Uudistuva organisaatioLaajuus (5 op)
Tunnus: HL00BD75
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Liinamaaria Hakola
Osaamistavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Elämme jatkuvan muutoksen keskellä, jossa organisaatioiden on kyettävä kehittämään uudistumiskykyä sekä jatkuvan kehittämisen kulttuuria. Opintojakson tarkoituksena on, että ymmärrät uudistumiskyvyn merkityksen organisaatioiden menestystekijänä ja osaat kehittää sitä epävarmassa toimintaympäristössä.
Opintojakson osaamiset
Liiketoimintaosaaminen
Eettisyys
Kestävä kehitys
Oppimaan oppiminen
Työelämässä toimiminen
Opintojakson osaamistavoite
Hankit uudistuvan organisaation rakentamisen liittyvää tietoa, tunnistat erilaisia teorioita ja menetelmiä. Tunnistat luovaan ongelmanratkaisuun ja työtapojen kehittämiseen liittyviä menetelmiä. Tunnistat digitaalisia työkaluja uudistumiskyvyn kehittämisessä. Ymmärrät kestävän kehityksen eri osa-alueiden merkityksen osana uudistuvaa organisaatiota.
Sisältö
Työn murros
Resilienssi eli uudistumiskyky
Dialoginen johtaminen
Eettinen johtajuus ja luottamus
Luovuus
Työkalut
Digitaaliset työkalut uudistumiskyvyn kehittämisessä
Esitietovaatimukset
Johtamisen keskeisten käsitteiden ja teorioiden tunteminen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Välttävä 1
Hankit uudistuvan organisaation rakentamisen liittyvää tietoa sekä tunnistat erilaisia teorioita ja menetelmiä. Tunnistat luovaan ongelmanratkaisuun ja työtapojen kehittämiseen liittyviä menetelmiä. Tunnistat digitaalisia työkaluja uudistumiskyvyn kehittämisessä. Ymmärrät kestävän kehityksen eri osa-alueiden merkityksen osana uudistuvaa organisaatiota. Raportointisi on jäsentymätöntä ja puutteellista.
Tyydyttävä 2
Hankit uudistuvan organisaation rakentamisen liittyvää tietoa sekä tunnistat erilaisia teorioita ja menetelmiä. Sovellat luovaan ongelmanratkaisuun ja työtapojen kehittämiseen liittyviä menetelmiä. Osaat käyttää digitaalisia työkaluja uudistumiskyvyn kehittämisessä. Tunnistat kestävän kehityksen eri osa-alueiden merkityksen osana uudistuvaa organisaatiota. Raportointisi on johdonmukaista, mutta sisältää vähäisiä puutteita kielen ja raportointiohjeistuksen osalta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä 3
Hankit uudistuvan organisaation rakentamiseen liittyvää tietoa ja vertailet ja arvioit erilaisia teorioita ja menetelmiä. Hyödynnät luovaan ongelmanratkaisuun ja työtapojen kehittämiseen liittyviä menetelmiä. Osaat käyttää ja vertailla digitaalisia työkaluja uudistumiskyvyn kehittämisessä. Arvioit kestävän kehityksen eri osa-alueiden merkitystä osana uudistuvaa organisaatiota. Raportointisi on johdonmukaista, perusteltua ja raportointiohjeistuksen mukaista, mutta sisältää satunnaisia virheitä.
Kiitettävä 4
Vertailet ja analysoit uudistuvan organisaation rakentamisen liittyvää tietoa, teorioita ja menetelmiä. Osaat hyödyntää luovaan ongelmanratkaisuun ja työtapojen kehittämiseen liittyviä menetelmiä erilaisissa tilanteissa. Osaat analysoida erilaisten digitaalisten työkalujen hyödynnettävyyttä uudistumiskyvyn kehittämisessä. Analysoit kestävän kehityksen eri osa-alueiden merkitystä osana uudistuvaa organisaatiota. Raportointisi on johdonmukaista, analyyttista ja sujuvaa sekä noudattaa raportointiohjeistusta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5
Osaat luoda uusia näkökulmia uudistuvan organisaation rakentamiseksi erilaisten teorioiden ja menetelmien pohjalta. Osaat suunnitella uusia luovaan ongelmanratkaisuun ja työtapojen kehittämiseen liittyviä menetelmiä. Osaat analysoida ja perustella erilaisten digitaalisten työkalujen hyödynnettävyyttä uudistumiskyvyn kehittämisessä. Kehität uusia näkökulmia kestävän kehityksen eri osa-alueiden pohjalta uudistuvan organisaation kehittämiseksi. Raportointisi on johdonmukaista, vakuuttavaa ja kriittistä sekä noudattaa raportointiohjeistusta.
Ilmoittautumisaika
18.11.2024 - 09.01.2025
Ajoitus
13.01.2025 - 19.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketoimintayksikkö
Toimipiste
Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 45
Koulutus
- Liiketalous (AMK)
Opettaja
- Liinamaaria Hakola
Ryhmät
-
ZJA25KHAvoin amk, lita
-
HTLJOHUudistuva johtaminen, liiketalous
-
HTL23S1Liiketalouden tutkinto-ohjelma (AMK)
-
HTL22SIYLiiketalouden tutkinto-ohjelma (AMK)
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Elämme jatkuvan muutoksen keskellä, jossa organisaatioiden on kyettävä kehittämään uudistumiskykyä sekä jatkuvan kehittämisen kulttuuria. Opintojakson tarkoituksena on, että ymmärrät uudistumiskyvyn merkityksen organisaatioiden menestystekijänä ja osaat kehittää sitä epävarmassa toimintaympäristössä.
Opintojakson osaamiset
Liiketoimintaosaaminen
Eettisyys
Kestävä kehitys
Oppimaan oppiminen
Työelämässä toimiminen
Opintojakson osaamistavoite
Hankit uudistuvan organisaation rakentamisen liittyvää tietoa, tunnistat erilaisia teorioita ja menetelmiä. Tunnistat luovaan ongelmanratkaisuun ja työtapojen kehittämiseen liittyviä menetelmiä. Tunnistat digitaalisia työkaluja uudistumiskyvyn kehittämisessä. Ymmärrät kestävän kehityksen eri osa-alueiden merkityksen osana uudistuvaa organisaatiota.
Sisältö
Työn murros
Resilienssi eli uudistumiskyky
Dialoginen johtaminen
Eettinen johtajuus ja luottamus
Luovuus
Työkalut
Digitaaliset työkalut uudistumiskyvyn kehittämisessä
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Bärlund, Aija, ja Susanna Perko. Kestävä Johtajuus. Helsinki: Talentum, 2013. (e-kirjana)
Kokkinen, L. (toim.) 2020. Hyvinvointia työstä 2030-luvulla. Skenaarioita suomalaisen työelämän kehityksestä. Työterveyslaitos. Tampere: PunaMusta Oy.
Luukka, Panu. Yrityskulttuuri on Kuningas: Mikä, Miksi, Miten? Helsinki: Alma Talent, 2019. (e-kirjana)
Syvänen, S., Tikkamäki, K., Loppela, K., Tappura, S., Kasvio, A., ja Toikko, T. 2015. Dialoginen johtaminen. Avain tuloksellisuuteen, työelämän laatuun ja innovatiivisuuteen. Tampereen yliopistopaino Oy: Tampere 2015.
Opetusmenetelmät
Vaikka opintojakso on päivätarjonnassa, niin tämän toteutuksen voivat suorittaa myös monimuoto-opiskelijat.
Opintojaksolla opetus etenee teemoittain.
Vuorovaikutteinen alustus teemoihin ja oppimistehtäviin
Itsenäinen opiskelu ja teemakohtaiset oppimistehtävät
Yhteistoiminnalliset ryhmäkeskustelut ja vertaisoppiminen
Asiantuntijaluennot
Ryhmätyö caseorganisaatiosta
Itsereflektio
Henkilökohtainen lopputehtävä
Opintojakson aikana saa ohjausta seuraavasti:
Alustukset teemoihin ja oppimistehtäviin
Ryhmäkeskustelujen ohjaus
Vertaiskeskustelut
Ohjausta ryhmäprojektissa
Ryhmäkohtainen palaute case -projektista
Henkilökohtainen palaute lopputehtävästä
Opintojakson arvosana muodostuu henkilökohtaisessa lopputehtävässä osoitetun osaamisen perusteella.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Teemakohtaiset oppimistehtävät tehdään ja palautetaan opintojakson aikana.
Ryhmäkeskusteluihin osallistutaan opintojakson aikataulussa.
Ryhmäprojektin esitykset opintojakson aikataulussa.
Ryhmäprojektitehtävän palautus on huhtikuussa 2025, tarkka ajankohta ilmoitetaan opintojakson alussa.
Henkilökohtaisen lopputehtävän palautus huhtikuussa 2025, tarkka ajankohta ilmoitetaan opintojakson alussa.
Henkilökohtaisen lopputehtävän ja ryhmäprojektin uusintakerrat toukokuussa tarkat ajankohdat ilmoitetaan opintojakson alussa.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Hyväksilukeminen (korvaaminen ja sisällyttäminen)
Muulla tavoin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
Opinnollistaminen
Tarkemmat ohjeet löytyvät tutkintosäännöstä ja opinto-oppaasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Valmistautuminen webinaareihin teemakohtaisin oppimistehtävin 30 h
Vuorovaikutteiset webinaarit 12*2 h = 24 h
Työelämä case -ryhmäprojekti ja sen esitys 40 h TAI johtamisseminaariin osallistuminen ja siitä reflektion kirjoittaminen oppimispäiväkirjaan
Henkilökohtaisen lopputehtävän tekeminen 41 h
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla vuorottelevat itsenäiset oppimistehtävät sekä vuorovaikutteiset webinaarit ryhmäkeskusteluineen. Opintojaksolla tehtävässä ryhmäprojektissa tutkitaan opintojakson teemoja työelämässä itsenäisen ja yhteistoiminnallisen työskentelyn pohjalta. Opintojakson lopuksi tehdään itsenäisesti henkilökohtainen lopputehtävä, jossa hyödynnetään kaikkea opittua opintojaksolla.
Lisätietoja opiskelijoille
Avoin amk 5
Opintojakson arviointimenetelmiä ovat:
Oman osaamisen arviointi workshoptehtäviin liittyen.
Osaamisen arviointi, palaute ja opintojakson arvosana oppimistehtävien perusteella.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Välttävä 1
Hankit uudistuvan organisaation rakentamisen liittyvää tietoa sekä tunnistat erilaisia teorioita ja menetelmiä. Tunnistat luovaan ongelmanratkaisuun ja työtapojen kehittämiseen liittyviä menetelmiä. Tunnistat digitaalisia työkaluja uudistumiskyvyn kehittämisessä. Ymmärrät kestävän kehityksen eri osa-alueiden merkityksen osana uudistuvaa organisaatiota. Raportointisi on jäsentymätöntä ja puutteellista.
Tyydyttävä 2
Hankit uudistuvan organisaation rakentamisen liittyvää tietoa sekä tunnistat erilaisia teorioita ja menetelmiä. Sovellat luovaan ongelmanratkaisuun ja työtapojen kehittämiseen liittyviä menetelmiä. Osaat käyttää digitaalisia työkaluja uudistumiskyvyn kehittämisessä. Tunnistat kestävän kehityksen eri osa-alueiden merkityksen osana uudistuvaa organisaatiota. Raportointisi on johdonmukaista, mutta sisältää vähäisiä puutteita kielen ja raportointiohjeistuksen osalta.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä 3
Hankit uudistuvan organisaation rakentamiseen liittyvää tietoa ja vertailet ja arvioit erilaisia teorioita ja menetelmiä. Hyödynnät luovaan ongelmanratkaisuun ja työtapojen kehittämiseen liittyviä menetelmiä. Osaat käyttää ja vertailla digitaalisia työkaluja uudistumiskyvyn kehittämisessä. Arvioit kestävän kehityksen eri osa-alueiden merkitystä osana uudistuvaa organisaatiota. Raportointisi on johdonmukaista, perusteltua ja raportointiohjeistuksen mukaista, mutta sisältää satunnaisia virheitä.
Kiitettävä 4
Vertailet ja analysoit uudistuvan organisaation rakentamisen liittyvää tietoa, teorioita ja menetelmiä. Osaat hyödyntää luovaan ongelmanratkaisuun ja työtapojen kehittämiseen liittyviä menetelmiä erilaisissa tilanteissa. Osaat analysoida erilaisten digitaalisten työkalujen hyödynnettävyyttä uudistumiskyvyn kehittämisessä. Analysoit kestävän kehityksen eri osa-alueiden merkitystä osana uudistuvaa organisaatiota. Raportointisi on johdonmukaista, analyyttista ja sujuvaa sekä noudattaa raportointiohjeistusta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5
Osaat luoda uusia näkökulmia uudistuvan organisaation rakentamiseksi erilaisten teorioiden ja menetelmien pohjalta. Osaat suunnitella uusia luovaan ongelmanratkaisuun ja työtapojen kehittämiseen liittyviä menetelmiä. Osaat analysoida ja perustella erilaisten digitaalisten työkalujen hyödynnettävyyttä uudistumiskyvyn kehittämisessä. Kehität uusia näkökulmia kestävän kehityksen eri osa-alueiden pohjalta uudistuvan organisaation kehittämiseksi. Raportointisi on johdonmukaista, vakuuttavaa ja kriittistä sekä noudattaa raportointiohjeistusta.
Esitietovaatimukset
Johtamisen keskeisten käsitteiden ja teorioiden tunteminen.
Ajoitus
07.03.2023 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketoimintayksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalous (AMK)
Opettaja
- Erica Svärd
- Minna Koivunen
- Henna-Riikka Markkio
Ryhmät
-
ZJAJ23KLIKEROKLiiketoiminnallisesti kestävän robotiikan kehittäjä
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Elämme jatkuvan muutoksen keskellä, jossa organisaatioiden on kyettävä kehittämään uudistumiskykyä sekä jatkuvan kehittämisen kulttuuria. Opintojakson tarkoituksena on, että ymmärrät uudistumiskyvyn merkityksen organisaatioiden menestystekijänä ja osaat kehittää sitä epävarmassa toimintaympäristössä.
Opintojakson osaamiset
Liiketoimintaosaaminen
Eettisyys
Kestävä kehitys
Oppimaan oppiminen
Työelämässä toimiminen
Opintojakson osaamistavoite
Hankit uudistuvan organisaation rakentamisen liittyvää tietoa, tunnistat erilaisia teorioita ja menetelmiä. Tunnistat luovaan ongelmanratkaisuun ja työtapojen kehittämiseen liittyviä menetelmiä. Tunnistat digitaalisia työkaluja uudistumiskyvyn kehittämisessä. Ymmärrät kestävän kehityksen eri osa-alueiden merkityksen osana uudistuvaa organisaatiota.
Sisältö
Työn murros
Resilienssi eli uudistumiskyky
Dialoginen johtaminen
Eettinen johtajuus ja luottamus
Luovuus
Työkalut
Digitaaliset työkalut uudistumiskyvyn kehittämisessä
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Välttävä 1
Hankit uudistuvan organisaation rakentamisen liittyvää tietoa sekä tunnistat erilaisia teorioita ja menetelmiä. Tunnistat luovaan ongelmanratkaisuun ja työtapojen kehittämiseen liittyviä menetelmiä. Tunnistat digitaalisia työkaluja uudistumiskyvyn kehittämisessä. Ymmärrät kestävän kehityksen eri osa-alueiden merkityksen osana uudistuvaa organisaatiota. Raportointisi on jäsentymätöntä ja puutteellista.
Tyydyttävä 2
Hankit uudistuvan organisaation rakentamisen liittyvää tietoa sekä tunnistat erilaisia teorioita ja menetelmiä. Sovellat luovaan ongelmanratkaisuun ja työtapojen kehittämiseen liittyviä menetelmiä. Osaat käyttää digitaalisia työkaluja uudistumiskyvyn kehittämisessä. Tunnistat kestävän kehityksen eri osa-alueiden merkityksen osana uudistuvaa organisaatiota. Raportointisi on johdonmukaista, mutta sisältää vähäisiä puutteita kielen ja raportointiohjeistuksen osalta.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä 3
Hankit uudistuvan organisaation rakentamiseen liittyvää tietoa ja vertailet ja arvioit erilaisia teorioita ja menetelmiä. Hyödynnät luovaan ongelmanratkaisuun ja työtapojen kehittämiseen liittyviä menetelmiä. Osaat käyttää ja vertailla digitaalisia työkaluja uudistumiskyvyn kehittämisessä. Arvioit kestävän kehityksen eri osa-alueiden merkitystä osana uudistuvaa organisaatiota. Raportointisi on johdonmukaista, perusteltua ja raportointiohjeistuksen mukaista, mutta sisältää satunnaisia virheitä.
Kiitettävä 4
Vertailet ja analysoit uudistuvan organisaation rakentamisen liittyvää tietoa, teorioita ja menetelmiä. Osaat hyödyntää luovaan ongelmanratkaisuun ja työtapojen kehittämiseen liittyviä menetelmiä erilaisissa tilanteissa. Osaat analysoida erilaisten digitaalisten työkalujen hyödynnettävyyttä uudistumiskyvyn kehittämisessä. Analysoit kestävän kehityksen eri osa-alueiden merkitystä osana uudistuvaa organisaatiota. Raportointisi on johdonmukaista, analyyttista ja sujuvaa sekä noudattaa raportointiohjeistusta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5
Osaat luoda uusia näkökulmia uudistuvan organisaation rakentamiseksi erilaisten teorioiden ja menetelmien pohjalta. Osaat suunnitella uusia luovaan ongelmanratkaisuun ja työtapojen kehittämiseen liittyviä menetelmiä. Osaat analysoida ja perustella erilaisten digitaalisten työkalujen hyödynnettävyyttä uudistumiskyvyn kehittämisessä. Kehität uusia näkökulmia kestävän kehityksen eri osa-alueiden pohjalta uudistuvan organisaation kehittämiseksi. Raportointisi on johdonmukaista, vakuuttavaa ja kriittistä sekä noudattaa raportointiohjeistusta.
Esitietovaatimukset
Johtamisen keskeisten käsitteiden ja teorioiden tunteminen.
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 04.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 20.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketoimintayksikkö
Toimipiste
Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Liiketalous (AMK)
Opettaja
- Liinamaaria Hakola
Ryhmät
-
ZJA24KHAvoin AMK, lita
-
HTL22S1Liiketalouden tutkinto-ohjelma (AMK)
-
HTLJOHUudistuva johtaminen, liiketalous
-
HTL22SIYLiiketalouden tutkinto-ohjelma (AMK)
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Elämme jatkuvan muutoksen keskellä, jossa organisaatioiden on kyettävä kehittämään uudistumiskykyä sekä jatkuvan kehittämisen kulttuuria. Opintojakson tarkoituksena on, että ymmärrät uudistumiskyvyn merkityksen organisaatioiden menestystekijänä ja osaat kehittää sitä epävarmassa toimintaympäristössä.
Opintojakson osaamiset
Liiketoimintaosaaminen
Eettisyys
Kestävä kehitys
Oppimaan oppiminen
Työelämässä toimiminen
Opintojakson osaamistavoite
Hankit uudistuvan organisaation rakentamisen liittyvää tietoa, tunnistat erilaisia teorioita ja menetelmiä. Tunnistat luovaan ongelmanratkaisuun ja työtapojen kehittämiseen liittyviä menetelmiä. Tunnistat digitaalisia työkaluja uudistumiskyvyn kehittämisessä. Ymmärrät kestävän kehityksen eri osa-alueiden merkityksen osana uudistuvaa organisaatiota.
Sisältö
Työn murros
Resilienssi eli uudistumiskyky
Dialoginen johtaminen
Eettinen johtajuus ja luottamus
Luovuus
Työkalut
Digitaaliset työkalut uudistumiskyvyn kehittämisessä
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Bärlund, Aija, ja Susanna Perko. Kestävä Johtajuus. Helsinki: Talentum, 2013. (e-kirjana)
Kokkinen, L. (toim.) 2020. Hyvinvointia työstä 2030-luvulla. Skenaarioita suomalaisen työelämän kehityksestä. Työterveyslaitos. Tampere: PunaMusta Oy.
Luukka, Panu. Yrityskulttuuri on Kuningas: Mikä, Miksi, Miten? Helsinki: Alma Talent, 2019. (e-kirjana)
Syvänen, S., Tikkamäki, K., Loppela, K., Tappura, S., Kasvio, A., ja Toikko, T. 2015. Dialoginen johtaminen. Avain tuloksellisuuteen, työelämän laatuun ja innovatiivisuuteen. Tampereen yliopistopaino Oy: Tampere 2015.
Opetusmenetelmät
Vaikka opintojakso on päivätarjonnassa, niin tämän toteutuksen voivat suorittaa myös monimuoto-opiskelijat.
Opintojaksolla opetus etenee teemoittain.
Vuorovaikutteinen alustus teemoihin ja oppimistehtäviin
Itsenäinen opiskelu ja teemakohtaiset oppimistehtävät
Yhteistoiminnalliset ryhmäkeskustelut ja vertaisoppiminen
Asiantuntijaluennot
Ryhmätyö caseorganisaatiosta
Itsereflektio
Henkilökohtainen lopputehtävä
Opintojakson aikana saa ohjausta seuraavasti:
Alustukset teemoihin ja oppimistehtäviin
Ryhmäkeskustelujen ohjaus
Vertaiskeskustelut
Ohjausta ryhmäprojektissa
Ryhmäkohtainen palaute case -projektista
Henkilökohtainen palaute lopputehtävästä
Opintojakson arvosana muodostuu henkilökohtaisessa lopputehtävässä osoitetun osaamisen ja ryhmäprojektin perusteella.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Teemakohtaiset oppimistehtävät tehdään ja palautetaan opintojakson aikana.
Ryhmäkeskusteluihin osallistutaan opintojakson aikataulussa.
Ryhmäprojektin esitykset opintojakson aikataulussa.
Ryhmäprojektitehtävän palautus on huhtikuussa 2024, tarkka ajankohta ilmoitetaan opintojakson alussa.
Henkilökohtaisen lopputehtävän palautus huhtikuussa 2024, tarkka ajankohta ilmoitetaan opintojakson alussa.
Henkilökohtaisen lopputehtävän ja ryhmäprojektin uusintakerrat toukokuussa tarkat ajankohdat ilmoitetaan opintojakson alussa.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Hyväksilukeminen (korvaaminen ja sisällyttäminen)
Muulla tavoin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
Opinnollistaminen
Tarkemmat ohjeet löytyvät tutkintosäännöstä ja opinto-oppaasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Valmistautuminen webinaareihin teemakohtaisin oppimistehtävin 30 h
Vuorovaikutteiset webinaarit 12*2 h = 24 h
Työelämä case -ryhmäprojekti ja sen esitys 40 h TAI johtamisseminaariin osallistuminen ja siitä reflektion kirjoittaminen oppimispäiväkirjaan
Henkilökohtaisen lopputehtävän tekeminen 41 h
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla vuorottelevat itsenäiset oppimistehtävät sekä vuorovaikutteiset webinaarit ryhmäkeskusteluineen. Opintojaksolla tehtävässä ryhmäprojektissa tutkitaan opintojakson teemoja työelämässä itsenäisen ja yhteistoiminnallisen työskentelyn pohjalta. Opintojakson lopuksi tehdään itsenäisesti henkilökohtainen lopputehtävä, jossa hyödynnetään kaikkea opittua opintojaksolla.
Lisätietoja opiskelijoille
Avoin amk 5
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Välttävä 1
Hankit uudistuvan organisaation rakentamisen liittyvää tietoa sekä tunnistat erilaisia teorioita ja menetelmiä. Tunnistat luovaan ongelmanratkaisuun ja työtapojen kehittämiseen liittyviä menetelmiä. Tunnistat digitaalisia työkaluja uudistumiskyvyn kehittämisessä. Ymmärrät kestävän kehityksen eri osa-alueiden merkityksen osana uudistuvaa organisaatiota. Raportointisi on jäsentymätöntä ja puutteellista.
Tyydyttävä 2
Hankit uudistuvan organisaation rakentamisen liittyvää tietoa sekä tunnistat erilaisia teorioita ja menetelmiä. Sovellat luovaan ongelmanratkaisuun ja työtapojen kehittämiseen liittyviä menetelmiä. Osaat käyttää digitaalisia työkaluja uudistumiskyvyn kehittämisessä. Tunnistat kestävän kehityksen eri osa-alueiden merkityksen osana uudistuvaa organisaatiota. Raportointisi on johdonmukaista, mutta sisältää vähäisiä puutteita kielen ja raportointiohjeistuksen osalta.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä 3
Hankit uudistuvan organisaation rakentamiseen liittyvää tietoa ja vertailet ja arvioit erilaisia teorioita ja menetelmiä. Hyödynnät luovaan ongelmanratkaisuun ja työtapojen kehittämiseen liittyviä menetelmiä. Osaat käyttää ja vertailla digitaalisia työkaluja uudistumiskyvyn kehittämisessä. Arvioit kestävän kehityksen eri osa-alueiden merkitystä osana uudistuvaa organisaatiota. Raportointisi on johdonmukaista, perusteltua ja raportointiohjeistuksen mukaista, mutta sisältää satunnaisia virheitä.
Kiitettävä 4
Vertailet ja analysoit uudistuvan organisaation rakentamisen liittyvää tietoa, teorioita ja menetelmiä. Osaat hyödyntää luovaan ongelmanratkaisuun ja työtapojen kehittämiseen liittyviä menetelmiä erilaisissa tilanteissa. Osaat analysoida erilaisten digitaalisten työkalujen hyödynnettävyyttä uudistumiskyvyn kehittämisessä. Analysoit kestävän kehityksen eri osa-alueiden merkitystä osana uudistuvaa organisaatiota. Raportointisi on johdonmukaista, analyyttista ja sujuvaa sekä noudattaa raportointiohjeistusta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5
Osaat luoda uusia näkökulmia uudistuvan organisaation rakentamiseksi erilaisten teorioiden ja menetelmien pohjalta. Osaat suunnitella uusia luovaan ongelmanratkaisuun ja työtapojen kehittämiseen liittyviä menetelmiä. Osaat analysoida ja perustella erilaisten digitaalisten työkalujen hyödynnettävyyttä uudistumiskyvyn kehittämisessä. Kehität uusia näkökulmia kestävän kehityksen eri osa-alueiden pohjalta uudistuvan organisaation kehittämiseksi. Raportointisi on johdonmukaista, vakuuttavaa ja kriittistä sekä noudattaa raportointiohjeistusta.
Esitietovaatimukset
Johtamisen keskeisten käsitteiden ja teorioiden tunteminen.
Ilmoittautumisaika
01.11.2022 - 05.01.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 19.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketoimintayksikkö
Toimipiste
Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Liiketalous (AMK)
Opettaja
- Liinamaaria Hakola
Ryhmät
-
HTL21S1Liiketalouden tutkinto-ohjelma (AMK)
-
ZJA23KHAvoin AMK, lita
-
HTL21SIYLiiketalouden tutkinto-ohjelma (AMK)
-
HTLJOHUudistuva johtaminen, liiketalous
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Elämme jatkuvan muutoksen keskellä, jossa organisaatioiden on kyettävä kehittämään uudistumiskykyä sekä jatkuvan kehittämisen kulttuuria. Opintojakson tarkoituksena on, että ymmärrät uudistumiskyvyn merkityksen organisaatioiden menestystekijänä ja osaat kehittää sitä epävarmassa toimintaympäristössä.
Opintojakson osaamiset
Liiketoimintaosaaminen
Eettisyys
Kestävä kehitys
Oppimaan oppiminen
Työelämässä toimiminen
Opintojakson osaamistavoite
Hankit uudistuvan organisaation rakentamisen liittyvää tietoa, tunnistat erilaisia teorioita ja menetelmiä. Tunnistat luovaan ongelmanratkaisuun ja työtapojen kehittämiseen liittyviä menetelmiä. Tunnistat digitaalisia työkaluja uudistumiskyvyn kehittämisessä. Ymmärrät kestävän kehityksen eri osa-alueiden merkityksen osana uudistuvaa organisaatiota.
Sisältö
Työn murros
Resilienssi eli uudistumiskyky
Dialoginen johtaminen
Eettinen johtajuus ja luottamus
Luovuus
Työkalut
Digitaaliset työkalut uudistumiskyvyn kehittämisessä
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Bärlund, Aija, ja Susanna Perko. Kestävä Johtajuus. Helsinki: Talentum, 2013. (e-kirjana)
Kokkinen, L. (toim.) 2020. Hyvinvointia työstä 2030-luvulla. Skenaarioita suomalaisen työelämän kehityksestä. Työterveyslaitos. Tampere: PunaMusta Oy.
Luukka, Panu. Yrityskulttuuri on Kuningas: Mikä, Miksi, Miten? Helsinki: Alma Talent, 2019. (e-kirjana)
Syvänen, S., Tikkamäki, K., Loppela, K., Tappura, S., Kasvio, A., ja Toikko, T. 2015. Dialoginen johtaminen. Avain tuloksellisuuteen, työelämän laatuun ja innovatiivisuuteen. Tampereen yliopistopaino Oy: Tampere 2015.
Opetusmenetelmät
Vaikka opintojakso on päivätarjonnassa, niin tämän toteutuksen voivat suorittaa myös monimuoto-opiskelijat.
Opintojaksolla opetus etenee teemoittain.
Vuorovaikutteinen alustus teemoihin ja oppimistehtäviin
Itsenäinen opiskelu ja teemakohtaiset oppimistehtävät
Yhteistoiminnalliset ryhmäkeskustelut ja vertaisoppiminen
Asiantuntijaluennot
Ryhmätyö caseorganisaatiosta
Itsereflektio
Henkilökohtainen lopputehtävä
Opintojakson aikana saa ohjausta seuraavasti:
Alustukset teemoihin ja oppimistehtäviin
Ryhmäkeskustelujen ohjaus
Vertaiskeskustelut
Ohjausta ryhmäprojektissa
Ryhmäkohtainen palaute case -projektista
Henkilökohtainen palaute lopputehtävästä
Opintojakson arvosana muodostuu henkilökohtaisessa lopputehtävässä osoitetun osaamisen ja ryhmäprojektin perusteella.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Teemakohtaiset oppimistehtävät tehdään ja palautetaan opintojakson aikana.
Ryhmäkeskusteluihin osallistutaan opintojakson aikataulussa.
Ryhmäprojektin esitykset opintojakson aikataulussa.
Ryhmäprojektitehtävän palautus on huhtikuussa 2023, tarkka ajankohta ilmoitetaan opintojakson alussa.
Henkilökohtaisen lopputehtävän palautus huhtikuussa 2023, tarkka ajankohta ilmoitetaan opintojakson alussa.
Henkilökohtaisen lopputehtävän ja ryhmäprojektin uusintakerrat toukokuussa tarkat ajankohdat ilmoitetaan opintojakson alussa.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Hyväksilukeminen (korvaaminen ja sisällyttäminen)
Muulla tavoin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
Opinnollistaminen
Tarkemmat ohjeet löytyvät tutkintosäännöstä ja opinto-oppaasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Valmistautuminen webinaareihin teemakohtaisin oppimistehtävin 30 h
Vuorovaikutteiset webinaarit 12*2 h = 24 h
Työelämä case -ryhmäprojekti ja sen esitys 40 h
Henkilökohtaisen lopputehtävän tekeminen 41 h
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla vuorottelevat itsenäiset oppimistehtävät sekä vuorovaikutteiset webinaarit ryhmäkeskusteluineen. Opintojaksolla tehtävässä ryhmäprojektissa tutkitaan opintojakson teemoja työelämässä itsenäisen ja yhteistoiminnallisen työskentelyn pohjalta. Opintojakson lopuksi tehdään itsenäisesti henkilökohtainen lopputehtävä, jossa hyödynnetään kaikkea opittua opintojaksolla.
Lisätietoja opiskelijoille
Avoin amk 5
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Välttävä 1
Hankit uudistuvan organisaation rakentamisen liittyvää tietoa sekä tunnistat erilaisia teorioita ja menetelmiä. Tunnistat luovaan ongelmanratkaisuun ja työtapojen kehittämiseen liittyviä menetelmiä. Tunnistat digitaalisia työkaluja uudistumiskyvyn kehittämisessä. Ymmärrät kestävän kehityksen eri osa-alueiden merkityksen osana uudistuvaa organisaatiota. Raportointisi on jäsentymätöntä ja puutteellista.
Tyydyttävä 2
Hankit uudistuvan organisaation rakentamisen liittyvää tietoa sekä tunnistat erilaisia teorioita ja menetelmiä. Sovellat luovaan ongelmanratkaisuun ja työtapojen kehittämiseen liittyviä menetelmiä. Osaat käyttää digitaalisia työkaluja uudistumiskyvyn kehittämisessä. Tunnistat kestävän kehityksen eri osa-alueiden merkityksen osana uudistuvaa organisaatiota. Raportointisi on johdonmukaista, mutta sisältää vähäisiä puutteita kielen ja raportointiohjeistuksen osalta.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä 3
Hankit uudistuvan organisaation rakentamiseen liittyvää tietoa ja vertailet ja arvioit erilaisia teorioita ja menetelmiä. Hyödynnät luovaan ongelmanratkaisuun ja työtapojen kehittämiseen liittyviä menetelmiä. Osaat käyttää ja vertailla digitaalisia työkaluja uudistumiskyvyn kehittämisessä. Arvioit kestävän kehityksen eri osa-alueiden merkitystä osana uudistuvaa organisaatiota. Raportointisi on johdonmukaista, perusteltua ja raportointiohjeistuksen mukaista, mutta sisältää satunnaisia virheitä.
Kiitettävä 4
Vertailet ja analysoit uudistuvan organisaation rakentamisen liittyvää tietoa, teorioita ja menetelmiä. Osaat hyödyntää luovaan ongelmanratkaisuun ja työtapojen kehittämiseen liittyviä menetelmiä erilaisissa tilanteissa. Osaat analysoida erilaisten digitaalisten työkalujen hyödynnettävyyttä uudistumiskyvyn kehittämisessä. Analysoit kestävän kehityksen eri osa-alueiden merkitystä osana uudistuvaa organisaatiota. Raportointisi on johdonmukaista, analyyttista ja sujuvaa sekä noudattaa raportointiohjeistusta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5
Osaat luoda uusia näkökulmia uudistuvan organisaation rakentamiseksi erilaisten teorioiden ja menetelmien pohjalta. Osaat suunnitella uusia luovaan ongelmanratkaisuun ja työtapojen kehittämiseen liittyviä menetelmiä. Osaat analysoida ja perustella erilaisten digitaalisten työkalujen hyödynnettävyyttä uudistumiskyvyn kehittämisessä. Kehität uusia näkökulmia kestävän kehityksen eri osa-alueiden pohjalta uudistuvan organisaation kehittämiseksi. Raportointisi on johdonmukaista, vakuuttavaa ja kriittistä sekä noudattaa raportointiohjeistusta.
Esitietovaatimukset
Johtamisen keskeisten käsitteiden ja teorioiden tunteminen.
Ajoitus
01.11.2022 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketoimintayksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalous (AMK)
Opettaja
- Suvi Geier
- Erica Svärd
- Minna Koivunen
Ryhmät
-
ZJA22SHLKRKAvoin amk, Teknologia/Lita, Liiketoiminnallisesti kestävän robotikan kehittäjä
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Elämme jatkuvan muutoksen keskellä, jossa organisaatioiden on kyettävä kehittämään uudistumiskykyä sekä jatkuvan kehittämisen kulttuuria. Opintojakson tarkoituksena on, että ymmärrät uudistumiskyvyn merkityksen organisaatioiden menestystekijänä ja osaat kehittää sitä epävarmassa toimintaympäristössä.
Opintojakson osaamiset
Liiketoimintaosaaminen
Eettisyys
Kestävä kehitys
Oppimaan oppiminen
Työelämässä toimiminen
Opintojakson osaamistavoite
Hankit uudistuvan organisaation rakentamisen liittyvää tietoa, tunnistat erilaisia teorioita ja menetelmiä. Tunnistat luovaan ongelmanratkaisuun ja työtapojen kehittämiseen liittyviä menetelmiä. Tunnistat digitaalisia työkaluja uudistumiskyvyn kehittämisessä. Ymmärrät kestävän kehityksen eri osa-alueiden merkityksen osana uudistuvaa organisaatiota.
Sisältö
Työn murros
Resilienssi eli uudistumiskyky
Dialoginen johtaminen
Eettinen johtajuus ja luottamus
Luovuus
Työkalut
Digitaaliset työkalut uudistumiskyvyn kehittämisessä
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Välttävä 1
Hankit uudistuvan organisaation rakentamisen liittyvää tietoa sekä tunnistat erilaisia teorioita ja menetelmiä. Tunnistat luovaan ongelmanratkaisuun ja työtapojen kehittämiseen liittyviä menetelmiä. Tunnistat digitaalisia työkaluja uudistumiskyvyn kehittämisessä. Ymmärrät kestävän kehityksen eri osa-alueiden merkityksen osana uudistuvaa organisaatiota. Raportointisi on jäsentymätöntä ja puutteellista.
Tyydyttävä 2
Hankit uudistuvan organisaation rakentamisen liittyvää tietoa sekä tunnistat erilaisia teorioita ja menetelmiä. Sovellat luovaan ongelmanratkaisuun ja työtapojen kehittämiseen liittyviä menetelmiä. Osaat käyttää digitaalisia työkaluja uudistumiskyvyn kehittämisessä. Tunnistat kestävän kehityksen eri osa-alueiden merkityksen osana uudistuvaa organisaatiota. Raportointisi on johdonmukaista, mutta sisältää vähäisiä puutteita kielen ja raportointiohjeistuksen osalta.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä 3
Hankit uudistuvan organisaation rakentamiseen liittyvää tietoa ja vertailet ja arvioit erilaisia teorioita ja menetelmiä. Hyödynnät luovaan ongelmanratkaisuun ja työtapojen kehittämiseen liittyviä menetelmiä. Osaat käyttää ja vertailla digitaalisia työkaluja uudistumiskyvyn kehittämisessä. Arvioit kestävän kehityksen eri osa-alueiden merkitystä osana uudistuvaa organisaatiota. Raportointisi on johdonmukaista, perusteltua ja raportointiohjeistuksen mukaista, mutta sisältää satunnaisia virheitä.
Kiitettävä 4
Vertailet ja analysoit uudistuvan organisaation rakentamisen liittyvää tietoa, teorioita ja menetelmiä. Osaat hyödyntää luovaan ongelmanratkaisuun ja työtapojen kehittämiseen liittyviä menetelmiä erilaisissa tilanteissa. Osaat analysoida erilaisten digitaalisten työkalujen hyödynnettävyyttä uudistumiskyvyn kehittämisessä. Analysoit kestävän kehityksen eri osa-alueiden merkitystä osana uudistuvaa organisaatiota. Raportointisi on johdonmukaista, analyyttista ja sujuvaa sekä noudattaa raportointiohjeistusta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5
Osaat luoda uusia näkökulmia uudistuvan organisaation rakentamiseksi erilaisten teorioiden ja menetelmien pohjalta. Osaat suunnitella uusia luovaan ongelmanratkaisuun ja työtapojen kehittämiseen liittyviä menetelmiä. Osaat analysoida ja perustella erilaisten digitaalisten työkalujen hyödynnettävyyttä uudistumiskyvyn kehittämisessä. Kehität uusia näkökulmia kestävän kehityksen eri osa-alueiden pohjalta uudistuvan organisaation kehittämiseksi. Raportointisi on johdonmukaista, vakuuttavaa ja kriittistä sekä noudattaa raportointiohjeistusta.
Esitietovaatimukset
Johtamisen keskeisten käsitteiden ja teorioiden tunteminen.
Ilmoittautumisaika
01.11.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
10.01.2022 - 20.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketoimintayksikkö
Toimipiste
Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 37
Koulutus
- Liiketalous (AMK)
Opettaja
- Liinamaaria Hakola
- Serena Paasivuori
Ryhmät
-
HTL20S1Liiketalous
-
HTLJOHUudistuva johtaminen, liiketalous
-
ZJA22KHAvoin AMK, lita
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Elämme jatkuvan muutoksen keskellä, jossa organisaatioiden on kyettävä kehittämään uudistumiskykyä sekä jatkuvan kehittämisen kulttuuria. Opintojakson tarkoituksena on, että ymmärrät uudistumiskyvyn merkityksen organisaatioiden menestystekijänä ja osaat kehittää sitä epävarmassa toimintaympäristössä.
Opintojakson osaamiset
Liiketoimintaosaaminen
Eettisyys
Kestävä kehitys
Oppimaan oppiminen
Työelämässä toimiminen
Opintojakson osaamistavoite
Hankit uudistuvan organisaation rakentamisen liittyvää tietoa, tunnistat erilaisia teorioita ja menetelmiä. Tunnistat luovaan ongelmanratkaisuun ja työtapojen kehittämiseen liittyviä menetelmiä. Tunnistat digitaalisia työkaluja uudistumiskyvyn kehittämisessä. Ymmärrät kestävän kehityksen eri osa-alueiden merkityksen osana uudistuvaa organisaatiota.
Sisältö
Työn murros
Resilienssi eli uudistumiskyky
Dialoginen johtaminen
Eettinen johtajuus ja luottamus
Luovuus
Työkalut
Digitaaliset työkalut uudistumiskyvyn kehittämisessä
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Bärlund, Aija, ja Susanna Perko. Kestävä Johtajuus. Helsinki: Talentum, 2013. (e-kirjana)
Kokkinen, L. (toim.) 2020. Hyvinvointia työstä 2030-luvulla. Skenaarioita suomalaisen työelämän kehityksestä. Työterveyslaitos. Tampere: PunaMusta Oy.
Luukka, Panu. Yrityskulttuuri on Kuningas: Mikä, Miksi, Miten? Helsinki: Alma Talent, 2019. (e-kirjana)
Syvänen, S., Tikkamäki, K., Loppela, K., Tappura, S., Kasvio, A., ja Toikko, T. 2015. Dialoginen johtaminen. Avain tuloksellisuuteen, työelämän laatuun ja innovatiivisuuteen. Tampereen yliopistopaino Oy: Tampere 2015.
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla opetus etenee teemoittain.
Vuorovaikutteinen alustus teemoihin ja oppimistehtäviin
Itsenäinen opiskelu ja teemakohtaiset oppimistehtävät
Yhteistoiminnalliset ryhmäkeskustelut ja vertaisoppiminen
Asiantuntijaluennot
Ryhmätyö caseorganisaatiosta
Itsereflektio
Henkilökohtainen lopputehtävä
Opintojakson aikana saa ohjausta seuraavasti:
Alustukset teemoihin ja oppimistehtäviin
Ryhmäkeskustelujen ohjaus
Vertaiskeskustelut
Ohjausta ryhmäprojektissa
Ryhmäkohtainen palaute case -projektista
Henkilökohtainen palaute lopputehtävästä
Opintojakson arvosana muodostuu henkilökohtaisessa lopputehtävässä osoitetun osaamisen ja ryhmäprojektin perusteella.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Teemakohtaiset oppimistehtävät tehdään ja palautetaan opintojakson aikana.
Ryhmäkeskusteluihin osallistutaan opintojakson aikataulussa.
Ryhmäprojektin esitykset opintojakson aikataulussa.
Ryhmäprojektitehtävän palautus on huhtikuussa 2022, tarkka ajankohta ilmoitetaan opintojakson alussa.
Henkilökohtaisen lopputehtävän palautus huhtikuussa 2022, tarkka ajankohta ilmoitetaan opintojakson alussa.
Henkilökohtaisen lopputehtävän ja ryhmäprojektin uusintakerrat toukokuussa tarkat ajankohdat ilmoitetaan opintojakson alussa.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Hyväksilukeminen (korvaaminen ja sisällyttäminen)
Muulla tavoin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
Opinnollistaminen
Tarkemmat ohjeet löytyvät tutkintosäännöstä ja opinto-oppaasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Valmistautuminen luentoihin/kontaktitunteihin teemakohtaisin oppimistehtävin 30 h
Vuorovaikutteiset luennot/kontaktitunnit 12*2 h = 24 h
Työelämä case -ryhmäprojekti ja sen esitys 40 h
Henkilökohtaisen lopputehtävän tekeminen 41 h
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla vuorottelevat itsenäiset oppimistehtävät sekä vuorovaikutteiset luennot kontaktitunneilla ryhmäkeskusteluineen. Opintojaksolla tehtävässä ryhmäprojektissa tutkitaan opintojakson teemoja työelämässä itsenäisen ja yhteistoiminnallisen työskentelyn pohjalta. Opintojakson lopuksi tehdään itsenäisesti henkilökohtainen lopputehtävä, jossa hyödynnetään kaikkea opittua opintojaksolla.
Lisätietoja opiskelijoille
Avoin amk 5
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Välttävä 1
Hankit uudistuvan organisaation rakentamisen liittyvää tietoa sekä tunnistat erilaisia teorioita ja menetelmiä. Tunnistat luovaan ongelmanratkaisuun ja työtapojen kehittämiseen liittyviä menetelmiä. Tunnistat digitaalisia työkaluja uudistumiskyvyn kehittämisessä. Ymmärrät kestävän kehityksen eri osa-alueiden merkityksen osana uudistuvaa organisaatiota. Raportointisi on jäsentymätöntä ja puutteellista.
Tyydyttävä 2
Hankit uudistuvan organisaation rakentamisen liittyvää tietoa sekä tunnistat erilaisia teorioita ja menetelmiä. Sovellat luovaan ongelmanratkaisuun ja työtapojen kehittämiseen liittyviä menetelmiä. Osaat käyttää digitaalisia työkaluja uudistumiskyvyn kehittämisessä. Tunnistat kestävän kehityksen eri osa-alueiden merkityksen osana uudistuvaa organisaatiota. Raportointisi on johdonmukaista, mutta sisältää vähäisiä puutteita kielen ja raportointiohjeistuksen osalta.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä 3
Hankit uudistuvan organisaation rakentamiseen liittyvää tietoa ja vertailet ja arvioit erilaisia teorioita ja menetelmiä. Hyödynnät luovaan ongelmanratkaisuun ja työtapojen kehittämiseen liittyviä menetelmiä. Osaat käyttää ja vertailla digitaalisia työkaluja uudistumiskyvyn kehittämisessä. Arvioit kestävän kehityksen eri osa-alueiden merkitystä osana uudistuvaa organisaatiota. Raportointisi on johdonmukaista, perusteltua ja raportointiohjeistuksen mukaista, mutta sisältää satunnaisia virheitä.
Kiitettävä 4
Vertailet ja analysoit uudistuvan organisaation rakentamisen liittyvää tietoa, teorioita ja menetelmiä. Osaat hyödyntää luovaan ongelmanratkaisuun ja työtapojen kehittämiseen liittyviä menetelmiä erilaisissa tilanteissa. Osaat analysoida erilaisten digitaalisten työkalujen hyödynnettävyyttä uudistumiskyvyn kehittämisessä. Analysoit kestävän kehityksen eri osa-alueiden merkitystä osana uudistuvaa organisaatiota. Raportointisi on johdonmukaista, analyyttista ja sujuvaa sekä noudattaa raportointiohjeistusta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5
Osaat luoda uusia näkökulmia uudistuvan organisaation rakentamiseksi erilaisten teorioiden ja menetelmien pohjalta. Osaat suunnitella uusia luovaan ongelmanratkaisuun ja työtapojen kehittämiseen liittyviä menetelmiä. Osaat analysoida ja perustella erilaisten digitaalisten työkalujen hyödynnettävyyttä uudistumiskyvyn kehittämisessä. Kehität uusia näkökulmia kestävän kehityksen eri osa-alueiden pohjalta uudistuvan organisaation kehittämiseksi. Raportointisi on johdonmukaista, vakuuttavaa ja kriittistä sekä noudattaa raportointiohjeistusta.
Esitietovaatimukset
Johtamisen keskeisten käsitteiden ja teorioiden tunteminen.
Ilmoittautumisaika
01.11.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
10.01.2022 - 20.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Liiketoimintayksikkö
Toimipiste
Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
- Liiketalous (AMK)
Opettaja
- Liinamaaria Hakola
Ryhmät
-
HTL20IYLiiketalouden tutkinto-ohjelma
-
ZJA22KHAvoin AMK, lita
-
HTLJOHUudistuva johtaminen, liiketalous
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Elämme jatkuvan muutoksen keskellä, jossa organisaatioiden on kyettävä kehittämään uudistumiskykyä sekä jatkuvan kehittämisen kulttuuria. Opintojakson tarkoituksena on, että ymmärrät uudistumiskyvyn merkityksen organisaatioiden menestystekijänä ja osaat kehittää sitä epävarmassa toimintaympäristössä.
Opintojakson osaamiset
Liiketoimintaosaaminen
Eettisyys
Kestävä kehitys
Oppimaan oppiminen
Työelämässä toimiminen
Opintojakson osaamistavoite
Hankit uudistuvan organisaation rakentamisen liittyvää tietoa, tunnistat erilaisia teorioita ja menetelmiä. Tunnistat luovaan ongelmanratkaisuun ja työtapojen kehittämiseen liittyviä menetelmiä. Tunnistat digitaalisia työkaluja uudistumiskyvyn kehittämisessä. Ymmärrät kestävän kehityksen eri osa-alueiden merkityksen osana uudistuvaa organisaatiota.
Sisältö
Työn murros
Resilienssi eli uudistumiskyky
Dialoginen johtaminen
Eettinen johtajuus ja luottamus
Luovuus
Työkalut
Digitaaliset työkalut uudistumiskyvyn kehittämisessä
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Bärlund, Aija, ja Susanna Perko. Kestävä Johtajuus. Helsinki: Talentum, 2013. (e-kirjana)
Kokkinen, L. (toim.) 2020. Hyvinvointia työstä 2030-luvulla. Skenaarioita suomalaisen työelämän kehityksestä. Työterveyslaitos. Tampere: PunaMusta Oy.
Luukka, Panu. Yrityskulttuuri on Kuningas: Mikä, Miksi, Miten? Helsinki: Alma Talent, 2019. (e-kirjana)
Syvänen, S., Tikkamäki, K., Loppela, K., Tappura, S., Kasvio, A., ja Toikko, T. 2015. Dialoginen johtaminen. Avain tuloksellisuuteen, työelämän laatuun ja innovatiivisuuteen. Tampereen yliopistopaino Oy: Tampere 2015.
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla opetus etenee teemoittain.
Vuorovaikutteinen alustus teemoihin ja oppimistehtäviin
Itsenäinen opiskelu ja teemakohtaiset oppimistehtävät
Yhteistoiminnalliset ryhmäkeskustelut ja vertaisoppiminen
Asiantuntijaluennot
Ryhmätyö caseorganisaatiosta
Itsereflektio
Henkilökohtainen lopputehtävä
Opintojakson aikana saa ohjausta seuraavasti:
Alustukset teemoihin ja oppimistehtäviin
Ryhmäkeskustelujen ohjaus
Vertaiskeskustelut
Ohjausta ryhmäprojektissa
Ryhmäkohtainen palaute case -projektista
Henkilökohtainen palaute lopputehtävästä
Opintojakson arvosana muodostuu henkilökohtaisessa lopputehtävässä osoitetun osaamisen ja ryhmäprojektin perusteella.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Teemakohtaiset oppimistehtävät tehdään ja palautetaan opintojakson aikana.
Ryhmäkeskusteluihin osallistutaan opintojakson aikataulussa.
Ryhmäprojektin esitykset opintojakson aikataulussa.
Ryhmäprojektitehtävän palautus on huhtikuussa 2022, tarkka ajankohta ilmoitetaan opintojakson alussa.
Henkilökohtaisen lopputehtävän palautus huhtikuussa 2022, tarkka ajankohta ilmoitetaan opintojakson alussa.
Henkilökohtaisen lopputehtävän ja ryhmäprojektin uusintakerrat toukokuussa tarkat ajankohdat ilmoitetaan opintojakson alussa.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Hyväksilukeminen (korvaaminen ja sisällyttäminen)
Muulla tavoin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
Opinnollistaminen
Tarkemmat ohjeet löytyvät tutkintosäännöstä ja opinto-oppaasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Valmistautuminen webinaareihin teemakohtaisin oppimistehtävin 30 h
Vuorovaikutteiset webinaarit 12*2 h = 24 h
Työelämä case -ryhmäprojekti ja sen esitys 40 h
Henkilökohtaisen lopputehtävän tekeminen 41 h
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla vuorottelevat itsenäiset oppimistehtävät sekä vuorovaikutteiset webinaarit ryhmäkeskusteluineen. Opintojaksolla tehtävässä ryhmäprojektissa tutkitaan opintojakson teemoja työelämässä itsenäisen ja yhteistoiminnallisen työskentelyn pohjalta. Opintojakson lopuksi tehdään itsenäisesti henkilökohtainen lopputehtävä, jossa hyödynnetään kaikkea opittua opintojaksolla.
Lisätietoja opiskelijoille
Avoin amk 5
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Välttävä 1
Hankit uudistuvan organisaation rakentamisen liittyvää tietoa sekä tunnistat erilaisia teorioita ja menetelmiä. Tunnistat luovaan ongelmanratkaisuun ja työtapojen kehittämiseen liittyviä menetelmiä. Tunnistat digitaalisia työkaluja uudistumiskyvyn kehittämisessä. Ymmärrät kestävän kehityksen eri osa-alueiden merkityksen osana uudistuvaa organisaatiota. Raportointisi on jäsentymätöntä ja puutteellista.
Tyydyttävä 2
Hankit uudistuvan organisaation rakentamisen liittyvää tietoa sekä tunnistat erilaisia teorioita ja menetelmiä. Sovellat luovaan ongelmanratkaisuun ja työtapojen kehittämiseen liittyviä menetelmiä. Osaat käyttää digitaalisia työkaluja uudistumiskyvyn kehittämisessä. Tunnistat kestävän kehityksen eri osa-alueiden merkityksen osana uudistuvaa organisaatiota. Raportointisi on johdonmukaista, mutta sisältää vähäisiä puutteita kielen ja raportointiohjeistuksen osalta.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä 3
Hankit uudistuvan organisaation rakentamiseen liittyvää tietoa ja vertailet ja arvioit erilaisia teorioita ja menetelmiä. Hyödynnät luovaan ongelmanratkaisuun ja työtapojen kehittämiseen liittyviä menetelmiä. Osaat käyttää ja vertailla digitaalisia työkaluja uudistumiskyvyn kehittämisessä. Arvioit kestävän kehityksen eri osa-alueiden merkitystä osana uudistuvaa organisaatiota. Raportointisi on johdonmukaista, perusteltua ja raportointiohjeistuksen mukaista, mutta sisältää satunnaisia virheitä.
Kiitettävä 4
Vertailet ja analysoit uudistuvan organisaation rakentamisen liittyvää tietoa, teorioita ja menetelmiä. Osaat hyödyntää luovaan ongelmanratkaisuun ja työtapojen kehittämiseen liittyviä menetelmiä erilaisissa tilanteissa. Osaat analysoida erilaisten digitaalisten työkalujen hyödynnettävyyttä uudistumiskyvyn kehittämisessä. Analysoit kestävän kehityksen eri osa-alueiden merkitystä osana uudistuvaa organisaatiota. Raportointisi on johdonmukaista, analyyttista ja sujuvaa sekä noudattaa raportointiohjeistusta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5
Osaat luoda uusia näkökulmia uudistuvan organisaation rakentamiseksi erilaisten teorioiden ja menetelmien pohjalta. Osaat suunnitella uusia luovaan ongelmanratkaisuun ja työtapojen kehittämiseen liittyviä menetelmiä. Osaat analysoida ja perustella erilaisten digitaalisten työkalujen hyödynnettävyyttä uudistumiskyvyn kehittämisessä. Kehität uusia näkökulmia kestävän kehityksen eri osa-alueiden pohjalta uudistuvan organisaation kehittämiseksi. Raportointisi on johdonmukaista, vakuuttavaa ja kriittistä sekä noudattaa raportointiohjeistusta.
Esitietovaatimukset
Johtamisen keskeisten käsitteiden ja teorioiden tunteminen.