Kohtaaminen ja vuorovaikutus ohjaustyössäLaajuus (5 op)
Tunnus: SZ00CI71
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opintojakson tarkoituksena on tarkastella vuorovaikutuksen ja kohtaamisen merkitystä erilaisissa toimintaympäristöissä tapahtuvassa ohjaustyössä.
Opintojakson osaamiset:
Työelämässä toimiminen
Eettisyys
Ammatillinen vuorovaikutusosaaminen (Fysioterapeutti AMK)
Kuntoutuksen ohjaustyö ja ohjaaminen (Kuntoutuksen ohjaaja AMK)
Asiakastyön osaaminen (Sosionomi AMK)
Terapeuttinen vuorovaikutussuhde ja monitoimijuus (Toimintaterapeutti AMK)
Opintojakson osaamistavoite:
Osaat toimia ammatillisesti ohjaustyön erilaisissa kohtaamis- ja vuorovaikutustilanteissa. Osaat toimia rakentavasti asiakasohjauksessa ja verkostoyhteistyössä.
Osaat ottaa toiset huomioon kohtaamis- ja vuorovaikutustilanteissa ja edistää yhdenvertaisuuden toteutumista niissä. Edistät toiminnassasi moninaisuuden ja saavutettavuuden toteutumista.
Osaat ottaa huomioon ammatillisen, ymmärrettävän ja dialogisen vuorovaikutuksen merkityksen erilaisissa toimintaympäristöissä. Osaat perustella ihmis- ja asiakaslähtöisen työskentelyn merkityksen ohjaustyössä.
Sisältö
Opintojakson keskeisimpänä sisältönä on dialogisen kohtaamisen ja vuorovaikutustaitojen sekä asiakaslähtöisyyden merkitys hyvässä ohjauksessa. Opintojaksolla tarkastellaan yhdenvertaisuuden edistämistä yksilöllisissä ja moninaisissa ohjaustilanteissa sekä ohjaustyön toteuttamista asiakaslähtöisesti erilaisissa toimintaympäristöissä kasvokkain, digitaalisesti ja kirjallisesti.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Osaat kuvata vuorovaikutustaitojen, dialogisen kohtaamisen sekä ihmis- ja asiakaslähtöisen työskentelyn merkityksen ohjaustyössä. Osaat kuvata, mitä yksilöllisyyden ja moninaisuuden huomioiminen tarkoittaa ohjaustyössä ja yhdenvertaisuuden edistämisessä. Osaat kertoa, miten ohjaustyötä toteutetaan asiakaslähtöisesti erilaisissa toimintaympäristöissä kasvokkain, digitaalisesti ja kirjallisesti. Osaat toimia ammatillisesti opintojakson erilaisissa kohtaamis- ja vuorovaikutustilanteissa.
Ilmoittautumisaika
18.11.2024 - 09.01.2025
Ajoitus
10.03.2025 - 19.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
- Toimintaterapeutti (AMK)
- Sosionomi (AMK)
- Fysioterapeutti (AMK)
Opettaja
- kp 502 Toimintaterapia 1 Virtuaaliopettaja
- Sanna Harjula
- Jenni Koivumäki
Ryhmät
-
ZJASOS24SMAvoin AMK, sote, AMK-polut, sosionomi monimuoto
-
ZJASKO24SMAvoin AMK, sote, AMK-polut, kuntoutuksen ohjaaja monimuoto
-
SKO24SMKuntoutuksen ohjaaja (AMK)
-
ZJASFT24S1Avoin AMK, sote, AMK-väylät, fysioterapeutti päivä
-
ZJASTT25KMAvoin AMK, sote, AMK- Väylät, toimintaterapeutti monimuoto
-
SFT24S1Fysioterapeutin tutkinto-ohjelma (AMK)
-
ZJA25KSAvoin AMK, sote
-
SOS24SMSosionomi (AMK)
-
STT25KMToimintaterapeutti (AMK)
Tavoitteet
Opintojakson tarkoituksena on tarkastella vuorovaikutuksen ja kohtaamisen merkitystä erilaisissa toimintaympäristöissä tapahtuvassa ohjaustyössä.
Opintojakson osaamiset:
Työelämässä toimiminen
Eettisyys
Ammatillinen vuorovaikutusosaaminen (Fysioterapeutti AMK)
Kuntoutuksen ohjaustyö ja ohjaaminen (Kuntoutuksen ohjaaja AMK)
Asiakastyön osaaminen (Sosionomi AMK)
Terapeuttinen vuorovaikutussuhde ja monitoimijuus (Toimintaterapeutti AMK)
Opintojakson osaamistavoite:
Osaat toimia ammatillisesti ohjaustyön erilaisissa kohtaamis- ja vuorovaikutustilanteissa. Osaat toimia rakentavasti asiakasohjauksessa ja verkostoyhteistyössä.
Osaat ottaa toiset huomioon kohtaamis- ja vuorovaikutustilanteissa ja edistää yhdenvertaisuuden toteutumista niissä. Edistät toiminnassasi moninaisuuden ja saavutettavuuden toteutumista.
Osaat ottaa huomioon ammatillisen, ymmärrettävän ja dialogisen vuorovaikutuksen merkityksen erilaisissa toimintaympäristöissä. Osaat perustella ihmis- ja asiakaslähtöisen työskentelyn merkityksen ohjaustyössä.
Sisältö
Opintojakson keskeisimpänä sisältönä on dialogisen kohtaamisen ja vuorovaikutustaitojen sekä asiakaslähtöisyyden merkitys hyvässä ohjauksessa. Opintojaksolla tarkastellaan yhdenvertaisuuden edistämistä yksilöllisissä ja moninaisissa ohjaustilanteissa sekä ohjaustyön toteuttamista asiakaslähtöisesti erilaisissa toimintaympäristöissä kasvokkain, digitaalisesti ja kirjallisesti.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Lahti, J. 2021. Kohtaava asiakastyö ohjauksellisena lähestymistapana ja käytännön työotteena. Raportteja 3/2021. Kaakkois-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus. E-julkaisu.
Mönkkönen, K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä. Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. Tallinna: Gaudeamus. E-julkaisu.
Mönkkönen, K., Kekoni, T. & Pehkonen, A. 2019. Moniammatillinen yhteistyö: vaikuttava vuorovaikutus sosiaali- ja terveysalalla. Helsinki: Gaudeamus. E-julkaisu.
Stevanovic, M. (toim.). 2023. Yhdessä päätetty: kohti tasa-arvoista vuorovaikutusta ja osallistumista. Helsinki: Gaudeamus. E-julkaisu.
Vehviläinen, S. 2020. Ohjaustyön opas: yhteistyössä kohti toimijuutta. Helsinki: Gaudeamus. E-julkaisu.
Opetusmenetelmät
Lähiopetuksessa demonstroidaan ja reflektoidaan vuorovaikutus- ja kohtaamistilanteita erilaisissa toimintaympäristöissä tapahtuvan ohjaustyön näkökulmasta. Opetus- ja oppimismenetelminä lähiopetuksessa sovelletaan yhteistoiminnallista oppimista ryhmissä opettajien ohjauksessa. Siksi tulet lähiopetuspäiviin aina ennakkoon annetun tehtävän avulla valmistautuneena. Jatkuva palaute, itsearviointi ja vertaispalaute ovat osa oppimisprosessia.
Valmistautumis- ja harjoitustehtävinä etsit ja luet tietoa, katsot videoita sekä teet harjoitustehtäviä Moodlessa itsenäisesti. Ryhmäsi kanssa suunnittelet ja toteutat oppimistehtävän, jonka demonstroitte viimeisessä lähiopetuspäivässä.
Lähiopetuksessa saat ohjausta ja tukea opintojaksolla työskentelyyn ja etenemiseen. Opettajat lähettävät myös ohjausviestejä Moodle-työtilan kautta. Tarvittaessa voit olla opettajiin yhteydessä myös sähköpostitse.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Kokemusasiantuntijoiden ja ammattilaisten vierailut mahdollisuuksien mukaan.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Kansainvälisyys
Opintojaksolla opitaan kohtaamiseen ja vuorovaikutukseen liittyvää kansainvälisyysosaamista intersektionaalisuuden, kulttuurisensitiivisyyden ja monikielisyyden näkökulmista.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Gradian hanke "Kuuntele, kohtaa, kysy ja Arvosta" tarjoaa vaihtoehtoisen suoritustavan ryhmätehtävälle. Hankkeessa toiminnan pääteemat ovat yhteisöllisyys, osallisuus ja hyvinvointi. Yhtenä toimenpiteenä hankkeessa on luoda oppilaitoksen arkeen kohtaamisen paikkoja, joita järjestetään oppilaitoksen kampuksilla viikoittain.
Hankkeella on mahdollisuus tarjota kahdelle 3-5 hengen ryhmälle vaihtoehto ryhmätehtävän ja viimeisen läsnäopetuspäivän suorittamiselle jossakin hankkeen kohtaamispaikoista Gradian kampuksilla. Lisätietoa vaihtoestoisesta suoritustavasta saat aloituswebinaarissa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Orientoituminen opintojaksoon, 2h
Oppimateriaaleihin perehtyminen, 37h
Oppimistehtävien tekeminen (sisältäen tiedonhaun), 74h
Opetukseen ja ohjaukseen osallistuminen, 21h
Vertais- ja itsearvioinnit, 1h
Yhteensä 135h
Lisätietoja opiskelijoille
Lähiopetuksessa saat jatkuvaa palautetta muilta opiskelijoilta ja opettajilta sekä teet itsearviointia siitä, miten toimit erilaisissa kohtaamis- ja vuorovaikutustilanteissa. Ryhmätehtävä ja opintojakson muut tehtävät arvioidaan erillisten arviointikriteerien perusteella, jotka kerrotaan opintojakson alkaessa Moodle-työtilassa.
Opintojakson hyväksiluku aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisen kautta (AHOT) voi olla mahdollista, jos pystyt osoittamaan kykysi toimia dialogisesti, yhdenvertaisesti ja ammatillisesti ohjaustyön erilaisissa kohtaamis- ja vuorovaikutustilanteissa. Kerro hyväksilukuhakemuksessasi
- Miten ammatillisuus on näyttäytynyt ohjaustyössäsi erilaisissa kohtaamis- ja vuorovaikutustilanteissa.
- Millä tavalla olet toiminut, kun olet työskennellyt rakentavasti asiakasohjauksessa ja verkostoyhteistyössä.
- Miten olet ottanut toiset huomioon kohtaamis- ja vuorovaikutustilanteissa ja edistänyt yhdenvertaisuuden toteutumista niissä.
- Kerro esimerkkejä tilanteista, joissa dialogisuus ja asiakaslähtöisyys on toteutunut ohjaustyössäsi.
Hyväksiluvun voit saada kokonaan, jos edellä mainittujen perustelujesi lisäksi sinulla on ohjaustyön työkokemusta vähintään puolen vuoden ajan, sekä vähintään korkeakoulutasoinen ohjausalan koulutus. Hyväksilukuhakemus (AHOT) tulee toimittaa opintojakson oman tutkinto-ohjelman opettajalle viimeistään viikko ennen opintojakson alkua, jotta opettaja ehtii tehdä hyväksiluvusta päätöksen ennen aloituswebinaaria. Kun opintojakso on käynnistynyt, hyväksilukuhakemuksia ei enää käsitellä.
Avoin amk: 5 paikkaa (min-max-määrässä mukana)
Joustava väylä: 1 paikka (ei min-max-määrässä mukana) - saattaa olla, ettei tämä toteudu
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Osaat kuvata vuorovaikutustaitojen, dialogisen kohtaamisen sekä ihmis- ja asiakaslähtöisen työskentelyn merkityksen ohjaustyössä. Osaat kuvata, mitä yksilöllisyyden ja moninaisuuden huomioiminen tarkoittaa ohjaustyössä ja yhdenvertaisuuden edistämisessä. Osaat kertoa, miten ohjaustyötä toteutetaan asiakaslähtöisesti erilaisissa toimintaympäristöissä kasvokkain, digitaalisesti ja kirjallisesti. Osaat toimia ammatillisesti opintojakson erilaisissa kohtaamis- ja vuorovaikutustilanteissa.
Ilmoittautumisaika
18.11.2024 - 09.01.2025
Ajoitus
10.03.2025 - 19.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 35
Koulutus
- Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
- Toimintaterapeutti (AMK)
- Sosionomi (AMK)
- Fysioterapeutti (AMK)
Opettaja
- kp 502 Toimintaterapia 1 Virtuaaliopettaja
- Sanna Harjula
- Jenni Koivumäki
Ryhmät
-
ZJASOS24SMAvoin AMK, sote, AMK-polut, sosionomi monimuoto
-
ZJASKO24SMAvoin AMK, sote, AMK-polut, kuntoutuksen ohjaaja monimuoto
-
SKO24SMKuntoutuksen ohjaaja (AMK)
-
ZJASFT24S1Avoin AMK, sote, AMK-väylät, fysioterapeutti päivä
-
SFT24S1Fysioterapeutin tutkinto-ohjelma (AMK)
-
ZJM24SSVGKAAvoin AMK, sote, 2. asteen väylä, Gradia ammatillinen, kuntoutus- ja sosiaaliala
-
SOS24SMSosionomi (AMK)
-
ZJM25KSEF, sote, yksittäiset opintojaksot
Tavoitteet
Opintojakson tarkoituksena on tarkastella vuorovaikutuksen ja kohtaamisen merkitystä erilaisissa toimintaympäristöissä tapahtuvassa ohjaustyössä.
Opintojakson osaamiset:
Työelämässä toimiminen
Eettisyys
Ammatillinen vuorovaikutusosaaminen (Fysioterapeutti AMK)
Kuntoutuksen ohjaustyö ja ohjaaminen (Kuntoutuksen ohjaaja AMK)
Asiakastyön osaaminen (Sosionomi AMK)
Terapeuttinen vuorovaikutussuhde ja monitoimijuus (Toimintaterapeutti AMK)
Opintojakson osaamistavoite:
Osaat toimia ammatillisesti ohjaustyön erilaisissa kohtaamis- ja vuorovaikutustilanteissa. Osaat toimia rakentavasti asiakasohjauksessa ja verkostoyhteistyössä.
Osaat ottaa toiset huomioon kohtaamis- ja vuorovaikutustilanteissa ja edistää yhdenvertaisuuden toteutumista niissä. Edistät toiminnassasi moninaisuuden ja saavutettavuuden toteutumista.
Osaat ottaa huomioon ammatillisen, ymmärrettävän ja dialogisen vuorovaikutuksen merkityksen erilaisissa toimintaympäristöissä. Osaat perustella ihmis- ja asiakaslähtöisen työskentelyn merkityksen ohjaustyössä.
Sisältö
Opintojakson keskeisimpänä sisältönä on dialogisen kohtaamisen ja vuorovaikutustaitojen sekä asiakaslähtöisyyden merkitys hyvässä ohjauksessa. Opintojaksolla tarkastellaan yhdenvertaisuuden edistämistä yksilöllisissä ja moninaisissa ohjaustilanteissa sekä ohjaustyön toteuttamista asiakaslähtöisesti erilaisissa toimintaympäristöissä kasvokkain, digitaalisesti ja kirjallisesti.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Lahti, J. 2021. Kohtaava asiakastyö ohjauksellisena lähestymistapana ja käytännön työotteena. Raportteja 3/2021. Kaakkois-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus. E-julkaisu.
Mönkkönen, K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä. Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. Tallinna: Gaudeamus. E-julkaisu.
Mönkkönen, K., Kekoni, T. & Pehkonen, A. 2019. Moniammatillinen yhteistyö: vaikuttava vuorovaikutus sosiaali- ja terveysalalla. Helsinki: Gaudeamus. E-julkaisu.
Stevanovic, M. (toim.). 2023. Yhdessä päätetty: kohti tasa-arvoista vuorovaikutusta ja osallistumista. Helsinki: Gaudeamus. E-julkaisu.
Vehviläinen, S. 2020. Ohjaustyön opas: yhteistyössä kohti toimijuutta. Helsinki: Gaudeamus. E-julkaisu.
Opetusmenetelmät
Lähiopetuksessa demonstroidaan ja reflektoidaan vuorovaikutus- ja kohtaamistilanteita erilaisissa toimintaympäristöissä tapahtuvan ohjaustyön näkökulmasta. Opetus- ja oppimismenetelminä lähiopetuksessa sovelletaan yhteistoiminnallista oppimista ryhmissä opettajien ohjauksessa. Siksi tulet lähiopetuspäiviin aina ennakkoon annetun tehtävän avulla valmistautuneena. Jatkuva palaute, itsearviointi ja vertaispalaute ovat osa oppimisprosessia.
Valmistautumis- ja harjoitustehtävinä etsit ja luet tietoa, katsot videoita sekä teet harjoitustehtäviä Moodlessa itsenäisesti. Ryhmäsi kanssa suunnittelet ja toteutat oppimistehtävän, jonka demonstroitte viimeisessä lähiopetuspäivässä.
Lähiopetuksessa saat ohjausta ja tukea opintojaksolla työskentelyyn ja etenemiseen. Opettajat lähettävät myös ohjausviestejä Moodle-työtilan kautta. Tarvittaessa voit olla opettajiin yhteydessä myös sähköpostitse.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Kokemusasiantuntijoiden ja ammattilaisten vierailut mahdollisuuksien mukaan.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Kansainvälisyys
Opintojaksolla opitaan kohtaamiseen ja vuorovaikutukseen liittyvää kansainvälisyysosaamista intersektionaalisuuden, kulttuurisensitiivisyyden ja monikielisyyden näkökulmista.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Gradian hanke "Kuuntele, kohtaa, kysy ja Arvosta" tarjoaa vaihtoehtoisen suoritustavan ryhmätehtävälle. Hankkeessa toiminnan pääteemat ovat yhteisöllisyys, osallisuus ja hyvinvointi. Yhtenä toimenpiteenä hankkeessa on luoda oppilaitoksen arkeen kohtaamisen paikkoja, joita järjestetään oppilaitoksen kampuksilla viikoittain.
Hankkeella on mahdollisuus tarjota kahdelle 3-5 hengen ryhmälle vaihtoehto ryhmätehtävän ja viimeisen läsnäopetuspäivän suorittamiselle jossakin hankkeen kohtaamispaikoista Gradian kampuksilla. Lisätietoa vaihtoestoisesta suoritustavasta saat aloituswebinaarissa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Orientoituminen opintojaksoon, 2h
Oppimateriaaleihin perehtyminen, 37h
Oppimistehtävien tekeminen (sisältäen tiedonhaun), 74h
Opetukseen ja ohjaukseen osallistuminen, 21h
Vertais- ja itsearvioinnit, 1h
Yhteensä 135h
Lisätietoja opiskelijoille
Lähiopetuksessa saat jatkuvaa palautetta muilta opiskelijoilta ja opettajilta sekä teet itsearviointia siitä, miten toimit erilaisissa kohtaamis- ja vuorovaikutustilanteissa. Ryhmätehtävä ja opintojakson muut tehtävät arvioidaan erillisten arviointikriteerien perusteella, jotka kerrotaan opintojakson alkaessa Moodle-työtilassa.
Opintojakson hyväksiluku aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisen kautta (AHOT) voi olla mahdollista, jos pystyt osoittamaan kykysi toimia dialogisesti, yhdenvertaisesti ja ammatillisesti ohjaustyön erilaisissa kohtaamis- ja vuorovaikutustilanteissa. Kerro hyväksilukuhakemuksessasi
- Miten ammatillisuus on näyttäytynyt ohjaustyössäsi erilaisissa kohtaamis- ja vuorovaikutustilanteissa.
- Millä tavalla olet toiminut, kun olet työskennellyt rakentavasti asiakasohjauksessa ja verkostoyhteistyössä.
- Miten olet ottanut toiset huomioon kohtaamis- ja vuorovaikutustilanteissa ja edistänyt yhdenvertaisuuden toteutumista niissä.
- Kerro esimerkkejä tilanteista, joissa dialogisuus ja asiakaslähtöisyys on toteutunut ohjaustyössäsi.
Hyväksiluvun voit saada kokonaan, jos edellä mainittujen perustelujesi lisäksi sinulla on ohjaustyön työkokemusta vähintään puolen vuoden ajan, sekä vähintään korkeakoulutasoinen ohjausalan koulutus. Hyväksilukuhakemus (AHOT) tulee toimittaa opintojakson oman tutkinto-ohjelman opettajalle viimeistään viikko ennen opintojakson alkua, jotta opettaja ehtii tehdä hyväksiluvusta päätöksen ennen aloituswebinaaria. Kun opintojakso on käynnistynyt, hyväksilukuhakemuksia ei enää käsitellä.
EF: 3 paikkaa EF-tarjottimelle (ei min-max-määrässä)
EF: 12 paikkaa Gradian korkeakoulupolun opiskelijoille (ei min-max-määrässä)
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Osaat kuvata vuorovaikutustaitojen, dialogisen kohtaamisen sekä ihmis- ja asiakaslähtöisen työskentelyn merkityksen ohjaustyössä. Osaat kuvata, mitä yksilöllisyyden ja moninaisuuden huomioiminen tarkoittaa ohjaustyössä ja yhdenvertaisuuden edistämisessä. Osaat kertoa, miten ohjaustyötä toteutetaan asiakaslähtöisesti erilaisissa toimintaympäristöissä kasvokkain, digitaalisesti ja kirjallisesti. Osaat toimia ammatillisesti opintojakson erilaisissa kohtaamis- ja vuorovaikutustilanteissa.
Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 22.08.2024
Ajoitus
28.10.2024 - 18.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
- Toimintaterapeutti (AMK)
- Sosionomi (AMK)
- Fysioterapeutti (AMK)
Opettaja
- Anu Halonen
- Sanna Harjula
- Jenni Koivumäki
Vastuuopettaja
Anne Koivisto
Ryhmät
-
ZJASOS24SMAvoin AMK, sote, AMK-polut, sosionomi monimuoto
-
STT24S1Toimintaterapeutti (AMK)
-
ZJASKO24SMAvoin AMK, sote, AMK-polut, kuntoutuksen ohjaaja monimuoto
-
SKO24SMKuntoutuksen ohjaaja (AMK)
-
ZJASTT24S1Avoin AMK, sote, AMK-väylät, toimintaterapeutti, päiväopetus
-
SOS24SMSosionomi (AMK)
Tavoitteet
Opintojakson tarkoituksena on tarkastella vuorovaikutuksen ja kohtaamisen merkitystä erilaisissa toimintaympäristöissä tapahtuvassa ohjaustyössä.
Opintojakson osaamiset:
Työelämässä toimiminen
Eettisyys
Ammatillinen vuorovaikutusosaaminen (Fysioterapeutti AMK)
Kuntoutuksen ohjaustyö ja ohjaaminen (Kuntoutuksen ohjaaja AMK)
Asiakastyön osaaminen (Sosionomi AMK)
Terapeuttinen vuorovaikutussuhde ja monitoimijuus (Toimintaterapeutti AMK)
Opintojakson osaamistavoite:
Osaat toimia ammatillisesti ohjaustyön erilaisissa kohtaamis- ja vuorovaikutustilanteissa. Osaat toimia rakentavasti asiakasohjauksessa ja verkostoyhteistyössä.
Osaat ottaa toiset huomioon kohtaamis- ja vuorovaikutustilanteissa ja edistää yhdenvertaisuuden toteutumista niissä. Edistät toiminnassasi moninaisuuden ja saavutettavuuden toteutumista.
Osaat ottaa huomioon ammatillisen, ymmärrettävän ja dialogisen vuorovaikutuksen merkityksen erilaisissa toimintaympäristöissä. Osaat perustella ihmis- ja asiakaslähtöisen työskentelyn merkityksen ohjaustyössä.
Sisältö
Opintojakson keskeisimpänä sisältönä on dialogisen kohtaamisen ja vuorovaikutustaitojen sekä asiakaslähtöisyyden merkitys hyvässä ohjauksessa. Opintojaksolla tarkastellaan yhdenvertaisuuden edistämistä yksilöllisissä ja moninaisissa ohjaustilanteissa sekä ohjaustyön toteuttamista asiakaslähtöisesti erilaisissa toimintaympäristöissä kasvokkain, digitaalisesti ja kirjallisesti.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Lahti, J. 2021. Kohtaava asiakastyö ohjauksellisena lähestymistapana ja käytännön työotteena. Raportteja 3/2021. Kaakkois-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus. E-julkaisu.
Mönkkönen, K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä. Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. Tallinna: Gaudeamus. E-julkaisu.
Mönkkönen, K., Kekoni, T. & Pehkonen, A. 2019. Moniammatillinen yhteistyö: vaikuttava vuorovaikutus sosiaali- ja terveysalalla. Helsinki: Gaudeamus. E-julkaisu.
Stevanovic, M. (toim.). 2023. Yhdessä päätetty: kohti tasa-arvoista vuorovaikutusta ja osallistumista. Helsinki: Gaudeamus. E-julkaisu.
Vehviläinen, S. 2020. Ohjaustyön opas: yhteistyössä kohti toimijuutta. Helsinki: Gaudeamus. E-julkaisu.
Opetusmenetelmät
Lähiopetuksessa demonstroidaan ja reflektoidaan vuorovaikutus- ja kohtaamistilanteita erilaisissa toimintaympäristöissä tapahtuvan ohjaustyön näkökulmasta. Opetus- ja oppimismenetelminä lähiopetuksessa sovelletaan yhteistoiminnallista oppimista ryhmissä opettajien ohjauksessa. Siksi tulet lähiopetuspäiviin aina ennakkoon annetun tehtävän avulla valmistautuneena. Jatkuva palaute, itsearviointi ja vertaispalaute ovat osa oppimisprosessia.
Valmistautumis- ja harjoitustehtävinä etsit ja luet tietoa, katsot videoita sekä teet harjoitustehtäviä Moodlessa itsenäisesti. Ryhmäsi kanssa suunnittelet ja toteutat oppimistehtävän, jonka demonstroitte viimeisessä lähiopetuspäivässä.
Lähiopetuksessa saat ohjausta ja tukea opintojaksolla työskentelyyn ja etenemiseen. Opettajat lähettävät myös ohjausviestejä Moodle-työtilan kautta. Tarvittaessa voit olla opettajiin yhteydessä myös sähköpostitse.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Kokemusasiantuntijoiden ja ammattilaisten vierailut mahdollisuuksien mukaan.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Kansainvälisyys
Opintojaksolla opitaan kohtaamiseen ja vuorovaikutukseen liittyvää kansainvälisyysosaamista intersektionaalisuuden, kulttuurisensitiivisyyden ja monikielisyyden näkökulmista.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Gradian hanke "Kuuntele, kohtaa, kysy ja Arvosta" tarjoaa vaihtoehtoisen suoritustavan ryhmätehtävälle. Hankkeessa toiminnan pääteemat ovat yhteisöllisyys, osallisuus ja hyvinvointi. Yhtenä toimenpiteenä hankkeessa on luoda oppilaitoksen arkeen kohtaamisen paikkoja, joita järjestetään oppilaitoksen kampuksilla viikoittain.
Hankkeella on mahdollisuus tarjota kahdelle 3-5 hengen ryhmälle vaihtoehto ryhmätehtävän ja viimeisen läsnäopetuspäivän suorittamiselle jossakin hankkeen kohtaamispaikoista Gradian kampuksilla. Lisätietoa vaihtoestoisesta suoritustavasta saat aloituswebinaarissa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Orientoituminen opintojaksoon, 2h
Oppimateriaaleihin perehtyminen, 37h
Oppimistehtävien tekeminen (sisältäen tiedonhaun), 74h
Opetukseen ja ohjaukseen osallistuminen, 21h
Vertais- ja itsearvioinnit, 1h
Yhteensä 135h
Lisätietoja opiskelijoille
Lähiopetuksessa saat jatkuvaa palautetta muilta opiskelijoilta ja opettajilta sekä teet itsearviointia siitä, miten toimit erilaisissa kohtaamis- ja vuorovaikutustilanteissa. Ryhmätehtävä ja opintojakson muut tehtävät arvioidaan erillisten arviointikriteerien perusteella, jotka kerrotaan opintojakson alkaessa Moodle-työtilassa.
Opintojakson hyväksiluku aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisen kautta (AHOT) voi olla mahdollista, jos pystyt osoittamaan kykysi toimia dialogisesti, yhdenvertaisesti ja ammatillisesti ohjaustyön erilaisissa kohtaamis- ja vuorovaikutustilanteissa. Kerro hyväksilukuhakemuksessasi
- Miten ammatillisuus on näyttäytynyt ohjaustyössäsi erilaisissa kohtaamis- ja vuorovaikutustilanteissa.
- Millä tavalla olet toiminut, kun olet työskennellyt rakentavasti asiakasohjauksessa ja verkostoyhteistyössä.
- Miten olet ottanut toiset huomioon kohtaamis- ja vuorovaikutustilanteissa ja edistänyt yhdenvertaisuuden toteutumista niissä.
- Kerro esimerkkejä tilanteista, joissa dialogisuus ja asiakaslähtöisyys on toteutunut ohjaustyössäsi.
Hyväksiluvun voit saada kokonaan, jos edellä mainittujen perustelujesi lisäksi sinulla on ohjaustyön työkokemusta vähintään puolen vuoden ajan, sekä vähintään korkeakoulutasoinen ohjausalan koulutus. Hyväksilukuhakemus (AHOT) tulee toimittaa opintojakson oman tutkinto-ohjelman opettajalle viimeistään viikko ennen opintojakson alkua, jotta opettaja ehtii tehdä hyväksiluvusta päätöksen ennen aloituswebinaaria. Kun opintojakso on käynnistynyt, hyväksilukuhakemuksia ei enää käsitellä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Osaat kuvata vuorovaikutustaitojen, dialogisen kohtaamisen sekä ihmis- ja asiakaslähtöisen työskentelyn merkityksen ohjaustyössä. Osaat kuvata, mitä yksilöllisyyden ja moninaisuuden huomioiminen tarkoittaa ohjaustyössä ja yhdenvertaisuuden edistämisessä. Osaat kertoa, miten ohjaustyötä toteutetaan asiakaslähtöisesti erilaisissa toimintaympäristöissä kasvokkain, digitaalisesti ja kirjallisesti. Osaat toimia ammatillisesti opintojakson erilaisissa kohtaamis- ja vuorovaikutustilanteissa.
Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 22.08.2024
Ajoitus
28.10.2024 - 18.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
- Toimintaterapeutti (AMK)
- Sosionomi (AMK)
- Fysioterapeutti (AMK)
Opettaja
- Anu Halonen
- Jenni Koivumäki
- Anne Koivisto
Vastuuopettaja
Anne Koivisto
Ryhmät
-
ZJASOS24SMAvoin AMK, sote, AMK-polut, sosionomi monimuoto
-
STT24S1Toimintaterapeutti (AMK)
-
ZJASKO24SMAvoin AMK, sote, AMK-polut, kuntoutuksen ohjaaja monimuoto
-
SKO24SMKuntoutuksen ohjaaja (AMK)
-
ZJASTT24S1Avoin AMK, sote, AMK-väylät, toimintaterapeutti, päiväopetus
-
SOS24SMSosionomi (AMK)
Tavoitteet
Opintojakson tarkoituksena on tarkastella vuorovaikutuksen ja kohtaamisen merkitystä erilaisissa toimintaympäristöissä tapahtuvassa ohjaustyössä.
Opintojakson osaamiset:
Työelämässä toimiminen
Eettisyys
Ammatillinen vuorovaikutusosaaminen (Fysioterapeutti AMK)
Kuntoutuksen ohjaustyö ja ohjaaminen (Kuntoutuksen ohjaaja AMK)
Asiakastyön osaaminen (Sosionomi AMK)
Terapeuttinen vuorovaikutussuhde ja monitoimijuus (Toimintaterapeutti AMK)
Opintojakson osaamistavoite:
Osaat toimia ammatillisesti ohjaustyön erilaisissa kohtaamis- ja vuorovaikutustilanteissa. Osaat toimia rakentavasti asiakasohjauksessa ja verkostoyhteistyössä.
Osaat ottaa toiset huomioon kohtaamis- ja vuorovaikutustilanteissa ja edistää yhdenvertaisuuden toteutumista niissä. Edistät toiminnassasi moninaisuuden ja saavutettavuuden toteutumista.
Osaat ottaa huomioon ammatillisen, ymmärrettävän ja dialogisen vuorovaikutuksen merkityksen erilaisissa toimintaympäristöissä. Osaat perustella ihmis- ja asiakaslähtöisen työskentelyn merkityksen ohjaustyössä.
Sisältö
Opintojakson keskeisimpänä sisältönä on dialogisen kohtaamisen ja vuorovaikutustaitojen sekä asiakaslähtöisyyden merkitys hyvässä ohjauksessa. Opintojaksolla tarkastellaan yhdenvertaisuuden edistämistä yksilöllisissä ja moninaisissa ohjaustilanteissa sekä ohjaustyön toteuttamista asiakaslähtöisesti erilaisissa toimintaympäristöissä kasvokkain, digitaalisesti ja kirjallisesti.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Lahti, J. 2021. Kohtaava asiakastyö ohjauksellisena lähestymistapana ja käytännön työotteena. Raportteja 3/2021. Kaakkois-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus. E-julkaisu.
Mönkkönen, K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä. Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. Tallinna: Gaudeamus. E-julkaisu.
Mönkkönen, K., Kekoni, T. & Pehkonen, A. 2019. Moniammatillinen yhteistyö: vaikuttava vuorovaikutus sosiaali- ja terveysalalla. Helsinki: Gaudeamus. E-julkaisu.
Stevanovic, M. (toim.). 2023. Yhdessä päätetty: kohti tasa-arvoista vuorovaikutusta ja osallistumista. Helsinki: Gaudeamus. E-julkaisu.
Vehviläinen, S. 2020. Ohjaustyön opas: yhteistyössä kohti toimijuutta. Helsinki: Gaudeamus. E-julkaisu.
Opetusmenetelmät
Lähiopetuksessa demonstroidaan ja reflektoidaan vuorovaikutus- ja kohtaamistilanteita erilaisissa toimintaympäristöissä tapahtuvan ohjaustyön näkökulmasta. Opetus- ja oppimismenetelminä lähiopetuksessa sovelletaan yhteistoiminnallista oppimista ryhmissä opettajien ohjauksessa. Siksi tulet lähiopetuspäiviin aina ennakkoon annetun tehtävän avulla valmistautuneena. Jatkuva palaute, itsearviointi ja vertaispalaute ovat osa oppimisprosessia.
Valmistautumis- ja harjoitustehtävinä etsit ja luet tietoa, katsot videoita sekä teet harjoitustehtäviä Moodlessa itsenäisesti. Ryhmäsi kanssa suunnittelet ja toteutat oppimistehtävän, jonka demonstroitte viimeisessä lähiopetuspäivässä.
Lähiopetuksessa saat ohjausta ja tukea opintojaksolla työskentelyyn ja etenemiseen. Opettajat lähettävät myös ohjausviestejä Moodle-työtilan kautta. Tarvittaessa voit olla opettajiin yhteydessä myös sähköpostitse.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Kokemusasiantuntijoiden ja ammattilaisten vierailut mahdollisuuksien mukaan.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Kansainvälisyys
Opintojaksolla opitaan kohtaamiseen ja vuorovaikutukseen liittyvää kansainvälisyysosaamista intersektionaalisuuden, kulttuurisensitiivisyyden ja monikielisyyden näkökulmista.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Gradian hanke "Kuuntele, kohtaa, kysy ja Arvosta" tarjoaa vaihtoehtoisen suoritustavan ryhmätehtävälle. Hankkeessa toiminnan pääteemat ovat yhteisöllisyys, osallisuus ja hyvinvointi. Yhtenä toimenpiteenä hankkeessa on luoda oppilaitoksen arkeen kohtaamisen paikkoja, joita järjestetään oppilaitoksen kampuksilla viikoittain.
Hankkeella on mahdollisuus tarjota kahdelle 3-5 hengen ryhmälle vaihtoehto ryhmätehtävän ja viimeisen läsnäopetuspäivän suorittamiselle jossakin hankkeen kohtaamispaikoista Gradian kampuksilla. Lisätietoa vaihtoestoisesta suoritustavasta saat aloituswebinaarissa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Orientoituminen opintojaksoon, 2h
Oppimateriaaleihin perehtyminen, 37h
Oppimistehtävien tekeminen (sisältäen tiedonhaun), 74h
Opetukseen ja ohjaukseen osallistuminen, 21h
Vertais- ja itsearvioinnit, 1h
Yhteensä 135h
Lisätietoja opiskelijoille
Lähiopetuksessa saat jatkuvaa palautetta muilta opiskelijoilta ja opettajilta sekä teet itsearviointia siitä, miten toimit erilaisissa kohtaamis- ja vuorovaikutustilanteissa. Ryhmätehtävä ja opintojakson muut tehtävät arvioidaan erillisten arviointikriteerien perusteella, jotka kerrotaan opintojakson alkaessa Moodle-työtilassa.
Opintojakson hyväksiluku aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisen kautta (AHOT) voi olla mahdollista, jos pystyt osoittamaan kykysi toimia dialogisesti, yhdenvertaisesti ja ammatillisesti ohjaustyön erilaisissa kohtaamis- ja vuorovaikutustilanteissa. Kerro hyväksilukuhakemuksessasi
- Miten ammatillisuus on näyttäytynyt ohjaustyössäsi erilaisissa kohtaamis- ja vuorovaikutustilanteissa.
- Millä tavalla olet toiminut, kun olet työskennellyt rakentavasti asiakasohjauksessa ja verkostoyhteistyössä.
- Miten olet ottanut toiset huomioon kohtaamis- ja vuorovaikutustilanteissa ja edistänyt yhdenvertaisuuden toteutumista niissä.
- Kerro esimerkkejä tilanteista, joissa dialogisuus ja asiakaslähtöisyys on toteutunut ohjaustyössäsi.
Hyväksiluvun voit saada kokonaan, jos edellä mainittujen perustelujesi lisäksi sinulla on ohjaustyön työkokemusta vähintään puolen vuoden ajan, sekä vähintään korkeakoulutasoinen ohjausalan koulutus. Hyväksilukuhakemus (AHOT) tulee toimittaa opintojakson oman tutkinto-ohjelman opettajalle viimeistään viikko ennen opintojakson alkua, jotta opettaja ehtii tehdä hyväksiluvusta päätöksen ennen aloituswebinaaria. Kun opintojakso on käynnistynyt, hyväksilukuhakemuksia ei enää käsitellä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Osaat kuvata vuorovaikutustaitojen, dialogisen kohtaamisen sekä ihmis- ja asiakaslähtöisen työskentelyn merkityksen ohjaustyössä. Osaat kuvata, mitä yksilöllisyyden ja moninaisuuden huomioiminen tarkoittaa ohjaustyössä ja yhdenvertaisuuden edistämisessä. Osaat kertoa, miten ohjaustyötä toteutetaan asiakaslähtöisesti erilaisissa toimintaympäristöissä kasvokkain, digitaalisesti ja kirjallisesti. Osaat toimia ammatillisesti opintojakson erilaisissa kohtaamis- ja vuorovaikutustilanteissa.
Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 22.08.2024
Ajoitus
16.09.2024 - 10.11.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
- Toimintaterapeutti (AMK)
- Sosionomi (AMK)
- Fysioterapeutti (AMK)
Opettaja
- Anu Halonen
- Sanna Harjula
- Jenni Koivumäki
- Anne Koivisto
Vastuuopettaja
Anne Koivisto
Ryhmät
-
ZJASOS24SMAvoin AMK, sote, AMK-polut, sosionomi monimuoto
-
STT24S1Toimintaterapeutti (AMK)
-
ZJASKO24SMAvoin AMK, sote, AMK-polut, kuntoutuksen ohjaaja monimuoto
-
SKO24SMKuntoutuksen ohjaaja (AMK)
-
ZJASTT24S1Avoin AMK, sote, AMK-väylät, toimintaterapeutti, päiväopetus
-
SOS24SMSosionomi (AMK)
Tavoitteet
Opintojakson tarkoituksena on tarkastella vuorovaikutuksen ja kohtaamisen merkitystä erilaisissa toimintaympäristöissä tapahtuvassa ohjaustyössä.
Opintojakson osaamiset:
Työelämässä toimiminen
Eettisyys
Ammatillinen vuorovaikutusosaaminen (Fysioterapeutti AMK)
Kuntoutuksen ohjaustyö ja ohjaaminen (Kuntoutuksen ohjaaja AMK)
Asiakastyön osaaminen (Sosionomi AMK)
Terapeuttinen vuorovaikutussuhde ja monitoimijuus (Toimintaterapeutti AMK)
Opintojakson osaamistavoite:
Osaat toimia ammatillisesti ohjaustyön erilaisissa kohtaamis- ja vuorovaikutustilanteissa. Osaat toimia rakentavasti asiakasohjauksessa ja verkostoyhteistyössä.
Osaat ottaa toiset huomioon kohtaamis- ja vuorovaikutustilanteissa ja edistää yhdenvertaisuuden toteutumista niissä. Edistät toiminnassasi moninaisuuden ja saavutettavuuden toteutumista.
Osaat ottaa huomioon ammatillisen, ymmärrettävän ja dialogisen vuorovaikutuksen merkityksen erilaisissa toimintaympäristöissä. Osaat perustella ihmis- ja asiakaslähtöisen työskentelyn merkityksen ohjaustyössä.
Sisältö
Opintojakson keskeisimpänä sisältönä on dialogisen kohtaamisen ja vuorovaikutustaitojen sekä asiakaslähtöisyyden merkitys hyvässä ohjauksessa. Opintojaksolla tarkastellaan yhdenvertaisuuden edistämistä yksilöllisissä ja moninaisissa ohjaustilanteissa sekä ohjaustyön toteuttamista asiakaslähtöisesti erilaisissa toimintaympäristöissä kasvokkain, digitaalisesti ja kirjallisesti.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Lahti, J. 2021. Kohtaava asiakastyö ohjauksellisena lähestymistapana ja käytännön työotteena. Raportteja 3/2021. Kaakkois-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus. E-julkaisu.
Mönkkönen, K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä. Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. Tallinna: Gaudeamus. E-julkaisu.
Mönkkönen, K., Kekoni, T. & Pehkonen, A. 2019. Moniammatillinen yhteistyö: vaikuttava vuorovaikutus sosiaali- ja terveysalalla. Helsinki: Gaudeamus. E-julkaisu.
Stevanovic, M. (toim.). 2023. Yhdessä päätetty: kohti tasa-arvoista vuorovaikutusta ja osallistumista. Helsinki: Gaudeamus. E-julkaisu.
Vehviläinen, S. 2020. Ohjaustyön opas: yhteistyössä kohti toimijuutta. Helsinki: Gaudeamus. E-julkaisu.
Opetusmenetelmät
Lähiopetuksessa demonstroidaan ja reflektoidaan vuorovaikutus- ja kohtaamistilanteita erilaisissa toimintaympäristöissä tapahtuvan ohjaustyön näkökulmasta. Opetus- ja oppimismenetelminä lähiopetuksessa sovelletaan yhteistoiminnallista oppimista ryhmissä opettajien ohjauksessa. Siksi tulet lähiopetuspäiviin aina ennakkoon annetun tehtävän avulla valmistautuneena. Jatkuva palaute, itsearviointi ja vertaispalaute ovat osa oppimisprosessia.
Valmistautumis- ja harjoitustehtävinä etsit ja luet tietoa, katsot videoita sekä teet harjoitustehtäviä Moodlessa itsenäisesti. Ryhmäsi kanssa suunnittelet ja toteutat oppimistehtävän, jonka demonstroitte viimeisessä lähiopetuspäivässä.
Lähiopetuksessa saat ohjausta ja tukea opintojaksolla työskentelyyn ja etenemiseen. Opettajat lähettävät myös ohjausviestejä Moodle-työtilan kautta. Tarvittaessa voit olla opettajiin yhteydessä myös sähköpostitse.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Kokemusasiantuntijoiden ja ammattilaisten vierailut mahdollisuuksien mukaan.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Kansainvälisyys
Opintojaksolla opitaan kohtaamiseen ja vuorovaikutukseen liittyvää kansainvälisyysosaamista intersektionaalisuuden, kulttuurisensitiivisyyden ja monikielisyyden näkökulmista.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Gradian hanke "Kuuntele, kohtaa, kysy ja Arvosta" tarjoaa vaihtoehtoisen suoritustavan ryhmätehtävälle. Hankkeessa toiminnan pääteemat ovat yhteisöllisyys, osallisuus ja hyvinvointi. Yhtenä toimenpiteenä hankkeessa on luoda oppilaitoksen arkeen kohtaamisen paikkoja, joita järjestetään oppilaitoksen kampuksilla viikoittain.
Hankkeella on mahdollisuus tarjota kahdelle 3-5 hengen ryhmälle vaihtoehto ryhmätehtävän ja viimeisen läsnäopetuspäivän suorittamiselle jossakin hankkeen kohtaamispaikoista Gradian kampuksilla. Lisätietoa vaihtoestoisesta suoritustavasta saat aloituswebinaarissa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Orientoituminen opintojaksoon, 2h
Oppimateriaaleihin perehtyminen, 37h
Oppimistehtävien tekeminen (sisältäen tiedonhaun), 74h
Opetukseen ja ohjaukseen osallistuminen, 21h
Vertais- ja itsearvioinnit, 1h
Yhteensä 135h
Lisätietoja opiskelijoille
Lähiopetuksessa saat jatkuvaa palautetta muilta opiskelijoilta ja opettajilta sekä teet itsearviointia siitä, miten toimit erilaisissa kohtaamis- ja vuorovaikutustilanteissa. Ryhmätehtävä ja opintojakson muut tehtävät arvioidaan erillisten arviointikriteerien perusteella, jotka kerrotaan opintojakson alkaessa Moodle-työtilassa.
Opintojakson hyväksiluku aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisen kautta (AHOT) voi olla mahdollista, jos pystyt osoittamaan kykysi toimia dialogisesti, yhdenvertaisesti ja ammatillisesti ohjaustyön erilaisissa kohtaamis- ja vuorovaikutustilanteissa. Kerro hyväksilukuhakemuksessasi
- Miten ammatillisuus on näyttäytynyt ohjaustyössäsi erilaisissa kohtaamis- ja vuorovaikutustilanteissa.
- Millä tavalla olet toiminut, kun olet työskennellyt rakentavasti asiakasohjauksessa ja verkostoyhteistyössä.
- Miten olet ottanut toiset huomioon kohtaamis- ja vuorovaikutustilanteissa ja edistänyt yhdenvertaisuuden toteutumista niissä.
- Kerro esimerkkejä tilanteista, joissa dialogisuus ja asiakaslähtöisyys on toteutunut ohjaustyössäsi.
Hyväksiluvun voit saada kokonaan, jos edellä mainittujen perustelujesi lisäksi sinulla on ohjaustyön työkokemusta vähintään puolen vuoden ajan, sekä vähintään korkeakoulutasoinen ohjausalan koulutus. Hyväksilukuhakemus (AHOT) tulee toimittaa opintojakson oman tutkinto-ohjelman opettajalle viimeistään viikko ennen opintojakson alkua, jotta opettaja ehtii tehdä hyväksiluvusta päätöksen ennen aloituswebinaaria. Kun opintojakso on käynnistynyt, hyväksilukuhakemuksia ei enää käsitellä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Osaat kuvata vuorovaikutustaitojen, dialogisen kohtaamisen sekä ihmis- ja asiakaslähtöisen työskentelyn merkityksen ohjaustyössä. Osaat kuvata, mitä yksilöllisyyden ja moninaisuuden huomioiminen tarkoittaa ohjaustyössä ja yhdenvertaisuuden edistämisessä. Osaat kertoa, miten ohjaustyötä toteutetaan asiakaslähtöisesti erilaisissa toimintaympäristöissä kasvokkain, digitaalisesti ja kirjallisesti. Osaat toimia ammatillisesti opintojakson erilaisissa kohtaamis- ja vuorovaikutustilanteissa.
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
- Toimintaterapeutti (AMK)
- Sosionomi (AMK)
- Fysioterapeutti (AMK)
Opettaja
- Sonja Salonen
Ryhmät
-
ZJA24SSAAvoin AMK, sote, YTOL-opinnot, Alkio-opisto
Tavoitteet
Opintojakson tarkoituksena on tarkastella vuorovaikutuksen ja kohtaamisen merkitystä erilaisissa toimintaympäristöissä tapahtuvassa ohjaustyössä.
Opintojakson osaamiset:
Työelämässä toimiminen
Eettisyys
Ammatillinen vuorovaikutusosaaminen (Fysioterapeutti AMK)
Kuntoutuksen ohjaustyö ja ohjaaminen (Kuntoutuksen ohjaaja AMK)
Asiakastyön osaaminen (Sosionomi AMK)
Terapeuttinen vuorovaikutussuhde ja monitoimijuus (Toimintaterapeutti AMK)
Opintojakson osaamistavoite:
Osaat toimia ammatillisesti ohjaustyön erilaisissa kohtaamis- ja vuorovaikutustilanteissa. Osaat toimia rakentavasti asiakasohjauksessa ja verkostoyhteistyössä.
Osaat ottaa toiset huomioon kohtaamis- ja vuorovaikutustilanteissa ja edistää yhdenvertaisuuden toteutumista niissä. Edistät toiminnassasi moninaisuuden ja saavutettavuuden toteutumista.
Osaat ottaa huomioon ammatillisen, ymmärrettävän ja dialogisen vuorovaikutuksen merkityksen erilaisissa toimintaympäristöissä. Osaat perustella ihmis- ja asiakaslähtöisen työskentelyn merkityksen ohjaustyössä.
Sisältö
Opintojakson keskeisimpänä sisältönä on dialogisen kohtaamisen ja vuorovaikutustaitojen sekä asiakaslähtöisyyden merkitys hyvässä ohjauksessa. Opintojaksolla tarkastellaan yhdenvertaisuuden edistämistä yksilöllisissä ja moninaisissa ohjaustilanteissa sekä ohjaustyön toteuttamista asiakaslähtöisesti erilaisissa toimintaympäristöissä kasvokkain, digitaalisesti ja kirjallisesti.
Lisätietoja opiskelijoille
Alkion toteutus. Opetus Alkiolta.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Osaat kuvata vuorovaikutustaitojen, dialogisen kohtaamisen sekä ihmis- ja asiakaslähtöisen työskentelyn merkityksen ohjaustyössä. Osaat kuvata, mitä yksilöllisyyden ja moninaisuuden huomioiminen tarkoittaa ohjaustyössä ja yhdenvertaisuuden edistämisessä. Osaat kertoa, miten ohjaustyötä toteutetaan asiakaslähtöisesti erilaisissa toimintaympäristöissä kasvokkain, digitaalisesti ja kirjallisesti. Osaat toimia ammatillisesti opintojakson erilaisissa kohtaamis- ja vuorovaikutustilanteissa.