Musiikkikasvatuksen perusteetLaajuus (5 op)
Tunnus: KP00BA74
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Leena Kangastalo
Osaamistavoitteet
Opintojakson osaamiset:
Osaat käyttää digitaalisia oppimisympäristöjä opiskelijana.
Huolehdit opiskeluvalmiuksistasi ja otat vastuun omasta ja yhteisön osaamisen kehittymisestä sekä opitun jakamisesta.
Opintojakson osaamistavoitteet:
Opintojakson jälkeen ymmärrät musiikin merkityksen varhaislapsuudessa lapsen kokonaiskehityksen ja -kasvun tukena. Tunnet varhaisiän musiikkikasvatuksen perusteita ja kykenet soveltamaan oppimaasi lapsille suunnatussa pienoisprojektissa. Tunnet musiikin oppimiseen sekä musiikilliseen kehitykseen liittyviä keskeisiä periaatteita. Olet tutustunut musiikin opettamiseen ja musiikkipedagogin työhön sekä tunnet keskeiset yksilö- ja ryhmäohjauksen opetusmenetelmät. Sinulle on muodostunut kokonaiskuva suomalaisesta musiikin koulutusjärjestelmästä sekä käsitys suomalaisen musiikkikasvatuksen historian pääpiirteistä.
Sisältö
Musiikkikasvatuksen historiaa pähkinänkuoressa.
Musiikkikasvatuksen alkutaipaleella.
Musiikillinen kehitys ja musiikin oppiminen.
Musiikin koulutusjärjestelmä Suomessa.
Musiikkipedagogin työnkuvan moninaisuus.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty: Osaat käyttää digitaalisia oppimisympäristöjä opiskelijana.
Huolehdit opiskeluvalmiuksistasi ja otat vastuun omasta ja yhteisön osaamisen kehittymisestä sekä opitun jakamisesta.
Osaat määritellä mikä on musiikin merkitys ihmisen kokonaiskehityksen ja -kasvun tukena. Osaat määritellä varhaisiän musiikkikasvatuksen perusteet ja osaat soveltaa oppimaasi käytännön projektissa. Tunnet musiikin oppimiseen sekä musiikilliseen kehitykseen liittyviä keskeisiä periaatteita. Osaat määritellä musiikin opettamisen ja musiikkipedagogin työn pääpiirteet. Tunnet suomalaisen musiikin koulutusjärjestelmän sekä suomalaisen musiikkikasvatuksen historian pääpiirteet.
Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 22.08.2024
Ajoitus
26.08.2024 - 18.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Toimipiste
Suomalainen musiikkikampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Musiikkipedagogi (AMK)
- Musiikkipedagogi (AMK), varhaisiän musiikkikasvatus ja kulttuurihyvinvointi
- Musiikkipedagogi (AMK), instrumenttiopetus ja ryhmänohjaus
Opettaja
- Leena Kangastalo
Ryhmät
-
KPV24S1Varhaisiän musiikkikasvatus ja kulttuurihyvinvointi tutkinto-ohjelma (AMK)
-
KPI24S1Instrumenttiopetus ja ryhmänohjaus tutkinto-ohjelma (AMK)
Tavoitteet
Opintojakson osaamiset:
Osaat käyttää digitaalisia oppimisympäristöjä opiskelijana.
Huolehdit opiskeluvalmiuksistasi ja otat vastuun omasta ja yhteisön osaamisen kehittymisestä sekä opitun jakamisesta.
Opintojakson osaamistavoitteet:
Opintojakson jälkeen ymmärrät musiikin merkityksen varhaislapsuudessa lapsen kokonaiskehityksen ja -kasvun tukena. Tunnet varhaisiän musiikkikasvatuksen perusteita ja kykenet soveltamaan oppimaasi lapsille suunnatussa pienoisprojektissa. Tunnet musiikin oppimiseen sekä musiikilliseen kehitykseen liittyviä keskeisiä periaatteita. Olet tutustunut musiikin opettamiseen ja musiikkipedagogin työhön sekä tunnet keskeiset yksilö- ja ryhmäohjauksen opetusmenetelmät. Sinulle on muodostunut kokonaiskuva suomalaisesta musiikin koulutusjärjestelmästä sekä käsitys suomalaisen musiikkikasvatuksen historian pääpiirteistä.
Sisältö
Musiikkikasvatuksen historiaa pähkinänkuoressa.
Musiikkikasvatuksen alkutaipaleella.
Musiikillinen kehitys ja musiikin oppiminen.
Musiikin koulutusjärjestelmä Suomessa.
Musiikkipedagogin työnkuvan moninaisuus.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Huhtinen-Hildén, L. & Pitt, J. 2018. Taking a Learner-Centered Approach to Music Education: Pedagogical Pathways, Learning in and through music. New York: Routledge.
Huotilainen, M. 2019. Näin aivot oppivat. PS-kustannus.
Juntunen, M-L., Nikkanen H. & Westerlund, H. 2013. Musiikkikasvattaja - kohti reflektiivistä käytäntöä. PS-Kustannus.
Lindeberg-Piiroinen, A. & Ruokonen, I. 2017. Musiikki varhaiskasvatuksessa -käsikirja. Helsinki: Classicus.
Louhivuori, J., Paananen, P. & Väkevä, L. (toim.) 2009. Musiikkikasvatus: Näkökulmia kasvatukseen, opetukseen ja tutkimukseen. Vaasa: FiSME.
Louhivuori, J., Saarikallio, S. & Toiviainen, P. (toim.) 2022. Musiikkipsykologia. Jyväskylä: Atena.
Opetusmenetelmät
Osallistut kontaktiopetukseen, joka sisältää luentoja, demonstraatioita ja workshop-työskentelyä.
Työskentelet itsenäisesti muiden opiskelijoiden kanssa tiimissä toteuttaen interaktiivisen lastenkonsertin päiväkodissa tai koululla. Tämän lisäksi teet myös muita ryhmätöitä.
Tutustut musiikkipedagogin työhön seuraamalla hänen työskentelyään erilaisissa työyhteisöissä.
Osallistut mahdollisille tutustumiskäynneille.
Opintojakson materiaalit ja tehtävät ovat verkko-oppimisympäristössä, jonne palautat myös kaikki tekemäsi tehtävät.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Tuntiseurannat voit tehdä valitsemassasi kohteessa.
Pienprojekti toteutetaan erikseen sovitussa päiväkodissa tai koulussa Jyväskylässä.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen: Hyväksilukeminen (korvaaminen ja sisällyttäminen).
Muulla tavoin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen. Opinnollistaminen. Tarkemmat ohjeet löytyvät tutkintosäännöstä ja opinto-oppaasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 h, joista
Lähiopetus 40 - 50 h
Pienoisprojektin suunnittelu ja toteutus 50h
Yksilöt - ja ryhmätehtävät 35 - 45 h.
Lisätietoja opiskelijoille
Edu Futura 4 paikkaa
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty: Osaat käyttää digitaalisia oppimisympäristöjä opiskelijana.
Huolehdit opiskeluvalmiuksistasi ja otat vastuun omasta ja yhteisön osaamisen kehittymisestä sekä opitun jakamisesta.
Osaat määritellä mikä on musiikin merkitys ihmisen kokonaiskehityksen ja -kasvun tukena. Osaat määritellä varhaisiän musiikkikasvatuksen perusteet ja osaat soveltaa oppimaasi käytännön projektissa. Tunnet musiikin oppimiseen sekä musiikilliseen kehitykseen liittyviä keskeisiä periaatteita. Osaat määritellä musiikin opettamisen ja musiikkipedagogin työn pääpiirteet. Tunnet suomalaisen musiikin koulutusjärjestelmän sekä suomalaisen musiikkikasvatuksen historian pääpiirteet.
Ilmoittautumisaika
01.08.2023 - 24.08.2023
Ajoitus
28.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Toimipiste
Suomalainen musiikkikampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Musiikkipedagogi (AMK)
Opettaja
- Leena Kangastalo
Ryhmät
-
KPD23S1Musiikkipedagogi (AMK)
Tavoitteet
Opintojakson osaamiset:
Osaat käyttää digitaalisia oppimisympäristöjä opiskelijana.
Huolehdit opiskeluvalmiuksistasi ja otat vastuun omasta ja yhteisön osaamisen kehittymisestä sekä opitun jakamisesta.
Opintojakson osaamistavoitteet:
Opintojakson jälkeen ymmärrät musiikin merkityksen varhaislapsuudessa lapsen kokonaiskehityksen ja -kasvun tukena. Tunnet varhaisiän musiikkikasvatuksen perusteita ja kykenet soveltamaan oppimaasi lapsille suunnatussa pienoisprojektissa. Tunnet musiikin oppimiseen sekä musiikilliseen kehitykseen liittyviä keskeisiä periaatteita. Olet tutustunut musiikin opettamiseen ja musiikkipedagogin työhön sekä tunnet keskeiset yksilö- ja ryhmäohjauksen opetusmenetelmät. Sinulle on muodostunut kokonaiskuva suomalaisesta musiikin koulutusjärjestelmästä sekä käsitys suomalaisen musiikkikasvatuksen historian pääpiirteistä.
Sisältö
Musiikkikasvatuksen historiaa pähkinänkuoressa.
Musiikkikasvatuksen alkutaipaleella.
Musiikillinen kehitys ja musiikin oppiminen.
Musiikin koulutusjärjestelmä Suomessa.
Musiikkipedagogin työnkuvan moninaisuus.
Aika ja paikka
Torstaisin klo. 9.00 - 11.30 Pitkäkatu Monitoimisali sekä ennalta sovittuina päivinä etänä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Huhtinen-Hildén, L.,& Pitt, J. 2018. Taking a Learner-Centered Approach to Music Education: Pedagogical Pathways, Learning in and through music.. New York: Routledge
Huotilainen, M. 2019. Näin aivot oppivat. PS-kustannus.
Juntunen, M-L, Nikkanen h. & Westerlund, H. 2013. Musiikkikasvattaja - kohti reflektiivistä käytäntöä. PS - Kustannus
Lindeberg-Piiroinen, A. & Ruokonen I. 2017. Musiikki varhaiskasvatuksessa -käsikirja. Tallinna: Printall.
Louhivuori, J., Paananen, P. & Väkevä, L. (toim.) 2009. Musiikkikasvatus: Näkökulmia kasvatukseen, opetukseen ja tutkimukseen. Vaasa: FiSME.
Louhivuori, J., Saarikallio, S. & Toiviainen, P.(toim.) 2022. Musiikkipsykologia. Jyväskylä: Atena.
Opetusmenetelmät
Osallistut kontaktiopetukseen, joka sisältää luentoja, demonstraatioita ja workshop-työskentelyä.
Työskentelet itsenäisesti muiden opiskelijoiden kanssa tiimissä toteuttaen interaktiivisen lastenkonsertin päiväkodissa tai koululla. Tämän lisäksi teet myös muita ryhmätöitä.
Tutustut musiikkipedagogin työhön seuraamalla hänen työskentelyään erilaisissa työyhteisöissä.
Osallistut mahdollisille tutustumiskäynneille.
Opintojakson materiaalit ja tehtävät ovat verkko-oppimisympäristössä, jonne palautat myös kaikki tekemäsi tehtävät.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Tuntiseurannat voit tehdä valitsemassasi kohteessa.
Pienprojekti toteutetaan erikseen sovitussa päiväkodissa tai koulussa Jyväskylässä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Erillistä tenttiä ei järjestetä vaan kaikki tekemäsi tehtävät arvioidaan osana opintojakson suoritusta.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen: Hyväksilukeminen (korvaaminen ja sisällyttäminen).
Muulla tavoin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen. Opinnollistaminen. Tarkemmat ohjeet löytyvät tutkintosäännöstä ja opinto-oppaasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Osallistut kontaktiopetukseen 30 - 45 h.
Seuraat musiikkipedagogin työskentelyä 5 h.
Olet mukana toteuttamassa pienoisprojektia 50 h.
Teet annetut tehtävät, harjoitukset ja ryhmätyöt 35 h.
Lisätietoja opiskelijoille
Ei-tutkintoon johtavan koulutuksen kapasiteetti:
EduFutura-lisäpaikat Gradian musiikin ammattiopiskelijoille sekä Schildtin lukiolaisille.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty: Osaat käyttää digitaalisia oppimisympäristöjä opiskelijana.
Huolehdit opiskeluvalmiuksistasi ja otat vastuun omasta ja yhteisön osaamisen kehittymisestä sekä opitun jakamisesta.
Osaat määritellä mikä on musiikin merkitys ihmisen kokonaiskehityksen ja -kasvun tukena. Osaat määritellä varhaisiän musiikkikasvatuksen perusteet ja osaat soveltaa oppimaasi käytännön projektissa. Tunnet musiikin oppimiseen sekä musiikilliseen kehitykseen liittyviä keskeisiä periaatteita. Osaat määritellä musiikin opettamisen ja musiikkipedagogin työn pääpiirteet. Tunnet suomalaisen musiikin koulutusjärjestelmän sekä suomalaisen musiikkikasvatuksen historian pääpiirteet.
Ilmoittautumisaika
01.08.2022 - 25.08.2022
Ajoitus
22.08.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Toimipiste
Suomalainen musiikkikampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Musiikkipedagogi (AMK)
Opettaja
- Leena Kangastalo
Ryhmät
-
KPD22S1Musiikkipedagogi (AMK)
Tavoitteet
Opintojakson osaamiset:
Osaat käyttää digitaalisia oppimisympäristöjä opiskelijana.
Huolehdit opiskeluvalmiuksistasi ja otat vastuun omasta ja yhteisön osaamisen kehittymisestä sekä opitun jakamisesta.
Opintojakson osaamistavoitteet:
Opintojakson jälkeen ymmärrät musiikin merkityksen varhaislapsuudessa lapsen kokonaiskehityksen ja -kasvun tukena. Tunnet varhaisiän musiikkikasvatuksen perusteita ja kykenet soveltamaan oppimaasi lapsille suunnatussa pienoisprojektissa. Tunnet musiikin oppimiseen sekä musiikilliseen kehitykseen liittyviä keskeisiä periaatteita. Olet tutustunut musiikin opettamiseen ja musiikkipedagogin työhön sekä tunnet keskeiset yksilö- ja ryhmäohjauksen opetusmenetelmät. Sinulle on muodostunut kokonaiskuva suomalaisesta musiikin koulutusjärjestelmästä sekä käsitys suomalaisen musiikkikasvatuksen historian pääpiirteistä.
Sisältö
Musiikkikasvatuksen historiaa pähkinänkuoressa.
Musiikkikasvatuksen alkutaipaleella.
Musiikillinen kehitys ja musiikin oppiminen.
Musiikin koulutusjärjestelmä Suomessa.
Musiikkipedagogin työnkuvan moninaisuus.
Aika ja paikka
Torstaisin klo. 9.00 - 11.30 Pitkäkatu Monitoimisali sekä ennalta sovittuina päivinä etänä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Ahonen, K. 2004. Johdatus musiikin oppimiseen. Helsinki: Finn Lectura.
Huhtinen-Hildén, L.,& Pitt, J. 2018. Taking a Learner-Centered Approach to Music Education: Pedagogical Pathways, Learning in and through music.. New York: Routledge
Huotilainen, M. 2019. Näin aivot oppivat. PS-kustannus.
Juntunen, M-L, Nikkanen h. & Westerlund, H. 2013. Musiikkikasvattaja - kohti reflektiivistä käytäntöä. PS - Kustannus
Lindeberg-Piiroinen, A. & Ruokonen I. 2017. Musiikki varhaiskasvatuksessa -käsikirja. Tallinna: Printall.
Louhivuori, J., Paananen, P. & Väkevä, L. (toim.) 2009. Musiikkikasvatus: Näkökulmia kasvatukseen, opetukseen ja tutkimukseen. Vaasa: FiSME.
Louhivuori, J. & Saarikallio, S. (toim.) 2010. Musiikkipsykologia. Jyväskylä: Atena.
Opetusmenetelmät
Osallistut kontaktiopetukseen, joka sisältää luentoja, demonstraatioita ja workshop-työskentelyä.
Työskentelet itsenäisesti muiden opiskelijoiden kanssa tiimissä toteuttaen interaktiivisen lastenkonsertin päiväkodissa tai koululla. Tämän lisäksi teet myös muita ryhmätöitä.
Tutustut musiikkipedagogin työhön seuraamalla hänen työskentelyään erilaisissa työyhteisöissä.
Osallistut mahdollisille tutustumiskäynneille.
Opintojakson materiaalit ja tehtävät ovat verkko-oppimisympäristössä, jonne palautat myös kaikki tekemäsi tehtävät.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Tuntiseurannat voit tehdä valitsemassasi kohteessa.
Pienprojekti toteutetaan erikseen sovitussa päiväkodissa tai koulussa Jyväskylässä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Erillistä tenttiä ei järjestetä vaan kaikki tekemäsi tehtävät arvioidaan osana opintojakson suoritusta.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen: Hyväksilukeminen (korvaaminen ja sisällyttäminen)
Muulla tavoin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen. Opinnollistaminen Tarkemmat ohjeet löytyvät tutkintosäännöstä ja opinto-oppaasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Osallistut kontaktiopetukseen 45 h.
Seuraat musiikkipedagogin työskentelyä 5 h.
Olet mukana toteuttamassa pienoisprojektia 50 h.
Teet annetut tehtävät, harjoitukset ja ryhmätyöt 35 h.
Lisätietoja opiskelijoille
Ei-tutkintoon johtavan koulutuksen kapasiteetti:
EduFutura-lisäpaikat Gradian musiikin ammattiopiskelijoille sekä Schildtin lukiolaisille.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty: Osaat käyttää digitaalisia oppimisympäristöjä opiskelijana.
Huolehdit opiskeluvalmiuksistasi ja otat vastuun omasta ja yhteisön osaamisen kehittymisestä sekä opitun jakamisesta.
Osaat määritellä mikä on musiikin merkitys ihmisen kokonaiskehityksen ja -kasvun tukena. Osaat määritellä varhaisiän musiikkikasvatuksen perusteet ja osaat soveltaa oppimaasi käytännön projektissa. Tunnet musiikin oppimiseen sekä musiikilliseen kehitykseen liittyviä keskeisiä periaatteita. Osaat määritellä musiikin opettamisen ja musiikkipedagogin työn pääpiirteet. Tunnet suomalaisen musiikin koulutusjärjestelmän sekä suomalaisen musiikkikasvatuksen historian pääpiirteet.