Diverse interaction in palliative careLaajuus (5 cr)
Code: YSAP0107
Credits
5 op
Teaching language
- Finnish
Responsible person
- Annina Kangas-Niemi
Objective
The student
• evaluates and develops human-oriented palliative care based on equal partnership in demanding interaction situations.
• to ensure the right of the patient and their loved ones to receive treatment in accordance with their cultural background, beliefs and desire for treatment in their own language and method of communication.
• evaluates and analyzes the special communication needs of the patient and his relatives and develops human-oriented solutions for them in cooperation with a multiprofessional team.
• supports and encourages professionals in the utilization of art and culture in dealing with existential crisis and alleviating the symptoms.
• Consults and acts as a consulted expert in special questions related to the existential suffering and hope of the patient and his loved ones, taking linguistic and cultural starting points into account.
• evaluates, applies and develops interventions related to existential suffering and interaction situations in multi-professional national networks
Content
• Persons in need of special support and the communities, organizations and networks that represent them (e.g. the third sector, opinion communities, volunteers, special workers/experts)
• Existential suffering, hope and grief at different stages of the life cycle (multiprofessional networks and art-based coping methods)
• Dialogic and partnership-based interaction and methods that support speaking up and interaction (partnership relationship)
• Communication and its enablement: changes in communication in spoken or sign language, changes and needs in the use of a communication method that supports or replaces speech or a communication aid, communication guidance
• Use of an interpreter and communication with the patient and his relatives who speak another language
• Special issues of the will to care and the right to self-determination at the end of life
Qualifications
Basic level (A level) competence in palliative care.
Assessment criteria, satisfactory (1)
Hylätty (0)
Esseessä moninaisen vuorovaikutuksen osaamisen ja sen kehittämistarpeiden kuvaus jää ohueksi. Esseessä on mainintoja aihepiirin käsitteistä, mutta käsitteiden käytössä on epäloogisuutta tai käytettyjä käsitteitä ei avata tekstissä. Ennakkotehtävissä käytettyä ja/tai tiedonhaun avulla saatua materiaali ei ole hyödynnetty esseessä. Yleiset ammattieettiset periaatteet eivät juurikaan ole havaittavissa esseestä.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2)
Esseessä moninaisen vuorovaikutuksen osaamisen ja sen kehittämistarpeiden kuvaus on hyvää, mutta pohtiminen jää vajaaksi. Esseessä käytetään aihepiirin käsitteitä ja kuvataan omaa osaamista ja sen kehittämistarpeita, mutta käsitteiden käytössä on osin epäloogisuutta tai käytettyjä käsitteitä ei avata tekstissä. Moninaisen vuorovaikutuksen arvoperusta ja ammattietiikka sekä hyviin käytänteisiin perustuva tieto ovat havaittavissa esseestä.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4)
Esseessä moninaisen vuorovaikutuksen osaamisen ja sen kehittämistarpeiden pohdinta on selkeää ja perusteltua. Essee osoittaa kykyä käyttää monipuolisesti aihepiirin käsitteitä oman osaamisen ja sen kehittämistarpeiden analysoinnissa. Esseessä hyödynnetään monipuolisesti moninaisen vuorovaikutukseen arvoperustaa ja ammattietiikkaa sekä hyviin käytäntöihin ja näyttöön perustuvaa tietoa.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5)
Esseessä moninaisen vuorovaikutuksen osaamista ja sen kehittämistarpeita on pohdittu kiitettävästi, perustellusti ja omaperäisesti. Essee osoittaa kykyä käyttää aihepiirin erityisosaamista vaativia käsitteitä luovasti ja kriittisesti omaan osaamisen ja sen kehittämistarpeiden analysoinnissa. Esseessä sovelletaan monipuolisesti ja syvällisesti moninaiseen vuorovaikutuksen arvoperustaa ja ammattietiikkaa sekä hyviin käytäntöihin ja näyttöön perustuvaa tietoa.
Assessment criteria, good (3)
Hyvä (3-4)
Esseessä moninaisen vuorovaikutuksen osaamisen ja sen kehittämistarpeiden pohdinta on selkeää ja perusteltua. Essee osoittaa kykyä käyttää monipuolisesti aihepiirin käsitteitä oman osaamisen ja sen kehittämistarpeiden analysoinnissa. Esseessä hyödynnetään monipuolisesti moninaisen vuorovaikutukseen arvoperustaa ja ammattietiikkaa sekä hyviin käytäntöihin ja näyttöön perustuvaa tietoa.
Assessment criteria, excellent (5)
Erinomainen 5
Esseessä moninaisen vuorovaikutuksen osaamista ja sen kehittämistarpeita on pohdittu kiitettävästi, perustellusti ja omaperäisesti. Essee osoittaa kykyä käyttää aihepiirin erityisosaamista vaativia käsitteitä luovasti ja kriittisesti omaan osaamisen ja sen kehittämistarpeiden analysoinnissa. Esseessä sovelletaan monipuolisesti ja syvällisesti moninaiseen vuorovaikutuksen arvoperustaa ja ammattietiikkaa sekä hyviin käytäntöihin ja näyttöön perustuvaa tietoa.
Enrollment
20.11.2023 - 16.01.2024
Timing
29.01.2024 - 05.05.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Face-to-face
Unit
School of Health and Social Studies
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
- Master’s Degree Programme in Health Care and Social Services
Teachers
- Annina Kangas-Niemi
Teacher in charge
Annina Kangas-Niemi
Groups
-
YSY22STSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
-
YSY22SKSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija
-
YSV22S1Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, verkostojohtaminen
-
ZJAYSB22S1Avoin AMK, sote, Projektijohtaminen, YAMK-polku
-
ZJAYSV22S1Avoin AMK, sote, Verkostojohtaminen, YAMK-polku
-
YSB22S1Projektijohtaminen YAMK
-
ZJAYSY22STAvoin AMK, sote, Terveyden edistäminen, YAMK-polku
-
ZJAYSC23KMAvoin AMK, sote, Terveyden edistäminen, YAMK-polku
-
YSC23KMTerveyden edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
-
ZJAYSY22SJAvoin AMK, sote, Sosiaali- ja terveysalan johtaminen, YAMK-polku
-
ZJAYSY22SKAvoin AMK, sote, Kliininen asiantuntija, YAMK-polku
-
YSY22SJSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysalan johtaminen
Objectives
The student
• evaluates and develops human-oriented palliative care based on equal partnership in demanding interaction situations.
• to ensure the right of the patient and their loved ones to receive treatment in accordance with their cultural background, beliefs and desire for treatment in their own language and method of communication.
• evaluates and analyzes the special communication needs of the patient and his relatives and develops human-oriented solutions for them in cooperation with a multiprofessional team.
• supports and encourages professionals in the utilization of art and culture in dealing with existential crisis and alleviating the symptoms.
• Consults and acts as a consulted expert in special questions related to the existential suffering and hope of the patient and his loved ones, taking linguistic and cultural starting points into account.
• evaluates, applies and develops interventions related to existential suffering and interaction situations in multi-professional national networks
Content
• Persons in need of special support and the communities, organizations and networks that represent them (e.g. the third sector, opinion communities, volunteers, special workers/experts)
• Existential suffering, hope and grief at different stages of the life cycle (multiprofessional networks and art-based coping methods)
• Dialogic and partnership-based interaction and methods that support speaking up and interaction (partnership relationship)
• Communication and its enablement: changes in communication in spoken or sign language, changes and needs in the use of a communication method that supports or replaces speech or a communication aid, communication guidance
• Use of an interpreter and communication with the patient and his relatives who speak another language
• Special issues of the will to care and the right to self-determination at the end of life
Time and location
Opintojen suorittamisaika: 9.1.2024 - 10.3.2024
Toteuttamistapa: Verkko-opinnot, jossa käytetään erilaisia työskentelymenetelmiä.
Aloitusinfo ja webinaarit toteutuvat seuraavina ajankohtina:
Aloituswebinaari 9.1.2024 klo 9.00–12.00 zoom (yhteinen aloitus Metropolian kanssa kevään 2024 opinnoista)
https://savonia.zoom.us/my/marjaanneli.hynynen
KAKSI WEBINAARIA:
Webinaari 30.1.24 klo 9–16 zoom
Webinaari 21.2.24 klo 9–16 zoom
Opintojen paikka: Kamit/DevMoodle, https://devmoodle.kamit.fi/
Kirjautuminen hakatunnuksilla
Opintojakso: Moninaiset vuorovaikutustilanteet palliatiivisessa hoidossa 5op
Learning materials and recommended literature
The course materials are available in KAMKMoodle.
Teaching methods
Distance learning/Webinars, learning assignments
Practical training and working life connections
The course has content that supports professional skills and student`s own profession.
Exam dates and retake possibilities
The course does not have scheduled exams.
International connections
-
Alternative completion methods
The recognition of prior learning is not possible as a whole course. If the student has previous higher education level studies related to the topic, the recognition of the units can be discussed with the teacher.
Student workload
-
Content scheduling
-
Evaluation scale
0-5
Evaluation criteria, satisfactory (1-2)
Hylätty (0)
Esseessä moninaisen vuorovaikutuksen osaamisen ja sen kehittämistarpeiden kuvaus jää ohueksi. Esseessä on mainintoja aihepiirin käsitteistä, mutta käsitteiden käytössä on epäloogisuutta tai käytettyjä käsitteitä ei avata tekstissä. Ennakkotehtävissä käytettyä ja/tai tiedonhaun avulla saatua materiaali ei ole hyödynnetty esseessä. Yleiset ammattieettiset periaatteet eivät juurikaan ole havaittavissa esseestä.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2)
Esseessä moninaisen vuorovaikutuksen osaamisen ja sen kehittämistarpeiden kuvaus on hyvää, mutta pohtiminen jää vajaaksi. Esseessä käytetään aihepiirin käsitteitä ja kuvataan omaa osaamista ja sen kehittämistarpeita, mutta käsitteiden käytössä on osin epäloogisuutta tai käytettyjä käsitteitä ei avata tekstissä. Moninaisen vuorovaikutuksen arvoperusta ja ammattietiikka sekä hyviin käytänteisiin perustuva tieto ovat havaittavissa esseestä.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4)
Esseessä moninaisen vuorovaikutuksen osaamisen ja sen kehittämistarpeiden pohdinta on selkeää ja perusteltua. Essee osoittaa kykyä käyttää monipuolisesti aihepiirin käsitteitä oman osaamisen ja sen kehittämistarpeiden analysoinnissa. Esseessä hyödynnetään monipuolisesti moninaisen vuorovaikutukseen arvoperustaa ja ammattietiikkaa sekä hyviin käytäntöihin ja näyttöön perustuvaa tietoa.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5)
Esseessä moninaisen vuorovaikutuksen osaamista ja sen kehittämistarpeita on pohdittu kiitettävästi, perustellusti ja omaperäisesti. Essee osoittaa kykyä käyttää aihepiirin erityisosaamista vaativia käsitteitä luovasti ja kriittisesti omaan osaamisen ja sen kehittämistarpeiden analysoinnissa. Esseessä sovelletaan monipuolisesti ja syvällisesti moninaiseen vuorovaikutuksen arvoperustaa ja ammattietiikkaa sekä hyviin käytäntöihin ja näyttöön perustuvaa tietoa.
Evaluation criteria, good (3-4)
Hyvä (3-4)
Esseessä moninaisen vuorovaikutuksen osaamisen ja sen kehittämistarpeiden pohdinta on selkeää ja perusteltua. Essee osoittaa kykyä käyttää monipuolisesti aihepiirin käsitteitä oman osaamisen ja sen kehittämistarpeiden analysoinnissa. Esseessä hyödynnetään monipuolisesti moninaisen vuorovaikutukseen arvoperustaa ja ammattietiikkaa sekä hyviin käytäntöihin ja näyttöön perustuvaa tietoa.
Evaluation criteria, excellent (5)
Erinomainen 5
Esseessä moninaisen vuorovaikutuksen osaamista ja sen kehittämistarpeita on pohdittu kiitettävästi, perustellusti ja omaperäisesti. Essee osoittaa kykyä käyttää aihepiirin erityisosaamista vaativia käsitteitä luovasti ja kriittisesti omaan osaamisen ja sen kehittämistarpeiden analysoinnissa. Esseessä sovelletaan monipuolisesti ja syvällisesti moninaiseen vuorovaikutuksen arvoperustaa ja ammattietiikkaa sekä hyviin käytäntöihin ja näyttöön perustuvaa tietoa.
Prerequisites
Basic level (A level) competence in palliative care.
Enrollment
01.08.2022 - 11.09.2022
Timing
12.09.2022 - 31.12.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Face-to-face
Unit
School of Health and Social Studies
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Master’s Degree Programme in Health Care and Social Services
Teachers
- Annina Kangas-Niemi
Teacher in charge
Annina Kangas-Niemi
Groups
-
YSY21SJSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysalan johtaminen
-
YSY21SKSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija
-
YSY21STSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
Objectives
The student
• evaluates and develops human-oriented palliative care based on equal partnership in demanding interaction situations.
• to ensure the right of the patient and their loved ones to receive treatment in accordance with their cultural background, beliefs and desire for treatment in their own language and method of communication.
• evaluates and analyzes the special communication needs of the patient and his relatives and develops human-oriented solutions for them in cooperation with a multiprofessional team.
• supports and encourages professionals in the utilization of art and culture in dealing with existential crisis and alleviating the symptoms.
• Consults and acts as a consulted expert in special questions related to the existential suffering and hope of the patient and his loved ones, taking linguistic and cultural starting points into account.
• evaluates, applies and develops interventions related to existential suffering and interaction situations in multi-professional national networks
Content
• Persons in need of special support and the communities, organizations and networks that represent them (e.g. the third sector, opinion communities, volunteers, special workers/experts)
• Existential suffering, hope and grief at different stages of the life cycle (multiprofessional networks and art-based coping methods)
• Dialogic and partnership-based interaction and methods that support speaking up and interaction (partnership relationship)
• Communication and its enablement: changes in communication in spoken or sign language, changes and needs in the use of a communication method that supports or replaces speech or a communication aid, communication guidance
• Use of an interpreter and communication with the patient and his relatives who speak another language
• Special issues of the will to care and the right to self-determination at the end of life
Time and location
Opintojen suorittamisaika: 12.10. - 18.12.2022
Toteuttamistapa: Verkko-opinnot, jossa käytetään erilaisia työskentelymenetelmiä. Opintojaksoon kuuluu myös kontaktiopetusta, johon opiskelijan tulee osallistua.
Aloitusinfo ja webinaarit toteutuvat seuraavina ajankohtina:
12.10.2022 klo. 14.00–16.00 info (zoom)
web1: 8.11.2022 klo. 9.00–16.00 (zoom)
web2: 7.12.2022 klo. 9.00–16.00 (zoom)
Opintojen paikka: Kamit/DevMoodle, https://devmoodle.kamit.fi/
Kirjautuminen hakatunnuksilla
Opintojakso: Moninaiset vuorovaikutustilanteet palliatiivisessa hoidossa 5op
Moodlessa opintojakso avautuu 12.9.2022. Moodle avain ja lisätiedot tulevat viimeistään viikon 35 aikana opintojaksoon ilmoittautuneille
ILMOITTAUTUMINEN: Ilmoittautuminen aukeaa 1.3.2022 ja päättyy 20.5.2022 23:59
Ilmoittautuminen linkki: https://hakija.diak.fi/#3111
(kopio linkki selaimeesi, jos ei aukea kirjeestä suoraan)
Learning materials and recommended literature
The course materials are available in KAMKMoodle.
Teaching methods
Distance learning/Webinars, learning assignments
Practical training and working life connections
The course has content that supports professional skills and student`s own profession.
Exam dates and retake possibilities
The course does not have scheduled exams.
International connections
-
Alternative completion methods
The recognition of prior learning is not possible as a whole course. If the student has previous higher education level studies related to the topic, the recognition of the units can be discussed with the teacher.
Student workload
-
Content scheduling
-
Evaluation scale
0-5
Evaluation criteria, satisfactory (1-2)
Hylätty (0)
Esseessä moninaisen vuorovaikutuksen osaamisen ja sen kehittämistarpeiden kuvaus jää ohueksi. Esseessä on mainintoja aihepiirin käsitteistä, mutta käsitteiden käytössä on epäloogisuutta tai käytettyjä käsitteitä ei avata tekstissä. Ennakkotehtävissä käytettyä ja/tai tiedonhaun avulla saatua materiaali ei ole hyödynnetty esseessä. Yleiset ammattieettiset periaatteet eivät juurikaan ole havaittavissa esseestä.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2)
Esseessä moninaisen vuorovaikutuksen osaamisen ja sen kehittämistarpeiden kuvaus on hyvää, mutta pohtiminen jää vajaaksi. Esseessä käytetään aihepiirin käsitteitä ja kuvataan omaa osaamista ja sen kehittämistarpeita, mutta käsitteiden käytössä on osin epäloogisuutta tai käytettyjä käsitteitä ei avata tekstissä. Moninaisen vuorovaikutuksen arvoperusta ja ammattietiikka sekä hyviin käytänteisiin perustuva tieto ovat havaittavissa esseestä.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4)
Esseessä moninaisen vuorovaikutuksen osaamisen ja sen kehittämistarpeiden pohdinta on selkeää ja perusteltua. Essee osoittaa kykyä käyttää monipuolisesti aihepiirin käsitteitä oman osaamisen ja sen kehittämistarpeiden analysoinnissa. Esseessä hyödynnetään monipuolisesti moninaisen vuorovaikutukseen arvoperustaa ja ammattietiikkaa sekä hyviin käytäntöihin ja näyttöön perustuvaa tietoa.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5)
Esseessä moninaisen vuorovaikutuksen osaamista ja sen kehittämistarpeita on pohdittu kiitettävästi, perustellusti ja omaperäisesti. Essee osoittaa kykyä käyttää aihepiirin erityisosaamista vaativia käsitteitä luovasti ja kriittisesti omaan osaamisen ja sen kehittämistarpeiden analysoinnissa. Esseessä sovelletaan monipuolisesti ja syvällisesti moninaiseen vuorovaikutuksen arvoperustaa ja ammattietiikkaa sekä hyviin käytäntöihin ja näyttöön perustuvaa tietoa.
Evaluation criteria, good (3-4)
Hyvä (3-4)
Esseessä moninaisen vuorovaikutuksen osaamisen ja sen kehittämistarpeiden pohdinta on selkeää ja perusteltua. Essee osoittaa kykyä käyttää monipuolisesti aihepiirin käsitteitä oman osaamisen ja sen kehittämistarpeiden analysoinnissa. Esseessä hyödynnetään monipuolisesti moninaisen vuorovaikutukseen arvoperustaa ja ammattietiikkaa sekä hyviin käytäntöihin ja näyttöön perustuvaa tietoa.
Evaluation criteria, excellent (5)
Erinomainen 5
Esseessä moninaisen vuorovaikutuksen osaamista ja sen kehittämistarpeita on pohdittu kiitettävästi, perustellusti ja omaperäisesti. Essee osoittaa kykyä käyttää aihepiirin erityisosaamista vaativia käsitteitä luovasti ja kriittisesti omaan osaamisen ja sen kehittämistarpeiden analysoinnissa. Esseessä sovelletaan monipuolisesti ja syvällisesti moninaiseen vuorovaikutuksen arvoperustaa ja ammattietiikkaa sekä hyviin käytäntöihin ja näyttöön perustuvaa tietoa.
Prerequisites
Basic level (A level) competence in palliative care.