Guidance and counselling practiceLaajuus (8 cr)
Code: AO00BO62
Credits
8 op
Objective
Opintojakson tarkoitus:
Tällä opintojaksolla perehdyt opinto-ohjaajan toimintaympäristöihin ja muihin ohjauksen konteksteihin. Lisäksi rakennat omaa ohjauksen monialaista verkostoa.
Opintojakson osaamiset:
Tällä opintojaksolla kehität
ammatillisen kehittymisen ja työn määrittelyn osaamista, jolla tarkoitetaan ohjaaja kykyä määritellä ja paikantaa ohjaus tilanteissa, jolloin siihen kohdistuu monenlaisia odotuksia ja muutostarpeita. Se on myös jatkuvaan oppimista ja kriittistä ajattelua sekä reflektiota. Lisäksi se on kykyä käydä keskustelua ohjauksesta, edistää sen tutkimusta ja vaikuttaa yhteiskunnalliseen päätöksentekoon.
verkosto-osaamista, jolla tarkoitetaan ohjaajan kykyä tunnistaa elinikäisen ohjauksen alueelliset, kansalliset ja kansainväliset verkostot. Se tarkoittaa taitoa luoda tarkoituksenmukaisia yhteistyösuhteita ja toimia erilaisissa monialaisissa sekä moniammatillisissa yhteistyöverkostoissa. Se on myös kykyä ymmärtää oman organisaation ja alueellisten verkostojen ohjaustoiminnan koordinoinnin ja johtamisen merkitys.
yhteiskuntaosaamista, jolla tarkoitetaan ohjaajan kykyä tunnistaa koulutuksen, työelämän ja yhteiskunnan välisiä ilmiöitä, suhteita ja muutoksia sekä hyödyntää työssään tulevaisuutta koskevaa ennakointitietoa. Se edellyttää ohjaajalta ohjausta määrittävän lainsäädännön, eri oppilaitosmuotojen opinto-ohjauksen erityispiirteiden sekä eri ohjaustoimijoiden tarjoamien ohjauspalveluiden tuntemusta. Lisäksi se on taitoa edistää rakenteita tiedostavaa ohjausta ja yhdenvertaista, oikeudenmukaista ja monimuotoista yhteiskuntaa.
Opintojakson osaamistavoitteet:
Laajennat monialaisia ja moniammatillisia yhteistyöverkostojasi ja
selkiytät omaa rooliaan eri tahojen kanssa tehtävässä yhteistyössä. Tunnet eri oppilaitosmuotojen opinto-ohjauksen erityispiirteitä ja eri ohjaustoimijoiden tarjoamia ohjauspalveluja.
Content
Verkostoharjoittelu
Assessment criteria, approved/failed
Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat
Ammatillisen kehittymisen ja työn määrittelyn osaaminen:
Kykenet käymään keskustelua ohjauksesta.
Verkosto-osaaminen:
Kykenet luomaan tarkoituksenmukaisia ohjauksen yhteistyöverkostoja.
Yhteiskuntaosaaminen:
Tunnet ohjausta määrittävän lainsäädännön ja asiakirjat sekä kykenet arvioimaan niiden toteutumista käytännössä. Tunnet eri oppilaitosmuotojen opinto-ohjauksen erityispiirteet ja eri ohjaustoimijoiden tarjoamia ohjauspalveluja.
Enrollment
31.05.2023 - 24.08.2023
Timing
01.08.2023 - 31.05.2026
Number of ECTS credits allocated
8 op
Mode of delivery
Face-to-face
Unit
School of Professional Teacher Education
Campus
Main Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
0 - 40
Degree programmes
- Vocational Student Counsellor Education
Teachers
- Päivi Kauppila
- Virpi Koskelo
- Pirjo Hänninen
- Pasi Savonmäki
Groups
-
AJO23SJOOpinto-ohjaajan koulutus
Objectives
Opintojakson tarkoitus:
Tällä opintojaksolla perehdyt opinto-ohjaajan toimintaympäristöihin ja muihin ohjauksen konteksteihin. Lisäksi rakennat omaa ohjauksen monialaista verkostoa.
Opintojakson osaamiset:
Tällä opintojaksolla kehität
ammatillisen kehittymisen ja työn määrittelyn osaamista, jolla tarkoitetaan ohjaaja kykyä määritellä ja paikantaa ohjaus tilanteissa, jolloin siihen kohdistuu monenlaisia odotuksia ja muutostarpeita. Se on myös jatkuvaan oppimista ja kriittistä ajattelua sekä reflektiota. Lisäksi se on kykyä käydä keskustelua ohjauksesta, edistää sen tutkimusta ja vaikuttaa yhteiskunnalliseen päätöksentekoon.
verkosto-osaamista, jolla tarkoitetaan ohjaajan kykyä tunnistaa elinikäisen ohjauksen alueelliset, kansalliset ja kansainväliset verkostot. Se tarkoittaa taitoa luoda tarkoituksenmukaisia yhteistyösuhteita ja toimia erilaisissa monialaisissa sekä moniammatillisissa yhteistyöverkostoissa. Se on myös kykyä ymmärtää oman organisaation ja alueellisten verkostojen ohjaustoiminnan koordinoinnin ja johtamisen merkitys.
yhteiskuntaosaamista, jolla tarkoitetaan ohjaajan kykyä tunnistaa koulutuksen, työelämän ja yhteiskunnan välisiä ilmiöitä, suhteita ja muutoksia sekä hyödyntää työssään tulevaisuutta koskevaa ennakointitietoa. Se edellyttää ohjaajalta ohjausta määrittävän lainsäädännön, eri oppilaitosmuotojen opinto-ohjauksen erityispiirteiden sekä eri ohjaustoimijoiden tarjoamien ohjauspalveluiden tuntemusta. Lisäksi se on taitoa edistää rakenteita tiedostavaa ohjausta ja yhdenvertaista, oikeudenmukaista ja monimuotoista yhteiskuntaa.
Opintojakson osaamistavoitteet:
Laajennat monialaisia ja moniammatillisia yhteistyöverkostojasi ja
selkiytät omaa rooliaan eri tahojen kanssa tehtävässä yhteistyössä. Tunnet eri oppilaitosmuotojen opinto-ohjauksen erityispiirteitä ja eri ohjaustoimijoiden tarjoamia ohjauspalveluja.
Content
Verkostoharjoittelu
Learning materials and recommended literature
Täydentävä/vaihtoehtoinen alan kirjallisuus ilmoitetaan lukuvuosittain koulutuksen toteutussuunnitelmassa.
Teaching methods
Opintojakso toteutetaan verkostoharjoitteluna sekä itsenäisenä työskentelynä.
Alternative completion methods
Osaamisen hankkiminen:
Voit hankkia tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen tekemällä verkostoharjoittelut ja niihin liittyvät oppimistehtävät.
Student workload
Opintojakson laajuus on yhteensä 216 h (8 op x 27 h opiskelijan työtä).
Content scheduling
Verkostoharjoittelut suoritetaan yksilöllisesti ajoitettuina ja tavoitteellisesti suunniteltuina jaksoina.
Further information for students
Arvioinnin perustana ovat opinto-ohjaajankoulutuksen opetussuunnitelmassa esitetyt osaamistavoitteet ja arviointikriteerit sekä opiskelijan henkilökohtaiset tavoitteet. Arviointi on luonteeltaan kehittävää ja avointa opiskelijoiden ja kouluttajien välistä jatkuvaa vuoropuhelua.
Osaamistavoitteet ovat oppimisen ohjaamisen ja arvioinnin lähtökohta. Oppimisprosessin aikana annettava ohjaus, erilaiset palautteet ja muut arvioinnit perustuvat sekä määritettyihin osaamistavoitteisiin että opiskelijan omalle oppimiselleen asettamiin tavoitteisiin. Opiskelijoiden itsearvioinneilla ja vertaisarvioinneilla on merkittävä rooli opintojen kaikissa vaiheissa.
Oppimisen ja osaamisen arvioinnin välineitä ovat oppimistehtävät, havainnoinnit, keskustelut ja muu laadullinen aineisto. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointipäätös tehdään asteikolla hyväksytty/hylätty. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää, että hyväksytyn osaamisen kriteerit täyttyvät.
Evaluation scale
Pass/Fail
Evaluation criteria, pass/failed
Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat
Ammatillisen kehittymisen ja työn määrittelyn osaaminen:
Kykenet käymään keskustelua ohjauksesta.
Verkosto-osaaminen:
Kykenet luomaan tarkoituksenmukaisia ohjauksen yhteistyöverkostoja.
Yhteiskuntaosaaminen:
Tunnet ohjausta määrittävän lainsäädännön ja asiakirjat sekä kykenet arvioimaan niiden toteutumista käytännössä. Tunnet eri oppilaitosmuotojen opinto-ohjauksen erityispiirteet ja eri ohjaustoimijoiden tarjoamia ohjauspalveluja.
Enrollment
01.06.2022 - 25.08.2022
Timing
01.08.2022 - 30.05.2025
Number of ECTS credits allocated
8 op
Mode of delivery
Face-to-face
Unit
School of Professional Teacher Education
Campus
Lutakko Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
0 - 40
Degree programmes
- Vocational Student Counsellor Education
Teachers
- Sara Peltola
- Pirjo Hänninen
- Pasi Savonmäki
- Juha Parkkinen
- Mervi Pasanen
- Toni Kosonen
- Taina Salmi
- Jenni Pelkonen
- Sanna Herranen
Groups
-
AJO22SJOOpinto-ohjaajan koulutus
Objectives
Opintojakson tarkoitus:
Tällä opintojaksolla perehdyt opinto-ohjaajan toimintaympäristöihin ja muihin ohjauksen konteksteihin. Lisäksi rakennat omaa ohjauksen monialaista verkostoa.
Opintojakson osaamiset:
Tällä opintojaksolla kehität
ammatillisen kehittymisen ja työn määrittelyn osaamista, jolla tarkoitetaan ohjaaja kykyä määritellä ja paikantaa ohjaus tilanteissa, jolloin siihen kohdistuu monenlaisia odotuksia ja muutostarpeita. Se on myös jatkuvaan oppimista ja kriittistä ajattelua sekä reflektiota. Lisäksi se on kykyä käydä keskustelua ohjauksesta, edistää sen tutkimusta ja vaikuttaa yhteiskunnalliseen päätöksentekoon.
verkosto-osaamista, jolla tarkoitetaan ohjaajan kykyä tunnistaa elinikäisen ohjauksen alueelliset, kansalliset ja kansainväliset verkostot. Se tarkoittaa taitoa luoda tarkoituksenmukaisia yhteistyösuhteita ja toimia erilaisissa monialaisissa sekä moniammatillisissa yhteistyöverkostoissa. Se on myös kykyä ymmärtää oman organisaation ja alueellisten verkostojen ohjaustoiminnan koordinoinnin ja johtamisen merkitys.
yhteiskuntaosaamista, jolla tarkoitetaan ohjaajan kykyä tunnistaa koulutuksen, työelämän ja yhteiskunnan välisiä ilmiöitä, suhteita ja muutoksia sekä hyödyntää työssään tulevaisuutta koskevaa ennakointitietoa. Se edellyttää ohjaajalta ohjausta määrittävän lainsäädännön, eri oppilaitosmuotojen opinto-ohjauksen erityispiirteiden sekä eri ohjaustoimijoiden tarjoamien ohjauspalveluiden tuntemusta. Lisäksi se on taitoa edistää rakenteita tiedostavaa ohjausta ja yhdenvertaista, oikeudenmukaista ja monimuotoista yhteiskuntaa.
Opintojakson osaamistavoitteet:
Laajennat monialaisia ja moniammatillisia yhteistyöverkostojasi ja
selkiytät omaa rooliaan eri tahojen kanssa tehtävässä yhteistyössä. Tunnet eri oppilaitosmuotojen opinto-ohjauksen erityispiirteitä ja eri ohjaustoimijoiden tarjoamia ohjauspalveluja.
Content
Verkostoharjoittelu
Learning materials and recommended literature
Täydentävä/vaihtoehtoinen alan kirjallisuus ilmoitetaan lukuvuosittain koulutuksen toteutussuunnitelmassa.
Teaching methods
Opintojakso toteutetaan verkostoharjoitteluna sekä itsenäisenä työskentelynä.
Alternative completion methods
Osaamisen hankkiminen:
Voit hankkia tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen tekemällä verkostoharjoittelut ja niihin liittyvät oppimistehtävät.
Student workload
Opintojakson laajuus on yhteensä 216 h (8 op x 27 h opiskelijan työtä).
Content scheduling
Verkostoharjoittelut suoritetaan yksilöllisesti ajoitettuina ja tavoitteellisesti suunniteltuina jaksoina.
Further information for students
Arvioinnin perustana ovat opinto-ohjaajankoulutuksen opetussuunnitelmassa esitetyt osaamistavoitteet ja arviointikriteerit sekä opiskelijan henkilökohtaiset tavoitteet. Arviointi on luonteeltaan kehittävää ja avointa opiskelijoiden ja kouluttajien välistä jatkuvaa vuoropuhelua.
Osaamistavoitteet ovat oppimisen ohjaamisen ja arvioinnin lähtökohta. Oppimisprosessin aikana annettava ohjaus, erilaiset palautteet ja muut arvioinnit perustuvat sekä määritettyihin osaamistavoitteisiin että opiskelijan omalle oppimiselleen asettamiin tavoitteisiin. Opiskelijoiden itsearvioinneilla ja vertaisarvioinneilla on merkittävä rooli opintojen kaikissa vaiheissa.
Oppimisen ja osaamisen arvioinnin välineitä ovat oppimistehtävät, havainnoinnit, keskustelut ja muu laadullinen aineisto. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointipäätös tehdään asteikolla hyväksytty/hylätty. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää, että hyväksytyn osaamisen kriteerit täyttyvät.
Evaluation scale
Pass/Fail
Evaluation criteria, pass/failed
Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat
Ammatillisen kehittymisen ja työn määrittelyn osaaminen:
Kykenet käymään keskustelua ohjauksesta.
Verkosto-osaaminen:
Kykenet luomaan tarkoituksenmukaisia ohjauksen yhteistyöverkostoja.
Yhteiskuntaosaaminen:
Tunnet ohjausta määrittävän lainsäädännön ja asiakirjat sekä kykenet arvioimaan niiden toteutumista käytännössä. Tunnet eri oppilaitosmuotojen opinto-ohjauksen erityispiirteet ja eri ohjaustoimijoiden tarjoamia ohjauspalveluja.
Enrollment
01.06.2022 - 25.08.2022
Timing
01.08.2022 - 30.05.2025
Number of ECTS credits allocated
8 op
Mode of delivery
Face-to-face
Unit
School of Professional Teacher Education
Campus
Lutakko Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
0 - 40
Degree programmes
- Vocational Student Counsellor Education
Teachers
- Sara Peltola
- Virpi Koskelo
- Pasi Savonmäki
- Mervi Pasanen
- Toni Kosonen
- Taina Salmi
- Jenni Pelkonen
- Sanna Herranen
Groups
-
AJO22SJVOpinto-ohjaajan koulutus
Objectives
Opintojakson tarkoitus:
Tällä opintojaksolla perehdyt opinto-ohjaajan toimintaympäristöihin ja muihin ohjauksen konteksteihin. Lisäksi rakennat omaa ohjauksen monialaista verkostoa.
Opintojakson osaamiset:
Tällä opintojaksolla kehität
ammatillisen kehittymisen ja työn määrittelyn osaamista, jolla tarkoitetaan ohjaaja kykyä määritellä ja paikantaa ohjaus tilanteissa, jolloin siihen kohdistuu monenlaisia odotuksia ja muutostarpeita. Se on myös jatkuvaan oppimista ja kriittistä ajattelua sekä reflektiota. Lisäksi se on kykyä käydä keskustelua ohjauksesta, edistää sen tutkimusta ja vaikuttaa yhteiskunnalliseen päätöksentekoon.
verkosto-osaamista, jolla tarkoitetaan ohjaajan kykyä tunnistaa elinikäisen ohjauksen alueelliset, kansalliset ja kansainväliset verkostot. Se tarkoittaa taitoa luoda tarkoituksenmukaisia yhteistyösuhteita ja toimia erilaisissa monialaisissa sekä moniammatillisissa yhteistyöverkostoissa. Se on myös kykyä ymmärtää oman organisaation ja alueellisten verkostojen ohjaustoiminnan koordinoinnin ja johtamisen merkitys.
yhteiskuntaosaamista, jolla tarkoitetaan ohjaajan kykyä tunnistaa koulutuksen, työelämän ja yhteiskunnan välisiä ilmiöitä, suhteita ja muutoksia sekä hyödyntää työssään tulevaisuutta koskevaa ennakointitietoa. Se edellyttää ohjaajalta ohjausta määrittävän lainsäädännön, eri oppilaitosmuotojen opinto-ohjauksen erityispiirteiden sekä eri ohjaustoimijoiden tarjoamien ohjauspalveluiden tuntemusta. Lisäksi se on taitoa edistää rakenteita tiedostavaa ohjausta ja yhdenvertaista, oikeudenmukaista ja monimuotoista yhteiskuntaa.
Opintojakson osaamistavoitteet:
Laajennat monialaisia ja moniammatillisia yhteistyöverkostojasi ja
selkiytät omaa rooliaan eri tahojen kanssa tehtävässä yhteistyössä. Tunnet eri oppilaitosmuotojen opinto-ohjauksen erityispiirteitä ja eri ohjaustoimijoiden tarjoamia ohjauspalveluja.
Content
Verkostoharjoittelu
Learning materials and recommended literature
Täydentävä/vaihtoehtoinen alan kirjallisuus ilmoitetaan lukuvuosittain koulutuksen toteutussuunnitelmassa.
Teaching methods
Opintojakso toteutetaan verkostoharjoitteluna sekä itsenäisenä työskentelynä.
Alternative completion methods
Osaamisen hankkiminen:
Voit hankkia tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen tekemällä verkostoharjoittelut ja niihin liittyvät oppimistehtävät.
Student workload
Opintojakson laajuus on yhteensä 216 h (8 op x 27 h opiskelijan työtä).
Content scheduling
Verkostoharjoittelut suoritetaan yksilöllisesti ajoitettuina ja tavoitteellisesti suunniteltuina jaksoina.
Further information for students
Arvioinnin perustana ovat opinto-ohjaajankoulutuksen opetussuunnitelmassa esitetyt osaamistavoitteet ja arviointikriteerit sekä opiskelijan henkilökohtaiset tavoitteet. Arviointi on luonteeltaan kehittävää ja avointa opiskelijoiden ja kouluttajien välistä jatkuvaa vuoropuhelua.
Osaamistavoitteet ovat oppimisen ohjaamisen ja arvioinnin lähtökohta. Oppimisprosessin aikana annettava ohjaus, erilaiset palautteet ja muut arvioinnit perustuvat sekä määritettyihin osaamistavoitteisiin että opiskelijan omalle oppimiselleen asettamiin tavoitteisiin. Opiskelijoiden itsearvioinneilla ja vertaisarvioinneilla on merkittävä rooli opintojen kaikissa vaiheissa.
Oppimisen ja osaamisen arvioinnin välineitä ovat oppimistehtävät, havainnoinnit, keskustelut ja muu laadullinen aineisto. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointipäätös tehdään asteikolla hyväksytty/hylätty. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää, että hyväksytyn osaamisen kriteerit täyttyvät.
Evaluation scale
Pass/Fail
Evaluation criteria, pass/failed
Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat
Ammatillisen kehittymisen ja työn määrittelyn osaaminen:
Kykenet käymään keskustelua ohjauksesta.
Verkosto-osaaminen:
Kykenet luomaan tarkoituksenmukaisia ohjauksen yhteistyöverkostoja.
Yhteiskuntaosaaminen:
Tunnet ohjausta määrittävän lainsäädännön ja asiakirjat sekä kykenet arvioimaan niiden toteutumista käytännössä. Tunnet eri oppilaitosmuotojen opinto-ohjauksen erityispiirteet ja eri ohjaustoimijoiden tarjoamia ohjauspalveluja.
Enrollment
01.08.2021 - 05.09.2021
Timing
01.08.2021 - 31.07.2023
Number of ECTS credits allocated
8 op
Mode of delivery
Face-to-face
Unit
School of Professional Teacher Education
Campus
Lutakko Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
0 - 40
Degree programmes
- Vocational Student Counsellor Education
Teachers
- Seija Koskela
- Virpi Koskelo
- Pirjo Hänninen
- Anna Itkonen
- Juha Parkkinen
- Mervi Pasanen
- Sauli Puukari
- Sanna Herranen
Groups
-
AJO21SJOOpinto-ohjaajan koulutus
Objectives
Opintojakson tarkoitus:
Tällä opintojaksolla perehdyt opinto-ohjaajan toimintaympäristöihin ja muihin ohjauksen konteksteihin. Lisäksi rakennat omaa ohjauksen monialaista verkostoa.
Opintojakson osaamiset:
Tällä opintojaksolla kehität
ammatillisen kehittymisen ja työn määrittelyn osaamista, jolla tarkoitetaan ohjaaja kykyä määritellä ja paikantaa ohjaus tilanteissa, jolloin siihen kohdistuu monenlaisia odotuksia ja muutostarpeita. Se on myös jatkuvaan oppimista ja kriittistä ajattelua sekä reflektiota. Lisäksi se on kykyä käydä keskustelua ohjauksesta, edistää sen tutkimusta ja vaikuttaa yhteiskunnalliseen päätöksentekoon.
verkosto-osaamista, jolla tarkoitetaan ohjaajan kykyä tunnistaa elinikäisen ohjauksen alueelliset, kansalliset ja kansainväliset verkostot. Se tarkoittaa taitoa luoda tarkoituksenmukaisia yhteistyösuhteita ja toimia erilaisissa monialaisissa sekä moniammatillisissa yhteistyöverkostoissa. Se on myös kykyä ymmärtää oman organisaation ja alueellisten verkostojen ohjaustoiminnan koordinoinnin ja johtamisen merkitys.
yhteiskuntaosaamista, jolla tarkoitetaan ohjaajan kykyä tunnistaa koulutuksen, työelämän ja yhteiskunnan välisiä ilmiöitä, suhteita ja muutoksia sekä hyödyntää työssään tulevaisuutta koskevaa ennakointitietoa. Se edellyttää ohjaajalta ohjausta määrittävän lainsäädännön, eri oppilaitosmuotojen opinto-ohjauksen erityispiirteiden sekä eri ohjaustoimijoiden tarjoamien ohjauspalveluiden tuntemusta. Lisäksi se on taitoa edistää rakenteita tiedostavaa ohjausta ja yhdenvertaista, oikeudenmukaista ja monimuotoista yhteiskuntaa.
Opintojakson osaamistavoitteet:
Laajennat monialaisia ja moniammatillisia yhteistyöverkostojasi ja
selkiytät omaa rooliaan eri tahojen kanssa tehtävässä yhteistyössä. Tunnet eri oppilaitosmuotojen opinto-ohjauksen erityispiirteitä ja eri ohjaustoimijoiden tarjoamia ohjauspalveluja.
Content
Verkostoharjoittelu
Learning materials and recommended literature
Täydentävä/vaihtoehtoinen alan kirjallisuus ilmoitetaan lukuvuosittain koulutuksen toteutussuunnitelmassa.
Teaching methods
Opintojakso toteutetaan verkostoharjoitteluna sekä itsenäisenä työskentelynä.
Alternative completion methods
Osaamisen hankkiminen:
Voit hankkia tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen tekemällä verkostoharjoittelut ja niihin liittyvät oppimistehtävät.
Student workload
Opintojakson laajuus on yhteensä 216 h (8 op x 27 h opiskelijan työtä).
Content scheduling
Verkostoharjoittelut suoritetaan yksilöllisesti ajoitettuina ja tavoitteellisesti suunniteltuina jaksoina.
Further information for students
Arvioinnin perustana ovat opinto-ohjaajankoulutuksen opetussuunnitelmassa esitetyt osaamistavoitteet ja arviointikriteerit sekä opiskelijan henkilökohtaiset tavoitteet. Arviointi on luonteeltaan kehittävää ja avointa opiskelijoiden ja kouluttajien välistä jatkuvaa vuoropuhelua.
Osaamistavoitteet ovat oppimisen ohjaamisen ja arvioinnin lähtökohta. Oppimisprosessin aikana annettava ohjaus, erilaiset palautteet ja muut arvioinnit perustuvat sekä määritettyihin osaamistavoitteisiin että opiskelijan omalle oppimiselleen asettamiin tavoitteisiin. Opiskelijoiden itsearvioinneilla ja vertaisarvioinneilla on merkittävä rooli opintojen kaikissa vaiheissa.
Oppimisen ja osaamisen arvioinnin välineitä ovat oppimistehtävät, havainnoinnit, keskustelut ja muu laadullinen aineisto. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointipäätös tehdään asteikolla hyväksytty/hylätty. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää, että hyväksytyn osaamisen kriteerit täyttyvät.
Evaluation scale
Pass/Fail
Evaluation criteria, pass/failed
Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat
Ammatillisen kehittymisen ja työn määrittelyn osaaminen:
Kykenet käymään keskustelua ohjauksesta.
Verkosto-osaaminen:
Kykenet luomaan tarkoituksenmukaisia ohjauksen yhteistyöverkostoja.
Yhteiskuntaosaaminen:
Tunnet ohjausta määrittävän lainsäädännön ja asiakirjat sekä kykenet arvioimaan niiden toteutumista käytännössä. Tunnet eri oppilaitosmuotojen opinto-ohjauksen erityispiirteet ja eri ohjaustoimijoiden tarjoamia ohjauspalveluja.