Working Ability and Working Life in the FutureLaajuus (5 cr)
Code: SZXX2025
Credits
5 op
Teaching language
- Finnish
Responsible person
- Satu Tuomimäki
Objective
Purpose of the course
During the course, you will acquire the basic competence in changes of the world of work and work ability.
Course competences
Rehabilitation planning competence
Intended learning of the course
You can describe changes in the world of work and work and the factors affecting them. You identify factors and situations through which changes in the world of work affect work ability and changes in the work ability. You can apply the information about the changes in rehabilitation work that maintains practical work ability.
Content
Trends of change in the world of work. Situations and challenges related to changes in the world of work and work itself. Changing practices of the world of work. Management of work ability in a changing world of work. New forms of work. Reforming competences.
Assessment criteria, approved/failed
You recognise changes in work and the world of work and factors affecting them. You understand how the changes affect work ability and existing tasks. You know how to apply the information about the changes in rehabilitation work that maintains practical work ability.
Enrollment
01.08.2024 - 22.08.2024
Timing
28.10.2024 - 18.12.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Face-to-face
Unit
School of Health and Social Studies
Teaching languages
- Finnish
Seats
15 - 15
Degree programmes
- Bachelor's Degree Programme in Rehabilitation Counselling
- Bachelor's Degree Programme in Occupational Therapy
- Bachelor's Degree Programme in Social Services
- Bachelor's Degree Programme in Physiotherapy
Teachers
- Satu Tuomimäki
Teacher in charge
Satu Tuomimäki
Groups
-
SKO22SMKuntoutuksen ohjaaja (AMK)
-
ZJA24SSTKKUAvoin AMK, sote, Työkykykuntoutus
Objectives
Purpose of the course
During the course, you will acquire the basic competence in changes of the world of work and work ability.
Course competences
Rehabilitation planning competence
Intended learning of the course
You can describe changes in the world of work and work and the factors affecting them. You identify factors and situations through which changes in the world of work affect work ability and changes in the work ability. You can apply the information about the changes in rehabilitation work that maintains practical work ability.
Content
Trends of change in the world of work. Situations and challenges related to changes in the world of work and work itself. Changing practices of the world of work. Management of work ability in a changing world of work. New forms of work. Reforming competences.
Learning materials and recommended literature
Alasoini Tuomo 2018: Digitalisaatiolla työn uudelleenajatteluun. Millaista tutkimusta ja kehittämistä tarvitaan? Työterveyslaitos.
Alasoini Tuomo ym. 2023. Työelämän kehittäminen kolmikantaisessa yhteistyössä: TYÖ2030-ohjelma. Työterveyslaitos.
Heiskanen Tuula, Syvänen Sirpa & Rissanen Tapio (toim.) 2019: Mihin työelämä on menossa? – tutkimuksen näkökulmiaTampere: Tampere University Press 2019.
Juvonen-Posti P (2018) Work-related rehabilitation for strenghtening working careers. A multiperspective and mixed methods study of its mechanisms. Acta Universitas Ouluensis D Medica 1468. University of Oulu, Oulu 2018.
Järvikoski A, Takala E-P, Juvonen-Posti P, Härkäpää K. Työkyvyn käsite ja työkykymallit kuntoutuksen tutkimuksessa ja käytännöissä. Kelan sosiaali- ja terveysturvan tutkimuksia 2018.
Kokkinen Lauri (toim.) Hyvinvointia työstä 2030-luvulla. Skenaarioita suomalaisen työelämän kehityksestä. Työterveyslaitos. Helsinki.
Kolari Jukka & Kallio Aleksi 2023. Tekoäly 123: Matkaopas tulevaisuuteen.
Mäkikangas Anne, Mauno Saija & Feldt Taru (toim.): Tykkää työstä –Työhyvinvoinnin psykologiset perusteet. PS-kustannus, 2017. Osviitta 2, 40.
Pehkonen Irmeli, Turunen Jarno, Juvonen-Posti Pirjo, Henriksson, Lea; Vihtonen, Tiina; Seppänen, Johanna; Liira, Juha; Uitti, Jukka; Leino, Timo (2017) Yhteistyöllä tulosta työkykyjohtamisessa: Moniaineisto- ja monimenetelmätutkimus.
Pyöriä Pasi (toim.) 2017: Työelämän myytit ja todellisuus. Gaudeamus.
Sutela Hanna, Pärnänen Anna & Keyriläinen Marianne 2019: Digialan työelämä – työolotutkimuksen tuloksia 1977-2018. Helsinki.
Työelämä 2025 - Työelämän ja työympäristön muutosten vaikutukset työsuojeluun ja työhyvinvointiin. STM. Työsuojeluosasto. Helsinki 2015.
Työympäristön ja työhyvinvoinnin linjaukset vuoteen 2030. Turvallisia ja terveellisiä työoloja sekä työkykyä kaikille. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2019:3.
Tietoa työkyvystä 1/2020. Työn murros ja työkyky - näkökulmia ja välineitä työkykyjohtamisen tueksi. Varma.
Zeuge ym. (2020). Leading Virtual Teams – A Literature Review. : (PDF) Leading Virtual Teams -A Literature Review (researchgate.net)
Teaching methods
Tällä opintojaksolla on opetus- ja oppimismenetelmänä flipped learning.
Opintojakson toteutus: verkkoluennot, webinaarit, oppimistehtävät, erilaiset verkkopedagogiset menetelmät.
Student workload
Opetus koostuu kontaktiopetuksesta verkossa, oppimistehtävistä ja itsenäisestä opiskelusta: pienryhmätehtävät (1,5 op) osallistuminen kontaktiopetukseen verkossa (0,5 op) itsenäinen opiskelu (3 op)
Yhteensä 135 h:
- Verkkoluennot 8 h
- Oppimistehtävät 46 h,
- Itsenäinen opiskelu 81 h
Content scheduling
Opintojakso toteutetaan webinaareina.
Further information for students
Open University 20
Evaluation scale
Pass/Fail
Evaluation criteria, pass/failed
You recognise changes in work and the world of work and factors affecting them. You understand how the changes affect work ability and existing tasks. You know how to apply the information about the changes in rehabilitation work that maintains practical work ability.
Enrollment
01.08.2023 - 24.08.2023
Timing
30.10.2023 - 19.12.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
5 op
Mode of delivery
Online learning
Unit
School of Health and Social Studies
Teaching languages
- Finnish
Seats
0 - 10
Degree programmes
- Bachelor's Degree Programme in Rehabilitation Counselling
- Bachelor's Degree Programme in Occupational Therapy
- Bachelor's Degree Programme in Social Services
- Bachelor's Degree Programme in Physiotherapy
Teachers
- Satu Tuomimäki
Groups
-
ZJA23SSTKKUAvoin AMK, sote, Työkykykuntoutus
-
SKO21SMKuntoutuksen ohjaaja (AMK)
Objectives
Purpose of the course
During the course, you will acquire the basic competence in changes of the world of work and work ability.
Course competences
Rehabilitation planning competence
Intended learning of the course
You can describe changes in the world of work and work and the factors affecting them. You identify factors and situations through which changes in the world of work affect work ability and changes in the work ability. You can apply the information about the changes in rehabilitation work that maintains practical work ability.
Content
Trends of change in the world of work. Situations and challenges related to changes in the world of work and work itself. Changing practices of the world of work. Management of work ability in a changing world of work. New forms of work. Reforming competences.
Learning materials and recommended literature
Alasoini Tuomo 2018: Digitalisaatiolla työn uudelleenajatteluun. Millaista tutkimusta ja kehittämistä tarvitaan? Työterveyslaitos.
Alasoini Tuomo ym. 2023. Työelämän kehittäminen kolmikantaisessa yhteistyössä: TYÖ2030-ohjelma. Työterveyslaitos.
Heiskanen Tuula, Syvänen Sirpa & Rissanen Tapio (toim.) 2019: Mihin työelämä on menossa? – tutkimuksen näkökulmiaTampere: Tampere University Press 2019.
Juvonen-Posti P (2018) Work-related rehabilitation for strenghtening working careers. A multiperspective and mixed methods study of its mechanisms. Acta Universitas Ouluensis D Medica 1468. University of Oulu, Oulu 2018.
Järvikoski A, Takala E-P, Juvonen-Posti P, Härkäpää K. Työkyvyn käsite ja työkykymallit kuntoutuksen tutkimuksessa ja käytännöissä. Kelan sosiaali- ja terveysturvan tutkimuksia 2018.
Kokkinen Lauri (toim.) Hyvinvointia työstä 2030-luvulla. Skenaarioita suomalaisen työelämän kehityksestä. Työterveyslaitos. Helsinki.
Kolari Jukka & Kallio Aleksi 2023. Tekoäly 123: Matkaopas tulevaisuuteen.
Mäkikangas Anne, Mauno Saija & Feldt Taru (toim.): Tykkää työstä –Työhyvinvoinnin psykologiset perusteet. PS-kustannus, 2017. Osviitta 2, 40.
Pehkonen Irmeli, Turunen Jarno, Juvonen-Posti Pirjo, Henriksson, Lea; Vihtonen, Tiina; Seppänen, Johanna; Liira, Juha; Uitti, Jukka; Leino, Timo (2017) Yhteistyöllä tulosta työkykyjohtamisessa: Moniaineisto- ja monimenetelmätutkimus.
Pyöriä Pasi (toim.) 2017: Työelämän myytit ja todellisuus. Gaudeamus.
Sutela Hanna, Pärnänen Anna & Keyriläinen Marianne 2019: Digialan työelämä – työolotutkimuksen tuloksia 1977-2018. Helsinki.
Työelämä 2025 - Työelämän ja työympäristön muutosten vaikutukset työsuojeluun ja työhyvinvointiin. STM. Työsuojeluosasto. Helsinki 2015.
Työympäristön ja työhyvinvoinnin linjaukset vuoteen 2030. Turvallisia ja terveellisiä työoloja sekä työkykyä kaikille. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2019:3.
Tietoa työkyvystä 1/2020. Työn murros ja työkyky - näkökulmia ja välineitä työkykyjohtamisen tueksi. Varma.
Zeuge ym. (2020). Leading Virtual Teams – A Literature Review. : (PDF) Leading Virtual Teams -A Literature Review (researchgate.net)
Teaching methods
Tällä opintojaksolla on opetus- ja oppimismenetelmänä flipped learning.
Opintojakson toteutus: verkkoluennot, webinaarit, oppimistehtävät, erilaiset verkkopedagogiset menetelmät.
Student workload
Opetus koostuu kontaktiopetuksesta verkossa, oppimistehtävistä ja itsenäisestä opiskelusta: pienryhmätehtävät (1,5 op) osallistuminen kontaktiopetukseen verkossa (0,5 op) itsenäinen opiskelu (3 op)
Yhteensä 135 h:
- Verkkoluennot 8 h
- Oppimistehtävät 46 h,
- Itsenäinen opiskelu 81 h
Content scheduling
Opintojakso toteutetaan webinaareina.
Further information for students
CampusOnline 10
Open University 10
Evaluation scale
Pass/Fail
Evaluation criteria, pass/failed
You recognise changes in work and the world of work and factors affecting them. You understand how the changes affect work ability and existing tasks. You know how to apply the information about the changes in rehabilitation work that maintains practical work ability.
Enrollment
01.08.2022 - 25.08.2022
Timing
31.10.2022 - 21.12.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
5 op
Mode of delivery
Online learning
Unit
School of Health and Social Studies
Teaching languages
- Finnish
Seats
0 - 10
Degree programmes
- Bachelor's Degree Programme in Rehabilitation Counselling
- Bachelor's Degree Programme in Occupational Therapy
- Bachelor's Degree Programme in Social Services
- Bachelor's Degree Programme in Physiotherapy
Teachers
- Satu Tuomimäki
Groups
-
ZJA22SSTKKUAvoin AMK, sote, Työkykykuntoutus
Objectives
Purpose of the course
During the course, you will acquire the basic competence in changes of the world of work and work ability.
Course competences
Rehabilitation planning competence
Intended learning of the course
You can describe changes in the world of work and work and the factors affecting them. You identify factors and situations through which changes in the world of work affect work ability and changes in the work ability. You can apply the information about the changes in rehabilitation work that maintains practical work ability.
Content
Trends of change in the world of work. Situations and challenges related to changes in the world of work and work itself. Changing practices of the world of work. Management of work ability in a changing world of work. New forms of work. Reforming competences.
Learning materials and recommended literature
Järvikoski A, Takala E-P, Juvonen-Posti P, Härkäpää K. Työkyvyn käsite ja työkykymallit kuntoutuksen tutkimuksessa ja käytännöissä. Kelan sosiaali- ja terveysturvan tutkimuksia 2018.
Aalto Anna - Mari, Heponiemi Tarja, Elovainio Marko, Vehko Tuulikki, Syrjä Vesa: Työssä, hyvinvoinnissa ja työkyvyssä tapahtuneet muutokset työhönkuntoutujilla. Työhönkuntoutumisen kehittämishankkeen toisen vaiheen (TK2) tuloksia. Kuntoutus 3/2015, s. 11-27. https://kuntoutussaatio.fi/assets/files/2016/08/tiivistelma-kuntoutus-2015-3-1.pdf
Eheä yhteiskunta ja kestävä hyvinvointi, STM 22/2018, http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/160904/22_TUKA_STM_WEB.pdf
Strategia 2030, https://stm.fi/strategia
Työelämä 2025 - Työelämän ja työympäristön muutosten vaikutukset työsuojeluun ja työhyvinvointiin, http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/70339
Työympäristön ja työhyvinvoinnin linjaukset vuoteen 2030. Turvallisia ja terveellisiä työoloja sekä työkykyä kaikille. Sauni, Riitta (2019-03-15) http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/161450
Vahala, M. 2017. Digitalisaatio sote-uudistuksessa. 19.4.2017. https://alueuudistus.fi/documents/1477425/2096487/Digitalisaatio+ja+sote-uudistus.pdf/e6f03071-7e04-412e-b321-ef22174c0fc5/Digitalisaatio+ja+sote-uudistus.pdf.pdf.
Teaching methods
Tällä opintojaksolla opetus- ja oppimismenetelminä flipped learning.
Opintojakson toteutus: verkkoluennot, webinaarit, oppimistehtävät, erilaiset verkkopedagogiset menetelmät.
Student workload
Opetus koostuu kontaktiopetuksesta verkossa, oppimistehtävistä ja itsenäisestä opiskelusta: pienryhmätehtävät (3 op) osallistuminen kontaktiopetukseen verkossa (0,5 op) itsenäinen opiskelu (1,5 op)
Yhteensä 135 h:
- Verkkoluennot 8 h
- Oppimistehtävät 81 h,
- Itsenäinen opiskelu 46 h
Content scheduling
Opintojakso toteutetaan webinaareina, jossa neljän eri webinaarin aikana (2-3 tuntia/webinaari) perehdyt työelämän muutoksesta johtuviin työnvaatimusten muutoksiin, tuot esille työkyvylle asetettavia uusia haasteita sekä pohdit pienryhmässä työelämän muutokseen liittyviä eettisiä asioita.
Further information for students
CampusOnline 10
Open University 10
Evaluation scale
Pass/Fail
Evaluation criteria, pass/failed
You recognise changes in work and the world of work and factors affecting them. You understand how the changes affect work ability and existing tasks. You know how to apply the information about the changes in rehabilitation work that maintains practical work ability.