuuta ryhmätyöskentelystä. Arvioit reflektoiden omaa osaamistasi eri osa-alueissa ja osoitat osaamisen kehittymisesi. Kirjoitat jäsentynyttä tekstiä sujuvalla ja lähes virheettömällä asiatyylillä noudattaen raportointiohjeistusta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen 5
Pystyt arvioimaan palveluyrityksen liiketoimintaa, prosesseja ja lopputulosta. Hallitset palvelun käsitteistön ja käytännön taidot tavoitteelliseen itsenäiseen ja ryhmässä työskentelyyn. Osaat työskennellä yhteistyössä, organisoida toimintaa, ottaa vastuuta tehtävistä sekä ongelmanratkaisutilanteista. Otat vastuuta ryhmän kehittymisestä. Reflektoit osaamisesi kehittymistä kriittisesti ja monipuolisesti. Kirjoitat loogisesti etenevää, kriittiistä ajatetelua osoittavaa, asiantuntevaa ja lähes virheetöntä asiatyyliä. Noudattat Jamkin raportointiohjeistusta.

Esitietovaatimukset

-

Ajoitus

26.08.2024 - 23.12.2024

Opintopistemäärä

4 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

Liiketoimintayksikkö

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketalous (AMK)
Opettaja
  • Mari Karjalainen
Ryhmät
  • ZJA24SHPM
    Avoin AMK, LIKE, AMK-polut, liiketalous, mara-ala, monimuotototeutus

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Opintojakson tarkoituksena on tutustua palveluyrityksen liiketoimintaan ja antaa perusvalmiuksia palveluyritysten asiantuntijatehtäviin.

Osaamiset
Liiketoimintaosaaminen: Opiskelijalla on laaja-alainen käsitys liiketoiminnasta (markkinointi, palvelut, johtaminen, talous, juridiikka, jne.).
Oppimaan oppiminen: Opiskelija arvioi ja kehittää osaamistaan ja oppimistapojaan erilaisissa oppimisympäristöissä.
Kestävä kehitys: Opiskelija osaa käyttää omaan alaansa liittyvää tietoa kestävien ratkaisujen ja toimintamallien etsimiseen, käyttöön ottamiseen ja vakiinnuttamiseen.

Opintojakson osaamistavoite
Tutustut palveluyrityksen toimintaympäristöön ja erilaisiin liiketoimintamuotoihin. Hallitset yrityksen palveluliiketoimintaan liittyvät peruskäsitteet. Ymmärrät palvelun laadun ja markkinoinnin yleispiirteet. Osaat soveltaa oppimaasi tietoainesta palvelujen analysoinnissa ja asiakastyytyväisyyden parantamisessa huomioiden digitalisaation tuomat mahdollisuudet ja kestävän kehityksen vaatimukset.

Kurssin aikana perehdyt keskeisiin palveluihin liittyviin teorioihin, jonka jälkeen sovellat niitä käytännön esimerkkeihin.

Osaat toimia tavoitteellisesti ryhmässä, esittää ja raportoida työsi tuloksia Jamkin ohjeistuksen mukaisesti sekä reflektoida omaa kehitystäsi.

Sisältö

Palveluyrityksen toimintaympäristö
Palveluyrityksen liiketoimintamallit ja yritysmuodot
Palvelun ominaispiirteet
Palvelun laatu
Palveluiden markkinointi
Palveluiden digitalisoituminen
Kestävä kehitys palveluyrityksessä

Aika ja paikka

Kontaktiopetus.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

- Viita E. Jylhä R. 2013. Liiketoimintaosaaminen. Menestyvän yritystoiminnan perusta. Helsinki: Edita Publishing Oy.
- Grönroos, C. 2009. Palvelujen johtaminen ja markkinointi. Helsinki : WSOYpro.

Opetusmenetelmät

Luennot, ryhmätehtävät / paritehtävät,

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla voi käydä vierailijoita työelämästä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tenttimahdollisuudet kolmella viimeiseillä kerralla

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Hyväksilukeminen (korvaaminen ja sisällyttäminen)
Muulla tavoin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
Työn opinnollistaminen
Tarkemmat ohjeet löytyvät tutkintosäännöstä ja opinto-oppaasta

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssi on kuormitukseltaan 4 op, vastaten 108 tunnin työmäärää. Työmäärä jakautuu seuraavasti:
- Kontaktitunnit 36 h
- Ryhmätyöskentely 30 h
- Itsenäinen työskentely (42 h)

Sisällön jaksotus

Kurssi jakautuu eri tyyppiseen opetukseen

- Luennot, joissa käydään läpi kurssin sisältöjä teoriatasolla sekä työskennellään soveltaen ryhmissä
- Videoluennot, joihin liittyy itsenäistä tehtävää

Webinaariluennot/videoluennot
35 webinaari
36 webinaari
37 webinaari
38 webinaari
39 webinaari
41 webinaari
43 webinaari
44 webinaari
46 webinaari esitykset
47 webinaari esitykset
48 tentti
49 tentti
50 tentti

Lisätietoja opiskelijoille

Avoin amk 5 (sisältyy max-määrään)

Ryhmätehtävästä palaute kurssin kuluessa. Kurssin päätteeksi itse- ja vertaisarviointi sekä tentti.
Ryhmätehtävä 40 % kurssiarvosanasta, arvionti 1-5
Tentti 60 % kurssiarvosanasta, arvionti 1-5

Läsnäolijat tarkistetaan kolmen viikon kuluttua toteutuksen alkamisajankohdasta. Opiskelijan tulee tänä aikana osoittaa aktiivisuutensa sillä, että on liittynyt Moodle-työtilassa ryhmätyöhön tarvittavaan ryhmään. Muussa tapauksessa opiskelijan ilmoittautuminen Pepissä hylätään.

Tekoälysovelluksia voidaan käyttää toteutuksella apuna esimerkiksi aiheen valintaan ja tärkeiden teemojen ideointiin, työn rakenteen suunnitteluun ja tiedonhaun suunnitteluun ja ideointiin
Jos hyödynnät tekoälyä oppimistehtävissä, sen käyttö tulee kuvata esimerkiksi johdantoluvussa. Kerro mitä tekoälysovelluksia (esim. ChatGPT, Copilot, Gemini, DeepL, Grammarly) hyödynnät ja miten niitä on hyödynnetty (esim. tiedonhaun apuna, ideoinnissa, kieliasun tarkistamisessa, kääntämisessä, visualisoinnissa). Jos viittaat tekoälysovellukseen ohjelmistona tai tekoälysovelluksen kanssa käymääsi keskusteluun, käytä Jamkin raportointiohjetta.

Kurssitöiden palautuksissa on plagioinnin ja tekoälyn käytön tarkistus käytössä. Tekoälyn käyttö tulee merkitä tekstiviitteisiin.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Välttävä 1
Tunnistat palveluyrityksen toimintaympäristöä sekä liiketoimintamalleja. Tiedät palvelun ja kestävän kehityksen käsitteenä sekä niiden käytännön merkityksen. Toimit tutuissa ongelmanratkaisutilanteissa annetun ohjeen mukaan itsenäisesti. Arvioit omaa osaamistasi, mutta tunnistat kehittämisen kohteesi puutteellisesti. Kirjoitat jäsentymätöntä tekstiä, jossa on erilaisia toistuvia kieli- ja tyylivirheitä sekä puutteita raportointiohjeistuksen noudattamisessa.

Tyydyttävä 2
Ymmärrät palveluyrityksen liiketoimintaympäristön lainalaisuuksia sekä liiketoimintamalleja. Osaat kuvata palvelun ja kestävän kehityksen käsitteenä sekä niiden käytännön merkityksen. Osaat toimia ryhmässä ja tuota esille näkökulmasi . Arvioit omaa osaamistasi ja tunnistat kehittämisen kohteesi jossakin määrin. Kirjoitat osittain jäsentymätöntä tekstiä, jossa on erilaisia kieli- ja tyylivirheitä sekä puutteita raportointiohjeistuksen noudattamisessa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä 3
Sovellat palveluyrityksen liiketoimintaympäristön lainalaisuuksia sekä liiketoimintamalleja. Ymmärrät palvelun ja kestävän kehityksen käsitteet sekä niiden käytännön merkityksen.Osaat toimia ryhmässä tavoitteellisesti, tuota esille näkökulmasi ja perustella sen. Arvioit omaa osaamistasi ja tunnistat kehittämisen kohteesi. Kirjoitat jäsentynyttä tekstiä, jossa on satunnaisia kieli- ja tyylivirheitä. Noudat raportointiohjeistusta.

Kiitettävä 4
Pystyt analysoimaan ja yhdistämään tietosi ja luomaan itsellesi kokonaisvaltaisen käsityksen kurssin teemoista. Hallitset käytännön taidot itsenäiseen ja ryhmissä työskentelyyn. Osaat organisoida toimintaa ja ottaa vastuuta tehtävistä. Otat vastuuta ryhmätyöskentelystä. Arvioit reflektoiden omaa osaamistasi eri osa-alueissa ja osoitat osaamisen kehittymisesi. Kirjoitat jäsentynyttä tekstiä sujuvalla ja lähes virheettömällä asiatyylillä noudattaen raportointiohjeistusta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen 5
Pystyt arvioimaan palveluyrityksen liiketoimintaa, prosesseja ja lopputulosta. Hallitset palvelun käsitteistön ja käytännön taidot tavoitteelliseen itsenäiseen ja ryhmässä työskentelyyn. Osaat työskennellä yhteistyössä, organisoida toimintaa, ottaa vastuuta tehtävistä sekä ongelmanratkaisutilanteista. Otat vastuuta ryhmän kehittymisestä. Reflektoit osaamisesi kehittymistä kriittisesti ja monipuolisesti. Kirjoitat loogisesti etenevää, kriittiistä ajatetelua osoittavaa, asiantuntevaa ja lähes virheetöntä asiatyyliä. Noudattat Jamkin raportointiohjeistusta.

Esitietovaatimukset

-