Choir Conducting 1Laajuus (5 cr)
Code: KP00BA84
Credits
5 op
Teaching language
- Finnish
Responsible person
- Rita Varonen
Objective
You know how to begin and stop the music. You know how to give to the choir the beginning chord from your tuning fork. You learned to conduct the beat pattern in 1, in 2 in 3 and in 4. You learn to read the choir scores. You can rehearse and conduct different type of choirs. You can record and analyse rehearsals and concerts.You can use your musical knowledge in different types of tasks as well in concert situations as in many different groups.
Content
Using the tuning fork.
Basics of choir music conducting-technique.
Analysing the choir scores.
Knowledge to lead a group.
Verbal communication skills.
Basics of voice building.
Learning the SSAA and SATB repertoire.
Qualifications
Edeltävä osaaminen: Hyvät musiikin hahmottamisen, säveltapailun ja musiikin teorian taidot.
Assessment criteria, satisfactory (1)
1 Välttävä:
Et osaa kunnolla aloittaa ja lopettaa kappaleita. Tempo- ja pulssiongelmia esiintyy jatkuvasti. Äänenantotaidossasi on kovasti parantamisen varaa. Et osaa harjoituttaa ja johtaa kuoroa kunnolla ja sekoitat jatkuvasti johtaessasi 1,2,3,4 -kaavat. Osaat arvioida osaamistasi suhteellisen heikosti, sinulla on heikot valmiudet. Olet saavuttanut heikosti oppimistulosten tavoitteet. Otat vain harvoin vastuuta oppimisestasi sekä itsesi kehittämisestä opintojaksolla.
2 Tyydyttävä:
Osaat vain osittain aloittaa ja lopettaa kappaleita. Tempo- ja pulssiongelmia esiintyy useasti. Äänenantotaidossasi on kovasti parantamisen varaa. Osaat harjoituttaa ja johtaa kuoroa tyydyttävästi, mutta välillä sotket johtaessasi 1,2,3,4 -kaavat. Et tunnista puutteitasi. Olet saavuttanut joitakin oppimistulosten tavoitteista. Otat vain ajoittain vastuuta oppimisestasi sekä itsesi kehittämisestä opintojaksolla.
Assessment criteria, good (3)
3 Hyvä:
Osaat aloittaa ja lopettaa kappaleita mutta tempo- ja pulssiongelmia saattaa esiintyä. Osaat antaa alkuäänet suhteellisen hyvin, joskin puhtaudessa on parantamisen varaa. Osaat harjoituttaa ja johtaa kuoroa kohtuullisesti. Osaat 1,2,3,4 -kaavat keskivertotasolla. Osaat tunnistaa puutteita osaamisessasi. Olet saavuttanut osittain oppimistulosten tavoitteet. Otat vaihtelevasti vastuuta oppimisestasi sekä itsesi kehittämisestä opintojaksolla.
4 Kiitettävä:
Osaat aloittaa ja lopettaa kappaleita kohtuullisen hyvin. Osaat antaa alkuäänet, joskin puhtaudessa vielä parantamisen varaa. Osaat 1,2,3,4 -kaavat kiitettävällä tasolla. Osaat arvioida osaamistasi melko hyvin. Osaat harjoituttaa ja johtaa kuoroa suhteellisen hyvin. Saavutat melkein kaikki oppimistulosten tavoitteet. Otat suhteellisen hyvin vastuuta oppimisestasi sekä itsesi kehittämisestä.
Assessment criteria, excellent (5)
5 Erinomainen:
Osaat aloittaa ja lopettaa kappaleita erittäin hyvin. Osaat antaa alkuäänet moitteettomasti. Osaat johtaa 1,2,3,4 -kaavat. Osaat harjoituttaa ja johtaa kuoroa erinomaisesti. Osaat arvioida osaamistasi hyvin, ja olet saavuttanut oppimistuloksissa vaaditut tavoitteet. Otat myös esimerkillisesti vastuuta oppimisestasi sekä itsesi kehittämisestä.
Enrollment
01.08.2024 - 22.08.2024
Timing
26.08.2024 - 19.05.2025
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Face-to-face
Unit
School of Health and Social Studies
Campus
Finnish Music Campus
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Bachelor's Degree Programme in Music Pedagogue
Teachers
- Rita Varonen
Groups
-
KPD22S1Musiikkipedagogi (AMK)
Objectives
You know how to begin and stop the music. You know how to give to the choir the beginning chord from your tuning fork. You learned to conduct the beat pattern in 1, in 2 in 3 and in 4. You learn to read the choir scores. You can rehearse and conduct different type of choirs. You can record and analyse rehearsals and concerts.You can use your musical knowledge in different types of tasks as well in concert situations as in many different groups.
Content
Using the tuning fork.
Basics of choir music conducting-technique.
Analysing the choir scores.
Knowledge to lead a group.
Verbal communication skills.
Basics of voice building.
Learning the SSAA and SATB repertoire.
Learning materials and recommended literature
By agreement with teacher material, sources, scores and other implements e.g. tuning fork)and virtual music material available in the Net. Sulasol 3
Teaching methods
Lectures, small group seminars, distance teaching
Exam dates and retake possibilities
May 2023
Alternative completion methods
Proof of skills and knowledge in conducting test 60% lesson attendance 40%
Student workload
lectures, workshops 35-45 h video feedback and co-student evaluation 10-20 h singing in rehearsal choir 30-50 h independent work 20-30 h Web based work 20-30 h altogether 135 h
Further information for students
Edu Futura: 3 paikkaa
Evaluation scale
0-5
Evaluation criteria, satisfactory (1-2)
1 Välttävä:
Et osaa kunnolla aloittaa ja lopettaa kappaleita. Tempo- ja pulssiongelmia esiintyy jatkuvasti. Äänenantotaidossasi on kovasti parantamisen varaa. Et osaa harjoituttaa ja johtaa kuoroa kunnolla ja sekoitat jatkuvasti johtaessasi 1,2,3,4 -kaavat. Osaat arvioida osaamistasi suhteellisen heikosti, sinulla on heikot valmiudet. Olet saavuttanut heikosti oppimistulosten tavoitteet. Otat vain harvoin vastuuta oppimisestasi sekä itsesi kehittämisestä opintojaksolla.
2 Tyydyttävä:
Osaat vain osittain aloittaa ja lopettaa kappaleita. Tempo- ja pulssiongelmia esiintyy useasti. Äänenantotaidossasi on kovasti parantamisen varaa. Osaat harjoituttaa ja johtaa kuoroa tyydyttävästi, mutta välillä sotket johtaessasi 1,2,3,4 -kaavat. Et tunnista puutteitasi. Olet saavuttanut joitakin oppimistulosten tavoitteista. Otat vain ajoittain vastuuta oppimisestasi sekä itsesi kehittämisestä opintojaksolla.
Evaluation criteria, good (3-4)
3 Hyvä:
Osaat aloittaa ja lopettaa kappaleita mutta tempo- ja pulssiongelmia saattaa esiintyä. Osaat antaa alkuäänet suhteellisen hyvin, joskin puhtaudessa on parantamisen varaa. Osaat harjoituttaa ja johtaa kuoroa kohtuullisesti. Osaat 1,2,3,4 -kaavat keskivertotasolla. Osaat tunnistaa puutteita osaamisessasi. Olet saavuttanut osittain oppimistulosten tavoitteet. Otat vaihtelevasti vastuuta oppimisestasi sekä itsesi kehittämisestä opintojaksolla.
4 Kiitettävä:
Osaat aloittaa ja lopettaa kappaleita kohtuullisen hyvin. Osaat antaa alkuäänet, joskin puhtaudessa vielä parantamisen varaa. Osaat 1,2,3,4 -kaavat kiitettävällä tasolla. Osaat arvioida osaamistasi melko hyvin. Osaat harjoituttaa ja johtaa kuoroa suhteellisen hyvin. Saavutat melkein kaikki oppimistulosten tavoitteet. Otat suhteellisen hyvin vastuuta oppimisestasi sekä itsesi kehittämisestä.
Evaluation criteria, excellent (5)
5 Erinomainen:
Osaat aloittaa ja lopettaa kappaleita erittäin hyvin. Osaat antaa alkuäänet moitteettomasti. Osaat johtaa 1,2,3,4 -kaavat. Osaat harjoituttaa ja johtaa kuoroa erinomaisesti. Osaat arvioida osaamistasi hyvin, ja olet saavuttanut oppimistuloksissa vaaditut tavoitteet. Otat myös esimerkillisesti vastuuta oppimisestasi sekä itsesi kehittämisestä.
Prerequisites
Edeltävä osaaminen: Hyvät musiikin hahmottamisen, säveltapailun ja musiikin teorian taidot.
Enrollment
01.08.2023 - 24.08.2023
Timing
28.08.2023 - 29.04.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Face-to-face
Unit
School of Health and Social Studies
Campus
Finnish Music Campus
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Bachelor's Degree Programme in Music Pedagogue
Teachers
- Rita Varonen
Groups
-
KPD21S1Musiikkipedagogi (AMK)
Objectives
You know how to begin and stop the music. You know how to give to the choir the beginning chord from your tuning fork. You learned to conduct the beat pattern in 1, in 2 in 3 and in 4. You learn to read the choir scores. You can rehearse and conduct different type of choirs. You can record and analyse rehearsals and concerts.You can use your musical knowledge in different types of tasks as well in concert situations as in many different groups.
Content
Using the tuning fork.
Basics of choir music conducting-technique.
Analysing the choir scores.
Knowledge to lead a group.
Verbal communication skills.
Basics of voice building.
Learning the SSAA and SATB repertoire.
Learning materials and recommended literature
By agreement with teacher material, sources, scores and other implements e.g. tuning fork)and virtual music material available in the Net. Sulasol 3
Teaching methods
Lectures, small group seminars, distance teaching
Exam dates and retake possibilities
May 2023
Alternative completion methods
Proof of skills and knowledge in conducting test 60% lesson attendance 40%
Student workload
lectures, workshops 35-45 h video feedback and co-student evaluation 10-20 h singing in rehearsal choir 30-50 h independent work 20-30 h Web based work 20-30 h altogether 135 h
Evaluation scale
0-5
Evaluation criteria, satisfactory (1-2)
1 Välttävä:
Et osaa kunnolla aloittaa ja lopettaa kappaleita. Tempo- ja pulssiongelmia esiintyy jatkuvasti. Äänenantotaidossasi on kovasti parantamisen varaa. Et osaa harjoituttaa ja johtaa kuoroa kunnolla ja sekoitat jatkuvasti johtaessasi 1,2,3,4 -kaavat. Osaat arvioida osaamistasi suhteellisen heikosti, sinulla on heikot valmiudet. Olet saavuttanut heikosti oppimistulosten tavoitteet. Otat vain harvoin vastuuta oppimisestasi sekä itsesi kehittämisestä opintojaksolla.
2 Tyydyttävä:
Osaat vain osittain aloittaa ja lopettaa kappaleita. Tempo- ja pulssiongelmia esiintyy useasti. Äänenantotaidossasi on kovasti parantamisen varaa. Osaat harjoituttaa ja johtaa kuoroa tyydyttävästi, mutta välillä sotket johtaessasi 1,2,3,4 -kaavat. Et tunnista puutteitasi. Olet saavuttanut joitakin oppimistulosten tavoitteista. Otat vain ajoittain vastuuta oppimisestasi sekä itsesi kehittämisestä opintojaksolla.
Evaluation criteria, good (3-4)
3 Hyvä:
Osaat aloittaa ja lopettaa kappaleita mutta tempo- ja pulssiongelmia saattaa esiintyä. Osaat antaa alkuäänet suhteellisen hyvin, joskin puhtaudessa on parantamisen varaa. Osaat harjoituttaa ja johtaa kuoroa kohtuullisesti. Osaat 1,2,3,4 -kaavat keskivertotasolla. Osaat tunnistaa puutteita osaamisessasi. Olet saavuttanut osittain oppimistulosten tavoitteet. Otat vaihtelevasti vastuuta oppimisestasi sekä itsesi kehittämisestä opintojaksolla.
4 Kiitettävä:
Osaat aloittaa ja lopettaa kappaleita kohtuullisen hyvin. Osaat antaa alkuäänet, joskin puhtaudessa vielä parantamisen varaa. Osaat 1,2,3,4 -kaavat kiitettävällä tasolla. Osaat arvioida osaamistasi melko hyvin. Osaat harjoituttaa ja johtaa kuoroa suhteellisen hyvin. Saavutat melkein kaikki oppimistulosten tavoitteet. Otat suhteellisen hyvin vastuuta oppimisestasi sekä itsesi kehittämisestä.
Evaluation criteria, excellent (5)
5 Erinomainen:
Osaat aloittaa ja lopettaa kappaleita erittäin hyvin. Osaat antaa alkuäänet moitteettomasti. Osaat johtaa 1,2,3,4 -kaavat. Osaat harjoituttaa ja johtaa kuoroa erinomaisesti. Osaat arvioida osaamistasi hyvin, ja olet saavuttanut oppimistuloksissa vaaditut tavoitteet. Otat myös esimerkillisesti vastuuta oppimisestasi sekä itsesi kehittämisestä.
Prerequisites
Edeltävä osaaminen: Hyvät musiikin hahmottamisen, säveltapailun ja musiikin teorian taidot.
Enrollment
01.08.2022 - 25.08.2022
Timing
29.08.2022 - 19.05.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Face-to-face
Unit
School of Health and Social Studies
Campus
Finnish Music Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
0 - 50
Degree programmes
- Bachelor's Degree Programme in Music Pedagogue
Teachers
- Rita Varonen
Groups
-
KPD20S1Bachelor's Degree Programme in Music
Objectives
You know how to begin and stop the music. You know how to give to the choir the beginning chord from your tuning fork. You learned to conduct the beat pattern in 1, in 2 in 3 and in 4. You learn to read the choir scores. You can rehearse and conduct different type of choirs. You can record and analyse rehearsals and concerts.You can use your musical knowledge in different types of tasks as well in concert situations as in many different groups.
Content
Using the tuning fork.
Basics of choir music conducting-technique.
Analysing the choir scores.
Knowledge to lead a group.
Verbal communication skills.
Basics of voice building.
Learning the SSAA and SATB repertoire.
Learning materials and recommended literature
By agreement with teacher material, sources, scores and other implements e.g. tuning fork)and virtual music material available in the Net. Sulasol 3
Teaching methods
Lectures, small group seminars, distance teaching
Exam dates and retake possibilities
May 2023
Alternative completion methods
Proof of skills and knowledge in conducting test 60% lesson attendance 40%
Student workload
lectures, workshops 35-45 h video feedback and co-student evaluation 10-20 h singing in rehearsal choir 30-50 h independent work 20-30 h Web based work 20-30 h altogether 135 h
Evaluation scale
0-5
Evaluation criteria, satisfactory (1-2)
1 Välttävä:
Et osaa kunnolla aloittaa ja lopettaa kappaleita. Tempo- ja pulssiongelmia esiintyy jatkuvasti. Äänenantotaidossasi on kovasti parantamisen varaa. Et osaa harjoituttaa ja johtaa kuoroa kunnolla ja sekoitat jatkuvasti johtaessasi 1,2,3,4 -kaavat. Osaat arvioida osaamistasi suhteellisen heikosti, sinulla on heikot valmiudet. Olet saavuttanut heikosti oppimistulosten tavoitteet. Otat vain harvoin vastuuta oppimisestasi sekä itsesi kehittämisestä opintojaksolla.
2 Tyydyttävä:
Osaat vain osittain aloittaa ja lopettaa kappaleita. Tempo- ja pulssiongelmia esiintyy useasti. Äänenantotaidossasi on kovasti parantamisen varaa. Osaat harjoituttaa ja johtaa kuoroa tyydyttävästi, mutta välillä sotket johtaessasi 1,2,3,4 -kaavat. Et tunnista puutteitasi. Olet saavuttanut joitakin oppimistulosten tavoitteista. Otat vain ajoittain vastuuta oppimisestasi sekä itsesi kehittämisestä opintojaksolla.
Evaluation criteria, good (3-4)
3 Hyvä:
Osaat aloittaa ja lopettaa kappaleita mutta tempo- ja pulssiongelmia saattaa esiintyä. Osaat antaa alkuäänet suhteellisen hyvin, joskin puhtaudessa on parantamisen varaa. Osaat harjoituttaa ja johtaa kuoroa kohtuullisesti. Osaat 1,2,3,4 -kaavat keskivertotasolla. Osaat tunnistaa puutteita osaamisessasi. Olet saavuttanut osittain oppimistulosten tavoitteet. Otat vaihtelevasti vastuuta oppimisestasi sekä itsesi kehittämisestä opintojaksolla.
4 Kiitettävä:
Osaat aloittaa ja lopettaa kappaleita kohtuullisen hyvin. Osaat antaa alkuäänet, joskin puhtaudessa vielä parantamisen varaa. Osaat 1,2,3,4 -kaavat kiitettävällä tasolla. Osaat arvioida osaamistasi melko hyvin. Osaat harjoituttaa ja johtaa kuoroa suhteellisen hyvin. Saavutat melkein kaikki oppimistulosten tavoitteet. Otat suhteellisen hyvin vastuuta oppimisestasi sekä itsesi kehittämisestä.
Evaluation criteria, excellent (5)
5 Erinomainen:
Osaat aloittaa ja lopettaa kappaleita erittäin hyvin. Osaat antaa alkuäänet moitteettomasti. Osaat johtaa 1,2,3,4 -kaavat. Osaat harjoituttaa ja johtaa kuoroa erinomaisesti. Osaat arvioida osaamistasi hyvin, ja olet saavuttanut oppimistuloksissa vaaditut tavoitteet. Otat myös esimerkillisesti vastuuta oppimisestasi sekä itsesi kehittämisestä.
Prerequisites
Edeltävä osaaminen: Hyvät musiikin hahmottamisen, säveltapailun ja musiikin teorian taidot.