Siirry suoraan sisältöön

Harjoittelu IV: Vaikuttaminen ja palveluiden kehittäminen toimintaterapiassaLaajuus (12 op)

Tunnus: ST00CK30

Laajuus

12 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Tanja Hilli-Harju

Osaamistavoitteet

Opintojakson tarkoitus:
Opintojakson tarkoitus on suunnitella ja toteuttaa näyttöön perustuva toimintaterapiaprosessi, hyödyntää siinä itsenäisesti haettua tietoa ja kriittisesti arvioitua toimintaterapian käytäntöä. Käytännön harjoittelussa painottuvat toimintaterapiaprosessin tarkoituksenmukaisuus ja toimintakeskeisyys sekä toimintaterapiapalveluiden laadun ja kehittämisen näkökulmat.

Opintojakson osaamiset:
Toimintaterapiaprosessi ja ammatillinen harkinta
Vaikuttaminen ja palveluiden edistäminen
Kestävä kehitys

Opintojakson osaamistavoitteet:
Osaat suunnitella ja toteuttaa asiakas- ja ihmislähtöisen, toimintakeskeisen toimintaterapiaintervention. Osaat käyttää toimintaterapian arviointimenetelmiä ja tulkita saatuja tuloksia. Osaat etsiä tietoa itsenäisesti, tarkastella sitä kriittisesti ja analysoida sekä soveltaa sitä oman toimintasi tueksi varmistaen, että käytännön työn perusta on ajantasaista ja asiakkaalle tarkoituksenmukaista. Osaat argumentoida ja vakuuttaa toiset inhimillisen toiminnan merkityksestä ja toimintaterapian vaikuttavuudesta. Osaat työskennellä yhteistyössä yhteisöjen kanssa terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseksi hyödyntäen merkitykselliseen toimintaan osallistumista. Osaat arvioida kriittisesti toimintaterapian käytäntöä ja tarkastella toimintaterapiapalveluiden laatuun ja kehittämiseen liittyviä näkökulmia kestävän kehityksen periaatteita huomioiden.

Sisältö

Ohjattu harjoittelu toimintaterapeutin työympäristöissä, hankkeissa, projektissa tai yrittäjämäisyyttä tukevassa harjoittelupaikassa.
Harjoittelun sisältöön ja osaamistavoitteisiin liittyvät kirjalliset ja digitaaliset oppimistehtävät sekä ohjaustapaamiset. Moniammatillinen casepäivä

Esitietovaatimukset

Teoriaosaaminen toimintaterapiaprosessin eri vaiheista ja toteutuksesta.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty
Opiskelija on toteuttanut asiakaslähtöisen ja toimintakeskeisen intervention. Opiskelija on hankkinut tietoa itsenäisesti ja monipuolisesti, tarkastellut sitä kriittisesti ja analysoinut sekä soveltanut tietoa oman toimintansa tueksi. Opiskelija on perehtynyt vähintään yhteen toimintaterapian arviointimenetelmään, saanut siitä käyttökokemusta ja osannut tulkita saatuja tuloksia. Opiskelija on toiminut työssään asiakkaalle tarkoituksenmukaisella tavalla ja toimintakeskeisesti.
Opiskelija käyttää argumentaatiota vakuuttaakseen toiset toimintaterapiasta ja inhimillisen toiminnan merkityksestä. Hän on työskennellyt verkostoissa terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseksi hyödyntäen toimintaan osallistumista. Opiskelija on tarkastellut toimintaterapian käytäntöä kriittisesti palveluiden kehittämisen näkökulmasta ja osaa ottaa työssään huomioon kestävän kehityksen periaatteet.