Naistentautien hoitotyö ja seksuaaliterveyden edistäminenLaajuus (3 op)
Tunnus: SHKL3100
Laajuus
3 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen merkityksen yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta ja osaa edistää sitä näyttöönperustuvasti.
Opiskelija osaa naistentautipotilaan hoitoprosessin, kykenee ennakoimaan ja analysoimaan naisen voinnissa tapahtuvia muutoksia sekä osaa toimia muutosten edellyttämällä tavalla moniammatillisesti.
Opiskelija osaa luoda turvallisen ja luottamuksellisen yhteistyösuhteen naisen ja hänen perheensä kanssa.
Sisältö
Seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen ilmiöt, visiot, mallit ja menetelmä eri toimintaympäristöissä
Parisuhde ja seksologia
Naistentautipotilaan hoitoprosessi ja näyttöön perustuvat seuranta-, tutkimus-, ohjaus- ja hoitomenetelmät
Nais- ja perhelähtöinen yhteistyösuhde
Monikulttuurisuus
Naisiin kohdistuvan väkivallan ehkäiseminen
Esitietovaatimukset
Opiskelija hallitsee hoitotyön koulutusohjelma asiakaslähtöisen- ja terveyttä ja toimintakykyä edistävän hoitotyön ammattiopintojen teoreettisen ja kliinisen osaamisen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Välttävä (1) Opiskelija osoittaa tuntevansa naistentautien hoitotyön ja seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen perustiedot. Hän arvioi omaa osaamistaan erittäin pinnallisesti tai arviointi puuttuu kokonaan. Opiskelija osaa ratkaista osoittamillaan tiedoilla naistentautien hoitotyön ja seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen oppimistehtäviä pinnallisesti. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa mutta yhteys kätilötyön tietotarpeisiin on niukkaa. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat epäloogisia ja asioiden perustelu puuttuu.
Tyydyttävä(2) Opiskelija osoittaa tuntevansa naistentautien hoitotyön ja seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen perustiedot. Hän arvioi omaa osaamistaan pinnallisesti. Opiskelija osaa ratkaista osoittamillaan tiedoilla naistentautien hoitotyön ja seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen oppimistehtäviä mutta kehittävä näkökulma puuttuu. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa kätilötyön nykyisiin tietotarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat epäloogisia ja asioiden perustelu niukkaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3) Opiskelija osoittaa tietävansä naistentautien hoitotyön ja seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen näyttöön perustuvan tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä toteavasti. Opiskelija osaa ratkaista osoittamillaan tiedoilla naistentautien hoitotyön ja seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen oppimistehtäviä mutta kehittävä näkökulma jää puutteelliseksi. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa kätilötyön nykyisiin tietotarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja opiskelija osaa yhdistää asioita perustellen.
Kiitettävä (4) Opiskelija osoittaa hallitsevansa naistentautien hoitotyön ja seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen näyttöön perustuva tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä kriittisesti. Opiskelija osaa ratkaista osoittamillaan tiedoilla naistentautien hoitotyön ja seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen oppimistehtäviä kehittävästi. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa jäsennellen ja kätilötyön tuleviin tietotarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja opiskelija osaa yhdistää asioita johdonmukaisesti ja perustellen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5) Opiskelija osoittaa hallitsevansa naistentautien hoitotyön ja seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen näyttöön perustuva tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä kriittisesti ja luovaa ajattelua osoittaen. Opiskelija osaa ratkaista osoittamillaan tiedoilla naistentautien hoitotyön ja seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen oppimistehtäviä kehittävästi luoden uusia toimintatapoja. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa erinomaisesti jäsennellen ja kätilötyön tuleviin tietotarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja opiskelija osaa yhdistää asioita johdonmukaisesti ja erinomaisesti perustellen.
Ilmoittautumisaika
01.08.2022 - 25.08.2022
Ajoitus
19.09.2022 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
34 % Lähiopetus, 66 % Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Kätilö (AMK)
Opettaja
- Christina Mantsinen
- Heidi Pasonen
- Elina Tiainen
Ryhmät
-
SOK20K1Kätilö (AMK)
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen merkityksen yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta ja osaa edistää sitä näyttöönperustuvasti.
Opiskelija osaa naistentautipotilaan hoitoprosessin, kykenee ennakoimaan ja analysoimaan naisen voinnissa tapahtuvia muutoksia sekä osaa toimia muutosten edellyttämällä tavalla moniammatillisesti.
Opiskelija osaa luoda turvallisen ja luottamuksellisen yhteistyösuhteen naisen ja hänen perheensä kanssa.
Sisältö
Seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen ilmiöt, visiot, mallit ja menetelmä eri toimintaympäristöissä
Parisuhde ja seksologia
Naistentautipotilaan hoitoprosessi ja näyttöön perustuvat seuranta-, tutkimus-, ohjaus- ja hoitomenetelmät
Nais- ja perhelähtöinen yhteistyösuhde
Monikulttuurisuus
Naisiin kohdistuvan väkivallan ehkäiseminen
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Klemetti, R. & Raussi-Lehto, E. (toim.) 2014. Edistä, ehkäise, vaikuta. Seksuaali- ja lisääntymistervyden toimintaohjelma 2014-2020. THL. Soveltuvin osin.
Paananen, U.& Pietiläinen,S. & Raussi-Lehto, E. & Väyrynen, P. & Äimälä, Ä-M (toim) Kätilötyö, 2015.Edita.Soveltuvin osin.
Ritamo M., Ryttyläinen-korhonen K., Saarinen S. (toim.) 2011. Seksuaalineuvonnan tueksi. THL Raportti 2011. Ryttyläinen K & Valkama S. 2010. Seksuaalisuus hoitotyössä. Edita. Soveltuvin osin.
Opetusmenetelmät
Naistentautien hoitotyön verkko-opiskelu ja koe sekä aktiivinen osallistuminen oman alan ammattikohtaisten tiimien dialogitreeneihin.
Seksologian asiantuntijaluennot
Seksuaaliterveyden edistämiseen liittyvän projektin toteutus ja raportointi tiimissä
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Naistentautien hoitotyö: verkkokoe 2022-2023
Seksuaaliterveyden opetustustilaisuuden suunnittelu, toteutus ja raportointi 2022-2023
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso 81 t.
Naistentautien hoitotyö 40 t: kontaktiopetus 6 t + koe 5 t, verkko-opiskelu 29 t
Seksologian asiantuntijaluennot 10 t
Seksologian opetustukion suunnittelu, toteutus ja raportointi 31 t
Sisällön jaksotus
Opetus toteutuu 3 tarjontana:
I tarjonta viikot 38-40 niille ketkä harjoittelevat naistentautien osastolla tai -poliklinikalla viikoilla 41-45
II tarjonta viikoilla 46-47 niille ketkä harjoittelevat naistentautien osastolla tai -poliklinikalla viikoilla 48-51
III tarjonta viikoilla 2-4 niille, ketkä harjoittelevat naistentautien osastolla tai -poliklinikalla kevätlukuklaudella 2022
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson arviointi perustuu opintojakson arviointikriteereihin.
Arviointimenetelmät:
Verkkokoe:
- opettajan antama laadullinen ja määrällinen arviointi
Seksuaali- ja lisääntymisterveyden opetustilanteen arviointi:
- itsearviointi
- opettajan antama laadullinen ja möörällinen arviointi
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Välttävä (1) Opiskelija osoittaa tuntevansa naistentautien hoitotyön ja seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen perustiedot. Hän arvioi omaa osaamistaan erittäin pinnallisesti tai arviointi puuttuu kokonaan. Opiskelija osaa ratkaista osoittamillaan tiedoilla naistentautien hoitotyön ja seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen oppimistehtäviä pinnallisesti. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa mutta yhteys kätilötyön tietotarpeisiin on niukkaa. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat epäloogisia ja asioiden perustelu puuttuu.
Tyydyttävä(2) Opiskelija osoittaa tuntevansa naistentautien hoitotyön ja seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen perustiedot. Hän arvioi omaa osaamistaan pinnallisesti. Opiskelija osaa ratkaista osoittamillaan tiedoilla naistentautien hoitotyön ja seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen oppimistehtäviä mutta kehittävä näkökulma puuttuu. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa kätilötyön nykyisiin tietotarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat epäloogisia ja asioiden perustelu niukkaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä (3) Opiskelija osoittaa tietävansä naistentautien hoitotyön ja seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen näyttöön perustuvan tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä toteavasti. Opiskelija osaa ratkaista osoittamillaan tiedoilla naistentautien hoitotyön ja seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen oppimistehtäviä mutta kehittävä näkökulma jää puutteelliseksi. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa kätilötyön nykyisiin tietotarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja opiskelija osaa yhdistää asioita perustellen.
Kiitettävä (4) Opiskelija osoittaa hallitsevansa naistentautien hoitotyön ja seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen näyttöön perustuva tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä kriittisesti. Opiskelija osaa ratkaista osoittamillaan tiedoilla naistentautien hoitotyön ja seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen oppimistehtäviä kehittävästi. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa jäsennellen ja kätilötyön tuleviin tietotarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja opiskelija osaa yhdistää asioita johdonmukaisesti ja perustellen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5) Opiskelija osoittaa hallitsevansa naistentautien hoitotyön ja seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen näyttöön perustuva tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä kriittisesti ja luovaa ajattelua osoittaen. Opiskelija osaa ratkaista osoittamillaan tiedoilla naistentautien hoitotyön ja seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen oppimistehtäviä kehittävästi luoden uusia toimintatapoja. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa erinomaisesti jäsennellen ja kätilötyön tuleviin tietotarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja opiskelija osaa yhdistää asioita johdonmukaisesti ja erinomaisesti perustellen.
Esitietovaatimukset
Opiskelija hallitsee hoitotyön koulutusohjelma asiakaslähtöisen- ja terveyttä ja toimintakykyä edistävän hoitotyön ammattiopintojen teoreettisen ja kliinisen osaamisen.
Ilmoittautumisaika
02.08.2021 - 05.09.2021
Ajoitus
23.08.2021 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
67 % Lähiopetus, 33 % Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 25
Koulutus
- Kätilö (AMK)
Opettaja
- Heidi Pasonen
- Elina Tiainen
Vastuuopettaja
Elina Tiainen
Ryhmät
-
SOK19K1Kätilö (AMK)
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen merkityksen yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta ja osaa edistää sitä näyttöönperustuvasti.
Opiskelija osaa naistentautipotilaan hoitoprosessin, kykenee ennakoimaan ja analysoimaan naisen voinnissa tapahtuvia muutoksia sekä osaa toimia muutosten edellyttämällä tavalla moniammatillisesti.
Opiskelija osaa luoda turvallisen ja luottamuksellisen yhteistyösuhteen naisen ja hänen perheensä kanssa.
Sisältö
Seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen ilmiöt, visiot, mallit ja menetelmä eri toimintaympäristöissä
Parisuhde ja seksologia
Naistentautipotilaan hoitoprosessi ja näyttöön perustuvat seuranta-, tutkimus-, ohjaus- ja hoitomenetelmät
Nais- ja perhelähtöinen yhteistyösuhde
Monikulttuurisuus
Naisiin kohdistuvan väkivallan ehkäiseminen
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Klemetti, R. & Raussi-Lehto, E. (toim.) 2014. Edistä, ehkäise, vaikuta. Seksuaali- ja lisääntymistervyden toimintaohjelma 2014-2020. THL. Soveltuvin osin.
Paananen, U.& Pietiläinen,S. & Raussi-Lehto, E. & Väyrynen, P. & Äimälä, Ä-M (toim) Kätilötyö, 2015.Edita.Soveltuvin osin.
Ritamo M., Ryttyläinen-korhonen K., Saarinen S. (toim.) 2011. Seksuaalineuvonnan tueksi. THL Raportti 2011. Ryttyläinen K & Valkama S. 2010. Seksuaalisuus hoitotyössä. Edita. Soveltuvin osin.
Opetusmenetelmät
Naistentautien hoitotyön verkko-opiskelu ja koe sekä aktiivinen osallistuminen oman alan ammattikohtaisten tiimien dialogitreeneihin.
Seksuaaliterveydenasiantuntijaluennot
Seksuaaliterveyden edistämiseen liittyvän projektin toteutus ja raportointi tiimissä
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Naistentautien hoitotyö: verkkokoe 2021-2022
Seksuaaliterveyden opetustustilaisuuden suunnittelu, toteutus ja raportointi 2022-2023
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso 81 t.
Naistentautien hoitotyö 40 t: kontaktiopetus 6 t + koe 5 t, verkko-opiskelu 29 t
Seksologian asiantuntijaluennot 10 t
Seksologian opetustukion suunnittelu, toteutus ja raportointi 31 t
Sisällön jaksotus
Opetus toteutuu 3 tarjontana:
I tarjonta viikot 38-40 niille ketkä harjoittelevat naistentautien osastolla tai -poliklinikalla viikoilla 41-45
II tarjonta viikoilla 46-47 niille ketkä harjoittelevat naistentautien osastolla tai -poliklinikalla viikoilla 48-51
III tarjonta viikoilla 2-4 niille, ketkä harjoittelevat naistentautien osastolla tai -poliklinikalla kevätlukuklaudella 2022
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson arviointi perustuu opintojakson arviointikriteereihin.
Arviointimenetelmät:
Verkkokoe:
- opettajan antama laadullinen ja määrällinen arviointi
Seksuaali- ja lisääntymisterveyden opetustilanteen arviointi:
- itsearviointi
- opettajan antama laadullinen ja möörällinen arviointi
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Välttävä (1) Opiskelija osoittaa tuntevansa naistentautien hoitotyön ja seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen perustiedot. Hän arvioi omaa osaamistaan erittäin pinnallisesti tai arviointi puuttuu kokonaan. Opiskelija osaa ratkaista osoittamillaan tiedoilla naistentautien hoitotyön ja seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen oppimistehtäviä pinnallisesti. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa mutta yhteys kätilötyön tietotarpeisiin on niukkaa. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat epäloogisia ja asioiden perustelu puuttuu.
Tyydyttävä(2) Opiskelija osoittaa tuntevansa naistentautien hoitotyön ja seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen perustiedot. Hän arvioi omaa osaamistaan pinnallisesti. Opiskelija osaa ratkaista osoittamillaan tiedoilla naistentautien hoitotyön ja seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen oppimistehtäviä mutta kehittävä näkökulma puuttuu. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa kätilötyön nykyisiin tietotarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat epäloogisia ja asioiden perustelu niukkaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä (3) Opiskelija osoittaa tietävansä naistentautien hoitotyön ja seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen näyttöön perustuvan tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä toteavasti. Opiskelija osaa ratkaista osoittamillaan tiedoilla naistentautien hoitotyön ja seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen oppimistehtäviä mutta kehittävä näkökulma jää puutteelliseksi. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa kätilötyön nykyisiin tietotarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja opiskelija osaa yhdistää asioita perustellen.
Kiitettävä (4) Opiskelija osoittaa hallitsevansa naistentautien hoitotyön ja seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen näyttöön perustuva tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä kriittisesti. Opiskelija osaa ratkaista osoittamillaan tiedoilla naistentautien hoitotyön ja seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen oppimistehtäviä kehittävästi. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa jäsennellen ja kätilötyön tuleviin tietotarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja opiskelija osaa yhdistää asioita johdonmukaisesti ja perustellen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5) Opiskelija osoittaa hallitsevansa naistentautien hoitotyön ja seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen näyttöön perustuva tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä kriittisesti ja luovaa ajattelua osoittaen. Opiskelija osaa ratkaista osoittamillaan tiedoilla naistentautien hoitotyön ja seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen oppimistehtäviä kehittävästi luoden uusia toimintatapoja. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa erinomaisesti jäsennellen ja kätilötyön tuleviin tietotarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja opiskelija osaa yhdistää asioita johdonmukaisesti ja erinomaisesti perustellen.
Esitietovaatimukset
Opiskelija hallitsee hoitotyön koulutusohjelma asiakaslähtöisen- ja terveyttä ja toimintakykyä edistävän hoitotyön ammattiopintojen teoreettisen ja kliinisen osaamisen.
Ilmoittautumisaika
03.08.2020 - 30.08.2020
Ajoitus
01.08.2020 - 31.07.2022
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 20
Koulutus
- Kätilö (AMK)
Opettaja
- Elina Tiainen
Vastuuopettaja
Elina Tiainen
Ryhmät
-
SOK18K1Kätilö
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen merkityksen yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta ja osaa edistää sitä näyttöönperustuvasti.
Opiskelija osaa naistentautipotilaan hoitoprosessin, kykenee ennakoimaan ja analysoimaan naisen voinnissa tapahtuvia muutoksia sekä osaa toimia muutosten edellyttämällä tavalla moniammatillisesti.
Opiskelija osaa luoda turvallisen ja luottamuksellisen yhteistyösuhteen naisen ja hänen perheensä kanssa.
Sisältö
Seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen ilmiöt, visiot, mallit ja menetelmä eri toimintaympäristöissä
Parisuhde ja seksologia
Naistentautipotilaan hoitoprosessi ja näyttöön perustuvat seuranta-, tutkimus-, ohjaus- ja hoitomenetelmät
Nais- ja perhelähtöinen yhteistyösuhde
Monikulttuurisuus
Naisiin kohdistuvan väkivallan ehkäiseminen
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Klemetti, R. & Raussi-Lehto, E. (toim.) 2014. Edistä, ehkäise, vaikuta. Seksuaali- ja lisääntymistervyden toimintaohjelma 2014-2020. THL. Soveltuvin osin.
Paananen, U.& Pietiläinen,S. & Raussi-Lehto, E. & Väyrynen, P. & Äimälä, Ä-M (toim) Kätilötyö, 2015.Edita.Soveltuvin osin.
Ritamo M., Ryttyläinen-korhonen K., Saarinen S. (toim.) 2011. Seksuaalineuvonnan tueksi. THL Raportti 2011. Ryttyläinen K & Valkama S. 2010. Seksuaalisuus hoitotyössä. Edita. Soveltuvin osin.
Opetusmenetelmät
Naistentautien hoitotyön verkko-opiskelu ja koe sekä aktiivinen osallistuminen oman alan ammattikohtaisten tiimien dialogitreeneihin.
Seksuaaliterveydenasiantuntijaluennot
Seksuaaliterveyden edistämiseen liittyvän projektin toteutus ja raportointi tiimissä
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Naistentautien hoitotyö: verkkokoe 2.10.2020, I uusinta 20.11.2020 ja II uusinta kevätlukukausi 2021
Seksuaaliterveyden opetustustilaisuuden suunnittelu, toteutus ja raportointi kevät2021-syksy2021.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso 81 t.
Naistentautien hoitotyö 40 t: kontaktiopetus 6 t + koe 5 t, verkko-opiskelu 29 t
Seksologian asiantuntijaluennot 10 t
Seksologian opetustukion suunnittelu, toteutus ja raportointi 31 t
Sisällön jaksotus
Opetus toteutuu 3 tarjontana:
I tarjonta viikot 38-40 niille ketkä harjoittelvat naistentautien osastolla tai -poliklinikalla viikoilla 41-45
II tarjonta viikoilla 46-47 niille ketkä harjoittelvat naistentautien osastolla tai -poliklinikalla viikoilla 48-51
III tarjonta viikoilla 2-4 niille, ketkä harjoittelvat naistentautien osastolla tai -poliklinikalla kevätlukuklaudella 2021
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson arviointi perustuu opintojakson arviointikriteereihin.
Arviointimenetelmät:
Verkkokoe:
- opettajan antama laadullinen ja määrällinen arviointi
Seksuaali- ja lisääntymisterveyden opetustilanteen arviointi:
- itsearviointi
- opettajan antama laadullinen ja möörällinen arviointi
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Välttävä (1) Opiskelija osoittaa tuntevansa naistentautien hoitotyön ja seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen perustiedot. Hän arvioi omaa osaamistaan erittäin pinnallisesti tai arviointi puuttuu kokonaan. Opiskelija osaa ratkaista osoittamillaan tiedoilla naistentautien hoitotyön ja seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen oppimistehtäviä pinnallisesti. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa mutta yhteys kätilötyön tietotarpeisiin on niukkaa. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat epäloogisia ja asioiden perustelu puuttuu.
Tyydyttävä(2) Opiskelija osoittaa tuntevansa naistentautien hoitotyön ja seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen perustiedot. Hän arvioi omaa osaamistaan pinnallisesti. Opiskelija osaa ratkaista osoittamillaan tiedoilla naistentautien hoitotyön ja seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen oppimistehtäviä mutta kehittävä näkökulma puuttuu. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa kätilötyön nykyisiin tietotarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat epäloogisia ja asioiden perustelu niukkaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä (3) Opiskelija osoittaa tietävansä naistentautien hoitotyön ja seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen näyttöön perustuvan tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä toteavasti. Opiskelija osaa ratkaista osoittamillaan tiedoilla naistentautien hoitotyön ja seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen oppimistehtäviä mutta kehittävä näkökulma jää puutteelliseksi. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa kätilötyön nykyisiin tietotarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja opiskelija osaa yhdistää asioita perustellen.
Kiitettävä (4) Opiskelija osoittaa hallitsevansa naistentautien hoitotyön ja seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen näyttöön perustuva tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä kriittisesti. Opiskelija osaa ratkaista osoittamillaan tiedoilla naistentautien hoitotyön ja seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen oppimistehtäviä kehittävästi. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa jäsennellen ja kätilötyön tuleviin tietotarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja opiskelija osaa yhdistää asioita johdonmukaisesti ja perustellen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5) Opiskelija osoittaa hallitsevansa naistentautien hoitotyön ja seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen näyttöön perustuva tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä kriittisesti ja luovaa ajattelua osoittaen. Opiskelija osaa ratkaista osoittamillaan tiedoilla naistentautien hoitotyön ja seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen oppimistehtäviä kehittävästi luoden uusia toimintatapoja. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa erinomaisesti jäsennellen ja kätilötyön tuleviin tietotarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja opiskelija osaa yhdistää asioita johdonmukaisesti ja erinomaisesti perustellen.
Esitietovaatimukset
Opiskelija hallitsee hoitotyön koulutusohjelma asiakaslähtöisen- ja terveyttä ja toimintakykyä edistävän hoitotyön ammattiopintojen teoreettisen ja kliinisen osaamisen.