Siirry suoraan sisältöön

Asiakaslähtöisyys kehittämisessäLaajuus (5 op)

Tunnus: YZ00CL08

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Emilia Lahdenperä

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuasi sinulla on kyky ajatella asiakaslähtöisesti kehittämisen kontekstissa, hallitset asiakaslähtöisiä palvelujen kehittämismenetelmiä ja osaat soveltaa niitä omalla toimialallasi.
Tunnistat asiakaskokemuksen johtamisen merkityksen palvelujen kehittämisessä. Opintojakosn jälkeen sinulla on tiedolliset ja taidolliset valmiudet hyödyntää tutkimustietoa, jonka avulla kehittämisen tarpeita voidaan kohdentaa ja ennakoida asiakaslähtöisesti. Osaat arvioida ja edistää ammattialan eettisten periaatteiden ja arvojen toteutumista palvelujen kehittämisessä.

Opintojakson osaamiset:
- Eettisyys
- Oppimaan oppiminen
- Ennakoiva kehittäminen

Sisältö

Asiakaslähtöinen ajattelutapa palvelujen kehittämisessä (Muotoiluajattelu, design thinking) 1 op
Asiakaslähtöisiä palvelujen kehittämisen menetelmiä ja viitekehyksiä: Kokeileva kehittäminen ja palvelumuotoilu 2 op
Asiakaskokemus ja sen johtaminen 1 op
Palvelujen asiakaslähtöisen kehittämisen hyödyt ja haasteet hyvinvointipalveluissa 1 op

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

- Opiskelija osoittaa kykyä ajatella asiakaslähtöisesti kehittämisen kontekstissa.
- Opiskelija hallitsee jonkin asiakaslähtöisen palvelujen kehittämismenetelmän ja osaa soveltaa sitä omassa toimintaympäristössään.
- Opiskelija ymmärtää, mitä asiakaskokemuksella tarkoitetaan ja ymmärtää sen johtamisen merkityksen palvelujen kehittämisessä.
- Opiskelijalla on tiedolliset ja taidolliset valmiudet hyödyntää tutkimustietoa asiakaslähtöisen kehittämisen tarpeiden tunnistamisessa.
- Opiskelija tunnistaa ammattialan eettiset periaatteet ja arvot palvelujen kehittämisen kontekstissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

- Opiskelija osoittaa edistynyttä kykyä ajatella asiakaslähtöisesti kehittämisen kontekstissa.
- Opiskelija hallitsee useampia asiakaslähtöisiä palvelujen kehittämismenetelmiä ja osoittaa kykyä soveltaa niitä omalla toimialallaan.
- Opiskelija tunnistaa asiakaskokemuksen johtamisen merkityksen palvelujen kehittämisessä ja osaa soveltaa osaamistaan käytännön työelämän haasteisiin.
- Opiskelijalla on tiedolliset ja taidolliset valmiudet hyödyntää tutkimustietoa, jonka avulla kehittämisen tarpeita voidaan kohdentaa ja ennakoida asiakaslähtöisesti.
- Opiskelija osaa arvioida ja edistää ammattialan eettisten periaatteiden ja arvojen toteutumista palvelujen kehittämisessä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- Opiskelija osoittaa edistynyttä ja kriittistä kykyä ajatella asiakaslähtöisesti kehittämisen kontekstissa.
- Opiskelija hallitsee useampia asiakaslähtöisiä palvelujen kehittämismenetelmiä, osaa soveltaa niitä kehittämisessä ja kykenee arvioimaan erilaisten menetelmien käyttöä suhteessa kehittämisen tarpeeseen.
- Opiskelija tunnistaa asiakaskokemuksen johtamisen merkityksen palvelujen kehittämisessä ja osaa soveltaa osaamistaan vaativiin käytännön työelämän haasteisiin.
- Opiskelijalla on tiedolliset ja taidolliset valmiudet hyödyntää tutkimustietoa, jonka avulla kehittämisen tarpeita voidaan kohdentaa ja ennakoida asiakaslähtöisesti. Opiskelija osoittaa kykyä soveltaa tietoa vaativiin käytännön työelämän haasteisiin.
- Opiskelija osaa arvioida ja edistää ammattialan eettisten periaatteiden ja arvojen toteutumista palvelujen kehittämisessä. Lisäksi opiskelija tunnistaa ja analysoi tulevaisuuden ilmiöitä, jotka haastavat ammattialan eettisten periaatteiden ja arvojen toteutumista palvelujen kehittämisessä.

Ilmoittautumisaika

18.11.2024 - 09.02.2025

Ajoitus

12.03.2025 - 31.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 45

Koulutus
  • Projektijohtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK), sosiaali- ja terveysala
  • Projektijohtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK), insinööri
  • Johtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysala
Opettaja
  • Emilia Lahdenperä
Vastuuopettaja

Emilia Lahdenperä

Ryhmät
  • ZJA24SSY
    Avoin AMK, sote, YAMK
  • ZJAYSB24S1
    Avoin AMK, sote, YAMK-väylät, Projektijohtaminen
  • YSB24S1
    Projektijohtaminen ylempi AMK, sosiaali- ja terveysala
  • YSB23S1
    Projektijohtaminen YAMK

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuasi sinulla on kyky ajatella asiakaslähtöisesti kehittämisen kontekstissa, hallitset asiakaslähtöisiä palvelujen kehittämismenetelmiä ja osaat soveltaa niitä omalla toimialallasi.
Tunnistat asiakaskokemuksen johtamisen merkityksen palvelujen kehittämisessä. Opintojakosn jälkeen sinulla on tiedolliset ja taidolliset valmiudet hyödyntää tutkimustietoa, jonka avulla kehittämisen tarpeita voidaan kohdentaa ja ennakoida asiakaslähtöisesti. Osaat arvioida ja edistää ammattialan eettisten periaatteiden ja arvojen toteutumista palvelujen kehittämisessä.

Opintojakson osaamiset:
- Eettisyys
- Oppimaan oppiminen
- Ennakoiva kehittäminen

Sisältö

Asiakaslähtöinen ajattelutapa palvelujen kehittämisessä (Muotoiluajattelu, design thinking) 1 op
Asiakaslähtöisiä palvelujen kehittämisen menetelmiä ja viitekehyksiä: Kokeileva kehittäminen ja palvelumuotoilu 2 op
Asiakaskokemus ja sen johtaminen 1 op
Palvelujen asiakaslähtöisen kehittämisen hyödyt ja haasteet hyvinvointipalveluissa 1 op

Aika ja paikka

Tapaamiset keskiviikkoisin klo 15-17 parittomilla viikoilla kahden viikon välein

12.3.
26.3.
9.4.
23.4.
7.5.
21.5.
28.5.

Zoom osoite aina sama: https://jamk.zoom.us/j/67963655094

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Ilmoitetaan opintojakson alussa.

Opetusmenetelmät

Luentotallenteet
Webinaarit
Itsenäinen opiskelu
Pienryhmäopiskelu
Tehtävien työstäminen yksilönä ja ryhmässä

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla toimitaan tutkintosäännön mukaisin periaattein.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Asiakaslähtöinen ajattelutapa palvelujen kehittämisessä 1 op
Asiakaslähtöisiä palvelujen kehittämisen menetelmiä ja viitekehyksiä 2 op
Asiakaskokemus ja sen johtaminen 1 op
Palvelujen asiakaslähtöisen kehittämisen hyödyt ja haasteet hyvinvointipalveluissa 1 op

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

- Opiskelija osoittaa kykyä ajatella asiakaslähtöisesti kehittämisen kontekstissa.
- Opiskelija hallitsee jonkin asiakaslähtöisen palvelujen kehittämismenetelmän ja osaa soveltaa sitä omassa toimintaympäristössään.
- Opiskelija ymmärtää, mitä asiakaskokemuksella tarkoitetaan ja ymmärtää sen johtamisen merkityksen palvelujen kehittämisessä.
- Opiskelijalla on tiedolliset ja taidolliset valmiudet hyödyntää tutkimustietoa asiakaslähtöisen kehittämisen tarpeiden tunnistamisessa.
- Opiskelija tunnistaa ammattialan eettiset periaatteet ja arvot palvelujen kehittämisen kontekstissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

- Opiskelija osoittaa edistynyttä kykyä ajatella asiakaslähtöisesti kehittämisen kontekstissa.
- Opiskelija hallitsee useampia asiakaslähtöisiä palvelujen kehittämismenetelmiä ja osoittaa kykyä soveltaa niitä omalla toimialallaan.
- Opiskelija tunnistaa asiakaskokemuksen johtamisen merkityksen palvelujen kehittämisessä ja osaa soveltaa osaamistaan käytännön työelämän haasteisiin.
- Opiskelijalla on tiedolliset ja taidolliset valmiudet hyödyntää tutkimustietoa, jonka avulla kehittämisen tarpeita voidaan kohdentaa ja ennakoida asiakaslähtöisesti.
- Opiskelija osaa arvioida ja edistää ammattialan eettisten periaatteiden ja arvojen toteutumista palvelujen kehittämisessä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- Opiskelija osoittaa edistynyttä ja kriittistä kykyä ajatella asiakaslähtöisesti kehittämisen kontekstissa.
- Opiskelija hallitsee useampia asiakaslähtöisiä palvelujen kehittämismenetelmiä, osaa soveltaa niitä kehittämisessä ja kykenee arvioimaan erilaisten menetelmien käyttöä suhteessa kehittämisen tarpeeseen.
- Opiskelija tunnistaa asiakaskokemuksen johtamisen merkityksen palvelujen kehittämisessä ja osaa soveltaa osaamistaan vaativiin käytännön työelämän haasteisiin.
- Opiskelijalla on tiedolliset ja taidolliset valmiudet hyödyntää tutkimustietoa, jonka avulla kehittämisen tarpeita voidaan kohdentaa ja ennakoida asiakaslähtöisesti. Opiskelija osoittaa kykyä soveltaa tietoa vaativiin käytännön työelämän haasteisiin.
- Opiskelija osaa arvioida ja edistää ammattialan eettisten periaatteiden ja arvojen toteutumista palvelujen kehittämisessä. Lisäksi opiskelija tunnistaa ja analysoi tulevaisuuden ilmiöitä, jotka haastavat ammattialan eettisten periaatteiden ja arvojen toteutumista palvelujen kehittämisessä.

Ilmoittautumisaika

18.11.2024 - 13.01.2025

Ajoitus

20.01.2025 - 30.04.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 45

Koulutus
  • Projektijohtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK), sosiaali- ja terveysala
  • Projektijohtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK), insinööri
  • Johtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysala
Opettaja
  • Emilia Lahdenperä
Vastuuopettaja

Emilia Lahdenperä

Ryhmät
  • ZJAYJS24S1
    Avoin AMK, sote, YAMK-väylät, Johtamisen tutkinto-ohjelma
  • ZJAYSB24S1
    Avoin AMK, sote, YAMK-väylät, Projektijohtaminen
  • YSB24S1
    Projektijohtaminen ylempi AMK, sosiaali- ja terveysala
  • ZJA25KSY
    Avoin AMK, sote, YAMK
  • YJS24S1
    Johtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, sosiaali-ja terveysala

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuasi sinulla on kyky ajatella asiakaslähtöisesti kehittämisen kontekstissa, hallitset asiakaslähtöisiä palvelujen kehittämismenetelmiä ja osaat soveltaa niitä omalla toimialallasi.
Tunnistat asiakaskokemuksen johtamisen merkityksen palvelujen kehittämisessä. Opintojakosn jälkeen sinulla on tiedolliset ja taidolliset valmiudet hyödyntää tutkimustietoa, jonka avulla kehittämisen tarpeita voidaan kohdentaa ja ennakoida asiakaslähtöisesti. Osaat arvioida ja edistää ammattialan eettisten periaatteiden ja arvojen toteutumista palvelujen kehittämisessä.

Opintojakson osaamiset:
- Eettisyys
- Oppimaan oppiminen
- Ennakoiva kehittäminen

Sisältö

Asiakaslähtöinen ajattelutapa palvelujen kehittämisessä (Muotoiluajattelu, design thinking) 1 op
Asiakaslähtöisiä palvelujen kehittämisen menetelmiä ja viitekehyksiä: Kokeileva kehittäminen ja palvelumuotoilu 2 op
Asiakaskokemus ja sen johtaminen 1 op
Palvelujen asiakaslähtöisen kehittämisen hyödyt ja haasteet hyvinvointipalveluissa 1 op

Aika ja paikka

Kaikki tapaamiset toteutuvat etätapaamisina Zoomissa.

20.1. Opintojaksoinfo
5.2. Asiakaslähtöinen ajattelutapa palvelujen kehittämisessä
19.2. Asiakaslähtöisiä palvelujen kehittämisen menetelmiä ja viitekehyksiä
5.3. Asiakaslähtöisiä palvelujen kehittämisen menetelmiä ja viitekehyksiä
19.3. Asiakaskokemus ja sen johtaminen
1.4. Palvelujen asiakaslähtöisen kehittämisen hyödyt ja haasteet hyvinvointipalveluissa
16.4. Opintojakson päätös, reflektio

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Ilmoitetaan opintojakson alussa.

Opetusmenetelmät

Luentotallenteet
Webinaarit
Itsenäinen opiskelu
Pienryhmäopiskelu
Tehtävien työstäminen yksilönä ja ryhmässä

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla toimitaan tutkintosäännön mukaisin periaattein.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Asiakaslähtöinen ajattelutapa palvelujen kehittämisessä 1 op
Asiakaslähtöisiä palvelujen kehittämisen menetelmiä ja viitekehyksiä 2 op
Asiakaskokemus ja sen johtaminen 1 op
Palvelujen asiakaslähtöisen kehittämisen hyödyt ja haasteet hyvinvointipalveluissa 1 op

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

- Opiskelija osoittaa kykyä ajatella asiakaslähtöisesti kehittämisen kontekstissa.
- Opiskelija hallitsee jonkin asiakaslähtöisen palvelujen kehittämismenetelmän ja osaa soveltaa sitä omassa toimintaympäristössään.
- Opiskelija ymmärtää, mitä asiakaskokemuksella tarkoitetaan ja ymmärtää sen johtamisen merkityksen palvelujen kehittämisessä.
- Opiskelijalla on tiedolliset ja taidolliset valmiudet hyödyntää tutkimustietoa asiakaslähtöisen kehittämisen tarpeiden tunnistamisessa.
- Opiskelija tunnistaa ammattialan eettiset periaatteet ja arvot palvelujen kehittämisen kontekstissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

- Opiskelija osoittaa edistynyttä kykyä ajatella asiakaslähtöisesti kehittämisen kontekstissa.
- Opiskelija hallitsee useampia asiakaslähtöisiä palvelujen kehittämismenetelmiä ja osoittaa kykyä soveltaa niitä omalla toimialallaan.
- Opiskelija tunnistaa asiakaskokemuksen johtamisen merkityksen palvelujen kehittämisessä ja osaa soveltaa osaamistaan käytännön työelämän haasteisiin.
- Opiskelijalla on tiedolliset ja taidolliset valmiudet hyödyntää tutkimustietoa, jonka avulla kehittämisen tarpeita voidaan kohdentaa ja ennakoida asiakaslähtöisesti.
- Opiskelija osaa arvioida ja edistää ammattialan eettisten periaatteiden ja arvojen toteutumista palvelujen kehittämisessä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- Opiskelija osoittaa edistynyttä ja kriittistä kykyä ajatella asiakaslähtöisesti kehittämisen kontekstissa.
- Opiskelija hallitsee useampia asiakaslähtöisiä palvelujen kehittämismenetelmiä, osaa soveltaa niitä kehittämisessä ja kykenee arvioimaan erilaisten menetelmien käyttöä suhteessa kehittämisen tarpeeseen.
- Opiskelija tunnistaa asiakaskokemuksen johtamisen merkityksen palvelujen kehittämisessä ja osaa soveltaa osaamistaan vaativiin käytännön työelämän haasteisiin.
- Opiskelijalla on tiedolliset ja taidolliset valmiudet hyödyntää tutkimustietoa, jonka avulla kehittämisen tarpeita voidaan kohdentaa ja ennakoida asiakaslähtöisesti. Opiskelija osoittaa kykyä soveltaa tietoa vaativiin käytännön työelämän haasteisiin.
- Opiskelija osaa arvioida ja edistää ammattialan eettisten periaatteiden ja arvojen toteutumista palvelujen kehittämisessä. Lisäksi opiskelija tunnistaa ja analysoi tulevaisuuden ilmiöitä, jotka haastavat ammattialan eettisten periaatteiden ja arvojen toteutumista palvelujen kehittämisessä.