Siirry suoraan sisältöön

PalveluohjausLaajuus (3 op)

Tunnus: SZ00BB72

Laajuus

3 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Anne Koivisto
  • Tuija Ketola

Osaamistavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla opit perusteet tavoitteellisen, asiakkaan osallisuutta ja voimavaroja tukevan palveluohjausprosessin suunnittelusta ja toteutuksesta.

Osaamiset

Sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan asiakkuusosaaminen
Hyvinvoinnin ja toimijuuden edistäminen
Palvelujärjestelmäosaaminen

Opintojakson tavoitteet
Kun olet suorittanut tämän opintojakson, tunnet palveluohjauksen käsitteen sekä teoreettiset lähtökohdat ja merkityksen. Osaat kuvata ja analysoida palveluohjauksen toteuttamisen erilaisia malleja ja prosessin sekä osaat rakentaa asiakaslähtöisen palvelupolun ja analysoida palvelupolkujen kriittisiä ja kehittämiskohtia.

Sisältö

Palveluohjaus käsitteenä ja sen teoreettiset lähtökohdat
Palveluohjausmallit sosiaali- ja terveysalan asiakastyössä
Palveluohjaus eri asiakasryhmien kanssa tehtävässä työssä
Palveluohjausta määrittävä keskeinen lainsäädäntö
Asiakas- ja palveluohjaus uudistuvassa sosiaali- ja terveydenhuollossa

Esitietovaatimukset

Tuntee sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmän ja palveluja koskevan lainsäädännön
Ymmärtää asiakaslähtöisyyden käsitteen, asiakkaan asemaa ja oikeuksia määrittävän lainsäädännön sekä osallisuuden ja toimijuuden merkityksen sosiaali- ja terveyspalveluissa
Tietää toimintakykyyn ja osallisuuteen vaikuttavat tekijät sekä motivoivan ja vuorovaikutuksellisen ohjaamiseen periaatteet

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Osaat määritellä palveluohjauksen käsitteenä, selittää palveluohjauksen teoreettiset mallit ja merkityksen
Osaat kuvata palveluohjauksen prosessin ja palveluohjausta määrittävän lainsäädännön pääpiirteet
Tiedät ja osaat kuvata, miten rakennat asiakaslähtöisen palvelupolun ja osaat kuvata palveluohjauksen kehittämiskohtia

Oppimateriaalit

Hänninen, K. 2007. Palveluohjaus -asiakaslähtöistä täsmäpalvelua vauvasta vaariin. Helsinki. Stakes. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201210319566

Blundo, R. & Simon, J. 2016. Solution-focused case management. Springer publishing company. E-kirja.

Ketola, T. & Alaverdyan, A. toim. 2021. Ihmisiä kohtaamassa -asiakaslähtöisen palveluohjauksen jäljillä työikäisten palveluissa. Jyväskylän ammattikorkeakoulu julkaisuja 295. https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-595-1

Koivisto, A., Ketola, T., Karjalainen, K., Alaverdyan, A. ja Kivioja, T. Ihmisiä kohtaamassa -asiakaslähtöisen palveuohjauksen jäljillä työikäisten palveuissa. Toimintakortit. https://www.jamk.fi//kokonaisvaltainen-palveluohjauksen-toimintamalli-toimintakortit-final.pdf

Niemelä, J. & Kivipelto, M. 2019. Asiakaslähtöinen palvelupolkumalli tulevaisuuden sotekeskusten lähtökohdaksi. Työpaperi 37/2019. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Helsinki. https://www.julkari.fi/handle/10024/138819

Ristolainen, H., Roivas, P., Mustonen, E. & Hujala, A. 2020. Asiakaslähtöinen palveluohjaus. Julkaisussa Uudistuva sosiaali- ja terveysala. Toim. A. Hujala & H. Taskinen. Tampere: University Press. E-julkaisu.

Ilmoittautumisaika

01.08.2024 - 22.08.2024

Ajoitus

28.10.2024 - 18.12.2024

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Tuija Ketola
  • Anne Koivisto
Vastuuopettaja

Anne Koivisto

Ryhmät
  • SOS23SM
    Sosionomi (AMK)
  • SKO22SM
    Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
  • SKO23SM
    Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla opit perusteet tavoitteellisen, asiakkaan osallisuutta ja voimavaroja tukevan palveluohjausprosessin suunnittelusta ja toteutuksesta.

Osaamiset

Sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan asiakkuusosaaminen
Hyvinvoinnin ja toimijuuden edistäminen
Palvelujärjestelmäosaaminen

Opintojakson tavoitteet
Kun olet suorittanut tämän opintojakson, tunnet palveluohjauksen käsitteen sekä teoreettiset lähtökohdat ja merkityksen. Osaat kuvata ja analysoida palveluohjauksen toteuttamisen erilaisia malleja ja prosessin sekä osaat rakentaa asiakaslähtöisen palvelupolun ja analysoida palvelupolkujen kriittisiä ja kehittämiskohtia.

Sisältö

Palveluohjaus käsitteenä ja sen teoreettiset lähtökohdat
Palveluohjausmallit sosiaali- ja terveysalan asiakastyössä
Palveluohjaus eri asiakasryhmien kanssa tehtävässä työssä
Palveluohjausta määrittävä keskeinen lainsäädäntö
Asiakas- ja palveluohjaus uudistuvassa sosiaali- ja terveydenhuollossa

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Blommila, K., Juntunen, M., Kosunen, S. (toim.). 2022. Puheenvuoroja palveluohjauksesta. Suomen palveluohjausyhdistys. Profami Oy.
Hänninen, K. 2007: Palveluohjaus -asiakaslähtöistä täsmäpalvelua vauvasta vaariin. Helsinki. Stakes. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201210319566
Ketola, T. & Alaverdyan, A. toim. 2021. Ihmisiä kohtaamassa -asiakaslähtöisen palveuohjauksen jäljillä työikäisten palveluissa. Jyväskylän ammattikorkeakoulu julkaisuja 295.
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-595-1
Koivisto, A., Ketola, T., Karjalainen, K., Alaverdyan, A. ja Kivioja, T. Ihmisiä kohtaamassa -asiakaslähtöisen palveuohjauksen jäljillä työikäisten palveuissa. Toimintakortit. https://www.jamk.fi//kokonaisvaltainen-palveluohjauksen-toimintamalli-toimintakortit-final.pdf
Niemelä, J. & Kivipelto, M. 2019. Asiakaslähtöinen palvelupolkumalli tulevaisuuden sotekeskusten lähtökohdaksi. Työpaperi 37/2019. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Helsinki. https://www.julkari.fi/handle/10024/138819
Ristolainen, H., Roivas, P., Mustonen, E. & Hujala, A. 2020. Asiakaslähtöinen palveluohjaus. Julkaisussa Uudistuva sosiaali- ja terveysala. Toim. A. Hujala & H. Taskinen. Tampere: University Press. E-julkaisu.

Opetusmenetelmät

Webinaareissa perehdyt palveluohjauksen teorioihin, toimintamalleihin ja -periaatteisiin luentojen, keskustelujen ja pienryhmätyöskentelyn avulla. Palveluohjauksen teorioihin perehdyt myös tekemällä itsenäisesti verkkotehtävän Moodle-työtilassa. Ryhmätehtävässä sovellat webinaareissa oppimaasi tietoa tavoitteellisen, asiakkaan osallisuutta ja voimavaroja tukevan palveluohjausprosessin suunnitteluun.

Opintojaksolla oppimismenetelmänä on ongelmakeskeinen oppiminen. Oppimistehtävänä pohdit, keräät materiaalia ja sovellat tietoa yhdessä ryhmäsi kanssa palvelupolun kuvaamiseksi esimerkkihenkilölle. Opintojakson päätteeksi esität ryhmäsi kanssa lopputuloksen muille opiskelijoille ja opettajille. Näin opimme yhdessä palveluohjauksen toteuttamista erilaisissa elämäntilanteissa.

Webinaareissa luodaan edellytykset ja pohja palvelupolkukuvausten rakentamiselle. Siksi on tärkeää, että olet mukana jokaisessa webinaarissa. Webinaarien yhteyteen järjestetään myös aikaa ryhmien työskentelylle. Ryhmissä jokainen jäsen on vastuullinen toimija, joten tuot ryhmääsi oman panoksesi tasapuolisesti ja toimit aktiivisesti ryhmäsi jäsenenä myös itsenäisen työskentelyn aikana.

Webinaareissa saat ohjausta ja tukea opintojaksolla työskentelyyn ja etenemiseen. Webinaarien välissä opettajat tarjoavat mahdollisuuden vapaaehtoiseen ohjausaikaan. Tarvittaessa voit olla opettajiin yhteydessä myös Moodle-työtilan keskustelualueella.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työelämäyhteys tulee näkyväksi esimerkkihenkilöiden tilannekuvauksissa, jotka on tuotettu yhdessä työelämän kanssa toteutuneissa kehittämishankkeissa.
Mahdollisuuksien mukaan webinaareissa voi olla asiantuntijapuheenvuoroja.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksoon ei kuulu tenttiä.
Ryhmätehtävässä on täydennysmahdollisuus.
Itsenäisesti suoritettavassa verkkotehtävässä suorituskertoja ei ole rajoitettu.

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Hyväksilukukäytänteet: Opintojakson mahdollisesta hyväksiluvusta tulee olla päätös ennen opintojakson ensimmäistä webinaaria, koska oppimistehtävän työstäminen ryhmässä aloitetaan jo ensimmäisessä webinaarissa. Hyväksilukuhakemuksista tulee ilmetä osaaminen suhteessa opintojakson tavoitteisiin ja sisältöihin.
Hyväksilukuhakemukset osoitetaan:
Sosionomit: Tuija Ketola
Kuntoutuksen ohjaajat: Anne Koivisto

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Webinaarit 0,5 op (13,5 tuntia)
Kirjallisuus ja tiedonhankinta 1 op (27 tuntia)
Palvelupolkutehtävä ryhmässä 1 op (27 tuntia)
Itsenäinen verkkotehtävä 0,5 op (13,5 tuntia)

Lisätietoja opiskelijoille

Hyväksytyn suorituksen perusteena on osallistuminen webinaareihin sekä itsenäisen verkkotehtävän ja ryhmätehtävän suorittaminen hyväksytysti. Ryhmätehtävään sisältyy vertaisarviointi, joka on osa kokonaisarviointia. Ryhmätehtävä ja itsenäisesti suoritettava verkkotehtävä arvioidaan erillisten arviointikriteerien perusteella, jotka kerrotaan opintojakson alkaessa Moodle-työtilassa.
Ryhmätehtävä arvioidaan asteikolla hyväksytty/täydennettävä/hylätty.
Itsenäisesti suoritettavan verkkotehtävän läpäisyraja on 18/20 pistettä. Suorituskertoja ei ole rajattu.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Osaat määritellä palveluohjauksen käsitteenä, selittää palveluohjauksen teoreettiset mallit ja merkityksen
Osaat kuvata palveluohjauksen prosessin ja palveluohjausta määrittävän lainsäädännön pääpiirteet
Tiedät ja osaat kuvata, miten rakennat asiakaslähtöisen palvelupolun ja osaat kuvata palveluohjauksen kehittämiskohtia

Esitietovaatimukset

Tuntee sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmän ja palveluja koskevan lainsäädännön
Ymmärtää asiakaslähtöisyyden käsitteen, asiakkaan asemaa ja oikeuksia määrittävän lainsäädännön sekä osallisuuden ja toimijuuden merkityksen sosiaali- ja terveyspalveluissa
Tietää toimintakykyyn ja osallisuuteen vaikuttavat tekijät sekä motivoivan ja vuorovaikutuksellisen ohjaamiseen periaatteet

Ilmoittautumisaika

01.08.2024 - 22.08.2024

Ajoitus

26.08.2024 - 27.10.2024

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Anne Koivisto
  • Tuija Ketola
Vastuuopettaja

Anne Koivisto

Ryhmät
  • SOS23SM
    Sosionomi (AMK)
  • SKO22SM
    Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
  • SKO23SM
    Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla opit perusteet tavoitteellisen, asiakkaan osallisuutta ja voimavaroja tukevan palveluohjausprosessin suunnittelusta ja toteutuksesta.

Osaamiset

Sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan asiakkuusosaaminen
Hyvinvoinnin ja toimijuuden edistäminen
Palvelujärjestelmäosaaminen

Opintojakson tavoitteet
Kun olet suorittanut tämän opintojakson, tunnet palveluohjauksen käsitteen sekä teoreettiset lähtökohdat ja merkityksen. Osaat kuvata ja analysoida palveluohjauksen toteuttamisen erilaisia malleja ja prosessin sekä osaat rakentaa asiakaslähtöisen palvelupolun ja analysoida palvelupolkujen kriittisiä ja kehittämiskohtia.

Sisältö

Palveluohjaus käsitteenä ja sen teoreettiset lähtökohdat
Palveluohjausmallit sosiaali- ja terveysalan asiakastyössä
Palveluohjaus eri asiakasryhmien kanssa tehtävässä työssä
Palveluohjausta määrittävä keskeinen lainsäädäntö
Asiakas- ja palveluohjaus uudistuvassa sosiaali- ja terveydenhuollossa

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Blommila, K., Juntunen, M., Kosunen, S. (toim.). 2022. Puheenvuoroja palveluohjauksesta. Suomen palveluohjausyhdistys. Profami Oy.
Hänninen, K. 2007: Palveluohjaus -asiakaslähtöistä täsmäpalvelua vauvasta vaariin. Helsinki. Stakes. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201210319566
Ketola, T. & Alaverdyan, A. toim. 2021. Ihmisiä kohtaamassa -asiakaslähtöisen palveuohjauksen jäljillä työikäisten palveluissa. Jyväskylän ammattikorkeakoulu julkaisuja 295.
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-595-1
Koivisto, A., Ketola, T., Karjalainen, K., Alaverdyan, A. ja Kivioja, T. Ihmisiä kohtaamassa -asiakaslähtöisen palveuohjauksen jäljillä työikäisten palveuissa. Toimintakortit. https://www.jamk.fi//kokonaisvaltainen-palveluohjauksen-toimintamalli-toimintakortit-final.pdf
Niemelä, J. & Kivipelto, M. 2019. Asiakaslähtöinen palvelupolkumalli tulevaisuuden sotekeskusten lähtökohdaksi. Työpaperi 37/2019. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Helsinki. https://www.julkari.fi/handle/10024/138819
Ristolainen, H., Roivas, P., Mustonen, E. & Hujala, A. 2020. Asiakaslähtöinen palveluohjaus. Julkaisussa Uudistuva sosiaali- ja terveysala. Toim. A. Hujala & H. Taskinen. Tampere: University Press. E-julkaisu.

Opetusmenetelmät

Webinaareissa perehdyt palveluohjauksen teorioihin, toimintamalleihin ja -periaatteisiin luentojen, keskustelujen ja pienryhmätyöskentelyn avulla. Palveluohjauksen teorioihin perehdyt myös tekemällä itsenäisesti verkkotehtävän Moodle-työtilassa. Ryhmätehtävässä sovellat webinaareissa oppimaasi tietoa tavoitteellisen, asiakkaan osallisuutta ja voimavaroja tukevan palveluohjausprosessin suunnitteluun.

Opintojaksolla oppimismenetelmänä on ongelmakeskeinen oppiminen. Oppimistehtävänä pohdit, keräät materiaalia ja sovellat tietoa yhdessä ryhmäsi kanssa palvelupolun kuvaamiseksi esimerkkihenkilölle. Opintojakson päätteeksi esität ryhmäsi kanssa lopputuloksen muille opiskelijoille ja opettajille. Näin opimme yhdessä palveluohjauksen toteuttamista erilaisissa elämäntilanteissa.

Webinaareissa luodaan edellytykset ja pohja palvelupolkukuvausten rakentamiselle. Siksi on tärkeää, että olet mukana jokaisessa webinaarissa. Webinaarien yhteyteen järjestetään myös aikaa ryhmien työskentelylle. Ryhmissä jokainen jäsen on vastuullinen toimija, joten tuot ryhmääsi oman panoksesi tasapuolisesti ja toimit aktiivisesti ryhmäsi jäsenenä myös itsenäisen työskentelyn aikana.

Webinaareissa saat ohjausta ja tukea opintojaksolla työskentelyyn ja etenemiseen. Webinaarien välissä opettajat tarjoavat mahdollisuuden vapaaehtoiseen ohjausaikaan. Tarvittaessa voit olla opettajiin yhteydessä myös Moodle-työtilan keskustelualueella.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työelämäyhteys tulee näkyväksi esimerkkihenkilöiden tilannekuvauksissa, jotka on tuotettu yhdessä työelämän kanssa toteutuneissa kehittämishankkeissa.
Mahdollisuuksien mukaan webinaareissa voi olla asiantuntijapuheenvuoroja.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksoon ei kuulu tenttiä.
Ryhmätehtävässä on täydennysmahdollisuus.
Itsenäisesti suoritettavassa verkkotehtävässä suorituskertoja ei ole rajoitettu.

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Hyväksilukukäytänteet: Opintojakson mahdollisesta hyväksiluvusta tulee olla päätös ennen opintojakson ensimmäistä webinaaria, koska oppimistehtävän työstäminen ryhmässä aloitetaan jo ensimmäisessä webinaarissa. Hyväksilukuhakemuksista tulee ilmetä osaaminen suhteessa opintojakson tavoitteisiin ja sisältöihin.
Hyväksilukuhakemukset osoitetaan:
Sosionomit: Tuija Ketola
Kuntoutuksen ohjaajat: Anne Koivisto

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Webinaarit 0,5 op (13,5 tuntia)
Kirjallisuus ja tiedonhankinta 1 op (27 tuntia)
Palvelupolkutehtävä ryhmässä 1 op (27 tuntia)
Itsenäinen verkkotehtävä 0,5 op (13,5 tuntia)

Lisätietoja opiskelijoille

Hyväksytyn suorituksen perusteena on osallistuminen webinaareihin sekä itsenäisen verkkotehtävän ja ryhmätehtävän suorittaminen hyväksytysti. Ryhmätehtävään sisältyy vertaisarviointi, joka on osa kokonaisarviointia. Ryhmätehtävä ja itsenäisesti suoritettava verkkotehtävä arvioidaan erillisten arviointikriteerien perusteella, jotka kerrotaan opintojakson alkaessa Moodle-työtilassa.
Ryhmätehtävä arvioidaan asteikolla hyväksytty/täydennettävä/hylätty.
Itsenäisesti suoritettavan verkkotehtävän läpäisyraja on 18/20 pistettä. Suorituskertoja ei ole rajattu.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Osaat määritellä palveluohjauksen käsitteenä, selittää palveluohjauksen teoreettiset mallit ja merkityksen
Osaat kuvata palveluohjauksen prosessin ja palveluohjausta määrittävän lainsäädännön pääpiirteet
Tiedät ja osaat kuvata, miten rakennat asiakaslähtöisen palvelupolun ja osaat kuvata palveluohjauksen kehittämiskohtia

Esitietovaatimukset

Tuntee sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmän ja palveluja koskevan lainsäädännön
Ymmärtää asiakaslähtöisyyden käsitteen, asiakkaan asemaa ja oikeuksia määrittävän lainsäädännön sekä osallisuuden ja toimijuuden merkityksen sosiaali- ja terveyspalveluissa
Tietää toimintakykyyn ja osallisuuteen vaikuttavat tekijät sekä motivoivan ja vuorovaikutuksellisen ohjaamiseen periaatteet

Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 04.01.2024

Ajoitus

11.03.2024 - 20.05.2024

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Koulutus
  • Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Tuija Ketola
  • Anne Koivisto
Ryhmät
  • SOS22SM
    Sosionomi (AMK)
  • SKO22SM
    Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla opit perusteet tavoitteellisen, asiakkaan osallisuutta ja voimavaroja tukevan palveluohjausprosessin suunnittelusta ja toteutuksesta.

Osaamiset

Sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan asiakkuusosaaminen
Hyvinvoinnin ja toimijuuden edistäminen
Palvelujärjestelmäosaaminen

Opintojakson tavoitteet
Kun olet suorittanut tämän opintojakson, tunnet palveluohjauksen käsitteen sekä teoreettiset lähtökohdat ja merkityksen. Osaat kuvata ja analysoida palveluohjauksen toteuttamisen erilaisia malleja ja prosessin sekä osaat rakentaa asiakaslähtöisen palvelupolun ja analysoida palvelupolkujen kriittisiä ja kehittämiskohtia.

Sisältö

Palveluohjaus käsitteenä ja sen teoreettiset lähtökohdat
Palveluohjausmallit sosiaali- ja terveysalan asiakastyössä
Palveluohjaus eri asiakasryhmien kanssa tehtävässä työssä
Palveluohjausta määrittävä keskeinen lainsäädäntö
Asiakas- ja palveluohjaus uudistuvassa sosiaali- ja terveydenhuollossa

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Blommila, K., Juntunen, M., Kosunen, S. (toim.). 2022. Puheenvuoroja palveluohjauksesta. Suomen palveluohjausyhdistys. Profami Oy.
Hänninen, K. 2007: Palveluohjaus -asiakaslähtöistä täsmäpalvelua vauvasta vaariin. Helsinki. Stakes. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201210319566
Ketola, T. & Alaverdyan, A. toim. 2021. Ihmisiä kohtaamassa -asiakaslähtöisen palveuohjauksen jäljillä työikäisten palveluissa. Jyväskylän ammattikorkeakoulu julkaisuja 295.
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-595-1
Koivisto, A., Ketola, T., Karjalainen, K., Alaverdyan, A. ja Kivioja, T. Ihmisiä kohtaamassa -asiakaslähtöisen palveuohjauksen jäljillä työikäisten palveuissa. Toimintakortit. https://www.jamk.fi//kokonaisvaltainen-palveluohjauksen-toimintamalli-toimintakortit-final.pdf
Niemelä, J. & Kivipelto, M. 2019. Asiakaslähtöinen palvelupolkumalli tulevaisuuden sotekeskusten lähtökohdaksi. Työpaperi 37/2019. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Helsinki. https://www.julkari.fi/handle/10024/138819
Ristolainen, H., Roivas, P., Mustonen, E. & Hujala, A. 2020. Asiakaslähtöinen palveluohjaus. Julkaisussa Uudistuva sosiaali- ja terveysala. Toim. A. Hujala & H. Taskinen. Tampere: University Press. E-julkaisu.

Opetusmenetelmät

Webinaarit, joihin sisältyy pienryhmätyöskentelyä.
Harjoitustehtävä palveluohjauksen teorioista.
Webinaareissa on läsnäolovelvoite.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Webinaarit 0,5 op
Palvelupolkutehtävä 1,5 op
Harjoitustehtävä ja siihen valmistautuminen 1,0 op

Lisätietoja opiskelijoille

Webinaareihin osallistuminen, ryhmätehtävä sekä vertaisarviointi ja harjoitustehtävä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Osaat määritellä palveluohjauksen käsitteenä, selittää palveluohjauksen teoreettiset mallit ja merkityksen
Osaat kuvata palveluohjauksen prosessin ja palveluohjausta määrittävän lainsäädännön pääpiirteet
Tiedät ja osaat kuvata, miten rakennat asiakaslähtöisen palvelupolun ja osaat kuvata palveluohjauksen kehittämiskohtia

Esitietovaatimukset

Tuntee sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmän ja palveluja koskevan lainsäädännön
Ymmärtää asiakaslähtöisyyden käsitteen, asiakkaan asemaa ja oikeuksia määrittävän lainsäädännön sekä osallisuuden ja toimijuuden merkityksen sosiaali- ja terveyspalveluissa
Tietää toimintakykyyn ja osallisuuteen vaikuttavat tekijät sekä motivoivan ja vuorovaikutuksellisen ohjaamiseen periaatteet

Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 04.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 10.03.2024

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Koulutus
  • Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Tuija Ketola
  • Anne Koivisto
Ryhmät
  • SOS22SM
    Sosionomi (AMK)
  • SKO22SM
    Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla opit perusteet tavoitteellisen, asiakkaan osallisuutta ja voimavaroja tukevan palveluohjausprosessin suunnittelusta ja toteutuksesta.

Osaamiset

Sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan asiakkuusosaaminen
Hyvinvoinnin ja toimijuuden edistäminen
Palvelujärjestelmäosaaminen

Opintojakson tavoitteet
Kun olet suorittanut tämän opintojakson, tunnet palveluohjauksen käsitteen sekä teoreettiset lähtökohdat ja merkityksen. Osaat kuvata ja analysoida palveluohjauksen toteuttamisen erilaisia malleja ja prosessin sekä osaat rakentaa asiakaslähtöisen palvelupolun ja analysoida palvelupolkujen kriittisiä ja kehittämiskohtia.

Sisältö

Palveluohjaus käsitteenä ja sen teoreettiset lähtökohdat
Palveluohjausmallit sosiaali- ja terveysalan asiakastyössä
Palveluohjaus eri asiakasryhmien kanssa tehtävässä työssä
Palveluohjausta määrittävä keskeinen lainsäädäntö
Asiakas- ja palveluohjaus uudistuvassa sosiaali- ja terveydenhuollossa

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Blommila, K., Juntunen, M., Kosunen, S. (toim.). 2022. Puheenvuoroja palveluohjauksesta. Suomen palveluohjausyhdistys. Profami Oy.
Hänninen, K. 2007: Palveluohjaus -asiakaslähtöistä täsmäpalvelua vauvasta vaariin. Helsinki. Stakes. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201210319566
Ketola, T. & Alaverdyan, A. toim. 2021. Ihmisiä kohtaamassa -asiakaslähtöisen palveuohjauksen jäljillä työikäisten palveluissa. Jyväskylän ammattikorkeakoulu julkaisuja 295.
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-595-1
Koivisto, A., Ketola, T., Karjalainen, K., Alaverdyan, A. ja Kivioja, T. Ihmisiä kohtaamassa -asiakaslähtöisen palveuohjauksen jäljillä työikäisten palveuissa. Toimintakortit. https://www.jamk.fi//kokonaisvaltainen-palveluohjauksen-toimintamalli-toimintakortit-final.pdf
Niemelä, J. & Kivipelto, M. 2019. Asiakaslähtöinen palvelupolkumalli tulevaisuuden sotekeskusten lähtökohdaksi. Työpaperi 37/2019. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Helsinki. https://www.julkari.fi/handle/10024/138819
Ristolainen, H., Roivas, P., Mustonen, E. & Hujala, A. 2020. Asiakaslähtöinen palveluohjaus. Julkaisussa Uudistuva sosiaali- ja terveysala. Toim. A. Hujala & H. Taskinen. Tampere: University Press. E-julkaisu.

Opetusmenetelmät

Webinaarit, joihin sisältyy pienryhmätyöskentelyä.
Harjoitustehtävä palveluohjauksen teorioista.
Webinaareissa on läsnäolovelvoite.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Webinaarit 0,5 op
Palvelupolkutehtävä 1,5 op
Harjoitustehtävä ja siihen valmistautuminen 1,0 op

Lisätietoja opiskelijoille

Webinaareihin osallistuminen, ryhmätehtävä sekä vertaisarviointi ja harjoitustehtävä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Osaat määritellä palveluohjauksen käsitteenä, selittää palveluohjauksen teoreettiset mallit ja merkityksen
Osaat kuvata palveluohjauksen prosessin ja palveluohjausta määrittävän lainsäädännön pääpiirteet
Tiedät ja osaat kuvata, miten rakennat asiakaslähtöisen palvelupolun ja osaat kuvata palveluohjauksen kehittämiskohtia

Esitietovaatimukset

Tuntee sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmän ja palveluja koskevan lainsäädännön
Ymmärtää asiakaslähtöisyyden käsitteen, asiakkaan asemaa ja oikeuksia määrittävän lainsäädännön sekä osallisuuden ja toimijuuden merkityksen sosiaali- ja terveyspalveluissa
Tietää toimintakykyyn ja osallisuuteen vaikuttavat tekijät sekä motivoivan ja vuorovaikutuksellisen ohjaamiseen periaatteet

Ilmoittautumisaika

01.08.2023 - 24.08.2023

Ajoitus

30.10.2023 - 19.12.2023

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Koulutus
  • Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Anne Koivisto
  • Tuija Ketola
Ryhmät
  • SOS22SM
    Sosionomi (AMK)
  • SKO22SM
    Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla opit perusteet tavoitteellisen, asiakkaan osallisuutta ja voimavaroja tukevan palveluohjausprosessin suunnittelusta ja toteutuksesta.

Osaamiset

Sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan asiakkuusosaaminen
Hyvinvoinnin ja toimijuuden edistäminen
Palvelujärjestelmäosaaminen

Opintojakson tavoitteet
Kun olet suorittanut tämän opintojakson, tunnet palveluohjauksen käsitteen sekä teoreettiset lähtökohdat ja merkityksen. Osaat kuvata ja analysoida palveluohjauksen toteuttamisen erilaisia malleja ja prosessin sekä osaat rakentaa asiakaslähtöisen palvelupolun ja analysoida palvelupolkujen kriittisiä ja kehittämiskohtia.

Sisältö

Palveluohjaus käsitteenä ja sen teoreettiset lähtökohdat
Palveluohjausmallit sosiaali- ja terveysalan asiakastyössä
Palveluohjaus eri asiakasryhmien kanssa tehtävässä työssä
Palveluohjausta määrittävä keskeinen lainsäädäntö
Asiakas- ja palveluohjaus uudistuvassa sosiaali- ja terveydenhuollossa

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Blommila, K., Juntunen, M., Kosunen, S. (toim.). 2022. Puheenvuoroja palveluohjauksesta. Suomen palveluohjausyhdistys. Profami Oy.
Hänninen, K. 2007: Palveluohjaus -asiakaslähtöistä täsmäpalvelua vauvasta vaariin. Helsinki. Stakes. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201210319566
Ketola, T. & Alaverdyan, A. toim. 2021. Ihmisiä kohtaamassa -asiakaslähtöisen palveuohjauksen jäljillä työikäisten palveluissa. Jyväskylän ammattikorkeakoulu julkaisuja 295.
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-595-1
Koivisto, A., Ketola, T., Karjalainen, K., Alaverdyan, A. ja Kivioja, T. Ihmisiä kohtaamassa -asiakaslähtöisen palveuohjauksen jäljillä työikäisten palveuissa. Toimintakortit. https://www.jamk.fi//kokonaisvaltainen-palveluohjauksen-toimintamalli-toimintakortit-final.pdf
Niemelä, J. & Kivipelto, M. 2019. Asiakaslähtöinen palvelupolkumalli tulevaisuuden sotekeskusten lähtökohdaksi. Työpaperi 37/2019. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Helsinki. https://www.julkari.fi/handle/10024/138819
Ristolainen, H., Roivas, P., Mustonen, E. & Hujala, A. 2020. Asiakaslähtöinen palveluohjaus. Julkaisussa Uudistuva sosiaali- ja terveysala. Toim. A. Hujala & H. Taskinen. Tampere: University Press. E-julkaisu.

Opetusmenetelmät

Webinaarit, joihin sisältyy pienryhmätyöskentelyä.
Harjoitustehtävä palveluohjauksen teorioista.
Webinaareissa on läsnäolovelvoite.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Webinaarit 0,5 op
Palvelupolkutehtävä 1,5 op
Harjoitustehtävä ja siihen valmistautuminen 1,0 op

Lisätietoja opiskelijoille

Webinaareihin osallistuminen, ryhmätehtävät sekä vertaisarviointi ja harjoitustehtävä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Osaat määritellä palveluohjauksen käsitteenä, selittää palveluohjauksen teoreettiset mallit ja merkityksen
Osaat kuvata palveluohjauksen prosessin ja palveluohjausta määrittävän lainsäädännön pääpiirteet
Tiedät ja osaat kuvata, miten rakennat asiakaslähtöisen palvelupolun ja osaat kuvata palveluohjauksen kehittämiskohtia

Esitietovaatimukset

Tuntee sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmän ja palveluja koskevan lainsäädännön
Ymmärtää asiakaslähtöisyyden käsitteen, asiakkaan asemaa ja oikeuksia määrittävän lainsäädännön sekä osallisuuden ja toimijuuden merkityksen sosiaali- ja terveyspalveluissa
Tietää toimintakykyyn ja osallisuuteen vaikuttavat tekijät sekä motivoivan ja vuorovaikutuksellisen ohjaamiseen periaatteet

Ilmoittautumisaika

01.11.2022 - 05.01.2023

Ajoitus

16.01.2023 - 19.05.2023

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Toimipiste

Lutakon kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 35

Koulutus
  • Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Tuija Ketola
  • Anne Koivisto
Vastuuopettaja

Tuija Ketola

Ryhmät
  • SOS21SM
    Sosionomi (AMK)
  • SKO21SM
    Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla opit perusteet tavoitteellisen, asiakkaan osallisuutta ja voimavaroja tukevan palveluohjausprosessin suunnittelusta ja toteutuksesta.

Osaamiset

Sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan asiakkuusosaaminen
Hyvinvoinnin ja toimijuuden edistäminen
Palvelujärjestelmäosaaminen

Opintojakson tavoitteet
Kun olet suorittanut tämän opintojakson, tunnet palveluohjauksen käsitteen sekä teoreettiset lähtökohdat ja merkityksen. Osaat kuvata ja analysoida palveluohjauksen toteuttamisen erilaisia malleja ja prosessin sekä osaat rakentaa asiakaslähtöisen palvelupolun ja analysoida palvelupolkujen kriittisiä ja kehittämiskohtia.

Sisältö

Palveluohjaus käsitteenä ja sen teoreettiset lähtökohdat
Palveluohjausmallit sosiaali- ja terveysalan asiakastyössä
Palveluohjaus eri asiakasryhmien kanssa tehtävässä työssä
Palveluohjausta määrittävä keskeinen lainsäädäntö
Asiakas- ja palveluohjaus uudistuvassa sosiaali- ja terveydenhuollossa

Aika ja paikka

Viikolla 4: 4 tunnin webinaari
Viikolla 7: 4 tunnin webinaari
Viikolla 11: 6 tunnin webinaari

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Hänninen, K. 2007: Palveluohjaus -asiakaslähtöistä täsmäpalvelua vauvasta vaariin. Helsinki. Stakes. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201210319566
Ketola, T. & Alaverdyan, A. toim. 2021. Ihmisiä kohtaamassa -asiakaslähtöisen palveuohjauksen jäljillä työikäisten palveluissa. Jyväskylän ammattikorkeakoulu julkaisuja 295.
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-595-1
Koivisto, A., Ketola, T., Karjalainen, K., Alaverdyan, A. ja Kivioja, T. Ihmisiä kohtaamassa -asiakaslähtöisen palveuohjauksen jäljillä työikäisten palveuissa. Toimintakortit. https://www.jamk.fi//kokonaisvaltainen-palveluohjauksen-toimintamalli-toimintakortit-final.pdf
Niemelä, J. & Kivipelto, M. 2019. Asiakaslähtöinen palvelupolkumalli tulevaisuuden sotekeskusten lähtökohdaksi. Työpaperi 37/2019. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Helsinki. https://www.julkari.fi/handle/10024/138819
Ristolainen, H., Roivas, P., Mustonen, E. & Hujala, A. 2020. Asiakaslähtöinen palveluohjaus. Julkaisussa Uudistuva sosiaali- ja terveysala. Toim. A. Hujala & H. Taskinen. Tampere: University Press. E-julkaisu.

Opetusmenetelmät

Webinaarit, joihin sisältyy pienryhmätyöskentelyä ja tentti.
Webinaareissa on läsnäolovelvoite.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti viimeisen webinaarin yhteydessä, jonka jälkeen kaksi uusintamahdollisuutta. Ajankohdat ilmoitetaan opintojakson alkaessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Webinaarit 0,5 op
Välitehtävät 1,5 op
Valmistautuminen tenttiin 1,0 op

Lisätietoja opiskelijoille

Webinaareihin osallistuminen, ryhmätehtävien vertaisarviointi ja tentti

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Osaat määritellä palveluohjauksen käsitteenä, selittää palveluohjauksen teoreettiset mallit ja merkityksen
Osaat kuvata palveluohjauksen prosessin ja palveluohjausta määrittävän lainsäädännön pääpiirteet
Tiedät ja osaat kuvata, miten rakennat asiakaslähtöisen palvelupolun ja osaat kuvata palveluohjauksen kehittämiskohtia

Esitietovaatimukset

Tuntee sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmän ja palveluja koskevan lainsäädännön
Ymmärtää asiakaslähtöisyyden käsitteen, asiakkaan asemaa ja oikeuksia määrittävän lainsäädännön sekä osallisuuden ja toimijuuden merkityksen sosiaali- ja terveyspalveluissa
Tietää toimintakykyyn ja osallisuuteen vaikuttavat tekijät sekä motivoivan ja vuorovaikutuksellisen ohjaamiseen periaatteet

Ilmoittautumisaika

01.11.2022 - 05.01.2023

Ajoitus

16.01.2023 - 19.05.2023

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Toimipiste

Lutakon kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 35

Koulutus
  • Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Tuija Ketola
  • Anne Koivisto
Vastuuopettaja

Tuija Ketola

Ryhmät
  • SOS21SM
    Sosionomi (AMK)
  • SKO21SM
    Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla opit perusteet tavoitteellisen, asiakkaan osallisuutta ja voimavaroja tukevan palveluohjausprosessin suunnittelusta ja toteutuksesta.

Osaamiset

Sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan asiakkuusosaaminen
Hyvinvoinnin ja toimijuuden edistäminen
Palvelujärjestelmäosaaminen

Opintojakson tavoitteet
Kun olet suorittanut tämän opintojakson, tunnet palveluohjauksen käsitteen sekä teoreettiset lähtökohdat ja merkityksen. Osaat kuvata ja analysoida palveluohjauksen toteuttamisen erilaisia malleja ja prosessin sekä osaat rakentaa asiakaslähtöisen palvelupolun ja analysoida palvelupolkujen kriittisiä ja kehittämiskohtia.

Sisältö

Palveluohjaus käsitteenä ja sen teoreettiset lähtökohdat
Palveluohjausmallit sosiaali- ja terveysalan asiakastyössä
Palveluohjaus eri asiakasryhmien kanssa tehtävässä työssä
Palveluohjausta määrittävä keskeinen lainsäädäntö
Asiakas- ja palveluohjaus uudistuvassa sosiaali- ja terveydenhuollossa

Aika ja paikka

Viikolla 3: 4 tunnin webinaari
Viikolla 5: 4 tunnin webinaari
Viikolla 8: 6 tunnin webinaari

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Hänninen, K. 2007: Palveluohjaus -asiakaslähtöistä täsmäpalvelua vauvasta vaariin. Helsinki. Stakes. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201210319566
Ketola, T. & Alaverdyan, A. toim. 2021. Ihmisiä kohtaamassa -asiakaslähtöisen palveuohjauksen jäljillä työikäisten palveluissa. Jyväskylän ammattikorkeakoulu julkaisuja 295.
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-595-1
Koivisto, A., Ketola, T., Karjalainen, K., Alaverdyan, A. ja Kivioja, T. Ihmisiä kohtaamassa -asiakaslähtöisen palveuohjauksen jäljillä työikäisten palveuissa. Toimintakortit. https://www.jamk.fi//kokonaisvaltainen-palveluohjauksen-toimintamalli-toimintakortit-final.pdf
Niemelä, J. & Kivipelto, M. 2019. Asiakaslähtöinen palvelupolkumalli tulevaisuuden sotekeskusten lähtökohdaksi. Työpaperi 37/2019. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Helsinki. https://www.julkari.fi/handle/10024/138819
Ristolainen, H., Roivas, P., Mustonen, E. & Hujala, A. 2020. Asiakaslähtöinen palveluohjaus. Julkaisussa Uudistuva sosiaali- ja terveysala. Toim. A. Hujala & H. Taskinen. Tampere: University Press. E-julkaisu.

Opetusmenetelmät

Webinaarit, joihin sisältyy pienryhmätyöskentelyä ja tentti.
Webinaareissa on läsnäolovelvoite.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti viimeisen webinaarin yhteydessä, jonka jälkeen kaksi uusintamahdollisuutta. Ajankohdat ilmoitetaan opintojakson alkaessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Webinaarit 0,5 op
Välitehtävät 1,5 op
Valmistautuminen tenttiin 1,0 op

Lisätietoja opiskelijoille

Webinaareihin osallistuminen, ryhmätehtävien vertaisarviointi ja tentti

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Osaat määritellä palveluohjauksen käsitteenä, selittää palveluohjauksen teoreettiset mallit ja merkityksen
Osaat kuvata palveluohjauksen prosessin ja palveluohjausta määrittävän lainsäädännön pääpiirteet
Tiedät ja osaat kuvata, miten rakennat asiakaslähtöisen palvelupolun ja osaat kuvata palveluohjauksen kehittämiskohtia

Esitietovaatimukset

Tuntee sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmän ja palveluja koskevan lainsäädännön
Ymmärtää asiakaslähtöisyyden käsitteen, asiakkaan asemaa ja oikeuksia määrittävän lainsäädännön sekä osallisuuden ja toimijuuden merkityksen sosiaali- ja terveyspalveluissa
Tietää toimintakykyyn ja osallisuuteen vaikuttavat tekijät sekä motivoivan ja vuorovaikutuksellisen ohjaamiseen periaatteet

Ilmoittautumisaika

01.11.2022 - 05.01.2023

Ajoitus

16.01.2023 - 19.05.2023

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Toimipiste

Lutakon kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 35

Koulutus
  • Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Tuija Ketola
  • Anne Koivisto
Vastuuopettaja

Tuija Ketola

Ryhmät
  • SOS21SM
    Sosionomi (AMK)
  • SKO21SM
    Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla opit perusteet tavoitteellisen, asiakkaan osallisuutta ja voimavaroja tukevan palveluohjausprosessin suunnittelusta ja toteutuksesta.

Osaamiset

Sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan asiakkuusosaaminen
Hyvinvoinnin ja toimijuuden edistäminen
Palvelujärjestelmäosaaminen

Opintojakson tavoitteet
Kun olet suorittanut tämän opintojakson, tunnet palveluohjauksen käsitteen sekä teoreettiset lähtökohdat ja merkityksen. Osaat kuvata ja analysoida palveluohjauksen toteuttamisen erilaisia malleja ja prosessin sekä osaat rakentaa asiakaslähtöisen palvelupolun ja analysoida palvelupolkujen kriittisiä ja kehittämiskohtia.

Sisältö

Palveluohjaus käsitteenä ja sen teoreettiset lähtökohdat
Palveluohjausmallit sosiaali- ja terveysalan asiakastyössä
Palveluohjaus eri asiakasryhmien kanssa tehtävässä työssä
Palveluohjausta määrittävä keskeinen lainsäädäntö
Asiakas- ja palveluohjaus uudistuvassa sosiaali- ja terveydenhuollossa

Aika ja paikka

Viikolla 10: 4 tunnin webinaari
Viikolla 12: 4 tunnin webinaari
Viikolla 15: 6 tunnin webinaari

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Hänninen, K. 2007: Palveluohjaus -asiakaslähtöistä täsmäpalvelua vauvasta vaariin. Helsinki. Stakes. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201210319566
Ketola, T. & Alaverdyan, A. toim. 2021. Ihmisiä kohtaamassa -asiakaslähtöisen palveuohjauksen jäljillä työikäisten palveluissa. Jyväskylän ammattikorkeakoulu julkaisuja 295.
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-595-1
Koivisto, A., Ketola, T., Karjalainen, K., Alaverdyan, A. ja Kivioja, T. Ihmisiä kohtaamassa -asiakaslähtöisen palveuohjauksen jäljillä työikäisten palveuissa. Toimintakortit. https://www.jamk.fi//kokonaisvaltainen-palveluohjauksen-toimintamalli-toimintakortit-final.pdf
Niemelä, J. & Kivipelto, M. 2019. Asiakaslähtöinen palvelupolkumalli tulevaisuuden sotekeskusten lähtökohdaksi. Työpaperi 37/2019. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Helsinki. https://www.julkari.fi/handle/10024/138819
Ristolainen, H., Roivas, P., Mustonen, E. & Hujala, A. 2020. Asiakaslähtöinen palveluohjaus. Julkaisussa Uudistuva sosiaali- ja terveysala. Toim. A. Hujala & H. Taskinen. Tampere: University Press. E-julkaisu.

Opetusmenetelmät

Webinaarit, joihin sisältyy pienryhmätyöskentelyä ja tentti.
Webinaareissa on läsnäolovelvoite.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti viimeisen webinaarin yhteydessä, jonka jälkeen kaksi uusintamahdollisuutta. Ajankohdat ilmoitetaan opintojakson alkaessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Webinaarit 0,5 op
Välitehtävät 1,5 op
Valmistautuminen tenttiin 1,0 op

Lisätietoja opiskelijoille

Webinaareihin osallistuminen, ryhmätehtävien vertaisarviointi ja tentti

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Osaat määritellä palveluohjauksen käsitteenä, selittää palveluohjauksen teoreettiset mallit ja merkityksen
Osaat kuvata palveluohjauksen prosessin ja palveluohjausta määrittävän lainsäädännön pääpiirteet
Tiedät ja osaat kuvata, miten rakennat asiakaslähtöisen palvelupolun ja osaat kuvata palveluohjauksen kehittämiskohtia

Esitietovaatimukset

Tuntee sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmän ja palveluja koskevan lainsäädännön
Ymmärtää asiakaslähtöisyyden käsitteen, asiakkaan asemaa ja oikeuksia määrittävän lainsäädännön sekä osallisuuden ja toimijuuden merkityksen sosiaali- ja terveyspalveluissa
Tietää toimintakykyyn ja osallisuuteen vaikuttavat tekijät sekä motivoivan ja vuorovaikutuksellisen ohjaamiseen periaatteet

Ilmoittautumisaika

01.11.2022 - 05.01.2023

Ajoitus

16.01.2023 - 19.05.2023

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Toimipiste

Lutakon kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 25

Koulutus
  • Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Tuija Ketola
  • Anne Koivisto
Vastuuopettaja

Tuija Ketola

Ryhmät
  • SOS21SM
    Sosionomi (AMK)
  • SKO21SM
    Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla opit perusteet tavoitteellisen, asiakkaan osallisuutta ja voimavaroja tukevan palveluohjausprosessin suunnittelusta ja toteutuksesta.

Osaamiset

Sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan asiakkuusosaaminen
Hyvinvoinnin ja toimijuuden edistäminen
Palvelujärjestelmäosaaminen

Opintojakson tavoitteet
Kun olet suorittanut tämän opintojakson, tunnet palveluohjauksen käsitteen sekä teoreettiset lähtökohdat ja merkityksen. Osaat kuvata ja analysoida palveluohjauksen toteuttamisen erilaisia malleja ja prosessin sekä osaat rakentaa asiakaslähtöisen palvelupolun ja analysoida palvelupolkujen kriittisiä ja kehittämiskohtia.

Sisältö

Palveluohjaus käsitteenä ja sen teoreettiset lähtökohdat
Palveluohjausmallit sosiaali- ja terveysalan asiakastyössä
Palveluohjaus eri asiakasryhmien kanssa tehtävässä työssä
Palveluohjausta määrittävä keskeinen lainsäädäntö
Asiakas- ja palveluohjaus uudistuvassa sosiaali- ja terveydenhuollossa

Aika ja paikka

Viikolla 14: 4 tunnin webinaari
Viikolla 16: 4 tunnin webinaari
Viikolla 19: 6 tunnin webinaari

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Hänninen, K. 2007: Palveluohjaus -asiakaslähtöistä täsmäpalvelua vauvasta vaariin. Helsinki. Stakes. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201210319566
Ketola, T. & Alaverdyan, A. toim. 2021. Ihmisiä kohtaamassa -asiakaslähtöisen palveuohjauksen jäljillä työikäisten palveluissa. Jyväskylän ammattikorkeakoulu julkaisuja 295.
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-595-1
Koivisto, A., Ketola, T., Karjalainen, K., Alaverdyan, A. ja Kivioja, T. Ihmisiä kohtaamassa -asiakaslähtöisen palveuohjauksen jäljillä työikäisten palveuissa. Toimintakortit. https://www.jamk.fi//kokonaisvaltainen-palveluohjauksen-toimintamalli-toimintakortit-final.pdf
Niemelä, J. & Kivipelto, M. 2019. Asiakaslähtöinen palvelupolkumalli tulevaisuuden sotekeskusten lähtökohdaksi. Työpaperi 37/2019. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Helsinki. https://www.julkari.fi/handle/10024/138819
Ristolainen, H., Roivas, P., Mustonen, E. & Hujala, A. 2020. Asiakaslähtöinen palveluohjaus. Julkaisussa Uudistuva sosiaali- ja terveysala. Toim. A. Hujala & H. Taskinen. Tampere: University Press. E-julkaisu.

Opetusmenetelmät

Webinaarit, joihin sisältyy pienryhmätyöskentelyä ja tentti.
Webinaareissa on läsnäolovelvoite.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti viimeisen webinaarin yhteydessä, jonka jälkeen kaksi uusintamahdollisuutta. Ajankohdat ilmoitetaan opintojakson alkaessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Webinaarit 0,5 op
Välitehtävät 1,5 op
Valmistautuminen tenttiin 1,0 op

Lisätietoja opiskelijoille

Webinaareihin osallistuminen, ryhmätehtävien vertaisarviointi ja tentti.

Avoin AMK paikkoja 10.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Osaat määritellä palveluohjauksen käsitteenä, selittää palveluohjauksen teoreettiset mallit ja merkityksen
Osaat kuvata palveluohjauksen prosessin ja palveluohjausta määrittävän lainsäädännön pääpiirteet
Tiedät ja osaat kuvata, miten rakennat asiakaslähtöisen palvelupolun ja osaat kuvata palveluohjauksen kehittämiskohtia

Esitietovaatimukset

Tuntee sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmän ja palveluja koskevan lainsäädännön
Ymmärtää asiakaslähtöisyyden käsitteen, asiakkaan asemaa ja oikeuksia määrittävän lainsäädännön sekä osallisuuden ja toimijuuden merkityksen sosiaali- ja terveyspalveluissa
Tietää toimintakykyyn ja osallisuuteen vaikuttavat tekijät sekä motivoivan ja vuorovaikutuksellisen ohjaamiseen periaatteet

Ilmoittautumisaika

01.11.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

28.03.2022 - 20.05.2022

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

34 % Lähiopetus, 66 % Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 35

Koulutus
  • Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Anne Koivisto
  • Tuija Ketola
Vastuuopettaja

Tuija Ketola

Ryhmät
  • SOS20SM
    Sosionomi (AMK)
  • SKO20SM
    Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla opit perusteet tavoitteellisen, asiakkaan osallisuutta ja voimavaroja tukevan palveluohjausprosessin suunnittelusta ja toteutuksesta.

Osaamiset

Sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan asiakkuusosaaminen
Hyvinvoinnin ja toimijuuden edistäminen
Palvelujärjestelmäosaaminen

Opintojakson tavoitteet
Kun olet suorittanut tämän opintojakson, tunnet palveluohjauksen käsitteen sekä teoreettiset lähtökohdat ja merkityksen. Osaat kuvata ja analysoida palveluohjauksen toteuttamisen erilaisia malleja ja prosessin sekä osaat rakentaa asiakaslähtöisen palvelupolun ja analysoida palvelupolkujen kriittisiä ja kehittämiskohtia.

Sisältö

Palveluohjaus käsitteenä ja sen teoreettiset lähtökohdat
Palveluohjausmallit sosiaali- ja terveysalan asiakastyössä
Palveluohjaus eri asiakasryhmien kanssa tehtävässä työssä
Palveluohjausta määrittävä keskeinen lainsäädäntö
Asiakas- ja palveluohjaus uudistuvassa sosiaali- ja terveydenhuollossa

Aika ja paikka

29.3. klo 9-15 webinaari
26.4. klo 9-15 webinaari

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Osaat määritellä palveluohjauksen käsitteenä, selittää palveluohjauksen teoreettiset mallit ja merkityksen
Osaat kuvata palveluohjauksen prosessin ja palveluohjausta määrittävän lainsäädännön pääpiirteet
Tiedät ja osaat kuvata, miten rakennat asiakaslähtöisen palvelupolun ja osaat kuvata palveluohjauksen kehittämiskohtia

Esitietovaatimukset

Tuntee sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmän ja palveluja koskevan lainsäädännön
Ymmärtää asiakaslähtöisyyden käsitteen, asiakkaan asemaa ja oikeuksia määrittävän lainsäädännön sekä osallisuuden ja toimijuuden merkityksen sosiaali- ja terveyspalveluissa
Tietää toimintakykyyn ja osallisuuteen vaikuttavat tekijät sekä motivoivan ja vuorovaikutuksellisen ohjaamiseen periaatteet

Ilmoittautumisaika

01.11.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

28.03.2022 - 20.05.2022

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

34 % Lähiopetus, 66 % Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 35

Koulutus
  • Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Anne Koivisto
  • Tuija Ketola
Vastuuopettaja

Tuija Ketola

Ryhmät
  • SOS20SM
    Sosionomi (AMK)
  • SKO20SM
    Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla opit perusteet tavoitteellisen, asiakkaan osallisuutta ja voimavaroja tukevan palveluohjausprosessin suunnittelusta ja toteutuksesta.

Osaamiset

Sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan asiakkuusosaaminen
Hyvinvoinnin ja toimijuuden edistäminen
Palvelujärjestelmäosaaminen

Opintojakson tavoitteet
Kun olet suorittanut tämän opintojakson, tunnet palveluohjauksen käsitteen sekä teoreettiset lähtökohdat ja merkityksen. Osaat kuvata ja analysoida palveluohjauksen toteuttamisen erilaisia malleja ja prosessin sekä osaat rakentaa asiakaslähtöisen palvelupolun ja analysoida palvelupolkujen kriittisiä ja kehittämiskohtia.

Sisältö

Palveluohjaus käsitteenä ja sen teoreettiset lähtökohdat
Palveluohjausmallit sosiaali- ja terveysalan asiakastyössä
Palveluohjaus eri asiakasryhmien kanssa tehtävässä työssä
Palveluohjausta määrittävä keskeinen lainsäädäntö
Asiakas- ja palveluohjaus uudistuvassa sosiaali- ja terveydenhuollossa

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Osaat määritellä palveluohjauksen käsitteenä, selittää palveluohjauksen teoreettiset mallit ja merkityksen
Osaat kuvata palveluohjauksen prosessin ja palveluohjausta määrittävän lainsäädännön pääpiirteet
Tiedät ja osaat kuvata, miten rakennat asiakaslähtöisen palvelupolun ja osaat kuvata palveluohjauksen kehittämiskohtia

Esitietovaatimukset

Tuntee sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmän ja palveluja koskevan lainsäädännön
Ymmärtää asiakaslähtöisyyden käsitteen, asiakkaan asemaa ja oikeuksia määrittävän lainsäädännön sekä osallisuuden ja toimijuuden merkityksen sosiaali- ja terveyspalveluissa
Tietää toimintakykyyn ja osallisuuteen vaikuttavat tekijät sekä motivoivan ja vuorovaikutuksellisen ohjaamiseen periaatteet

Ilmoittautumisaika

01.11.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

28.03.2022 - 20.05.2022

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

34 % Lähiopetus, 66 % Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 35

Koulutus
  • Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Anne Koivisto
  • Tuija Ketola
Vastuuopettaja

Tuija Ketola

Ryhmät
  • SOS20SM
    Sosionomi (AMK)
  • SKO20SM
    Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla opit perusteet tavoitteellisen, asiakkaan osallisuutta ja voimavaroja tukevan palveluohjausprosessin suunnittelusta ja toteutuksesta.

Osaamiset

Sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan asiakkuusosaaminen
Hyvinvoinnin ja toimijuuden edistäminen
Palvelujärjestelmäosaaminen

Opintojakson tavoitteet
Kun olet suorittanut tämän opintojakson, tunnet palveluohjauksen käsitteen sekä teoreettiset lähtökohdat ja merkityksen. Osaat kuvata ja analysoida palveluohjauksen toteuttamisen erilaisia malleja ja prosessin sekä osaat rakentaa asiakaslähtöisen palvelupolun ja analysoida palvelupolkujen kriittisiä ja kehittämiskohtia.

Sisältö

Palveluohjaus käsitteenä ja sen teoreettiset lähtökohdat
Palveluohjausmallit sosiaali- ja terveysalan asiakastyössä
Palveluohjaus eri asiakasryhmien kanssa tehtävässä työssä
Palveluohjausta määrittävä keskeinen lainsäädäntö
Asiakas- ja palveluohjaus uudistuvassa sosiaali- ja terveydenhuollossa

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Osaat määritellä palveluohjauksen käsitteenä, selittää palveluohjauksen teoreettiset mallit ja merkityksen
Osaat kuvata palveluohjauksen prosessin ja palveluohjausta määrittävän lainsäädännön pääpiirteet
Tiedät ja osaat kuvata, miten rakennat asiakaslähtöisen palvelupolun ja osaat kuvata palveluohjauksen kehittämiskohtia

Esitietovaatimukset

Tuntee sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmän ja palveluja koskevan lainsäädännön
Ymmärtää asiakaslähtöisyyden käsitteen, asiakkaan asemaa ja oikeuksia määrittävän lainsäädännön sekä osallisuuden ja toimijuuden merkityksen sosiaali- ja terveyspalveluissa
Tietää toimintakykyyn ja osallisuuteen vaikuttavat tekijät sekä motivoivan ja vuorovaikutuksellisen ohjaamiseen periaatteet

Ajoitus

10.01.2022 - 10.06.2022

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Toimipiste

Lutakon kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Tuija Ketola
  • Aila Pikkarainen
Vastuuopettaja

Aila Pikkarainen

Ryhmät
  • ZJA22KSKPJ
    Avoin AMK, sote, Kotikuntoutus palvelujärjestelmässä
  • ZJA21SSKKD
    Avoin amk, KKD, Kotikuntoutus kotihoidossa

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla opit perusteet tavoitteellisen, asiakkaan osallisuutta ja voimavaroja tukevan palveluohjausprosessin suunnittelusta ja toteutuksesta.

Osaamiset

Sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan asiakkuusosaaminen
Hyvinvoinnin ja toimijuuden edistäminen
Palvelujärjestelmäosaaminen

Opintojakson tavoitteet
Kun olet suorittanut tämän opintojakson, tunnet palveluohjauksen käsitteen sekä teoreettiset lähtökohdat ja merkityksen. Osaat kuvata ja analysoida palveluohjauksen toteuttamisen erilaisia malleja ja prosessin sekä osaat rakentaa asiakaslähtöisen palvelupolun ja analysoida palvelupolkujen kriittisiä ja kehittämiskohtia.

Sisältö

Palveluohjaus käsitteenä ja sen teoreettiset lähtökohdat
Palveluohjausmallit sosiaali- ja terveysalan asiakastyössä
Palveluohjaus eri asiakasryhmien kanssa tehtävässä työssä
Palveluohjausta määrittävä keskeinen lainsäädäntö
Asiakas- ja palveluohjaus uudistuvassa sosiaali- ja terveydenhuollossa

Aika ja paikka

24.-25.3.2022
21.-22.4.2022
19.-20.5.2022 (tentti) - uusinnat kesäkuussa 2022

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Hänninen, K. 2007: Palveluohjaus -asiakaslähtöistä täsmäpalvelua vauvasta vaariin. Helsinki. Stakes. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201210319566
Ketola, T. & Alaverdyan, A. toim. 2021. Ihmisiä kohtaamassa -asiakaslähtöisen palveuohjauksen jäljillä työikäisten palveluissa. Jyväskylän ammattikorkeakoulu julkaisuja 295.
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-595-1
Koivisto, A., Ketola, T., Karjalainen, K., Alaverdyan, A. ja Kivioja, T. Ihmisiä kohtaamassa -asiakaslähtöisen palveuohjauksen jäljillä työikäisten palveuissa. Toimintakortit. https://www.jamk.fi//kokonaisvaltainen-palveluohjauksen-toimintamalli-toimintakortit-final.pdf
Ristolainen, H., Roivas, P., Mustonen, E. & Hujala, A. 2020. Asiakaslähtöinen palveluohjaus. Julkaisussa Uudistuva sosiaali- ja terveysala. Toim. A. Hujala & H. Taskinen. Tampere: University Press. E-julkaisu.

Opetusmenetelmät

Webinaarit, joihin sisältyy pienryhmätyöskentelyä ja tentti.
Webinaareissa on läsnäolovelvoite.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Webinaarit 0,5 op
Välitehtävät 1 op
Valmistautuminen tenttiin 1,5 op

Lisätietoja opiskelijoille

Webinaareihin osallistuminen, ryhmätehtävien vertaisarviointi ja tentti

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Osaat määritellä palveluohjauksen käsitteenä, selittää palveluohjauksen teoreettiset mallit ja merkityksen
Osaat kuvata palveluohjauksen prosessin ja palveluohjausta määrittävän lainsäädännön pääpiirteet
Tiedät ja osaat kuvata, miten rakennat asiakaslähtöisen palvelupolun ja osaat kuvata palveluohjauksen kehittämiskohtia

Esitietovaatimukset

Tuntee sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmän ja palveluja koskevan lainsäädännön
Ymmärtää asiakaslähtöisyyden käsitteen, asiakkaan asemaa ja oikeuksia määrittävän lainsäädännön sekä osallisuuden ja toimijuuden merkityksen sosiaali- ja terveyspalveluissa
Tietää toimintakykyyn ja osallisuuteen vaikuttavat tekijät sekä motivoivan ja vuorovaikutuksellisen ohjaamiseen periaatteet

Ilmoittautumisaika

01.11.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

03.01.2022 - 11.03.2022

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

34 % Lähiopetus, 66 % Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 35

Koulutus
  • Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Tuija Ketola
  • Anne Koivisto
Vastuuopettaja

Tuija Ketola

Ryhmät
  • SOS20SM
    Sosionomi (AMK)
  • SKO20SM
    Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla opit perusteet tavoitteellisen, asiakkaan osallisuutta ja voimavaroja tukevan palveluohjausprosessin suunnittelusta ja toteutuksesta.

Osaamiset

Sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan asiakkuusosaaminen
Hyvinvoinnin ja toimijuuden edistäminen
Palvelujärjestelmäosaaminen

Opintojakson tavoitteet
Kun olet suorittanut tämän opintojakson, tunnet palveluohjauksen käsitteen sekä teoreettiset lähtökohdat ja merkityksen. Osaat kuvata ja analysoida palveluohjauksen toteuttamisen erilaisia malleja ja prosessin sekä osaat rakentaa asiakaslähtöisen palvelupolun ja analysoida palvelupolkujen kriittisiä ja kehittämiskohtia.

Sisältö

Palveluohjaus käsitteenä ja sen teoreettiset lähtökohdat
Palveluohjausmallit sosiaali- ja terveysalan asiakastyössä
Palveluohjaus eri asiakasryhmien kanssa tehtävässä työssä
Palveluohjausta määrittävä keskeinen lainsäädäntö
Asiakas- ja palveluohjaus uudistuvassa sosiaali- ja terveydenhuollossa

Aika ja paikka

14.1.2022 klo 9-15
18.2.2022 klo 9-15

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Hänninen, K. 2007: Palveluohjaus -asiakaslähtöistä täsmäpalvelua vauvasta vaariin. Helsinki. Stakes. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201210319566
Ketola, T. & Alaverdyan, A. toim. 2021. Ihmisiä kohtaamassa -asiakaslähtöisen palveuohjauksen jäljillä työikäisten palveluissa. Jyväskylän ammattikorkeakoulu julkaisuja 295.
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-595-1
Koivisto, A., Ketola, T., Karjalainen, K., Alaverdyan, A. ja Kivioja, T. Ihmisiä kohtaamassa -asiakaslähtöisen palveuohjauksen jäljillä työikäisten palveuissa. Toimintakortit. https://www.jamk.fi//kokonaisvaltainen-palveluohjauksen-toimintamalli-toimintakortit-final.pdf
Niemelä, J. & Kivipelto, M. 2019. Asiakaslähtöinen palvelupolkumalli tulevaisuuden sotekeskusten lähtökohdaksi. Työpaperi 37/2019. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Helsinki. https://www.julkari.fi/handle/10024/138819
Ristolainen, H., Roivas, P., Mustonen, E. & Hujala, A. 2020. Asiakaslähtöinen palveluohjaus. Julkaisussa Uudistuva sosiaali- ja terveysala. Toim. A. Hujala & H. Taskinen. Tampere: University Press. E-julkaisu.

Opetusmenetelmät

Webinaarit, joihin sisältyy pienryhmätyöskentelyä ja tentti.
Webinaareissa on läsnäolovelvoite.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti 18.2. webinaarin yhteydessä
1. Uusinta 24.2. klo 15-16
2. Uusinta 11.3. klo 14-15

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Webinaarit 0,5 op
Välitehtävät 1,5 op
Valmistautuminen tenttiin 1,0 op

Lisätietoja opiskelijoille

Webinaareihin osallistuminen, ryhmätehtävien vertaisarviointi ja tentti

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Osaat määritellä palveluohjauksen käsitteenä, selittää palveluohjauksen teoreettiset mallit ja merkityksen
Osaat kuvata palveluohjauksen prosessin ja palveluohjausta määrittävän lainsäädännön pääpiirteet
Tiedät ja osaat kuvata, miten rakennat asiakaslähtöisen palvelupolun ja osaat kuvata palveluohjauksen kehittämiskohtia

Esitietovaatimukset

Tuntee sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmän ja palveluja koskevan lainsäädännön
Ymmärtää asiakaslähtöisyyden käsitteen, asiakkaan asemaa ja oikeuksia määrittävän lainsäädännön sekä osallisuuden ja toimijuuden merkityksen sosiaali- ja terveyspalveluissa
Tietää toimintakykyyn ja osallisuuteen vaikuttavat tekijät sekä motivoivan ja vuorovaikutuksellisen ohjaamiseen periaatteet