Orkesterinjohto 1Laajuus (5 op)
Tunnus: KMZP0703
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija perehtynyt orkesterinjohtajan työn eri osa-alueisiin ja tuntee orkesterin instrumenttina ja osaa lukea erilaisia orkesteripartituureja. Hän hallitsee orkesterin johtamiseen ja harjoituttamiseen liittyvät perustaidot ja pystyy itsenäisesti työskentelemään erilaisten kokoonpanojen kanssa. Opiskelija osaa aloittaa ja lopettaa kappaleita. Opiskelija
oppii johtamaan in 1, in 2, in 3 ja in 4.
Sisältö
Johtamis- ja harjoituttamistekniikka
Partituurianalyysi
Transponointi ja soitintuntemus
Ryhmänhallinta
Orkesterinjohtajan sanallinen ja sanaton kommunikaatio
Alustava perehtyminen orkesteriohjelmistoon
Esitietovaatimukset
Kehittyvät säveltapailun ja musiikin teorian taidot
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1 Välttävä:
Opiskelija ei osaa kunnolla aloittaa ja lopettaa kappaleita Tempo ja pulssiongelmia esiintyvät jatkuvasti. Opiskelija sekoittaa jatkuvasti johtaessaan 1,2,3,4 kaavat. Opiskelija osaa arvioida osaamistaan suhteellisen heikosti.. Hän on saavuttanut heikosti oppimistulosten tavoitteet. Opiskelija ottaa vain harvoin vastuuta oppimisestaan sekä itsensä kehittämisestä opintojaksolla.
2 Tyydyttävä:
Opiskelija osaa vain osittain aloittaa ja lopettaa kappaleita Tempo ja pulssiongelmia esiintyvät useasti. Opiskelija välillä sotkee johtaessaan 1,2,3,4 kaavat. Opiskelija ei tunnista puutteitaan. Hän on saavuttanut joitakin oppimistulosten tavoitteista. Opiskelija ottaa vain ajoittain vastuuta oppimisestaan sekä itsensä kehittämisestä opintojaksolla.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3 Hyvä:
Opiskelija osaa aloittaa ja lopettaa kappaleita mutta tempo- ja pulssiongelmia saattaa esiintyä. Opiskelija osaa johtaa 1,2,3,4 kaavat keskivertotasolla. Opiskelija osaa tunnistaa puutteita osaamisessaan. Hän on saavuttanut osittain oppimistulosten tavoitteet. Opiskelija ottaa vaihtelevasti vastuuta oppimisestaan sekä itsensä kehittämisestä opintojaksolla.
4 Kiitettävä:
Opiskelija osaa aloittaa ja lopettaa kappaleita kohtuullisen hyvin. Opiskelija osaa johtaa 1,2,3,4 kaavat kiitettävällä tasolla. Opiskelija osaa arvioida osaamistaan melko hyvin. Hän hallitsee opintojaksoon liittyvät tiedot ja taidot. Hän on saavuttanut melkein kaikki oppimistulosten tavoitteet. Opiskelija ottaa suhteellisen hyvin vastuuta oppimisestaan sekä itsensä kehittämisestä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5 Erinomainen:
Opiskelija osaa aloittaa ja lopettaa kappaleita erittäin hyvin. Opiskelija osaa johtaa 1,2,3,4 kaavat. Opiskelija osaa arvioida osaamistaan hyvin.Hän on saavuttanut oppimistuloksissa vaaditut tavoitteet. Opiskelija ottaa esimerkillisesti vastuuta oppimisestaan sekä itsensä kehittämisestä.
Ilmoittautumisaika
02.08.2021 - 05.09.2021
Ajoitus
30.08.2021 - 20.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Toimipiste
Suomalainen musiikkikampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Musiikkipedagogi (AMK)
Opettaja
- Rita Varonen
Ryhmät
-
KPD21VSMusiikkipedagogi (AMK), vaihto-opiskelu/Exchange studies
-
KPD19S1Musiikkipedagogi
Tavoitteet
Opiskelija perehtynyt orkesterinjohtajan työn eri osa-alueisiin ja tuntee orkesterin instrumenttina ja osaa lukea erilaisia orkesteripartituureja. Hän hallitsee orkesterin johtamiseen ja harjoituttamiseen liittyvät perustaidot ja pystyy itsenäisesti työskentelemään erilaisten kokoonpanojen kanssa. Opiskelija osaa aloittaa ja lopettaa kappaleita. Opiskelija
oppii johtamaan in 1, in 2, in 3 ja in 4.
Sisältö
Johtamis- ja harjoituttamistekniikka
Partituurianalyysi
Transponointi ja soitintuntemus
Ryhmänhallinta
Orkesterinjohtajan sanallinen ja sanaton kommunikaatio
Alustava perehtyminen orkesteriohjelmistoon
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opettajan kanssa sovittu ryhmäkohtainen materiaali, saatavilla olevaa vapaa nuottimateriaali, kirjastosta saatava materiaali
Opetusmenetelmät
Luennot, pienryhmätyöskentely, etä-opetus ( pandemian sattuessa ) , osallistuminen kapubändiin , tiedonhankinta siitä mistä nuotit löytyy
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Toukokuu 2022
Vaihtoehtoiset suoritustavat
tietojen ja taitojen näyttö johtamistentissä 60 %, kontaktiopetuksen seuraaminen sekä soittaminen harjoitusorkesterissa 40 %
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
luennot ja workshopit 35-45 t videopalaute ja vertaisarviointi 10-20 t soittaminen harjoitusorkesterissa30-50 titsenäinen työskentely 20-30 tverkkotyöskentely 20-30 tyht.135
Lisätietoja opiskelijoille
Ei-tutkintoon johtavan koulutuksen kapasiteetti:
EduFutura-lisäpaikat Gradian musiikin ammattiopiskelijoille sekä Schildtin lukiolaisille.
Exchange Student 2.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
1 Välttävä:
Opiskelija ei osaa kunnolla aloittaa ja lopettaa kappaleita Tempo ja pulssiongelmia esiintyvät jatkuvasti. Opiskelija sekoittaa jatkuvasti johtaessaan 1,2,3,4 kaavat. Opiskelija osaa arvioida osaamistaan suhteellisen heikosti.. Hän on saavuttanut heikosti oppimistulosten tavoitteet. Opiskelija ottaa vain harvoin vastuuta oppimisestaan sekä itsensä kehittämisestä opintojaksolla.
2 Tyydyttävä:
Opiskelija osaa vain osittain aloittaa ja lopettaa kappaleita Tempo ja pulssiongelmia esiintyvät useasti. Opiskelija välillä sotkee johtaessaan 1,2,3,4 kaavat. Opiskelija ei tunnista puutteitaan. Hän on saavuttanut joitakin oppimistulosten tavoitteista. Opiskelija ottaa vain ajoittain vastuuta oppimisestaan sekä itsensä kehittämisestä opintojaksolla.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
3 Hyvä:
Opiskelija osaa aloittaa ja lopettaa kappaleita mutta tempo- ja pulssiongelmia saattaa esiintyä. Opiskelija osaa johtaa 1,2,3,4 kaavat keskivertotasolla. Opiskelija osaa tunnistaa puutteita osaamisessaan. Hän on saavuttanut osittain oppimistulosten tavoitteet. Opiskelija ottaa vaihtelevasti vastuuta oppimisestaan sekä itsensä kehittämisestä opintojaksolla.
4 Kiitettävä:
Opiskelija osaa aloittaa ja lopettaa kappaleita kohtuullisen hyvin. Opiskelija osaa johtaa 1,2,3,4 kaavat kiitettävällä tasolla. Opiskelija osaa arvioida osaamistaan melko hyvin. Hän hallitsee opintojaksoon liittyvät tiedot ja taidot. Hän on saavuttanut melkein kaikki oppimistulosten tavoitteet. Opiskelija ottaa suhteellisen hyvin vastuuta oppimisestaan sekä itsensä kehittämisestä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5 Erinomainen:
Opiskelija osaa aloittaa ja lopettaa kappaleita erittäin hyvin. Opiskelija osaa johtaa 1,2,3,4 kaavat. Opiskelija osaa arvioida osaamistaan hyvin.Hän on saavuttanut oppimistuloksissa vaaditut tavoitteet. Opiskelija ottaa esimerkillisesti vastuuta oppimisestaan sekä itsensä kehittämisestä.
Esitietovaatimukset
Kehittyvät säveltapailun ja musiikin teorian taidot