Inclusion in the changing vocational education and trainingLaajuus (5 cr)
Code: AE00CQ29
Credits
5 op
Teaching language
- Finnish
Responsible person
- Kaisa Räty
Objective
Tällä opintojaksolla perehdyt inkluusion käsitteeseen ja toteutukseen ammatillisessa koulutuksessa ja eri kouluasteilla. Ammatillisen erityisopettajan on hyvä tuntea inklusiiviset periaatteet erityisopetuksen taus-talla ja jatkumona kouluasteelta toiselle.
Tällä opintojaksolla opit inklusiivisen ammatillisen koulutuksen tehtävästä yhteiskunnassa. Opit myös oppimisympäristön rakentumisen merkityksen erityistä tukea tarvitsevalle opiskelijalle.
Tällä opintojaksolla kehität
Oppimisen ohjaamisen osaamistasi tutustumalla inklusiivisen opetuksen periaatteisiin ja käytänteisiin.
Verkosto-osaamistasi tutustumalla inklusiiviseen pedagogiikkaan eri kouluasteilla.
Content
Ammatillinen erityisopetus ja ohjaus työpaikalla tapahtuvassa oppimisessa, yhteistyö opiskelijan yksilöl-listen tarpeiden tukemisessa.
Assessment criteria, approved/failed
Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat
Oppimisen ohjaamisen osaaminen: tunnistat erilaisia inkluusion muotoja erityisopetuksen ympäristöissä.
Verkosto-osaaminen: tunnet erilaisia mahdollisuuksia toteuttaa inklusiivista pedagogiikkaa erilaisissa oppimisympäristöissä.
Timing
04.06.2024 - 03.06.2027
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Face-to-face
Unit
School of Professional Teacher Education
Campus
Main Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
50 - 50
Degree programmes
- Vocational Special Needs Teacher Education
Teachers
- Tiina Parviainen
- Kaisa Räty
- Riikka Hongisto
- Kaija Peuna-Korpioja
Groups
-
AJE24SJEAmmatillinen erityisopettajan koulutus
Objectives
Tällä opintojaksolla perehdyt inkluusion käsitteeseen ja toteutukseen ammatillisessa koulutuksessa ja eri kouluasteilla. Ammatillisen erityisopettajan on hyvä tuntea inklusiiviset periaatteet erityisopetuksen taus-talla ja jatkumona kouluasteelta toiselle.
Tällä opintojaksolla opit inklusiivisen ammatillisen koulutuksen tehtävästä yhteiskunnassa. Opit myös oppimisympäristön rakentumisen merkityksen erityistä tukea tarvitsevalle opiskelijalle.
Tällä opintojaksolla kehität
Oppimisen ohjaamisen osaamistasi tutustumalla inklusiivisen opetuksen periaatteisiin ja käytänteisiin.
Verkosto-osaamistasi tutustumalla inklusiiviseen pedagogiikkaan eri kouluasteilla.
Content
Ammatillinen erityisopetus ja ohjaus työpaikalla tapahtuvassa oppimisessa, yhteistyö opiskelijan yksilöl-listen tarpeiden tukemisessa.
Learning materials and recommended literature
Jahnukainen, M. & Harrikari, K. 2024. Lasten erityishuolto ja -opetus Suomessa.
Takala, M. ym. 2020. Mahdoton inkluusio. PS-kustannus.
Pesonen, H. & Nieminen, J. 2021. Huomioi oppimisen esteet. PS-kustannus.
Teaching methods
Not available in English
Alternative completion methods
Osaamisen hankkiminen:
Tällä opintojaksolla tavoitteena olevan osaamisen hankit perehtymällä inkluusion periaatteisiin ja käy-tänteisiin.
Osaamisen osoittaminen:
Tavoitteena olevan osaamisen osoitat a) koostamalla raportin työskentelystä ja vaikuttavuuden arvioinnista sekä siihen liittyvästä kirjallisuudesta sekä b) itsearvioinnin avulla saaden palautetta oppimisestasi.
Student workload
Opintojakson laajuus on 5op ja se merkitsee sinulta 135 tunnin työpanosta; lukemista, materiaalin han-kintaa, työskentelyn suunnittelua, toteutusta ja arviointia sekä raportointia.
Further information for students
Arviointi on oppimistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista. Prosessin arvioinnin välineitä ovat palautteet ja itsearviointi. Arviointiaineiston muodostavat raportti ja itsearviointi. Arviointipäätöksen tekee kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty.
Evaluation scale
Pass/Fail
Evaluation criteria, pass/failed
Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat
Oppimisen ohjaamisen osaaminen: tunnistat erilaisia inkluusion muotoja erityisopetuksen ympäristöissä.
Verkosto-osaaminen: tunnet erilaisia mahdollisuuksia toteuttaa inklusiivista pedagogiikkaa erilaisissa oppimisympäristöissä.