Siirry suoraan sisältöön

Sosiaaliset ongelmat ja eriarvoisuusLaajuus (3 op)

Tunnus: SOSS2012

Laajuus

3 op

Vastuuhenkilö

  • Tuija Ketola

Osaamistavoitteet

Opintojakson opiskeltuasi
- ymmärrät syrjäyttävien yhteiskunnallisten rakenteiden ja toimintatapojen merkityksen eriarvoisuuden taustalla
- tunnistat sosiaalisten ongelmien ilmenemismuodot ja niiden taustalla olevat rakenteelliset tekijät
- osaat toimia osallisuutta vahvistaen ja syrjäytymistä ehkäisten
- ymmärrät sosiaalialan vaikuttamistyönä ja osaat käyttää yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja
- osaat osallistua kriittisesti yhteiskunnalliseen keskusteluun

Sisältö

Kurssilla tarkastellaan kuinka sosiaaliset ongelmat ja eriarvoisuus ilmenevät yhteiskunnassa. Kurssi käsittelee seriarvoisuuden takaa löytyviä syrjiviä sosiaalisia rakenteita ja käytäntöjä. Kurssilla takastellaan sosiaalialaa vaikuttamistyön näkökulmasta ja sitä, miten sosiaalisen vaikuttamisen keinoja käytetään.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arvosana 1: opiskelija osaa

- antaa esimerkkejä sosiaalisten ongelmien ja eriarvoistavien rakenteiden piirteistä - nimetä joitain lähestymistapoja sosiaalisen osallisuuden edistämiseksi - kuvata sosiaalisen syrjäytymisen käsitteet ja osaa nimetä joitain yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja

- jakaa ja vastaanottaa tietoa aiheesta

Arvosana 2; opiskelija osaa

- kuvata sosiaalisten ongelmien ja eriarvoistavien rakenteiden piirteitä - nimetä joitain lähestymistapoja sosiaalisen osallisuuden edistämiseksi - kuvata sosiaalisen syrjäytymisen käsitteet ja osaa nimetä joitain lähestymistapoja sosiaalisen syrjäytymisen estämiseksi

- kuvata yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja sosiaalialan työssä - jakaa ja vastaanottaa tietoa aiheesta

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Arvosana 3: opiskelija osaa

- kuvata ja selittää sosiaalisia ongelmia sekä eriarvoistavia rakenteita ongelmien taustalla - selittää ja tehdä johtopäätöksiä sosiaalisen osallisuuden edistämiseksi - selittää syrjäytymisen prosesseja ja käsitteitä esimerkein

- nimetä erilaisia lähestymistapoja sosiaalisen syrjäytymisen ehkäisemiseksi - lisätä ymmärrystä jakamalla ja vastaanottamalla tietoa aiheesta

Arvosana 4; opiskelija osaa

- kuvata, selittää ja analysoida sosiaalisia ongelmia ja eriarvoistavia rakenteita monipuolisesti

- analysoida ja tehdä johtopäätöksiä sosiaalisen osallisuuden edistämiseksi ja perustellusti - selittää ja analysoida syrjäytymisen prosesseja ja käsitteitä

- kuvata erilaisia lähestymistapoja sosiaalisen syrjäytymisen ehkäisemiseksi analyyttisesti

- kuvata sosiaalialan roolia ja tehtävää vaikuttamistyössä monipuolisesti ja perustellen - lisätä ymmärrystä jakamalla ja vastaanottamalla tietoa aiheesta

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosana 5; opiskelija osaa

- kuvata, selittää ja analysoida sosiaalisia ongelmia ja eriarvoistavia rakenteita monipuolisesti - analyyttisesti tulkita ja tehdä perusteltuja johtopäätöksiä sosiaalisen osallisuuden edistämiseksi - selittää, analysoida ja arvioida syrjäytymisen prosesseja ja käsitteitä

- ehdottaa soveltuvia lähestymistapoja hyödyntämällä sosiaalisten ongelmien teoriaa sosiaalisen syrjäytymisen ehkäisemisessä

- arvioida ja tunnistaa kehittämisen tarpeita sosiaalialan roolissa ja tehtävissä sosiaalisten ongelmien vaikuttamistyössä - lisätä ymmärrystä jakamalla ja vastaanottamalla tietoa aiheesta

Oppimateriaalit

Liukko, E., Muurinen, H., Kokkonen, T., & Santalahti, V. (Eds.). (2022). Vaikuttava rakenteellinen sosiaalityö. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Raportti / Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, 1/2022. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-790-6

Niemelä, Mikko & Saari, Juha. 2013: Huono-osaisten hyvinvointi Suomessa. Tampere. Saatavissa: https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/40230/Huono-osaisten_hyvinvointi.pdf?sequence=1

Therborn, G. 2014: Eriarvoisuus tappaa. Vastapaino.

Wilkinson, Richard & Pickett, Kate: Tasa-arvo ja hyvinvointi: Miksi pienet tuloerot koituvat kaikkien hyväksi? / Wilkinson Richard & Pickett Kate 2009: The Spirit Level. Why Equality is Better for Everyone. Penguin Books.

Muut opintojakson aikana ilmoitetut artikkelit ja materiaalit.

Lisämateriaali:
Hoffler E. F. & Clark, E. J. (toim.) 2012: Social Work Matters. The Power of Linking Policy and Practice.

Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 04.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 20.05.2024

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

67 % Lähiopetus, 33 % Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Toimipiste

Lutakon kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 30

Koulutus
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Anniina Berg
  • Tuija Ketola
Vastuuopettaja

Tuija Ketola

Ryhmät
  • ZJASOS23SML
    Avoin AMK, sote, AMK-polut, sosionomi, monimuoto, Lastenhoitajasta sosionomiksi

Tavoitteet

Opintojakson opiskeltuasi
- ymmärrät syrjäyttävien yhteiskunnallisten rakenteiden ja toimintatapojen merkityksen eriarvoisuuden taustalla
- tunnistat sosiaalisten ongelmien ilmenemismuodot ja niiden taustalla olevat rakenteelliset tekijät
- osaat toimia osallisuutta vahvistaen ja syrjäytymistä ehkäisten
- ymmärrät sosiaalialan vaikuttamistyönä ja osaat käyttää yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja
- osaat osallistua kriittisesti yhteiskunnalliseen keskusteluun

Sisältö

Kurssilla tarkastellaan kuinka sosiaaliset ongelmat ja eriarvoisuus ilmenevät yhteiskunnassa. Kurssi käsittelee seriarvoisuuden takaa löytyviä syrjiviä sosiaalisia rakenteita ja käytäntöjä. Kurssilla takastellaan sosiaalialaa vaikuttamistyön näkökulmasta ja sitä, miten sosiaalisen vaikuttamisen keinoja käytetään.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Wilkinson, Richard & Pickett, Kate: Tasa-arvo ja hyvinvointi: Miksi pienet tuloerot koituvat kaikkien hyväksi?

Niemelä, Mikko & Saari, Juha. 2013: Huono-osaisten hyvinvointi Suomessa. Tampere. Saatavissa: https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/40230/Huono-osaisten_hyvinvointi.pdf?sequence=1

Metteri, A. 2012: Hyvinvointivaltion lupaukset, kohtuuttomat tapaukset ja sosiaalityö. Väitöskirja. https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/66973/978-951-44-8956-3.pdf

Muut opintojakson aikana ilmoitetut artikkelit ja materiaalit.

Lisämateriaali:
Hoffler E. F. & Clark, E. J. (toim.) 2012: Social Work Matters. The Power of Linking Policy and Practice.

Opetusmenetelmät

Webinaari, lähiopetus ja oppimistehtävät: yksilö ja ryhmätehtäviä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Oppimistehtävien palautuspäivät ensimmäisessä webinaarissa ilmoitettuina aikoina.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

opetus 11 h, verkko-opiskelu, kirjalliset tehtävät 70h.

Lisätietoja opiskelijoille

Tämä toteutus on tarkoitettu vain soten avoimen amk:n Lastenhoitajasta sosionomiksi -polun erillisryhmälle ZJASOS23SML (30 opiskelijaa).

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arvosana 1: opiskelija osaa

- antaa esimerkkejä sosiaalisten ongelmien ja eriarvoistavien rakenteiden piirteistä - nimetä joitain lähestymistapoja sosiaalisen osallisuuden edistämiseksi - kuvata sosiaalisen syrjäytymisen käsitteet ja osaa nimetä joitain yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja

- jakaa ja vastaanottaa tietoa aiheesta

Arvosana 2; opiskelija osaa

- kuvata sosiaalisten ongelmien ja eriarvoistavien rakenteiden piirteitä - nimetä joitain lähestymistapoja sosiaalisen osallisuuden edistämiseksi - kuvata sosiaalisen syrjäytymisen käsitteet ja osaa nimetä joitain lähestymistapoja sosiaalisen syrjäytymisen estämiseksi

- kuvata yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja sosiaalialan työssä - jakaa ja vastaanottaa tietoa aiheesta

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosana 3: opiskelija osaa

- kuvata ja selittää sosiaalisia ongelmia sekä eriarvoistavia rakenteita ongelmien taustalla - selittää ja tehdä johtopäätöksiä sosiaalisen osallisuuden edistämiseksi - selittää syrjäytymisen prosesseja ja käsitteitä esimerkein

- nimetä erilaisia lähestymistapoja sosiaalisen syrjäytymisen ehkäisemiseksi - lisätä ymmärrystä jakamalla ja vastaanottamalla tietoa aiheesta

Arvosana 4; opiskelija osaa

- kuvata, selittää ja analysoida sosiaalisia ongelmia ja eriarvoistavia rakenteita monipuolisesti

- analysoida ja tehdä johtopäätöksiä sosiaalisen osallisuuden edistämiseksi ja perustellusti - selittää ja analysoida syrjäytymisen prosesseja ja käsitteitä

- kuvata erilaisia lähestymistapoja sosiaalisen syrjäytymisen ehkäisemiseksi analyyttisesti

- kuvata sosiaalialan roolia ja tehtävää vaikuttamistyössä monipuolisesti ja perustellen - lisätä ymmärrystä jakamalla ja vastaanottamalla tietoa aiheesta

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosana 5; opiskelija osaa

- kuvata, selittää ja analysoida sosiaalisia ongelmia ja eriarvoistavia rakenteita monipuolisesti - analyyttisesti tulkita ja tehdä perusteltuja johtopäätöksiä sosiaalisen osallisuuden edistämiseksi - selittää, analysoida ja arvioida syrjäytymisen prosesseja ja käsitteitä

- ehdottaa soveltuvia lähestymistapoja hyödyntämällä sosiaalisten ongelmien teoriaa sosiaalisen syrjäytymisen ehkäisemisessä

- arvioida ja tunnistaa kehittämisen tarpeita sosiaalialan roolissa ja tehtävissä sosiaalisten ongelmien vaikuttamistyössä - lisätä ymmärrystä jakamalla ja vastaanottamalla tietoa aiheesta

Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 04.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 10.03.2024

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Toimipiste

Lutakon kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 55

Koulutus
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Tuija Ketola
Vastuuopettaja

Tuija Ketola

Ryhmät
  • ZJASOS23SM
    Avoin AMK, sote, AMK-polut, sosionomi monimuoto
  • SOS23SM
    Sosionomi (AMK)

Tavoitteet

Opintojakson opiskeltuasi
- ymmärrät syrjäyttävien yhteiskunnallisten rakenteiden ja toimintatapojen merkityksen eriarvoisuuden taustalla
- tunnistat sosiaalisten ongelmien ilmenemismuodot ja niiden taustalla olevat rakenteelliset tekijät
- osaat toimia osallisuutta vahvistaen ja syrjäytymistä ehkäisten
- ymmärrät sosiaalialan vaikuttamistyönä ja osaat käyttää yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja
- osaat osallistua kriittisesti yhteiskunnalliseen keskusteluun

Sisältö

Kurssilla tarkastellaan kuinka sosiaaliset ongelmat ja eriarvoisuus ilmenevät yhteiskunnassa. Kurssi käsittelee seriarvoisuuden takaa löytyviä syrjiviä sosiaalisia rakenteita ja käytäntöjä. Kurssilla takastellaan sosiaalialaa vaikuttamistyön näkökulmasta ja sitä, miten sosiaalisen vaikuttamisen keinoja käytetään.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Wilkinson, Richard & Pickett, Kate: Tasa-arvo ja hyvinvointi: Miksi pienet tuloerot koituvat kaikkien hyväksi?

Niemelä, Mikko & Saari, Juha. 2013: Huono-osaisten hyvinvointi Suomessa. Tampere. Saatavissa: https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/40230/Huono-osaisten_hyvinvointi.pdf

Liukko, E., Muurinen, H., Kokkonen, T. ja Santalahti, V. toim. 2022. Vaikuttava
rakenteellinen sosiaalityö. THL raportti 1/22.

Matthies, A-L, Svenlin, A-R ja Turtiainen K. toim. 2021. Aikuissosiaalityö. Tieto, käytäntö ja vaikuttavuus. Soveltuvin osin.

Metteri, A. 2012: Hyvinvointivaltion lupaukset, kohtuuttomat tapaukset ja sosiaalityö. Väitöskirja. https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/66973/978-951-44-8956-3.pdf

Virokannas, E., Liuski, S. and Kuronen, M. 2020: The Contested concept of vulnerability -a literature review. European Journal of Social Work.VOL.23, No.2, 327-339. https://doi.org/10.1080/1369457.2018.1508001

Muut opintojakson aikana ilmoitetut artikkelit ja materiaalit.

Lisämateriaali:
Hoffler E. F. & Clark, E. J. (toim.) 2012: Social Work Matters. The Power of Linking Policy and Practice.

Opetusmenetelmät

Webinaarit ja oppimistehtävät: yksilö ja ryhmätehtäviä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Oppimistehtävien palautuspäivät ensimmäisessä webinaarissa ilmoitettuina aikoina.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Webinaarit 15 h, verkko-opiskelu ja kirjalliset tehtävät 66h.

Lisätietoja opiskelijoille

Avoin AMK: 5 paikkaa (sos-kurkistusopinnot)

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arvosana 1: opiskelija osaa

- antaa esimerkkejä sosiaalisten ongelmien ja eriarvoistavien rakenteiden piirteistä - nimetä joitain lähestymistapoja sosiaalisen osallisuuden edistämiseksi - kuvata sosiaalisen syrjäytymisen käsitteet ja osaa nimetä joitain yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja

- jakaa ja vastaanottaa tietoa aiheesta

Arvosana 2; opiskelija osaa

- kuvata sosiaalisten ongelmien ja eriarvoistavien rakenteiden piirteitä - nimetä joitain lähestymistapoja sosiaalisen osallisuuden edistämiseksi - kuvata sosiaalisen syrjäytymisen käsitteet ja osaa nimetä joitain lähestymistapoja sosiaalisen syrjäytymisen estämiseksi

- kuvata yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja sosiaalialan työssä - jakaa ja vastaanottaa tietoa aiheesta

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosana 3: opiskelija osaa

- kuvata ja selittää sosiaalisia ongelmia sekä eriarvoistavia rakenteita ongelmien taustalla - selittää ja tehdä johtopäätöksiä sosiaalisen osallisuuden edistämiseksi - selittää syrjäytymisen prosesseja ja käsitteitä esimerkein

- nimetä erilaisia lähestymistapoja sosiaalisen syrjäytymisen ehkäisemiseksi - lisätä ymmärrystä jakamalla ja vastaanottamalla tietoa aiheesta

Arvosana 4; opiskelija osaa

- kuvata, selittää ja analysoida sosiaalisia ongelmia ja eriarvoistavia rakenteita monipuolisesti

- analysoida ja tehdä johtopäätöksiä sosiaalisen osallisuuden edistämiseksi ja perustellusti - selittää ja analysoida syrjäytymisen prosesseja ja käsitteitä

- kuvata erilaisia lähestymistapoja sosiaalisen syrjäytymisen ehkäisemiseksi analyyttisesti

- kuvata sosiaalialan roolia ja tehtävää vaikuttamistyössä monipuolisesti ja perustellen - lisätä ymmärrystä jakamalla ja vastaanottamalla tietoa aiheesta

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosana 5; opiskelija osaa

- kuvata, selittää ja analysoida sosiaalisia ongelmia ja eriarvoistavia rakenteita monipuolisesti - analyyttisesti tulkita ja tehdä perusteltuja johtopäätöksiä sosiaalisen osallisuuden edistämiseksi - selittää, analysoida ja arvioida syrjäytymisen prosesseja ja käsitteitä

- ehdottaa soveltuvia lähestymistapoja hyödyntämällä sosiaalisten ongelmien teoriaa sosiaalisen syrjäytymisen ehkäisemisessä

- arvioida ja tunnistaa kehittämisen tarpeita sosiaalialan roolissa ja tehtävissä sosiaalisten ongelmien vaikuttamistyössä - lisätä ymmärrystä jakamalla ja vastaanottamalla tietoa aiheesta

Ilmoittautumisaika

01.11.2022 - 05.01.2023

Ajoitus

16.01.2023 - 21.05.2023

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Toimipiste

Lutakon kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 65

Koulutus
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Tuija Ketola
Vastuuopettaja

Tuija Ketola

Ryhmät
  • ZJASOS22SM
    Avoin AMK, sote, AMK-polut, sosionomi monimuoto
  • SOS22SM
    Sosionomi (AMK)

Tavoitteet

Opintojakson opiskeltuasi
- ymmärrät syrjäyttävien yhteiskunnallisten rakenteiden ja toimintatapojen merkityksen eriarvoisuuden taustalla
- tunnistat sosiaalisten ongelmien ilmenemismuodot ja niiden taustalla olevat rakenteelliset tekijät
- osaat toimia osallisuutta vahvistaen ja syrjäytymistä ehkäisten
- ymmärrät sosiaalialan vaikuttamistyönä ja osaat käyttää yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja
- osaat osallistua kriittisesti yhteiskunnalliseen keskusteluun

Sisältö

Kurssilla tarkastellaan kuinka sosiaaliset ongelmat ja eriarvoisuus ilmenevät yhteiskunnassa. Kurssi käsittelee seriarvoisuuden takaa löytyviä syrjiviä sosiaalisia rakenteita ja käytäntöjä. Kurssilla takastellaan sosiaalialaa vaikuttamistyön näkökulmasta ja sitä, miten sosiaalisen vaikuttamisen keinoja käytetään.

Aika ja paikka

Viikko 3: webinaari
Viikko 5: webinaari
Viikko 7: webinaari
Viikko 8: webinaari

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Wilkinson, Richard & Pickett, Kate: Tasa-arvo ja hyvinvointi: Miksi pienet tuloerot koituvat kaikkien hyväksi?

Niemelä, Mikko & Saari, Juha. 2013: Huono-osaisten hyvinvointi Suomessa. Tampere. Saatavissa: https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/40230/Huono-osaisten_hyvinvointi.pdf

Liukko, E., Muurinen, H., Kokkonen, T. ja Santalahti, V. toim. 2022. Vaikuttava
rakenteellinen sosiaalityö. THL raportti 1/22.

Matthies, A-L, Svenlin, A-R ja Turtiainen K. toim. 2021. Aikuissosiaalityö. Tieto, käytäntö ja vaikuttavuus. Soveltuvin osin.

Metteri, A. 2012: Hyvinvointivaltion lupaukset, kohtuuttomat tapaukset ja sosiaalityö. Väitöskirja. https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/66973/978-951-44-8956-3.pdf

Virokannas, E., Liuski, S. and Kuronen, M. 2020: The Contested concept of vulnerability -a literature review. European Journal of Social Work.VOL.23, No.2, 327-339. https://doi.org/10.1080/1369457.2018.1508001

Muut opintojakson aikana ilmoitetut artikkelit ja materiaalit.

Lisämateriaali:
Hoffler E. F. & Clark, E. J. (toim.) 2012: Social Work Matters. The Power of Linking Policy and Practice.

Opetusmenetelmät

Webinaarit ja oppimistehtävät: yksilö ja ryhmätehtäviä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Oppimistehtävien palautuspäivät ensimmäisessä webinaarissa ilmoitettuina aikoina.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Webinaarit 12 h, verkko-opiskelu ja kirjalliset tehtävät 69h.

Lisätietoja opiskelijoille

Avoin AMK 15

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arvosana 1: opiskelija osaa

- antaa esimerkkejä sosiaalisten ongelmien ja eriarvoistavien rakenteiden piirteistä - nimetä joitain lähestymistapoja sosiaalisen osallisuuden edistämiseksi - kuvata sosiaalisen syrjäytymisen käsitteet ja osaa nimetä joitain yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja

- jakaa ja vastaanottaa tietoa aiheesta

Arvosana 2; opiskelija osaa

- kuvata sosiaalisten ongelmien ja eriarvoistavien rakenteiden piirteitä - nimetä joitain lähestymistapoja sosiaalisen osallisuuden edistämiseksi - kuvata sosiaalisen syrjäytymisen käsitteet ja osaa nimetä joitain lähestymistapoja sosiaalisen syrjäytymisen estämiseksi

- kuvata yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja sosiaalialan työssä - jakaa ja vastaanottaa tietoa aiheesta

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosana 3: opiskelija osaa

- kuvata ja selittää sosiaalisia ongelmia sekä eriarvoistavia rakenteita ongelmien taustalla - selittää ja tehdä johtopäätöksiä sosiaalisen osallisuuden edistämiseksi - selittää syrjäytymisen prosesseja ja käsitteitä esimerkein

- nimetä erilaisia lähestymistapoja sosiaalisen syrjäytymisen ehkäisemiseksi - lisätä ymmärrystä jakamalla ja vastaanottamalla tietoa aiheesta

Arvosana 4; opiskelija osaa

- kuvata, selittää ja analysoida sosiaalisia ongelmia ja eriarvoistavia rakenteita monipuolisesti

- analysoida ja tehdä johtopäätöksiä sosiaalisen osallisuuden edistämiseksi ja perustellusti - selittää ja analysoida syrjäytymisen prosesseja ja käsitteitä

- kuvata erilaisia lähestymistapoja sosiaalisen syrjäytymisen ehkäisemiseksi analyyttisesti

- kuvata sosiaalialan roolia ja tehtävää vaikuttamistyössä monipuolisesti ja perustellen - lisätä ymmärrystä jakamalla ja vastaanottamalla tietoa aiheesta

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosana 5; opiskelija osaa

- kuvata, selittää ja analysoida sosiaalisia ongelmia ja eriarvoistavia rakenteita monipuolisesti - analyyttisesti tulkita ja tehdä perusteltuja johtopäätöksiä sosiaalisen osallisuuden edistämiseksi - selittää, analysoida ja arvioida syrjäytymisen prosesseja ja käsitteitä

- ehdottaa soveltuvia lähestymistapoja hyödyntämällä sosiaalisten ongelmien teoriaa sosiaalisen syrjäytymisen ehkäisemisessä

- arvioida ja tunnistaa kehittämisen tarpeita sosiaalialan roolissa ja tehtävissä sosiaalisten ongelmien vaikuttamistyössä - lisätä ymmärrystä jakamalla ja vastaanottamalla tietoa aiheesta

Ilmoittautumisaika

01.11.2022 - 05.01.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 19.05.2023

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Toimipiste

Lutakon kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 25

Koulutus
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Anniina Berg
  • Tuija Ketola
Vastuuopettaja

Tuija Ketola

Ryhmät
  • ZJASOS22SML
    Avoin AMK, sote, AMK-polut, lähihoitajasta sosionomiksi monimuoto

Tavoitteet

Opintojakson opiskeltuasi
- ymmärrät syrjäyttävien yhteiskunnallisten rakenteiden ja toimintatapojen merkityksen eriarvoisuuden taustalla
- tunnistat sosiaalisten ongelmien ilmenemismuodot ja niiden taustalla olevat rakenteelliset tekijät
- osaat toimia osallisuutta vahvistaen ja syrjäytymistä ehkäisten
- ymmärrät sosiaalialan vaikuttamistyönä ja osaat käyttää yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja
- osaat osallistua kriittisesti yhteiskunnalliseen keskusteluun

Sisältö

Kurssilla tarkastellaan kuinka sosiaaliset ongelmat ja eriarvoisuus ilmenevät yhteiskunnassa. Kurssi käsittelee seriarvoisuuden takaa löytyviä syrjiviä sosiaalisia rakenteita ja käytäntöjä. Kurssilla takastellaan sosiaalialaa vaikuttamistyön näkökulmasta ja sitä, miten sosiaalisen vaikuttamisen keinoja käytetään.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Wilkinson, Richard & Pickett, Kate: Tasa-arvo ja hyvinvointi: Miksi pienet tuloerot koituvat kaikkien hyväksi?

Niemelä, Mikko & Saari, Juha. 2013: Huono-osaisten hyvinvointi Suomessa. Tampere. Saatavissa: https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/40230/Huono-osaisten_hyvinvointi.pdf?sequence=1

Metteri, A. 2012: Hyvinvointivaltion lupaukset, kohtuuttomat tapaukset ja sosiaalityö. Väitöskirja. https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/66973/978-951-44-8956-3.pdf

Muut opintojakson aikana ilmoitetut artikkelit ja materiaalit.

Lisämateriaali:
Hoffler E. F. & Clark, E. J. (toim.) 2012: Social Work Matters. The Power of Linking Policy and Practice.

Opetusmenetelmät

Webinaarit ja oppimistehtävät: yksilö ja ryhmätehtäviä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Oppimistehtävien palautuspäivät ensimmäisessä webinaarissa ilmoitettuina aikoina.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Webinaarit 16 h, verkko-opiskelu, kirjalliset tehtävät 65h.

Lisätietoja opiskelijoille

Avoin AMK 25 (Lähihoitajasta sosionomiksi)

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arvosana 1: opiskelija osaa

- antaa esimerkkejä sosiaalisten ongelmien ja eriarvoistavien rakenteiden piirteistä - nimetä joitain lähestymistapoja sosiaalisen osallisuuden edistämiseksi - kuvata sosiaalisen syrjäytymisen käsitteet ja osaa nimetä joitain yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja

- jakaa ja vastaanottaa tietoa aiheesta

Arvosana 2; opiskelija osaa

- kuvata sosiaalisten ongelmien ja eriarvoistavien rakenteiden piirteitä - nimetä joitain lähestymistapoja sosiaalisen osallisuuden edistämiseksi - kuvata sosiaalisen syrjäytymisen käsitteet ja osaa nimetä joitain lähestymistapoja sosiaalisen syrjäytymisen estämiseksi

- kuvata yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja sosiaalialan työssä - jakaa ja vastaanottaa tietoa aiheesta

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosana 3: opiskelija osaa

- kuvata ja selittää sosiaalisia ongelmia sekä eriarvoistavia rakenteita ongelmien taustalla - selittää ja tehdä johtopäätöksiä sosiaalisen osallisuuden edistämiseksi - selittää syrjäytymisen prosesseja ja käsitteitä esimerkein

- nimetä erilaisia lähestymistapoja sosiaalisen syrjäytymisen ehkäisemiseksi - lisätä ymmärrystä jakamalla ja vastaanottamalla tietoa aiheesta

Arvosana 4; opiskelija osaa

- kuvata, selittää ja analysoida sosiaalisia ongelmia ja eriarvoistavia rakenteita monipuolisesti

- analysoida ja tehdä johtopäätöksiä sosiaalisen osallisuuden edistämiseksi ja perustellusti - selittää ja analysoida syrjäytymisen prosesseja ja käsitteitä

- kuvata erilaisia lähestymistapoja sosiaalisen syrjäytymisen ehkäisemiseksi analyyttisesti

- kuvata sosiaalialan roolia ja tehtävää vaikuttamistyössä monipuolisesti ja perustellen - lisätä ymmärrystä jakamalla ja vastaanottamalla tietoa aiheesta

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosana 5; opiskelija osaa

- kuvata, selittää ja analysoida sosiaalisia ongelmia ja eriarvoistavia rakenteita monipuolisesti - analyyttisesti tulkita ja tehdä perusteltuja johtopäätöksiä sosiaalisen osallisuuden edistämiseksi - selittää, analysoida ja arvioida syrjäytymisen prosesseja ja käsitteitä

- ehdottaa soveltuvia lähestymistapoja hyödyntämällä sosiaalisten ongelmien teoriaa sosiaalisen syrjäytymisen ehkäisemisessä

- arvioida ja tunnistaa kehittämisen tarpeita sosiaalialan roolissa ja tehtävissä sosiaalisten ongelmien vaikuttamistyössä - lisätä ymmärrystä jakamalla ja vastaanottamalla tietoa aiheesta

Ilmoittautumisaika

01.11.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

03.01.2022 - 08.04.2022

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Toimipiste

Lutakon kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 65

Koulutus
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Tuija Ketola
Vastuuopettaja

Tuija Ketola

Ryhmät
  • SOS21SM
    Sosionomi (AMK)
  • ZJA21SSSO
    Avoin AMK, sote, AMK-polut, sosionomit monimuoto

Tavoitteet

Opintojakson opiskeltuasi
- ymmärrät syrjäyttävien yhteiskunnallisten rakenteiden ja toimintatapojen merkityksen eriarvoisuuden taustalla
- tunnistat sosiaalisten ongelmien ilmenemismuodot ja niiden taustalla olevat rakenteelliset tekijät
- osaat toimia osallisuutta vahvistaen ja syrjäytymistä ehkäisten
- ymmärrät sosiaalialan vaikuttamistyönä ja osaat käyttää yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja
- osaat osallistua kriittisesti yhteiskunnalliseen keskusteluun

Sisältö

Kurssilla tarkastellaan kuinka sosiaaliset ongelmat ja eriarvoisuus ilmenevät yhteiskunnassa. Kurssi käsittelee seriarvoisuuden takaa löytyviä syrjiviä sosiaalisia rakenteita ja käytäntöjä. Kurssilla takastellaan sosiaalialaa vaikuttamistyön näkökulmasta ja sitä, miten sosiaalisen vaikuttamisen keinoja käytetään.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Wilkinson, Richard & Pickett, Kate: Tasa-arvo ja hyvinvointi: Miksi pienet tuloerot koituvat kaikkien hyväksi?

Niemelä, Mikko & Saari, Juha. 2013: Huono-osaisten hyvinvointi Suomessa. Tampere. Saatavissa: https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/40230/Huono-osaisten_hyvinvointi.pdf?sequence=1

Metteri, A. 2012: Hyvinvointivaltion lupaukset, kohtuuttomat tapaukset ja sosiaalityö. Väitöskirja. https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/66973/978-951-44-8956-3.pdf

Muut opintojakson aikana ilmoitetut artikkelit ja materiaalit.

Lisämateriaali:
Hoffler E. F. & Clark, E. J. (toim.) 2012: Social Work Matters. The Power of Linking Policy and Practice.

Opetusmenetelmät

Webinaarit ja oppimistehtävät: yksilö ja ryhmätehtäviä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

18.2. Oppimistehtävän palautus
Uusinnat
18.3. ja 8.4.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Webinaarit 12 h, verkko-opiskelu ja kirjalliset tehtävät 69 h.

Lisätietoja opiskelijoille

Avoin AMK 15

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arvosana 1: opiskelija osaa

- antaa esimerkkejä sosiaalisten ongelmien ja eriarvoistavien rakenteiden piirteistä - nimetä joitain lähestymistapoja sosiaalisen osallisuuden edistämiseksi - kuvata sosiaalisen syrjäytymisen käsitteet ja osaa nimetä joitain yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja

- jakaa ja vastaanottaa tietoa aiheesta

Arvosana 2; opiskelija osaa

- kuvata sosiaalisten ongelmien ja eriarvoistavien rakenteiden piirteitä - nimetä joitain lähestymistapoja sosiaalisen osallisuuden edistämiseksi - kuvata sosiaalisen syrjäytymisen käsitteet ja osaa nimetä joitain lähestymistapoja sosiaalisen syrjäytymisen estämiseksi

- kuvata yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja sosiaalialan työssä - jakaa ja vastaanottaa tietoa aiheesta

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosana 3: opiskelija osaa

- kuvata ja selittää sosiaalisia ongelmia sekä eriarvoistavia rakenteita ongelmien taustalla - selittää ja tehdä johtopäätöksiä sosiaalisen osallisuuden edistämiseksi - selittää syrjäytymisen prosesseja ja käsitteitä esimerkein

- nimetä erilaisia lähestymistapoja sosiaalisen syrjäytymisen ehkäisemiseksi - lisätä ymmärrystä jakamalla ja vastaanottamalla tietoa aiheesta

Arvosana 4; opiskelija osaa

- kuvata, selittää ja analysoida sosiaalisia ongelmia ja eriarvoistavia rakenteita monipuolisesti

- analysoida ja tehdä johtopäätöksiä sosiaalisen osallisuuden edistämiseksi ja perustellusti - selittää ja analysoida syrjäytymisen prosesseja ja käsitteitä

- kuvata erilaisia lähestymistapoja sosiaalisen syrjäytymisen ehkäisemiseksi analyyttisesti

- kuvata sosiaalialan roolia ja tehtävää vaikuttamistyössä monipuolisesti ja perustellen - lisätä ymmärrystä jakamalla ja vastaanottamalla tietoa aiheesta

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosana 5; opiskelija osaa

- kuvata, selittää ja analysoida sosiaalisia ongelmia ja eriarvoistavia rakenteita monipuolisesti - analyyttisesti tulkita ja tehdä perusteltuja johtopäätöksiä sosiaalisen osallisuuden edistämiseksi - selittää, analysoida ja arvioida syrjäytymisen prosesseja ja käsitteitä

- ehdottaa soveltuvia lähestymistapoja hyödyntämällä sosiaalisten ongelmien teoriaa sosiaalisen syrjäytymisen ehkäisemisessä

- arvioida ja tunnistaa kehittämisen tarpeita sosiaalialan roolissa ja tehtävissä sosiaalisten ongelmien vaikuttamistyössä - lisätä ymmärrystä jakamalla ja vastaanottamalla tietoa aiheesta