Oman työn kehittäminen, johtaminen ja palvelumuotoiluLaajuus (5 op)
Tunnus: SZXX1805
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Suvi Salminen
Osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää työyhteisön verkostomaisuuden ja osaa toimia työyhteisön erilaisissa rooleissa.
Opiskelija tietää mitä oman työn kehittäminen ja johtaminen ovat monialaisissa, digitalisoituvissa ja verkostomaisissa organisaatioissa.
Opiskelija tunnistaa ja osaa hyödyntää palvelumuotoilun menetelmiä asiakasprosesseissa.
Sisältö
Oman työn johtamisen ja kehittämisen lähtökohdat huomioiden kustannustietoisuus.
Työyhteisön jäsenen toiminta ja roolit organisaatiossa ja verkostoissa.
Erilaisten työkulttuurien ja organisaatiorakenteiden muutos sote-uudistuksessa
Palvelumuotoilun lähtökohdat ja keskeiset menetelmät.
Digitalisaatio asiakaslähtöisen työskentelyn tukena.
Esitietovaatimukset
JAMK innovaatioviikko -opintojakso tai muuten hankittu osaaminen käyttäjäkesekeisen ongelmanratkaisumenetelmän hyödyntämiseen.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
HYVÄKSYTTY
Opiskelija osaa nimetä ja selittää johtamisen ja työn kehittämisen lähtökohtia ja palvelumuotoilun menetelmiä.
Opiskelija osaa soveltaa tietoa johtajuudesta ja työrooleista palvelumuotoilun periaatteita hyödyntävän asiakasprosessin suunnittelussa.
Opiskelija osaa soveltaa joitain työskentelyssään verkostojen ja digitalisaation mahdollisuuksia.
Ilmoittautumisaika
01.11.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
10.01.2022 - 20.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 30
Koulutus
- Toimintaterapeutti (AMK)
- Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
- Sosionomi (AMK)
- Fysioterapeutti (AMK)
Opettaja
- Anne Koivisto
- Suvi Salminen
Ryhmät
-
SOS19S1Sosionomi
-
STT19SMToimintaterapeutti
-
SOS19SMSosionomi
-
SKO19SMKuntoutuksen ohjaaja
-
STT19S1Toimintaterapeutti
-
SFT19SMFysioterapeutti
-
SFT19S1Fysioterapeutti
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää työyhteisön verkostomaisuuden ja osaa toimia työyhteisön erilaisissa rooleissa.
Opiskelija tietää mitä oman työn kehittäminen ja johtaminen ovat monialaisissa, digitalisoituvissa ja verkostomaisissa organisaatioissa.
Opiskelija tunnistaa ja osaa hyödyntää palvelumuotoilun menetelmiä asiakasprosesseissa.
Sisältö
Oman työn johtamisen ja kehittämisen lähtökohdat huomioiden kustannustietoisuus.
Työyhteisön jäsenen toiminta ja roolit organisaatiossa ja verkostoissa.
Erilaisten työkulttuurien ja organisaatiorakenteiden muutos sote-uudistuksessa
Palvelumuotoilun lähtökohdat ja keskeiset menetelmät.
Digitalisaatio asiakaslähtöisen työskentelyn tukena.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Koivisto, M., Säynäjäkangas, J. & Forsberg, S. 2019. Palvelumuotoilun bisneskirja. Helsinki: Alma Talent. Sarvas, R., Nevanlinna, H. & Pesonen J. 2017. Lean Service Creation. Stickdorn, M., Lawrence, A. Hormess, M. & Schneider, J. 2018. This is Service Design Doing. Applying Service Design Thinking in the Real World. O´Reillys Media. Ahonen, T. 2017. Palvelumuotoilu sotessa. Palvelumuotoilun käsikirja sosiaali- ja terveysalan palvelujen kehittämiseen 2. Mönkkönen, K. & Roos, S. 2009. Työyhteisötaidot.Salmimies, R. & Ruutu,S. Itsensä johtaminen.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Essee liittyen johtajuuteen, työn kehittämiseen. palvelumuotoilun prosessin visualisointi.Moniammatillisiin etä- ja digipalveluihin liittyvät palvelumuotoilua hyödyntävät tehtävät, tuotosten esittely moniammatillisessa opintojakson seminaarissa (päiväopiskelijoilla kontaktissa, monimuoto-opiskelijoille webinaarissa).
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
54h (2op) Johtajuuteen ja työn kehittämiseen liittyviin verkkomateriaaleihin perehtyminen ja essee. 81 (3op) Palvelumuotoiluprosessin omaksuminen osana omaa työskentelytapaa sosiaali- ja terveysalalla. Asiakaskeskeinen kehittämistyö tehdään osana opintojaksoa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
HYVÄKSYTTY
Opiskelija osaa nimetä ja selittää johtamisen ja työn kehittämisen lähtökohtia ja palvelumuotoilun menetelmiä.
Opiskelija osaa soveltaa tietoa johtajuudesta ja työrooleista palvelumuotoilun periaatteita hyödyntävän asiakasprosessin suunnittelussa.
Opiskelija osaa soveltaa joitain työskentelyssään verkostojen ja digitalisaation mahdollisuuksia.
Esitietovaatimukset
JAMK innovaatioviikko -opintojakso tai muuten hankittu osaaminen käyttäjäkesekeisen ongelmanratkaisumenetelmän hyödyntämiseen.