Siirry suoraan sisältöön

Vahvistuva vanhemmuusLaajuus (5 op)

Tunnus: SOSS2025

Laajuus

5 op

Vastuuhenkilö

  • Merja Nybacka

Osaamistavoitteet

Opintojakson jälkeen ymmärrät lapsen ja vanhempien välisen varhaisen vuorovaikutuksen merkityksen ja osaat vahvistaa ja tukea vanhemmuutta. Tämän lisäksi osaat kehittää ja soveltaa reflektiivistä työtapaa perheiden kanssa tehtävässä työssä sekä syvennät teoreettista ajattelua vanhemmuuden tukemisessa. Osaat tunnistaa perheiden kanssa työskentelyyn liittyviä tunteita ja ajatuksia sekä perheen jäsenten kokemuksia, ajatuksia ja tunteita.

Sisältö

Opintojakson sisältöinä ovat mentalisaatio, varhainen vuorovaikutus, kiintymyssuhde ja reflektiivinen kyky. Tämän lisäksi tarkastellaan ylisukupolvista vanhemmuutta sekä reflektiivisyyden merkitystä vanhemmuudessa ja lapsen kehityksessä. Opintojakson aikana opiskellaan terveyttä ja voimavaroja vahvistavaa vanhemmuutta, sekä harjoitellaan reflektiivistä työotetta oman ja vanhemman reflektiivisen kyvyn vahvistamiseksi.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija tietää opintojakson keskeiset käsitteet ja osaa pohtia reflektiivisen työtavan merkityksiä ja periaatteita sosiaali- ja terveysalan asiakastyössä. Opiskelija tiedostaa reflektiivisten menetelmien mahdollisuuksia ja osaa arvioida sekä perustella omaa toimintaansa ammatillisesti sekä kykenee keskustelemaan opintojakson sisällöistä monipuolisesti. Opintojakson kirjallisessa tehtävässä opiskelija osoittaa kykyä pohtia opintojaksoon liittyviä keskeisiä sisältöjä kirjoittaen lähteisiin perustuvaa asiantuntijatekstiä.

Lisätiedot

Opintojakso kuuluu sosionomin tutkinnon täydentäviin opintoihin. Tämä opintojakso on myös osa varhaiskasvatuksen ja sosiaalipedagogisen työn opintoja (yhteensä 60 op), jotka kuuluvat varhaiskasvatuksen sosionomin kelpoisuuteen.

Ilmoittautumisaika

18.11.2024 - 09.01.2025

Ajoitus

13.01.2025 - 09.03.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Merja Nybacka
  • Katja Kokkinen
Vastuuopettaja

Merja Nybacka

Ryhmät
  • SOS22SM
    Sosionomi (AMK)
  • ZJA25KS
    Avoin AMK, sote
  • ZJA25KSSTVO
    Avoin AMK, sote, sosionomin täydentävät varhaiskasvatuksen opinnot

Tavoitteet

Opintojakson jälkeen ymmärrät lapsen ja vanhempien välisen varhaisen vuorovaikutuksen merkityksen ja osaat vahvistaa ja tukea vanhemmuutta. Tämän lisäksi osaat kehittää ja soveltaa reflektiivistä työtapaa perheiden kanssa tehtävässä työssä sekä syvennät teoreettista ajattelua vanhemmuuden tukemisessa. Osaat tunnistaa perheiden kanssa työskentelyyn liittyviä tunteita ja ajatuksia sekä perheen jäsenten kokemuksia, ajatuksia ja tunteita.

Sisältö

Opintojakson sisältöinä ovat mentalisaatio, varhainen vuorovaikutus, kiintymyssuhde ja reflektiivinen kyky. Tämän lisäksi tarkastellaan ylisukupolvista vanhemmuutta sekä reflektiivisyyden merkitystä vanhemmuudessa ja lapsen kehityksessä. Opintojakson aikana opiskellaan terveyttä ja voimavaroja vahvistavaa vanhemmuutta, sekä harjoitellaan reflektiivistä työotetta oman ja vanhemman reflektiivisen kyvyn vahvistamiseksi.

Aika ja paikka

Katso koodilla SOSS2025-3005 opintojakson webinaarien aikataulut osoitteesta https://lukkarit.peppi.jamk.fi.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Keinänen, Matti & Martin, Minna (2019) Mieli meissä - Tasapainoista arkea mielentämisen keinoin.

Laitinen, I. & Ollikainen, S. (2017). Mentalisaatio. Teoriasta käytäntöön. Therapeia-säätiö.

Sinkkonen, J. (2019) Kiintymyssuhteet elämänkaaressa. Helsinki: Duodecim.

Viinikka, A. (toim). (2014). Mentalisaatio perheiden kohtaamisessa. Mannerheimin lastensuojeluliitto Oy. Tampere: Hämeen Kirjapaino Oy.

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla käytetään opetus- ja oppimismenetelminä yhteiseen keskusteluun perustuvia webinaareja, itsenäistä työskentelyä, lukupiirityöskentelyä sekä kirjallista reflektiotehtävää.

Webinaarit ovat vuorovaikutteisia oppimistilanteita ja tulet niihin valmistautuneena etukäteen annetun ohjeistuksen mukaisesti. Webinaareihin osallistuminen edellyttää toimivaa kameraa, kuulokkeita ja mikrofonia.

Mikäli käytät tehtävissä tekoälyä, lisää tehtäviin sanallinen kuvaus, miten, missä määrin ja missä kohdin olet sitä hyödyntänyt.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Webinaarit 12 h, webinaareihin valmistautuminen, itsenäinen työskentely ja reflektiotehtävä 96 h, lukupiirityöskentely 27h, yhteensä 135 h.

Lisätietoja opiskelijoille

Arviointi perustuu opintojakson oppimistehtävän arviointiin sekä itsearviointiin.

Avoin amk: 10 paikkaa (min-max-määrässä)
Avoin amk: 2 paikkaa (joustava väylä)
COL: 7 paikkaa (min-max-määrässä)
Sos-vaka-täydentävät: 3 paikkaa (ei min-max-määrässä) - todennäköisesti nämä paikat eivät toteudu!

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija tietää opintojakson keskeiset käsitteet ja osaa pohtia reflektiivisen työtavan merkityksiä ja periaatteita sosiaali- ja terveysalan asiakastyössä. Opiskelija tiedostaa reflektiivisten menetelmien mahdollisuuksia ja osaa arvioida sekä perustella omaa toimintaansa ammatillisesti sekä kykenee keskustelemaan opintojakson sisällöistä monipuolisesti. Opintojakson kirjallisessa tehtävässä opiskelija osoittaa kykyä pohtia opintojaksoon liittyviä keskeisiä sisältöjä kirjoittaen lähteisiin perustuvaa asiantuntijatekstiä.

Lisätiedot

Opintojakso kuuluu sosionomin tutkinnon täydentäviin opintoihin. Tämä opintojakso on myös osa varhaiskasvatuksen ja sosiaalipedagogisen työn opintoja (yhteensä 60 op), jotka kuuluvat varhaiskasvatuksen sosionomin kelpoisuuteen.

Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 04.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 10.03.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Toimipiste

Lutakon kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 20

Koulutus
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Merja Nybacka
  • Katja Kokkinen
Vastuuopettaja

Merja Nybacka

Ryhmät
  • SOS21SM
    Sosionomi (AMK)
  • ZJA23SSSTVO
    Avoin AMK, sote, sosionomin täydentävät varhaiskasvatuksen opinnot
  • ZJA24KSMTV
    Avoin AMK, sote, Monialainen työskentely varhaiskasvatuksessa
  • ZJA24KSSTVO
    Avoin AMK, sote, sosionomin täydentävät varhaiskasvatuksen opinnot

Tavoitteet

Opintojakson jälkeen ymmärrät lapsen ja vanhempien välisen varhaisen vuorovaikutuksen merkityksen ja osaat vahvistaa ja tukea vanhemmuutta. Tämän lisäksi osaat kehittää ja soveltaa reflektiivistä työtapaa perheiden kanssa tehtävässä työssä sekä syvennät teoreettista ajattelua vanhemmuuden tukemisessa. Osaat tunnistaa perheiden kanssa työskentelyyn liittyviä tunteita ja ajatuksia sekä perheen jäsenten kokemuksia, ajatuksia ja tunteita.

Sisältö

Opintojakson sisältöinä ovat mentalisaatio, varhainen vuorovaikutus, kiintymyssuhde ja reflektiivinen kyky. Tämän lisäksi tarkastellaan ylisukupolvista vanhemmuutta sekä reflektiivisyyden merkitystä vanhemmuudessa ja lapsen kehityksessä. Opintojakson aikana opiskellaan terveyttä ja voimavaroja vahvistavaa vanhemmuutta, sekä harjoitellaan reflektiivistä työotetta oman ja vanhemman reflektiivisen kyvyn vahvistamiseksi.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Keinänen, Matti & Martin, Minna (2019) Mieli meissä - Tasapainoista arkea mielentämisen keinoin.

Laitinen, I. & Ollikainen, S. (2017). Mentalisaatio. Teoriasta käytäntöön. Therapeia-säätiö.

Sinkkonen, J. (2019) Kiintymyssuhteet elämänkaaressa. Helsinki: Duodecim.

Viinikka, A. (toim). (2014). Mentalisaatio perheiden kohtaamisessa. Mannerheimin lastensuojeluliitto Oy. Tampere: Hämeen Kirjapaino Oy.

Opetusmenetelmät

Reflektiowebinaarit ja niihin liittyvä ennakkotyöskentely. Itsenäinen työskentely.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Webinaarit 12 h, webinaareihin valmistautuminen, itsenäinen työskentely ja oppimistehtävä 96 h, lukupiirityöskentely 27h, yhteensä 135 h.

Lisätietoja opiskelijoille

Arviointi perustuu opintojakson oppimistehtävään arviointiin sekä itsearviointiin.

Avoin AMK: Sosionomin täydentävät varhaiskasvatuksen opinnot: yht. 10 paikkaa, syksyllä 2023 aloittaneet ja keväällä 2024 aloittavat.

Avoin AMK: Monialainen työskentely varhaiskasvatuksessa-opintokokonaisuus: 10 paikkaa

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija tietää opintojakson keskeiset käsitteet ja osaa pohtia reflektiivisen työtavan merkityksiä ja periaatteita sosiaali- ja terveysalan asiakastyössä. Opiskelija tiedostaa reflektiivisten menetelmien mahdollisuuksia ja osaa arvioida sekä perustella omaa toimintaansa ammatillisesti sekä kykenee keskustelemaan opintojakson sisällöistä monipuolisesti. Opintojakson kirjallisessa tehtävässä opiskelija osoittaa kykyä pohtia opintojaksoon liittyviä keskeisiä sisältöjä kirjoittaen lähteisiin perustuvaa asiantuntijatekstiä.

Lisätiedot

Opintojakso kuuluu sosionomin tutkinnon täydentäviin opintoihin. Tämä opintojakso on myös osa varhaiskasvatuksen ja sosiaalipedagogisen työn opintoja (yhteensä 60 op), jotka kuuluvat varhaiskasvatuksen sosionomin kelpoisuuteen.

Ilmoittautumisaika

01.11.2022 - 05.01.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 19.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Toimipiste

Lutakon kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 25

Koulutus
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Merja Nybacka
  • Katja Kokkinen
Vastuuopettaja

Merja Nybacka

Ryhmät
  • SOS20SM
    Sosionomi (AMK)
  • ZJA22SSSOV
    Avoin AMK, sote,Sosionomin täydentävät varhaiskasvatuksen opinnot

Tavoitteet

Opintojakson jälkeen ymmärrät lapsen ja vanhempien välisen varhaisen vuorovaikutuksen merkityksen ja osaat vahvistaa ja tukea vanhemmuutta. Tämän lisäksi osaat kehittää ja soveltaa reflektiivistä työtapaa perheiden kanssa tehtävässä työssä sekä syvennät teoreettista ajattelua vanhemmuuden tukemisessa. Osaat tunnistaa perheiden kanssa työskentelyyn liittyviä tunteita ja ajatuksia sekä perheen jäsenten kokemuksia, ajatuksia ja tunteita.

Sisältö

Opintojakson sisältöinä ovat mentalisaatio, varhainen vuorovaikutus, kiintymyssuhde ja reflektiivinen kyky. Tämän lisäksi tarkastellaan ylisukupolvista vanhemmuutta sekä reflektiivisyyden merkitystä vanhemmuudessa ja lapsen kehityksessä. Opintojakson aikana opiskellaan terveyttä ja voimavaroja vahvistavaa vanhemmuutta, sekä harjoitellaan reflektiivistä työotetta oman ja vanhemman reflektiivisen kyvyn vahvistamiseksi.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Keinänen, Matti & Martin, Minna (2019) Mieli meissä - Tasapainoista arkea mielentämisen keinoin.

Laitinen, I. & Ollikainen, S. (2017). Mentalisaatio. Teoriasta käytäntöön. Therapeia-säätiö.

Sinkkonen, J. (2019) Kiintymyssuhteet elämänkaaressa. Helsinki: Duodecim.

Viinikka, A. (toim). (2014). Mentalisaatio perheiden kohtaamisessa. Mannerheimin lastensuojeluliitto Oy. Tampere: Hämeen Kirjapaino Oy.

Opetusmenetelmät

Reflektiowebinaarit ja niihin liittyvä ennakkotyöskentely. Itsenäinen työskentely.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Webinaarit 9 h, webinaareihin valmistautuminen, itsenäinen työskentely ja oppimistehtävä 99 h, lukupiirityöskentely 27h, yhteensä 135 h.

Lisätietoja opiskelijoille

Arviointi perustuu opintojakson oppimistehtävään arviointiin sekä itsearviointiin.

Avoin AMK: Sosionomin täydentävät varhaiskasvatuksen opinnot: yht. 10 paikkaa, syksyllä 2022 aloittaneet ja keväällä 2023 aloittavat.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija tietää opintojakson keskeiset käsitteet ja osaa pohtia reflektiivisen työtavan merkityksiä ja periaatteita sosiaali- ja terveysalan asiakastyössä. Opiskelija tiedostaa reflektiivisten menetelmien mahdollisuuksia ja osaa arvioida sekä perustella omaa toimintaansa ammatillisesti sekä kykenee keskustelemaan opintojakson sisällöistä monipuolisesti. Opintojakson kirjallisessa tehtävässä opiskelija osoittaa kykyä pohtia opintojaksoon liittyviä keskeisiä sisältöjä kirjoittaen lähteisiin perustuvaa asiantuntijatekstiä.

Lisätiedot

Opintojakso kuuluu sosionomin tutkinnon täydentäviin opintoihin. Tämä opintojakso on myös osa varhaiskasvatuksen ja sosiaalipedagogisen työn opintoja (yhteensä 60 op), jotka kuuluvat varhaiskasvatuksen sosionomin kelpoisuuteen.