Skip to main content

Inclusion in the changing vocational education and trainingLaajuus (5 cr)

Code: AE00CQ29

Credits

5 op

Teaching language

  • Finnish

Responsible person

  • Kaisa Räty

Objective

Tällä opintojaksolla perehdyt inkluusion käsitteeseen ja toteutukseen ammatillisessa koulutuksessa ja eri kouluasteilla. Ammatillisen erityisopettajan on hyvä tuntea inklusiiviset periaatteet erityisopetuksen taus-talla ja jatkumona kouluasteelta toiselle.
Tällä opintojaksolla opit inklusiivisen ammatillisen koulutuksen tehtävästä yhteiskunnassa. Opit myös oppimisympäristön rakentumisen merkityksen erityistä tukea tarvitsevalle opiskelijalle.

Tällä opintojaksolla kehität
Oppimisen ohjaamisen osaamistasi tutustumalla inklusiivisen opetuksen periaatteisiin ja käytänteisiin.

Verkosto-osaamistasi tutustumalla inklusiiviseen pedagogiikkaan eri kouluasteilla.

Content

Ammatillinen erityisopetus ja ohjaus työpaikalla tapahtuvassa oppimisessa, yhteistyö opiskelijan yksilöl-listen tarpeiden tukemisessa.

Assessment criteria, approved/failed

Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat
Oppimisen ohjaamisen osaaminen: tunnistat erilaisia inkluusion muotoja erityisopetuksen ympäristöissä.

Verkosto-osaaminen: tunnet erilaisia mahdollisuuksia toteuttaa inklusiivista pedagogiikkaa erilaisissa oppimisympäristöissä.

Timing

04.06.2024 - 03.06.2027

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Face-to-face

Unit

School of Professional Teacher Education

Campus

Main Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

50 - 50

Degree programmes
  • Vocational Special Needs Teacher Education
Teachers
  • Tiina Parviainen
  • Kaisa Räty
  • Riikka Hongisto
  • Kaija Peuna-Korpioja
Groups
  • AJE24SJE
    Ammatillinen erityisopettajan koulutus

Objectives

Tällä opintojaksolla perehdyt inkluusion käsitteeseen ja toteutukseen ammatillisessa koulutuksessa ja eri kouluasteilla. Ammatillisen erityisopettajan on hyvä tuntea inklusiiviset periaatteet erityisopetuksen taus-talla ja jatkumona kouluasteelta toiselle.
Tällä opintojaksolla opit inklusiivisen ammatillisen koulutuksen tehtävästä yhteiskunnassa. Opit myös oppimisympäristön rakentumisen merkityksen erityistä tukea tarvitsevalle opiskelijalle.

Tällä opintojaksolla kehität
Oppimisen ohjaamisen osaamistasi tutustumalla inklusiivisen opetuksen periaatteisiin ja käytänteisiin.

Verkosto-osaamistasi tutustumalla inklusiiviseen pedagogiikkaan eri kouluasteilla.

Content

Ammatillinen erityisopetus ja ohjaus työpaikalla tapahtuvassa oppimisessa, yhteistyö opiskelijan yksilöl-listen tarpeiden tukemisessa.

Learning materials and recommended literature

Jahnukainen, M. & Harrikari, K. 2024. Lasten erityishuolto ja -opetus Suomessa.
Takala, M. ym. 2020. Mahdoton inkluusio. PS-kustannus.
Pesonen, H. & Nieminen, J. 2021. Huomioi oppimisen esteet. PS-kustannus.

Teaching methods

Not available in English

Alternative completion methods

Osaamisen hankkiminen:
Tällä opintojaksolla tavoitteena olevan osaamisen hankit perehtymällä inkluusion periaatteisiin ja käy-tänteisiin.
Osaamisen osoittaminen:
Tavoitteena olevan osaamisen osoitat a) koostamalla raportin työskentelystä ja vaikuttavuuden arvioinnista sekä siihen liittyvästä kirjallisuudesta sekä b) itsearvioinnin avulla saaden palautetta oppimisestasi.

Student workload

Opintojakson laajuus on 5op ja se merkitsee sinulta 135 tunnin työpanosta; lukemista, materiaalin han-kintaa, työskentelyn suunnittelua, toteutusta ja arviointia sekä raportointia.

Further information for students

Arviointi on oppimistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista. Prosessin arvioinnin välineitä ovat palautteet ja itsearviointi. Arviointiaineiston muodostavat raportti ja itsearviointi. Arviointipäätöksen tekee kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty.

Evaluation scale

Pass/Fail

Evaluation criteria, pass/failed

Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat
Oppimisen ohjaamisen osaaminen: tunnistat erilaisia inkluusion muotoja erityisopetuksen ympäristöissä.

Verkosto-osaaminen: tunnet erilaisia mahdollisuuksia toteuttaa inklusiivista pedagogiikkaa erilaisissa oppimisympäristöissä.