Siirry suoraan sisältöön

Palvelujärjestelmä ja sosiaaliturvaLaajuus (5 op)

Tunnus: SOSS2013

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Tuija Ketola
  • Jenni Koivumäki

Osaamistavoitteet

Opintojakson opiskeltuasi
- tunnet sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän ja suomalaisen sosiaaliturvan rakenteet pääpiirteissään
- tunnet kansainväliset hyvinvointivaltiomallit ja suomalaisen sosiaaliturvan erityispiirteet osana yhteiskunnallista muutosta
- tunnet palvelujärjestelmään liittyvän lainsäädännön ja sosiaali- ja terveyspoliittiset ohjelmat pääpiirteissään ja ymmärrät niiden yhteyden omaan työhösi sekä merkityksen yksilölle, yhteisölle ja yhteiskunnalle
- saat valmiudet toimia sosiaalialan asiantuntijana asiakkaan edun mukaisesti monialaisessa ja moniammatillisessa yhteistyössä toimien

Sisältö

Opintojaksolla tarkastellaan sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmää, sosiaaliturvaa ja näiden keskeistä sääntelyä ja kehittymistä Suomessa. Lisäksi tutustutaan erilaisiin hyvinvointivaltiomalleihin. Hyvinvointivaltiomalleja ja palvelujärjestelmää tarkastellaan suhteessa omaan työhön sekä pohditaan niiden merkitystä yksilölle, yhteisölle ja yhteiskunnalle.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1
Opiskelija tunnistaa joitain piirteitä suomalaisesta sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmästä ja sosiaaliturvasta ja tarkastelee niiden merkitystä. Tietää erilaisia hyvinvointivaltiomalleja. Opiskelija osaa arvioida kokonaiskäsitystään ja kehittymistarpeitaan sosiaali- ja terveyspalveluiden asiantuntijana saamansa ohjeistuksen ja palautteen perusteella.

2
Opiskelija tunnistaa joitain piirteitä ja eri kehittymisen vaiheita suomalaisesta sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmästä ja sosiaaliturvasta sekä tarkastelee niiden merkitystä esimerkkien avulla. Opiskelija osaa luetella sosiaali- ja terveyspalveluita olennaisilta osin sekä nimetä niiden tuottamista ja järjestämistä koskevan puitelainsäädännön. Tietää erilaisia hyvinvointivaltiomalleja. Opiskelija osaa arvioida kokonaiskäsitystään ja kehittymistarpeitaan sosiaali- ja terveyspalveluiden asiantuntijana saamansa ohjeistuksen ja palautteen perusteella.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
Opiskelija tuntee sosiaali- ja terveyspalvelujen ja sosiaaliturvan kehittymisen vaiheet ja esittää muutoksen taustalla olevia yhteiskunnallisia tekijöitä. Opiskelija tarkastelee sosiaali- ja terveyspalveluiden merkitystä niin yksilöiden, yhteisöjen kuin yhteiskunnankin näkökulmasta. Opiskelija tuntee sosiaali- ja terveyspalvelujen, rahoitusta, organisointia laatusuosituksia ja hyviä käytäntöjä. Opiskelija tuntee nykyisiä sosiaali- ja terveyspalveluita olennaisilta osin sekä kuvaa niiden tuottamista ja järjestämistä koskevan puitelainsäädännön ja osaa esitellä sitä koskevaa päätöksentekoa. Opiskelija osaa arvioida kokonaiskäsitystään ja kehittymistarpeitaan sosiaali- ja terveyspalveluiden asiantuntijana.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija tuntee sosiaali- ja terveyspalvelujen ja sosiaaliturvan kehittymisen vaiheet ja selittää muutoksen taustalla olevia yhteiskunnallisia tekijöitä. Opiskelija tarkastelee sosiaali- ja terveyspalveluiden merkitystä niin yksilöiden, yhteisöjen kuin yhteiskunnankin näkökulmasta. Opiskelija tuntee sosiaali- ja terveyspalvelujen rahoitusta, organisointia, laatusuosituksia ja hyviä käytäntöjä. Opiskelija osaa luoda kokonaiskuvan nykyisistä sosiaali- ja terveyspalveluista sekä tuntee niiden tuottamista ja järjestämistä koskevan puitelainsäädännön ja osaa selittää sitä koskevaa päätöksentekoa. Hän osaa arvioida kokonaiskäsitystään ja kehittymistarpeitaan sosiaali- ja terveyspalveluiden asiantuntijana. Opiskelija osaa hyödyntää useita lähteitä monipuolisesti aiheiden tarkastelussa sekä tarkastella aiheita useiden esimerkkien kautta.

Oppimateriaalit

Asiakasturvallisuuden teemanumero. Janus 4/2022.
Havakka P. ym. toim. 2017 Sosiaalivakuutus.
Nykänen, Kalliomaa-Puha, Mattila 2017. Sosiaaliset oikeudet - näkökulmia perustaan ja toteutumiseen.
Karvonen, S., Kestilä, L. & Saikkonen, P. toim. 2022. Suomalaisten hyvinvointi.
Sosiaalihuoltolaki 1301/2014 ja muu sosiaalilainsäädäntö soveltuvin osin.
Sosiaalihuoltolain soveltamisopas. STM 2017:5.
Terveydenhuoltolaki 1326/2010 palvelujen osalta. Finlex.
Zechner M. 2019. Näkökulmia palvelutarpeen arviointiin.

Ilmoittautumisaika

01.08.2024 - 22.08.2024

Ajoitus

26.08.2024 - 27.10.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4.5 op

Toteutustapa

10 % Lähiopetus, 90 % Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Toimipiste

Lutakon kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Tuija Ketola
Vastuuopettaja

Tuija Ketola

Ryhmät
  • SOS23SM2
    Sosionomi (AMK)
  • SOS23SM
    Sosionomi (AMK)

Tavoitteet

Opintojakson opiskeltuasi
- tunnet sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän ja suomalaisen sosiaaliturvan rakenteet pääpiirteissään
- tunnet kansainväliset hyvinvointivaltiomallit ja suomalaisen sosiaaliturvan erityispiirteet osana yhteiskunnallista muutosta
- tunnet palvelujärjestelmään liittyvän lainsäädännön ja sosiaali- ja terveyspoliittiset ohjelmat pääpiirteissään ja ymmärrät niiden yhteyden omaan työhösi sekä merkityksen yksilölle, yhteisölle ja yhteiskunnalle
- saat valmiudet toimia sosiaalialan asiantuntijana asiakkaan edun mukaisesti monialaisessa ja moniammatillisessa yhteistyössä toimien

Sisältö

Opintojaksolla tarkastellaan sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmää, sosiaaliturvaa ja näiden keskeistä sääntelyä ja kehittymistä Suomessa. Lisäksi tutustutaan erilaisiin hyvinvointivaltiomalleihin. Hyvinvointivaltiomalleja ja palvelujärjestelmää tarkastellaan suhteessa omaan työhön sekä pohditaan niiden merkitystä yksilölle, yhteisölle ja yhteiskunnalle.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Asiakasturvallisuuden teemanumero. Janus 4/2022.
Havakka P. ym. toim. 2017 Sosiaalivakuutus.
Nykänen, Kalliomaa-Puha, Mattila 2017. Sosiaaliset oikeudet - näkökulmia perustaan ja toteutumiseen.
Karvonen, S., Kestilä, L. & Saikkonen, P. toim. 2022. Suomalaisten hyvinvointi.
Sosiaalihuoltolaki 1301/2014 ja muu sosiaalilainsäädäntö soveltuvin osin.
Sosiaalihuoltolain soveltamisopas. STM 2017:5.
Terveydenhuoltolaki 1326/2010 palvelujen osalta. Finlex.
Zechner M. 2019. Näkökulmia palvelutarpeen arviointiin.

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla opit perehtymällä itsenäisti teoriaan opintojakson materiaalien pohjalta. Osallistut myös vuorovaikutteisiin webinaareihin (verkko-opetukseen), kuuntelet asiantuntijaluentoja, työskentelet ryhmässä ja teet verkkotentin opintojakson lopussa. Webinaareissa opit toimeentuloturvan ja sosiaalihuoltolain mukaisen palveluprosessin perusteita asiantuntijaluentojen ja case -työskentelyn avulla pienryhmissä. Sosiaaliturvan käsitteisiin, ilmiöihin, asiakasturvallisuuteen ja dokumentointiin perehdyt tekemällä itsenäisesti moodle -työtilassa tentin. Ryhmätehtävässä etsit, kuvaat ja esität tietoa sosiaalivakuutuksen ja -avustusten erilaisista tuen muodoista.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työelämä- ja kokemusasiantuntijaluentoja mahdollisuuksien mukaan.

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Hyväksilukukäytänteet: Opintojakson mahdollisesta hyväksiluvusta tulee olla päätös ennen opintojakson ensimmäistä webinaaria, koska oppimistehtävän työstäminen ryhmässä aloitetaan jo ensimmäisessä webinaarissa. Hyväksilukuhakemuksista tulee ilmetä osaaminen suhteessa opintojakson tavoitteisiin ja sisältöihin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Webinaarit (12 tuntia) ja webinaareihin valmistautuminen 1 op (27 tuntia)
Ryhmätehtävä, siihen kuuluva tiedonhankinta ja valmisteltu esitys 1 op (27 tuntia)
Tentin suorittaminen ja valmistautuminen annetun materiaalin pohjalta 3 op (81 tuntia)

Sisällön jaksotus

1. Orientaatio opintojaksoon:
Sosiaaliturvan yhteiskunnallinen ja historiallinen konteksti ja erilaiset hyvinvointivaltiomallit
2. Palvelujärjestelmä ja sosiaalihuoltolain mukainen asiakasprosessi
3. Sosiaalivakuutus ja toimeentuloturva

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson arviointi perustuu ryhmätyön arviointiin (hyväksytty-hylätty) ja tenttiin (0-5). Opintojakson arvosana määräytyy tentin perusteella.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1
Opiskelija tunnistaa joitain piirteitä suomalaisesta sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmästä ja sosiaaliturvasta ja tarkastelee niiden merkitystä. Tietää erilaisia hyvinvointivaltiomalleja. Opiskelija osaa arvioida kokonaiskäsitystään ja kehittymistarpeitaan sosiaali- ja terveyspalveluiden asiantuntijana saamansa ohjeistuksen ja palautteen perusteella.

2
Opiskelija tunnistaa joitain piirteitä ja eri kehittymisen vaiheita suomalaisesta sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmästä ja sosiaaliturvasta sekä tarkastelee niiden merkitystä esimerkkien avulla. Opiskelija osaa luetella sosiaali- ja terveyspalveluita olennaisilta osin sekä nimetä niiden tuottamista ja järjestämistä koskevan puitelainsäädännön. Tietää erilaisia hyvinvointivaltiomalleja. Opiskelija osaa arvioida kokonaiskäsitystään ja kehittymistarpeitaan sosiaali- ja terveyspalveluiden asiantuntijana saamansa ohjeistuksen ja palautteen perusteella.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3-4
Opiskelija tuntee sosiaali- ja terveyspalvelujen ja sosiaaliturvan kehittymisen vaiheet ja esittää muutoksen taustalla olevia yhteiskunnallisia tekijöitä. Opiskelija tarkastelee sosiaali- ja terveyspalveluiden merkitystä niin yksilöiden, yhteisöjen kuin yhteiskunnankin näkökulmasta. Opiskelija tuntee sosiaali- ja terveyspalvelujen, rahoitusta, organisointia laatusuosituksia ja hyviä käytäntöjä. Opiskelija tuntee nykyisiä sosiaali- ja terveyspalveluita olennaisilta osin sekä kuvaa niiden tuottamista ja järjestämistä koskevan puitelainsäädännön ja osaa esitellä sitä koskevaa päätöksentekoa. Opiskelija osaa arvioida kokonaiskäsitystään ja kehittymistarpeitaan sosiaali- ja terveyspalveluiden asiantuntijana.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija tuntee sosiaali- ja terveyspalvelujen ja sosiaaliturvan kehittymisen vaiheet ja selittää muutoksen taustalla olevia yhteiskunnallisia tekijöitä. Opiskelija tarkastelee sosiaali- ja terveyspalveluiden merkitystä niin yksilöiden, yhteisöjen kuin yhteiskunnankin näkökulmasta. Opiskelija tuntee sosiaali- ja terveyspalvelujen rahoitusta, organisointia, laatusuosituksia ja hyviä käytäntöjä. Opiskelija osaa luoda kokonaiskuvan nykyisistä sosiaali- ja terveyspalveluista sekä tuntee niiden tuottamista ja järjestämistä koskevan puitelainsäädännön ja osaa selittää sitä koskevaa päätöksentekoa. Hän osaa arvioida kokonaiskäsitystään ja kehittymistarpeitaan sosiaali- ja terveyspalveluiden asiantuntijana. Opiskelija osaa hyödyntää useita lähteitä monipuolisesti aiheiden tarkastelussa sekä tarkastella aiheita useiden esimerkkien kautta.

Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 04.01.2024

Ajoitus

11.03.2024 - 20.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Toimipiste

Lutakon kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Koulutus
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Jenni Koivumäki
  • Tuija Ketola
Vastuuopettaja

Jenni Koivumäki

Ryhmät
  • ZJASOS23SM
    Avoin AMK, sote, AMK-polut, sosionomi monimuoto
  • SOS23SM
    Sosionomi (AMK)

Tavoitteet

Opintojakson opiskeltuasi
- tunnet sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän ja suomalaisen sosiaaliturvan rakenteet pääpiirteissään
- tunnet kansainväliset hyvinvointivaltiomallit ja suomalaisen sosiaaliturvan erityispiirteet osana yhteiskunnallista muutosta
- tunnet palvelujärjestelmään liittyvän lainsäädännön ja sosiaali- ja terveyspoliittiset ohjelmat pääpiirteissään ja ymmärrät niiden yhteyden omaan työhösi sekä merkityksen yksilölle, yhteisölle ja yhteiskunnalle
- saat valmiudet toimia sosiaalialan asiantuntijana asiakkaan edun mukaisesti monialaisessa ja moniammatillisessa yhteistyössä toimien

Sisältö

Opintojaksolla tarkastellaan sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmää, sosiaaliturvaa ja näiden keskeistä sääntelyä ja kehittymistä Suomessa. Lisäksi tutustutaan erilaisiin hyvinvointivaltiomalleihin. Hyvinvointivaltiomalleja ja palvelujärjestelmää tarkastellaan suhteessa omaan työhön sekä pohditaan niiden merkitystä yksilölle, yhteisölle ja yhteiskunnalle.

Aika ja paikka

Webinaarit Zoomissa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Tenttikirjallisuus:
Suomalaisten hyvinvointi 2022. Toim. Karvonen, Kestilä & Saikkonen. THL.

Janus-lehden Asiakasturvallisuuden teemanumero Vol 31 Nro 1 (2023).
https://journal.fi/janus/issue/view/9036

Muu suositeltu kirjallisuus:
Havakka, P., Niemelä, M. & Uusitalo, H. (toim.) 2017. Sosiaalivakuutus. Helsinki: Finva

Julkunen Raija 2017. Muuttuvat hyvinvointivaltiot. Eurooppalaiset hyvinvointivaltiot reformotavina. SoPhi. University of Jyväskylä. Luettavissa verkossa: https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/55748/978-951-39-7146-5.pdf?sequence=1

Nykänen, E. Kalliomaa-Puha, L. & Mattila, Y. (toim.). 2017. Sosiaaliset oikeudet - näkökulmia perustaan ja toteutumiseen. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos..

Sosiaaliturvakomitean välimietintö. Valtioneuvoston julkaisuja 2023:26.

Zechner, M. (toim.) 2019. Näkökulmia palvelutarpeen arviointiin. Seinäjoen ammattikorkeakoulun julkaisusarja B. Raportteja ja selvityksiä 144.

Lainsäädäntö:
Sosiaalihuoltolaki 1301/2014 ja muu sosiaalilainsäädäntö soveltuvin osin
Sosiaalihuoltolain soveltamisopas. 2017. Helsinki: Sosiaali- ja terveysministeriö.
Terveydenhuoltolaki 1326/2010 palvelujen osalta

Opetusmenetelmät

Luennot ja vierailijat 12 tuntia, case-tehtävät ryhmissä, oppimistehtävä ryhmässä ja Moodle-kirjatentti. Webinaarit pidetään Zoomissa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Vierailijat sosiaalialan organisaatioista, kokemusasiantuntijan ja sosiaaliohjaajan puheenvuorot.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentin ja uusintamahdollisuuksien ajankohdat ilmoitetaan opintojakson ensimmäisellä kerralla.

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Moodle-tentti on ensisijainen suoritustapa, mutta erityistarpeet huomioiden suoritustapa voidaan räätälöidä yksilöllisesti.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

12 tuntia osallistuminen opetukseen
Tentti ja oppimistehtävät yht. 123 tuntia opiskelijan työtä.

Lisätietoja opiskelijoille

Kevään toteutus järjestetään täysin etäopetuksena, webinaareina.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1
Opiskelija tunnistaa joitain piirteitä suomalaisesta sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmästä ja sosiaaliturvasta ja tarkastelee niiden merkitystä. Tietää erilaisia hyvinvointivaltiomalleja. Opiskelija osaa arvioida kokonaiskäsitystään ja kehittymistarpeitaan sosiaali- ja terveyspalveluiden asiantuntijana saamansa ohjeistuksen ja palautteen perusteella.

2
Opiskelija tunnistaa joitain piirteitä ja eri kehittymisen vaiheita suomalaisesta sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmästä ja sosiaaliturvasta sekä tarkastelee niiden merkitystä esimerkkien avulla. Opiskelija osaa luetella sosiaali- ja terveyspalveluita olennaisilta osin sekä nimetä niiden tuottamista ja järjestämistä koskevan puitelainsäädännön. Tietää erilaisia hyvinvointivaltiomalleja. Opiskelija osaa arvioida kokonaiskäsitystään ja kehittymistarpeitaan sosiaali- ja terveyspalveluiden asiantuntijana saamansa ohjeistuksen ja palautteen perusteella.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3-4
Opiskelija tuntee sosiaali- ja terveyspalvelujen ja sosiaaliturvan kehittymisen vaiheet ja esittää muutoksen taustalla olevia yhteiskunnallisia tekijöitä. Opiskelija tarkastelee sosiaali- ja terveyspalveluiden merkitystä niin yksilöiden, yhteisöjen kuin yhteiskunnankin näkökulmasta. Opiskelija tuntee sosiaali- ja terveyspalvelujen, rahoitusta, organisointia laatusuosituksia ja hyviä käytäntöjä. Opiskelija tuntee nykyisiä sosiaali- ja terveyspalveluita olennaisilta osin sekä kuvaa niiden tuottamista ja järjestämistä koskevan puitelainsäädännön ja osaa esitellä sitä koskevaa päätöksentekoa. Opiskelija osaa arvioida kokonaiskäsitystään ja kehittymistarpeitaan sosiaali- ja terveyspalveluiden asiantuntijana.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija tuntee sosiaali- ja terveyspalvelujen ja sosiaaliturvan kehittymisen vaiheet ja selittää muutoksen taustalla olevia yhteiskunnallisia tekijöitä. Opiskelija tarkastelee sosiaali- ja terveyspalveluiden merkitystä niin yksilöiden, yhteisöjen kuin yhteiskunnankin näkökulmasta. Opiskelija tuntee sosiaali- ja terveyspalvelujen rahoitusta, organisointia, laatusuosituksia ja hyviä käytäntöjä. Opiskelija osaa luoda kokonaiskuvan nykyisistä sosiaali- ja terveyspalveluista sekä tuntee niiden tuottamista ja järjestämistä koskevan puitelainsäädännön ja osaa selittää sitä koskevaa päätöksentekoa. Hän osaa arvioida kokonaiskäsitystään ja kehittymistarpeitaan sosiaali- ja terveyspalveluiden asiantuntijana. Opiskelija osaa hyödyntää useita lähteitä monipuolisesti aiheiden tarkastelussa sekä tarkastella aiheita useiden esimerkkien kautta.

Ilmoittautumisaika

01.08.2023 - 24.08.2023

Ajoitus

30.10.2023 - 19.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Toimipiste

Lutakon kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Koulutus
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Jenni Koivumäki
  • Tuija Ketola
Vastuuopettaja

Jenni Koivumäki

Ryhmät
  • SOS23SM
    Sosionomi (AMK)

Tavoitteet

Opintojakson opiskeltuasi
- tunnet sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän ja suomalaisen sosiaaliturvan rakenteet pääpiirteissään
- tunnet kansainväliset hyvinvointivaltiomallit ja suomalaisen sosiaaliturvan erityispiirteet osana yhteiskunnallista muutosta
- tunnet palvelujärjestelmään liittyvän lainsäädännön ja sosiaali- ja terveyspoliittiset ohjelmat pääpiirteissään ja ymmärrät niiden yhteyden omaan työhösi sekä merkityksen yksilölle, yhteisölle ja yhteiskunnalle
- saat valmiudet toimia sosiaalialan asiantuntijana asiakkaan edun mukaisesti monialaisessa ja moniammatillisessa yhteistyössä toimien

Sisältö

Opintojaksolla tarkastellaan sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmää, sosiaaliturvaa ja näiden keskeistä sääntelyä ja kehittymistä Suomessa. Lisäksi tutustutaan erilaisiin hyvinvointivaltiomalleihin. Hyvinvointivaltiomalleja ja palvelujärjestelmää tarkastellaan suhteessa omaan työhön sekä pohditaan niiden merkitystä yksilölle, yhteisölle ja yhteiskunnalle.

Aika ja paikka

Lähiopetus kampuksella 3 x 4 tuntia.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Tenttikirjallisuus:
Suomalaisten hyvinvointi 2022. Toim. Karvonen, Kestilä & Saikkonen. THL.
Janus-lehden Asiakasturvallisuuden teemanumero Vol 31 Nro 1 (2023).
https://journal.fi/janus/issue/view/9036

Muu suositeltu kirjallisuus:
Havakka, P., Niemelä, M. & Uusitalo, H. (toim.) 2017. Sosiaalivakuutus. Helsinki: Finva
Julkunen Raija 2017. Muuttuvat hyvinvointivaltiot. Eurooppalaiset hyvinvointivaltiot reformoitavina. SoPhi. University of Jyväskylä. Luettavissa verkossa: https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/55748/978-951-39-7146-5.pdf?sequence=1
Nykänen, E. Kalliomaa-Puha, L. & Mattila, Y. (toim.). 2017. Sosiaaliset oikeudet - näkökulmia perustaan ja toteutumiseen. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.
Rissanen, S., Lammintakanen, J. (toim.) 2017. Sosiaali- ja terveysjohtaminen. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Sosiaaliturvakomitean välimietintö. Valtioneuvoston julkaisuja 2023:26. E-julkaisu.
Zechner, M. (toim.) 2019. Näkökulmia palvelutarpeen arviointiin. Seinäjoen ammattikorkeakoulun julkaisusarja B. Raportteja ja selvityksiä 144.

Lainsäädäntö:
Sosiaalihuoltolaki 1301/2014 ja muu sosiaalilainsäädäntö soveltuvin osin
Sosiaalihuoltolain soveltamisopas. 2017. Helsinki: Sosiaali- ja terveysministeriö.
Terveydenhuoltolaki 1326/2010 palvelujen osalta

Opetusmenetelmät

Luennot, case-työskentely ryhmissä, vierailijat, oppimistehtävä ryhmässä sekä Moodle-kirjatentti.
Lähiopetus kampuksella 12 tuntia sekä oppimistehtävä ja kirjatentti yhteensä 123 tuntia.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Vierailijat sosiaalialan organisaatioista, kokemusasiantuntijan ja sosiaaliohjaajan puheenvuorot.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentin ja uusintamahdollisuuksien ajankohdat ilmoitetaan opintojakson ensimmäisellä kerralla.

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Moodle-tentti on ensisijainen suoritustapa, mutta erityistarpeet huomioiden suoritustapa voidaan räätälöidä yksilöllisesti.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

12 tuntia osallistuminen opetukseen
Tentti ja oppimistehtävät yht. 123 tuntia opiskelijan työtä.

Lisätietoja opiskelijoille

Syksyn toteutus järjestetään täysin lähiopetuksena kampuksella.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1
Opiskelija tunnistaa joitain piirteitä suomalaisesta sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmästä ja sosiaaliturvasta ja tarkastelee niiden merkitystä. Tietää erilaisia hyvinvointivaltiomalleja. Opiskelija osaa arvioida kokonaiskäsitystään ja kehittymistarpeitaan sosiaali- ja terveyspalveluiden asiantuntijana saamansa ohjeistuksen ja palautteen perusteella.

2
Opiskelija tunnistaa joitain piirteitä ja eri kehittymisen vaiheita suomalaisesta sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmästä ja sosiaaliturvasta sekä tarkastelee niiden merkitystä esimerkkien avulla. Opiskelija osaa luetella sosiaali- ja terveyspalveluita olennaisilta osin sekä nimetä niiden tuottamista ja järjestämistä koskevan puitelainsäädännön. Tietää erilaisia hyvinvointivaltiomalleja. Opiskelija osaa arvioida kokonaiskäsitystään ja kehittymistarpeitaan sosiaali- ja terveyspalveluiden asiantuntijana saamansa ohjeistuksen ja palautteen perusteella.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3-4
Opiskelija tuntee sosiaali- ja terveyspalvelujen ja sosiaaliturvan kehittymisen vaiheet ja esittää muutoksen taustalla olevia yhteiskunnallisia tekijöitä. Opiskelija tarkastelee sosiaali- ja terveyspalveluiden merkitystä niin yksilöiden, yhteisöjen kuin yhteiskunnankin näkökulmasta. Opiskelija tuntee sosiaali- ja terveyspalvelujen, rahoitusta, organisointia laatusuosituksia ja hyviä käytäntöjä. Opiskelija tuntee nykyisiä sosiaali- ja terveyspalveluita olennaisilta osin sekä kuvaa niiden tuottamista ja järjestämistä koskevan puitelainsäädännön ja osaa esitellä sitä koskevaa päätöksentekoa. Opiskelija osaa arvioida kokonaiskäsitystään ja kehittymistarpeitaan sosiaali- ja terveyspalveluiden asiantuntijana.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija tuntee sosiaali- ja terveyspalvelujen ja sosiaaliturvan kehittymisen vaiheet ja selittää muutoksen taustalla olevia yhteiskunnallisia tekijöitä. Opiskelija tarkastelee sosiaali- ja terveyspalveluiden merkitystä niin yksilöiden, yhteisöjen kuin yhteiskunnankin näkökulmasta. Opiskelija tuntee sosiaali- ja terveyspalvelujen rahoitusta, organisointia, laatusuosituksia ja hyviä käytäntöjä. Opiskelija osaa luoda kokonaiskuvan nykyisistä sosiaali- ja terveyspalveluista sekä tuntee niiden tuottamista ja järjestämistä koskevan puitelainsäädännön ja osaa selittää sitä koskevaa päätöksentekoa. Hän osaa arvioida kokonaiskäsitystään ja kehittymistarpeitaan sosiaali- ja terveyspalveluiden asiantuntijana. Opiskelija osaa hyödyntää useita lähteitä monipuolisesti aiheiden tarkastelussa sekä tarkastella aiheita useiden esimerkkien kautta.

Ilmoittautumisaika

01.11.2022 - 05.01.2023

Ajoitus

13.03.2023 - 19.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Toimipiste

Lutakon kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 65

Koulutus
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Jenni Koivumäki
  • Tuija Ketola
Vastuuopettaja

Tuija Ketola

Ryhmät
  • ZJASOS22SM
    Avoin AMK, sote, AMK-polut, sosionomi monimuoto
  • SOS22SM
    Sosionomi (AMK)

Tavoitteet

Opintojakson opiskeltuasi
- tunnet sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän ja suomalaisen sosiaaliturvan rakenteet pääpiirteissään
- tunnet kansainväliset hyvinvointivaltiomallit ja suomalaisen sosiaaliturvan erityispiirteet osana yhteiskunnallista muutosta
- tunnet palvelujärjestelmään liittyvän lainsäädännön ja sosiaali- ja terveyspoliittiset ohjelmat pääpiirteissään ja ymmärrät niiden yhteyden omaan työhösi sekä merkityksen yksilölle, yhteisölle ja yhteiskunnalle
- saat valmiudet toimia sosiaalialan asiantuntijana asiakkaan edun mukaisesti monialaisessa ja moniammatillisessa yhteistyössä toimien

Sisältö

Opintojaksolla tarkastellaan sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmää, sosiaaliturvaa ja näiden keskeistä sääntelyä ja kehittymistä Suomessa. Lisäksi tutustutaan erilaisiin hyvinvointivaltiomalleihin. Hyvinvointivaltiomalleja ja palvelujärjestelmää tarkastellaan suhteessa omaan työhön sekä pohditaan niiden merkitystä yksilölle, yhteisölle ja yhteiskunnalle.

Aika ja paikka

Viikko 11 webinaari
Viikko 16 lähiopetus
Viikko 14 webinaari

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Havakka P. ym. toim. 2017 Sosiaalivakuutus.
Nykänen, Kalliomaa-Puha, Mattila 2017. Sosiaaliset oikeudet - näkökulmia perustaan ja toteutumiseen
Raunio, K. 2009. Olennainen sosiaalityössä. Gaudeamus.
Zechner M. 2019. Näkökulmia palvelutarpeen arviointiin. E-kirja.
Sosiaalihuoltolaki 1301/2014 ja muu sosiaalilainsäädäntö soveltuvin osin.
Sosiaalihuoltolain soveltamisopas. STM 2017:5.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus ja webinaarit yht. 12 tuntia, oppimistehtävät ja kirjatentti yht. 123 tuntia.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentin ja uusintamahdollisuuksien ajankohdat ilmoitetaan opintojakson ensimmäisellä kerralla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

12 tuntia osallistuminen opetukseen
Tentti ja oppimistehtävät yht. 123 tuntia opiskelijan työtä.

Lisätietoja opiskelijoille

Avoin AMK 21

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1
Opiskelija tunnistaa joitain piirteitä suomalaisesta sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmästä ja sosiaaliturvasta ja tarkastelee niiden merkitystä. Tietää erilaisia hyvinvointivaltiomalleja. Opiskelija osaa arvioida kokonaiskäsitystään ja kehittymistarpeitaan sosiaali- ja terveyspalveluiden asiantuntijana saamansa ohjeistuksen ja palautteen perusteella.

2
Opiskelija tunnistaa joitain piirteitä ja eri kehittymisen vaiheita suomalaisesta sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmästä ja sosiaaliturvasta sekä tarkastelee niiden merkitystä esimerkkien avulla. Opiskelija osaa luetella sosiaali- ja terveyspalveluita olennaisilta osin sekä nimetä niiden tuottamista ja järjestämistä koskevan puitelainsäädännön. Tietää erilaisia hyvinvointivaltiomalleja. Opiskelija osaa arvioida kokonaiskäsitystään ja kehittymistarpeitaan sosiaali- ja terveyspalveluiden asiantuntijana saamansa ohjeistuksen ja palautteen perusteella.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3-4
Opiskelija tuntee sosiaali- ja terveyspalvelujen ja sosiaaliturvan kehittymisen vaiheet ja esittää muutoksen taustalla olevia yhteiskunnallisia tekijöitä. Opiskelija tarkastelee sosiaali- ja terveyspalveluiden merkitystä niin yksilöiden, yhteisöjen kuin yhteiskunnankin näkökulmasta. Opiskelija tuntee sosiaali- ja terveyspalvelujen, rahoitusta, organisointia laatusuosituksia ja hyviä käytäntöjä. Opiskelija tuntee nykyisiä sosiaali- ja terveyspalveluita olennaisilta osin sekä kuvaa niiden tuottamista ja järjestämistä koskevan puitelainsäädännön ja osaa esitellä sitä koskevaa päätöksentekoa. Opiskelija osaa arvioida kokonaiskäsitystään ja kehittymistarpeitaan sosiaali- ja terveyspalveluiden asiantuntijana.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija tuntee sosiaali- ja terveyspalvelujen ja sosiaaliturvan kehittymisen vaiheet ja selittää muutoksen taustalla olevia yhteiskunnallisia tekijöitä. Opiskelija tarkastelee sosiaali- ja terveyspalveluiden merkitystä niin yksilöiden, yhteisöjen kuin yhteiskunnankin näkökulmasta. Opiskelija tuntee sosiaali- ja terveyspalvelujen rahoitusta, organisointia, laatusuosituksia ja hyviä käytäntöjä. Opiskelija osaa luoda kokonaiskuvan nykyisistä sosiaali- ja terveyspalveluista sekä tuntee niiden tuottamista ja järjestämistä koskevan puitelainsäädännön ja osaa selittää sitä koskevaa päätöksentekoa. Hän osaa arvioida kokonaiskäsitystään ja kehittymistarpeitaan sosiaali- ja terveyspalveluiden asiantuntijana. Opiskelija osaa hyödyntää useita lähteitä monipuolisesti aiheiden tarkastelussa sekä tarkastella aiheita useiden esimerkkien kautta.

Ilmoittautumisaika

01.11.2022 - 05.01.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 19.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Toimipiste

Lutakon kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 25

Koulutus
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Tuomas Lallukka
Vastuuopettaja

Riikka Rantanen

Ryhmät
  • ZJASOS22SML
    Avoin AMK, sote, AMK-polut, lähihoitajasta sosionomiksi monimuoto

Tavoitteet

Opintojakson opiskeltuasi
- tunnet sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän ja suomalaisen sosiaaliturvan rakenteet pääpiirteissään
- tunnet kansainväliset hyvinvointivaltiomallit ja suomalaisen sosiaaliturvan erityispiirteet osana yhteiskunnallista muutosta
- tunnet palvelujärjestelmään liittyvän lainsäädännön ja sosiaali- ja terveyspoliittiset ohjelmat pääpiirteissään ja ymmärrät niiden yhteyden omaan työhösi sekä merkityksen yksilölle, yhteisölle ja yhteiskunnalle
- saat valmiudet toimia sosiaalialan asiantuntijana asiakkaan edun mukaisesti monialaisessa ja moniammatillisessa yhteistyössä toimien

Sisältö

Opintojaksolla tarkastellaan sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmää, sosiaaliturvaa ja näiden keskeistä sääntelyä ja kehittymistä Suomessa. Lisäksi tutustutaan erilaisiin hyvinvointivaltiomalleihin. Hyvinvointivaltiomalleja ja palvelujärjestelmää tarkastellaan suhteessa omaan työhön sekä pohditaan niiden merkitystä yksilölle, yhteisölle ja yhteiskunnalle.

Lisätietoja opiskelijoille

Avoin amk 25 paikkaa (Lähihoitajasta sosionomiksi).

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1
Opiskelija tunnistaa joitain piirteitä suomalaisesta sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmästä ja sosiaaliturvasta ja tarkastelee niiden merkitystä. Tietää erilaisia hyvinvointivaltiomalleja. Opiskelija osaa arvioida kokonaiskäsitystään ja kehittymistarpeitaan sosiaali- ja terveyspalveluiden asiantuntijana saamansa ohjeistuksen ja palautteen perusteella.

2
Opiskelija tunnistaa joitain piirteitä ja eri kehittymisen vaiheita suomalaisesta sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmästä ja sosiaaliturvasta sekä tarkastelee niiden merkitystä esimerkkien avulla. Opiskelija osaa luetella sosiaali- ja terveyspalveluita olennaisilta osin sekä nimetä niiden tuottamista ja järjestämistä koskevan puitelainsäädännön. Tietää erilaisia hyvinvointivaltiomalleja. Opiskelija osaa arvioida kokonaiskäsitystään ja kehittymistarpeitaan sosiaali- ja terveyspalveluiden asiantuntijana saamansa ohjeistuksen ja palautteen perusteella.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3-4
Opiskelija tuntee sosiaali- ja terveyspalvelujen ja sosiaaliturvan kehittymisen vaiheet ja esittää muutoksen taustalla olevia yhteiskunnallisia tekijöitä. Opiskelija tarkastelee sosiaali- ja terveyspalveluiden merkitystä niin yksilöiden, yhteisöjen kuin yhteiskunnankin näkökulmasta. Opiskelija tuntee sosiaali- ja terveyspalvelujen, rahoitusta, organisointia laatusuosituksia ja hyviä käytäntöjä. Opiskelija tuntee nykyisiä sosiaali- ja terveyspalveluita olennaisilta osin sekä kuvaa niiden tuottamista ja järjestämistä koskevan puitelainsäädännön ja osaa esitellä sitä koskevaa päätöksentekoa. Opiskelija osaa arvioida kokonaiskäsitystään ja kehittymistarpeitaan sosiaali- ja terveyspalveluiden asiantuntijana.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija tuntee sosiaali- ja terveyspalvelujen ja sosiaaliturvan kehittymisen vaiheet ja selittää muutoksen taustalla olevia yhteiskunnallisia tekijöitä. Opiskelija tarkastelee sosiaali- ja terveyspalveluiden merkitystä niin yksilöiden, yhteisöjen kuin yhteiskunnankin näkökulmasta. Opiskelija tuntee sosiaali- ja terveyspalvelujen rahoitusta, organisointia, laatusuosituksia ja hyviä käytäntöjä. Opiskelija osaa luoda kokonaiskuvan nykyisistä sosiaali- ja terveyspalveluista sekä tuntee niiden tuottamista ja järjestämistä koskevan puitelainsäädännön ja osaa selittää sitä koskevaa päätöksentekoa. Hän osaa arvioida kokonaiskäsitystään ja kehittymistarpeitaan sosiaali- ja terveyspalveluiden asiantuntijana. Opiskelija osaa hyödyntää useita lähteitä monipuolisesti aiheiden tarkastelussa sekä tarkastella aiheita useiden esimerkkien kautta.

Ilmoittautumisaika

01.11.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

14.03.2022 - 20.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Toimipiste

Lutakon kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 65

Koulutus
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Jenni Koivumäki
  • Tuija Ketola
Vastuuopettaja

Tuija Ketola

Ryhmät
  • SOS21SM
    Sosionomi (AMK)
  • ZJA21SSSO
    Avoin AMK, sote, AMK-polut, sosionomit monimuoto

Tavoitteet

Opintojakson opiskeltuasi
- tunnet sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän ja suomalaisen sosiaaliturvan rakenteet pääpiirteissään
- tunnet kansainväliset hyvinvointivaltiomallit ja suomalaisen sosiaaliturvan erityispiirteet osana yhteiskunnallista muutosta
- tunnet palvelujärjestelmään liittyvän lainsäädännön ja sosiaali- ja terveyspoliittiset ohjelmat pääpiirteissään ja ymmärrät niiden yhteyden omaan työhösi sekä merkityksen yksilölle, yhteisölle ja yhteiskunnalle
- saat valmiudet toimia sosiaalialan asiantuntijana asiakkaan edun mukaisesti monialaisessa ja moniammatillisessa yhteistyössä toimien

Sisältö

Opintojaksolla tarkastellaan sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmää, sosiaaliturvaa ja näiden keskeistä sääntelyä ja kehittymistä Suomessa. Lisäksi tutustutaan erilaisiin hyvinvointivaltiomalleihin. Hyvinvointivaltiomalleja ja palvelujärjestelmää tarkastellaan suhteessa omaan työhön sekä pohditaan niiden merkitystä yksilölle, yhteisölle ja yhteiskunnalle.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Havakka P. ym. toim. 2017 Sosiaalivakuutus.
Nykänen, Kalliomaa-Puha, Mattila 2017. Sosiaaliset oikeudet - näkökulmia perustaan ja toteutumiseen
Zechner M. 2019. Näkökulmia palvelutarpeen arviointiin.
Sosiaalihuoltolaki 1301/2014 ja muu sosiaalilainsäädäntö soveltuvin osin.
Sosiaalihuoltolain soveltamisopas. STM 2017:5.

Opetusmenetelmät

Kontaktiopetus webinaarit ja lähiopetus 13 tuntia, tiimiopiskelu ja tehtävät 122 tuntia.

Lisätietoja opiskelijoille

Avoin AMK 21

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1
Opiskelija tunnistaa joitain piirteitä suomalaisesta sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmästä ja sosiaaliturvasta ja tarkastelee niiden merkitystä. Tietää erilaisia hyvinvointivaltiomalleja. Opiskelija osaa arvioida kokonaiskäsitystään ja kehittymistarpeitaan sosiaali- ja terveyspalveluiden asiantuntijana saamansa ohjeistuksen ja palautteen perusteella.

2
Opiskelija tunnistaa joitain piirteitä ja eri kehittymisen vaiheita suomalaisesta sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmästä ja sosiaaliturvasta sekä tarkastelee niiden merkitystä esimerkkien avulla. Opiskelija osaa luetella sosiaali- ja terveyspalveluita olennaisilta osin sekä nimetä niiden tuottamista ja järjestämistä koskevan puitelainsäädännön. Tietää erilaisia hyvinvointivaltiomalleja. Opiskelija osaa arvioida kokonaiskäsitystään ja kehittymistarpeitaan sosiaali- ja terveyspalveluiden asiantuntijana saamansa ohjeistuksen ja palautteen perusteella.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3-4
Opiskelija tuntee sosiaali- ja terveyspalvelujen ja sosiaaliturvan kehittymisen vaiheet ja esittää muutoksen taustalla olevia yhteiskunnallisia tekijöitä. Opiskelija tarkastelee sosiaali- ja terveyspalveluiden merkitystä niin yksilöiden, yhteisöjen kuin yhteiskunnankin näkökulmasta. Opiskelija tuntee sosiaali- ja terveyspalvelujen, rahoitusta, organisointia laatusuosituksia ja hyviä käytäntöjä. Opiskelija tuntee nykyisiä sosiaali- ja terveyspalveluita olennaisilta osin sekä kuvaa niiden tuottamista ja järjestämistä koskevan puitelainsäädännön ja osaa esitellä sitä koskevaa päätöksentekoa. Opiskelija osaa arvioida kokonaiskäsitystään ja kehittymistarpeitaan sosiaali- ja terveyspalveluiden asiantuntijana.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija tuntee sosiaali- ja terveyspalvelujen ja sosiaaliturvan kehittymisen vaiheet ja selittää muutoksen taustalla olevia yhteiskunnallisia tekijöitä. Opiskelija tarkastelee sosiaali- ja terveyspalveluiden merkitystä niin yksilöiden, yhteisöjen kuin yhteiskunnankin näkökulmasta. Opiskelija tuntee sosiaali- ja terveyspalvelujen rahoitusta, organisointia, laatusuosituksia ja hyviä käytäntöjä. Opiskelija osaa luoda kokonaiskuvan nykyisistä sosiaali- ja terveyspalveluista sekä tuntee niiden tuottamista ja järjestämistä koskevan puitelainsäädännön ja osaa selittää sitä koskevaa päätöksentekoa. Hän osaa arvioida kokonaiskäsitystään ja kehittymistarpeitaan sosiaali- ja terveyspalveluiden asiantuntijana. Opiskelija osaa hyödyntää useita lähteitä monipuolisesti aiheiden tarkastelussa sekä tarkastella aiheita useiden esimerkkien kautta.