Esteetön työ- ja toimintaympäristöLaajuus (3 op)
Tunnus: SKOS1813
Laajuus
3 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Teppo Karapalo
Osaamistavoitteet
Opiskelija tuntee esteettömyys käsitteen asiakkaan, työntekijän, toimintaympäristön ja lainsäädännön näkökulmista. Opiskelija tietää yhteiskunnan ja organisaatioiden mahdollisuuksia vaikuttaa esteettömyyteen. Opiskelija osaa hankkia toimintaympäristön saavutettavuuteen, käytettävyyteen ja esteettömyyteen liittyvää tietoa. Opiskelija osaa arvioida ja dokumentoida toimintaympäristöjen käytettävyyttä ja esteettömyyttä ja toimia osana monialaista asiantuntijatiimiä.
Sisältö
Esteettömyys käsitteenä. Yhteiskunnan ja organisaatioiden vaikuttamismahdollisuudet esteettömyyteen. Saavutettavuuteen, käytettävyyteen ja esteettömyyteen ja niiden arviointiin liittyvä näyttöön perustuva tieto. Toimintaympäristöjen esteettömyyden arviointi ja dokumentointi.
Esitietovaatimukset
Opiskelijalla on perustiedot työhyvinvoinnista, toiminta- ja työkyvyn arvioinnista ja ergonomiasta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1. (välttävä)
Opiskelija osaa arvioida toimintaympäristöjen esteettömyyttä. Hän osaa dokumentoida arviointitulokset ja tehdä arvioinnin pohjalta suosituksia. Opiskelija hyödyntää tehtävissään kapea-alaisesti lähdemateriaalia. Opiskelija noudattaa pääsääntöisesti JAMKin raportointiohjeita.
2. (tyydyttävä)
Opiskelija osaa arvioida tarkoituksenmukaisesti toimintaympäristöjen esteettömyyttä. Hän osaa dokumentoida arviointitulokset selkeästi ja tehdä arvioinnin pohjalta suosituksia. Opiskelija hyödyntää tehtävissään lähdemateriaalia. Opiskelija noudattaa pääsääntöisesti JAMKin raportointiohjeita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3. (hyvä) Opiskelija osaa arvioida asiakaslähtöisesti ja tarkoituksenmukaisesti toimintaympäristöjen esteettömyyttä. Hän osaa dokumentoida arviointitulokset selkeästi ja hyvin perustella arvioinnin pohjalta tehdyt suositukset olemassa olevan lainsäädännön ja asiakkaan kokonaistilanteen perusteella. Opiskelija hyödyntää tehtävissään laajasti näyttöön perustuvaa tietoa. Opiskelija noudattaa JAMKin raportointiohjeita.
4. (kiitettävä) Opiskelija osaa arvioida asiantuntevasti ja asiakaslähtöisesti toimintaympäristöjen esteettömyyttä. Hän osaa dokumentoida arviointitulokset selkeästi ja johdonmukaisesti ja erittäin hyvin perustella arvioinnin pohjalta tehdyt suositukset olemassa olevan lainsäädännön ja asiakkaan kokonaistilanteen perusteella. Opiskelija hyödyntää tehtävissään laajasti relevanttia näyttöön perustuvaa tietoa. Opiskelija noudattaa JAMKin raportointiohjeita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5 (erinomainen) Opiskelija osaa arvioida asiantuntevasti, asiakaslähtöisesti ja kriittisesti toimintaympäristöjen esteettömyyttä. Hän osaa dokumentoida arviointitulokset selkeästi ja johdonmukaisesti ja asiantuntevasti perustella arvioinnin pohjalta tehdyt suositukset olemassa olevan lainsäädännön ja asiakkaan kokonaistilanteen perusteella. Opiskelija hyödyntää tehtävissään laajasti ja analyyttisesti relevanttia näyttöön perustuvaa tietoa. Opiskelija noudattaa JAMKin raportointiohjeita.
Ilmoittautumisaika
01.11.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
03.01.2022 - 11.03.2022
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
34 % Lähiopetus, 66 % Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
- Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
Opettaja
- Sanna Harjula
Ryhmät
-
SKO18SMKuntoutuksen ohjaaja
-
SKO19SMKuntoutuksen ohjaaja
Tavoitteet
Opiskelija tuntee esteettömyys käsitteen asiakkaan, työntekijän, toimintaympäristön ja lainsäädännön näkökulmista. Opiskelija tietää yhteiskunnan ja organisaatioiden mahdollisuuksia vaikuttaa esteettömyyteen. Opiskelija osaa hankkia toimintaympäristön saavutettavuuteen, käytettävyyteen ja esteettömyyteen liittyvää tietoa. Opiskelija osaa arvioida ja dokumentoida toimintaympäristöjen käytettävyyttä ja esteettömyyttä ja toimia osana monialaista asiantuntijatiimiä.
Sisältö
Esteettömyys käsitteenä. Yhteiskunnan ja organisaatioiden vaikuttamismahdollisuudet esteettömyyteen. Saavutettavuuteen, käytettävyyteen ja esteettömyyteen ja niiden arviointiin liittyvä näyttöön perustuva tieto. Toimintaympäristöjen esteettömyyden arviointi ja dokumentointi.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Esteettömän asuinympäristön suunnittelu. RT-esteettömyystieto. http://www.esteettomyys.rakennustieto.fi/
Esteettömyys. Invalidiliitto. https://www.invalidiliitto.fi/esteetonfi
Maankäyttö- ja rakennuslaki. L 132/1999. Ympäristöministeriö.
Suomen rakentamismääräyskokoelma. 2018. Ympäristöministeriö. http://www.ym.fi/rakentamismaaraykset
Työpaikan esteettömyyden arviointimenetelmä –ESTE. Työterveyslaitos.
Tukimateriaali:
Iwarsson, S. & Slaug, B. 2008. Housing Enabler. Arviointiväline asumisen esteettömyysongelmien arviointiin ja analysointiin.
Sievänen, L. & Sievänen, M. 2014. Vaikeasti kehitysvammaisten henkilöiden asuntojen ja asuin-ympäristöjen suunnitteluopas, Koti kaikille -hanke. Asumisenrahoitus- ja kehittämiskeskuksen raportteja 1/2014. https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/43166/ARAra_1_2014_Vaikeasti_kehitysvammaisten_asuntojen_ja_asuinymp%c3%a4rist%c3%b6jen_suunnitteluopas.pdf?sequence=1
Sievänen L, Sievänen M, Välikangas K & Eloniemi-Sulkava U. 2007. Opas ikääntyneen muistioireisen kodin muutostöihin. Ympäristöministeriö.
Sipiläinen, P. 2011. Kuntouttavan hoitotyön vaatimukset ikäihmisten asunnoille. Väitöskirjat 4/2011. Aalto yliopisto.
Työelämän esteettömyys. Vates säätiö. https://www.vates.fi/tietopaketit/tyoelaman-esteettomyys.html
Opetusmenetelmät
Itsenäinen opiskelu, webinaarit, oppmistehtävät.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttejä.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Oman työn opinnollistaminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Verkkomateriaaleihin tutustuminen ja tiedonhaku 15 h
Oppimistehtävät 54 h
Webinaarit 12 h
Yhteensä 81 h
Sisällön jaksotus
Opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa. Kokonaisuus koostuu kolmesta webinaarista, joihin tulee osallistua.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
1. (välttävä)
Opiskelija osaa arvioida toimintaympäristöjen esteettömyyttä. Hän osaa dokumentoida arviointitulokset ja tehdä arvioinnin pohjalta suosituksia. Opiskelija hyödyntää tehtävissään kapea-alaisesti lähdemateriaalia. Opiskelija noudattaa pääsääntöisesti JAMKin raportointiohjeita.
2. (tyydyttävä)
Opiskelija osaa arvioida tarkoituksenmukaisesti toimintaympäristöjen esteettömyyttä. Hän osaa dokumentoida arviointitulokset selkeästi ja tehdä arvioinnin pohjalta suosituksia. Opiskelija hyödyntää tehtävissään lähdemateriaalia. Opiskelija noudattaa pääsääntöisesti JAMKin raportointiohjeita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
3. (hyvä) Opiskelija osaa arvioida asiakaslähtöisesti ja tarkoituksenmukaisesti toimintaympäristöjen esteettömyyttä. Hän osaa dokumentoida arviointitulokset selkeästi ja hyvin perustella arvioinnin pohjalta tehdyt suositukset olemassa olevan lainsäädännön ja asiakkaan kokonaistilanteen perusteella. Opiskelija hyödyntää tehtävissään laajasti näyttöön perustuvaa tietoa. Opiskelija noudattaa JAMKin raportointiohjeita.
4. (kiitettävä) Opiskelija osaa arvioida asiantuntevasti ja asiakaslähtöisesti toimintaympäristöjen esteettömyyttä. Hän osaa dokumentoida arviointitulokset selkeästi ja johdonmukaisesti ja erittäin hyvin perustella arvioinnin pohjalta tehdyt suositukset olemassa olevan lainsäädännön ja asiakkaan kokonaistilanteen perusteella. Opiskelija hyödyntää tehtävissään laajasti relevanttia näyttöön perustuvaa tietoa. Opiskelija noudattaa JAMKin raportointiohjeita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5 (erinomainen) Opiskelija osaa arvioida asiantuntevasti, asiakaslähtöisesti ja kriittisesti toimintaympäristöjen esteettömyyttä. Hän osaa dokumentoida arviointitulokset selkeästi ja johdonmukaisesti ja asiantuntevasti perustella arvioinnin pohjalta tehdyt suositukset olemassa olevan lainsäädännön ja asiakkaan kokonaistilanteen perusteella. Opiskelija hyödyntää tehtävissään laajasti ja analyyttisesti relevanttia näyttöön perustuvaa tietoa. Opiskelija noudattaa JAMKin raportointiohjeita.
Esitietovaatimukset
Opiskelijalla on perustiedot työhyvinvoinnista, toiminta- ja työkyvyn arvioinnista ja ergonomiasta.